Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2390
Er det noen som har lagt merke til hvor likegyldig man er til at colaflaska har en pant på 1 krone? Jeg skal ærlig si at jeg bryr meg fillern om at colaflaska har en pant på én krone, men jeg har sterke tanker om at disse flaskene burde bevares. Men for mange i dag så er panten på flaska likegyldig, siden den kun er én krone, så mange bare driter i hele panten.

Hvis derimot man økte panten fra én krone til 10 kroner, og storflaskepanten til f.eks. 20 kroner, så ville det ikke lengre være BARE én krone man holder i hånda, men derimot 10 eller 20 kroner. Selv om ikke alle innser at hver flaske som bevares er med å hindre den uendelige nedbrytende plastproduksjonen, så vil i alle fall en høyere pant få folk til å innse at flasker har en større verdi. I tillegg vil det kanskje ha flere nyttige sider, slik som en nedgang i forbruk av brus.

Uansett, å øke panten på flasker vil gjøre at flere folk føler verdien i det å pante. Ingen taper på å betale mer i pant, siden de uansett får de pengene tilbake hvis de faktisk orker å dra seg nedover til butikken. I tillegg vil det også være interessant å se på om man kan øke panten på andre ting også, slik som biler og andre gjenbruksmaterialer vi helst ikke vil ha liggende ute i naturen og råtne.

Eller, hva tenker dere? Vil økning av pant gjøre folk mer bevisste på hvor verdifull panteordningen er?
Syns man burde innføre panteordning på flere ting enn bare plastflasker. Skulle hatt panteordning på snusbokser og slikt også..
Øker panten, øker også prisen på varen. Så nei takk
En økning fra 1kr til 10kr i pant ville aldri fungert.. Du er klar over at når du kjøper et flaskeprodukt betaler du for produktet + pant? Pantpengene er noe du får tilbake når du leverer flasken. Det er ikke en gevinst for en tjeneste..

Se for deg alle flaskene i en butikk koste 10-20kr mer. Det hadde aldri i verden fungert..
Hvis panten på halvlitersflasker hadde økt til f.eks. 5kr så hadde nok jeg vært mye mer bevisst på å pante alt, og jeg tror nok ikke jeg hadde kjøpt mindre brus. Panten får du jo tross alt igjen, så prisen på varen blir ikke høyere, så lenge du panter. Her jeg bor har vi en haug der vi samler alle tomflasker, og pengene går til felleskapet. 10kr er nok litt mye, men å doble dem tror jeg hadde vært greit.
dobby's Avatar
Trådstarter
Sitat av simdal Vis innlegg
En økning fra 1kr til 10kr i pant ville aldri fungert.. Du er klar over at når du kjøper et flaskeprodukt betaler du for produktet + pant? Pantpengene er noe du får tilbake når du leverer flasken. Det er ikke en gevinst for en tjeneste..

Se for deg alle flaskene i en butikk koste 10-20kr mer. Det hadde aldri i verden fungert..
Vis hele sitatet...
Gevinsten i denne saken er at folk faktisk panter flaskene og ser verdien i panteordningen. Hele poenget med panteordningen er jo at folk skal pante flaskene, slik at man kan bruke flaskene på nytt igjen. Det er ikke en gevinst for deg som kunde eller bedriften, men at naturen i sin helhet.

Om flaskene koster 20-30-40 eller 50 kroner har jo egentlig ingen praktisk betydning, da den reelle kostnaden er fortsatt 10-11-12 kroner.

