Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3123
Hallo og godt nyttår alle sammen!

jeg sitter i leiligeten min og er helt rådløs
jeg har hatt en statsjonær pc i 2 år sånn ca, og i går når jeg skulle starte den for å levere skoleoppgaver jeg har på den, lager den bare skurrelyder i ca ti-20 sec, og etter det er den normal men det kommer ikke noe bilde på skjermen

Jeg har vært inne i dataen å sjekket at alt av ledninger er ordentlig festet, men var til ingen nytte..

noen som kan hjelpe en student uten datakunskaper?..

er en dell dimensjon e521 hvis det er til noen hjelp
Får du ikke bilde i det hele tatt? Ikke BIOS heller?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Siden du sitter med minimalt med kunnskaper anbefaler jeg deg å ta kontakt med nærmeste serviceverksted for å få ut data trygt (Dersom du har skoleoppgaver der).
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Joshiwo Vis innlegg
Får du ikke bilde i det hele tatt? Ikke BIOS heller?
Vis hele sitatet...
får ikke opp bios. hadde jeg fått opp bios hadde jeg bare boota ubuntu fra minnepenn eller noe

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Siden du sitter med minimalt med kunnskaper anbefaler jeg deg å ta kontakt med nærmeste serviceverksted for å få ut data trygt (Dersom du har skoleoppgaver der).
Vis hele sitatet...
det jeg mente med minimale datakunnskaper er at jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal gjøre:P
men hvis jeg får noen tips så kan det nok hende jeg klarer å finne det ut(A)
Høres ut som harddisken din er fucka. Nå sliter du - beklager å måtte si det. Hvis den lager skurrelyder, så kan det jo tenkes at det er noe galt med drevet i harddisken - evnt. noe verre, som f.eks. en kortslutning el. lignende. Dette kan du nok ikke fikse over internett; du må, som AtXbYeA sier, levere den inn på verksted. Ikke skru den på unødvendig - bare la den stå, og levér den inn på verksted.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
faen...
de skal leveres på mandag og jeg har ikke tid til å skrive de
men den har vært sånn en gang før og, og da lot jeg den bare stå over natta og da funket den knirkefritt igjen.
prøvd dette en gang nå og, men da funket det ikke
Hmm... Det du KAN gjøre, er følgende:

Åpne kassa, ta ut harddisken. Du finner bilde av internett på hvordan en harddisk ser ut. Bare napp ut ledningene og ta den ut av datamaskinen.

Så går du i en databutikk, og kjøper en liten kasse for enten en 2,5 eller 3,5" harddisk. Disse er billige, og koster ca 5-600 kr. Så putter du harddisken inn i det bærbare mini-kabinettet, og kobler den til USB-porten til en annen datamaskin - f.eks din bærbare datamaskin.

Da finner du fort ut om det virkelig er harddisken som er fucka, og sannsynligvis klarer du også å kopiere over de verdifulle skoleoppgavene dine
Sist endret av Stormen; 2. januar 2009 kl. 16:06.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
faen...
de skal leveres på mandag og jeg har ikke tid til å skrive de
men den har vært sånn en gang før og, og da lot jeg den bare stå over natta og da funket den knirkefritt igjen.
prøvd dette en gang nå og, men da funket det ikke
Vis hele sitatet...
Da får du be om utsettelse fra lærer og levere datamaskinen inn hos noen som kan fikse den.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Høres ut som harddisken din er fucka. Nå sliter du - beklager å måtte si det. Hvis den lager skurrelyder, så kan det jo tenkes at det er noe galt med drevet i harddisken - evnt. noe verre, som f.eks. en kortslutning el. lignende. Dette kan du nok ikke fikse over internett; du må, som AtXbYeA sier, levere den inn på verksted. Ikke skru den på unødvendig - bare la den stå, og levér den inn på verksted.
Vis hele sitatet...
Om harddisken er fucka, så skal han vel få opp BIOS uansett.

Jeg holder en knapp på at noe er galt med skjermkortet, siden han ikke får bilde.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
takk stormen, skal prøve dette
meitemark: har sendt meld til lærer.
joshiwo: ikke for å være frekk på noen som helst måte, men tror ikke jeg kan få opp bios hvis hele harddisken er fucka?
Sitat av Joshiwo Vis innlegg
Om harddisken er fucka, så skal han vel få opp BIOS uansett.

Jeg holder en knapp på at noe er galt med skjermkortet, siden han ikke får bilde.
Vis hele sitatet...
Men skjermkortet skal jo ikke kunne lage "skurrelyder" (med mindre det er et av de nyere skjermkortene med påmontert vifte)... Tja, tjo, muligens. Kanskje vifta er fucket, også har kortet overopphetet? Isåfall kan han bare kjøpe et fattigmannskort til 2-300 kr, og forsøke det.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
takk stormen, skal prøve dette
meitemark: har sendt meld til lærer.
joshiwo: ikke for å være frekk på noen som helst måte, men tror ikke jeg kan få opp bios hvis hele harddisken er fucka?
Vis hele sitatet...
Du kan koble ut samtlige harddisker og allikevel få opp BIOS.

Er det noe integrert skjermkort på PC-en? Da kan du prøve å koble til skjermen til det og se om du får noe bilde da.

Det du også kan gjøre er å åpne kabinettet og prøve å lokalisere lyden.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
sry for at jeg ikke legger ut nok info om dataen min.
det er geforce 7300LE, og det har ikke vifte.
har ett annet skjermkort liggende her så skal prøve å se om det passer.
Prøv å ta ut harddisken g slå den på. Hvis den fortsatt lager skurrelyder, så vet du at dt ikke er harddisken din det er noe galt med...

Har du skjermkort med vifte?
Hvorfor slå på den og potensielt ødelegge den når det holder så alldeles fint å bare ta ut harddisken og se om maskinen startet opp til BIOS/beskjed om at den mangler disk? Hvorfor gjøre ting så vanskelig .

Tar du ut harddisken og setter den inn i en annen maskin får du sikkert lett ut dataene. Trenger ikke levere hele maskinen til en plass som skal ha penger og tid for noe så trivielt slik andre her foreslår.
Sist endret av Kinseek; 2. januar 2009 kl. 16:22.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
dette blir nok rotete innlegg fra min side bare for å si ifra..

jeg har lokalisert at det ikke er noe galt med harddisken(takk og lov)
dataen min har ikke noe integrert skjermkort.
skjermkortet har ikke noen innebygget vifte.
jeg har bare en harddisk.

jeg fikk ikke opp feilmelding når jeg ikke hadde harddisken ute.
jeg har desverre ikke noen annen data jeg kan koble harddisken min til..
Sist endret av sengetøv; 2. januar 2009 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
dette blir nok rotete innlegg fra min side bare for å si ifra..

jeg har lokalisert at det ikke er noe galt med harddisken(takk og lov)
dataen min har ikke noe integrert skjermkort.
skjermkortet har ikke noen innebygget vifte.
jeg har bare en harddisk.

jeg fikk ikke opp feilmelding når jeg ikke hadde harddisken ute.
jeg har desverre ikke noen annen data jeg kan koble harddisken min til..
Vis hele sitatet...
Hva med venner med datamaskin? Eller