Sitat av bobbo Vis innlegg
Hvis panten på halvlitersflasker hadde økt til f.eks. 5kr så hadde nok jeg vært mye mer bevisst på å pante alt, og jeg tror nok ikke jeg hadde kjøpt mindre brus. Panten får du jo tross alt igjen, så prisen på varen blir ikke høyere, så lenge du panter. Her jeg bor har vi en haug der vi samler alle tomflasker, og pengene går til felleskapet. 10kr er nok litt mye, men å doble dem tror jeg hadde vært greit.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg er ute etter. Bevisstheten rundt det å pante. Men hvor går grensen fra at "dette er jo bare småpenger" til "flaska er jo faktisk verdt noe"?
Sist endret av dobby; 15. februar 2009 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Grunnen til at folk ikke gidd å pante kan være så mangt, går jeg på kino med noen kompiser, gidd jeg ikke ta med meg en brusflaske med hjem selvom den hadde spart meg for 5 eller 10 kr. Å drasse rund med flasker kan være upraktisk.
jeg tror vi hadde sett betydelig forskjell på hvor mye folk panta hvis vi bare dobblet panten, 2 kroner jo faktisk dobbelt så mye som 1
dobby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Coco Jamboo Vis innlegg
Grunnen til at folk ikke gidd å pante kan være så mangt, går jeg på kino med noen kompiser, gidd jeg ikke ta med meg en brusflaske med hjem selvom den hadde spart meg for 5 eller 10 kr. Å drasse rund med flasker kan være upraktisk.
Vis hele sitatet...
Men hvis panten hadde økt betraktelig, så hadde kanskje også dette vært en god ordning for humanitære organisasjoner. Hvis du ikke ønsker å ta med deg flaska hjem, kan du for eksempel kaste den i en boks som går til inntekt for Røde Kors eller Redd Barna. Uansett hva, så blir det større bevissthet rundt det at panting av flasker faktisk har en årsak. Den er ikke der for at du skal bli plaget med det å ta vare på flasker, men derimot at gjenbruk faktisk fører til mindre inngrep i naturen og er miljøvennlig.

Men jeg har akkurat samme tankegangen som deg i blant og det er kanskje derfor det er viktig å få opp bevisstheten rundt hvor verdifull panteordningen egentlig er. For oss alle.
Har du klart å finne ut av om dette faktisk er et stort problem i Norge, at så mye av flasker og bokser ikke kommer tilbake til resirkulasjon at avgiften faktisk må øke? Jeg tror ikke det. Det vil være en tåpelig økning, og forbrukerne vil trolig klage over at prisene plutselig øker.

Det sagt, så blir faktisk 92% av alle bokser og 82% av alle flasker sendt til gjenvinning. Ser det ut til at problemet er så stort, at man tyr til en tanketom økning av avgift? Nei. Kortsiktig tankegang spør du meg, og problemet blir angrepet på en total feil måte. Det jeg tror vil fungere er en holdningsendring, og slik verden har blitt i dag med fokus på miljø vil dette bli et ikke-eksisterende problem. 2008 satte en ny panterekord for Norge, og nordmenn er generelt svært flinke til å pante. Tett oppunder 400 millioner enheter ble sendt til pant. Forøvrig en økning på rundt 11% fra året før.
Sist endret av m0b; 15. februar 2009 kl. 14:43.
Det skulle vært pant på plastposer
Sitat av Coco Jamboo Vis innlegg
Det skulle vært pant på plastposer
Vis hele sitatet...
Nei, for plastposer bruker man til søppel, og jeg vil helst slippe å kaste penger..
Så da ville en sixpack med billig øl gått fra å koste 60-70 spenn til... 160-170? Du kan bare glemme at folk er miljøbevisste på fylla og jeg ser for meg fantastisk moro når man er på vei fra vors og en eller annen tulling på død og liv skal ha med seg panteflaskene sine ut.

Er det virkelig så mange panteflasker som ikke blir panta? I følge resirk.no er det oppimot 90% av alt som blir kjøpt som blir panta - rettferdiggjør det virkelig å øke panten vesentlig for å fange inn den siste marginen? Og jeg tviler litt på at det vil ha så mye effekt for panteflasker blir som regel plukka opp av noen, enten det er uteliggere som sper på inntekten eller noen venneligsinnede sjeler.
Har fundert på dette flere ganger selv, og er delvis enig med deg.

Jeg mener også flaskepanten burde økes helt til enda flere begynner å tenke "jeg kan faktisk få en del penger igjen hvis jeg sparer opp flaskene og panter dem, istedefor å kaste dem". Jeg mener derimot at du drar det litt langt med 10- og 20 kr i pant. En økning på 100-200% ifra dags dato pant tror jeg hadde vært ideelt.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det sagt, så blir faktisk 92% av alle bokser og 82% av alle flasker sendt til gjenvinning.
Vis hele sitatet...
Dette høres interessant ut. Kunne du sendt meg link til kilden hvis det er ifra nettet?

Jeg mener dog at selv om Norge er gode på å pante så betyr ikke det at vi skal slappe av. Vi kan alltid bli bedre, og nye forslag til å bli bedre er alltid interessante!
Kilden min er www.resirk.no. Saken er ikke å slappe av fordi vi selv er gode, men å la være å kjøre på med flere tanketomme avgiftsøkninger og heller legge konstruktiv fokus der det er forsvarlig å gjøre det. Såvidt jeg kan skjønne er ikke en tidobling eller femdobling av avgift meget forsvarlig.
Sist endret av m0b; 15. februar 2009 kl. 14:49.
Jeg er positivt overrasket over hvor mye som blir pantet, men når jeg tenker meg om så er det ganske logisk. Alle tomflasker i hjemmet blir nok samlet sammen og pantet når "posen blir full". Jeg regner med at dette er en vanlig sak i de fleste hjem i Norge, og det er bra. Mye av de siste prosentene er nok brus som blir drukket andre plasser, som f.eks. på byen. Da er eneste alternative å gå inn i en butikk å pante for å få 1kr. Kanskje pante-dunker rundt omkring, sammen med søppeldunkene, hadde vært noe? Pengene kunne gått til veldedighet eller noe. Jeg er ganske bevisst på panting, men det er begrenset hvor langt jeg gidder å bære én flaske for å pante den.
dobby's Avatar
Trådstarter
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Har du klart å finne ut av om dette faktisk er et stort problem i Norge, at så mye av flasker og bokser ikke kommer tilbake til resirkulasjon at avgiften faktisk må øke? Jeg tror ikke det. Det vil være en tåpelig økning, og forbrukerne vil trolig klage over at prisene plutselig øker.
Vis hele sitatet...
Sitat av ivioynar
Så da ville en sixpack med billig øl gått fra å koste 60-70 spenn til... 160-170? Du kan bare glemme at folk er miljøbevisste på fylla og jeg ser for meg fantastisk moro når man er på vei fra vors og en eller annen tulling på død og liv skal ha med seg panteflaskene sine ut.

Er det virkelig så mange panteflasker som ikke blir panta? I følge resirk.no er det oppimot 90% av alt som blir kjøpt som blir panta - rettferdiggjør det virkelig å øke panten vesentlig for å fange inn den siste marginen? Og jeg tviler litt på at det vil ha så mye effekt for panteflasker blir som regel plukka opp av noen, enten det er uteliggere som sper på inntekten eller noen venneligsinnede sjeler.
Vis hele sitatet...
Mitt standpunkt er at all plastflasker og bokser, spesielt glassflasker, som ligger ute i naturen, er et stort problem. Men jeg skal ikke være bombastisk og si at dette er en ideell løsning, men likevel en mulig løsning som burde luftes.

Et annet problem er glassflasker som folk er likegyldige til. Eksempel: Folk kaster en flaske på veien, den knuses og ligger der til en bil punkterer.(Pris: Et nytt dekk) Sjaføren banner høyt og kaster glassbiter ut på en plen. En liten unge løper der en dag og trør på glassbrøtene og skjærer av noen sener.(Pris: Helsebehandling og reabilitering) Moren tar vare på glassene og kaster dem i en søppeldunk nært. En uteligger leter etter flasker i søppelbøtta og skjærer seg. Det blir infeksjon og uteliggeren dør i løpet av dager(Pris: Ett liv).

Det er et ekstremt forløp, men som fortsatt kan skje. Å pante nesten alt er ikke nok. Å nesten rydde opp etter Tsjernobyl er heller ikke nok, bare for å sette ting litt i perspektiv.

I tillegg er ikke pant en avgift, men ett depositum du betaler som du får igjen når du leverer det tilbake.

Sitat av bobbo Vis innlegg
Kanskje pante-dunker rundt omkring, sammen med søppeldunkene, hadde vært noe? Pengene kunne gått til veldedighet eller noe. Jeg er ganske bevisst på panting, men det er begrenset hvor langt jeg gidder å bære én flaske for å pante den.
Vis hele sitatet...
Noen byer, slik som Oslo, har satt opp flaskedunker noen steder. Men jeg er enig i at pante-dunker, hvor flaskene gikk til veledighet hadde vært noe. Dette finnes noen steder.
Sist endret av dobby; 15. februar 2009 kl. 14:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Kilden min er www.resirk.no. Saken er ikke å slappe av fordi vi selv er gode, men å la være å kjøre på med flere tanketomme avgiftsøkninger og heller legge konstruktiv fokus der det er forsvarlig å gjøre det. Såvidt jeg kan skjønne er ikke en tidobling eller femdobling av avgift meget forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Tidobling eller femdobling i avgiftsøkning er ikke forsvarlig nei.

Jeg mener det er forsvarlig å doble pantavgiften i og med at den allerede er såpass lav, MEN hvis dette skal gjøres burde det itillegg legges inn mer fokus på andre konstruktive måter å øke den prosentvise andelen av flasker og bokser som går i retur, som du nevner.
Hvis det ikke blir gjort andre tiltak, imens en avgiftsøkning står for tur, vil jeg si det er en lite gjennomtenkt avgiftsøkning, som antekeligvis vil føre til mer vondt enn godt.
Jeg er fullstendig enig i at panten bør økes, ellers har den ikke noen nytteverdi. Har tenkt på samme problemet lenge.
Den bør økes etterhvert som konsumprisindeksen stiger. Men idag er den akkurat passe. Om 5-10 år er det kanskje på tide med en liten økning.
Sist endret av erix; 15. februar 2009 kl. 15:41.
dobby's Avatar
Trådstarter
Man var mye hyppigere med å øke panten på åttitallet, da panten ble økt hele tre ganger, men på nittitallet ble den bare økt én gang, i 1993. Da var det kun storflaskepanten som ble økt fra 2 kroner til 2,50. Siden da har man ikke økt panten. I 1993, og spesielt i 1986, var én krone mye mer enn det den er i dag. Derfor er det underlig at panten ikke har blitt økt betraktelig på hele 16 år. Og jeg tror konsumprisindeksen har økt betraktelig siden da, selv om jeg ikke mener det burde ha betydning for selve panten.
En økning kunne vært bra, men ikke over all forstand.

Slik det er nå blir svært få flasker liggende i naturen, særlig i tettbegyde områder ettersom det er mange barn og eldre som går og samler de.

En usakelig høy økning som 5-10kr for en liten flaske tror jeg ville føre til at flere trikser med pantelapper og det blir med interessant å anskaffe seg printer for å lage falske lapper. Jeg vet at dette har vært gjort, men det er ikke så utbredt ettersom det er lite penger å hente i forhold til risikoen.
jeg mener personlig at panten bør økes, men ikke til 5/10 kroner, kanskje 2/3 kroner, eller 2/5 kroner
Syns, som mange her sier, at den burde økes til f.eks. 5kr fordi da hadde det også vært færre barn som hadde kjøpt seg brus og.. Som igjen hadde ført til mindre fedme blant barn
... Også at man burde innføre pant på andre ting og
Man bør helt klart øke panten ja. Men da kommer vi til ett problem ang hvor mye varen kommer til og "koste". Er litt kjedelig når du er tørst og har 15 kr men ikke får kjøpt brusen pga den høye panten. Kanskje man bør vurdere ett nytt system der hver flaske du kjøper/panter blir registrert og at man heller får ett oppgjør på slutten av året. Men blir jo en del praktiske problemer det og. Er det noe vi definitivt bør gjøre, er det og få til et felles skandinavisk/europeisk pantesystem. Pleier selv å kjøpe en del bokser/flasker i sverige og ta med hjem, og er litt kjedelig at man ikke får panta dem. Ser dog at noen flasker kan pantes både i sverige og norge
Panten kan ikke koste mer en selve produktet, det er jo bare latterlig.
Hvorfor skulle folk kjøpt mindre brus bare pga panten er høyere? Du får jo pengene igjen uansett. Det med at barn drikker mindre brus are pga panten blir høyere, kan føre til at flere barn begynner kriminelle handlinger tideligere, siden de bare MÅ ha brus. Lite gjennomtenkt.
Jeg kommer uansett til å drikke like mye brus uansett om panten hadde vært 100.-. Det største problemet våres er ikke flasker som flyter, de tar uansett uteliggerene i verste fall. Men derimot er ett større problem forsøpling med papir, kartonger osv.
Sist endret av Spelly; 15. februar 2009 kl. 17:27.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kommentar fra en som har bodd i et land uten pant :

Irland har ingen pant på sine varer, og alt går i søpla, noe som forøvrig tar mye plass, men de har uansett ikke noen form for kildesortering på private husholdninger.

Dette skaper faktisk endel problemer med fulle søppelkontainere, men man tar iallefall ikke vare på flaskene (slik som meg som ikke har pantet flasker på over ett år nå).

Begge løsninger er ok, men jeg personlig synes ikke verdien burde økes eller senkes betraktelig, 2,- for småflasker og 4,- for store flasker kan jeg gjerne gå med på.
Sitat av eskilf Vis innlegg

Et annet problem er glassflasker som folk er likegyldige til. Eksempel: Folk kaster en flaske på veien, den knuses og ligger der til en bil punkterer.(Pris: Et nytt dekk)
Sjaføren banner høyt og kaster glassbiter ut på en plen. En liten unge løper der en dag og trør på glassbrøtene og skjærer av noen sener.(Pris: Helsebehandling og reabilitering) Moren tar vare på glassene og kaster dem i en søppeldunk nært. En uteligger leter etter flasker i søppelbøtta og skjærer seg. Det blir infeksjon og uteliggeren dør i løpet av dager(Pris: Ett liv).
Vis hele sitatet...
Dette blir virkelig banalt - har du vurdert å lage TV-reklamer for panting? Du har definitivt den dramatiske tilnærmingen som kanskje trengs.

Lille timmy vil så gjerne drikke brus sammen med vennene, men han har ikke råd på grunn av panten. Han får ikke være med i brusklubben og nektes derfor å bli venn med dem på facebook. Han blir demotivert og faller ut av skolesystemet. Til slutt begynner han med narkotika og selger seg selv på gaten, men panten er fremdeles for høy for ham. Lille timmy dør alene i en mørk bakgate. Hadde han vært medlem av brusklubben ville han blitt venn med Johan, som hadde en interesse for molekylær cellebiologi. De ville sammen oppdaget hvordan retrovirus kan brukes til å behandle metastasis i celler og dermed kurert kreft. PRIS? EN MILLION MILLIARDER LIV

Quod erat demonstrandum!

Ærlig talt, med panting på over 90% er det er ikke avgiften det står på. De fleste panter ikke fordi de får penger for det, de gjør det fordi det er lettvient og de er samvittighetsfulle. Folk som knuser flasker bryr seg neppe om det er 1, 10 eller 100 kroner som går tapt, for der og da er man distansert fra pengene som allerede er investert og det er gjerne et stykke til nærmeste panteautomat. Jeg ser fram til å lese statistikken på hvor mange dødsfall som utelukkende er forskyldt av flasker som ikke pantes - kanskje vi like gjerne skal forby glass, hvis det er et så utbredt samfunnsproblem?

Det skal forresten godt gjøres å kutte sener på vanlige glasskår og forresten, tror du ikke at uteliggere vil lete enda mer i søppelkasser hvis panten er 10x så stor? Jeg mistenker forresten at det uansett ordning ikke vil gi pant for knust glass, så da havner det nok ofte i søpla uansett.

Sikkert ålreit å være miljøengasjert og sånn, men det hadde kanskje vært greiere å angripe det med f.eks. flere pantestasjoner, flere innsamlingsstasjoner og søppelkasser for glass og noen reklamekampanjer heller enn å pålegge en unødvendig stor avgift som sikkert vil kjøre bryggeribransjen rett i grøfta? Og ja, det er definitivt en avgift, siden det påvirker realprisen og kjøpeevnen til en person som står i butikken med begrensa midler. Noe de fleste av oss har.
Panten har jo holdt seg konstant i mange år nå, til tross for prisøkning på alt annet. Så det kunne kanskje vært en ide å heve panten noe. På den annen side er Norge blant de beste i verden på retur av flasker, er vel over 90% som blir pantet, så hvor nødvendig det er å gjøre noe kan vel diskuteres.
Thumb up for this ;D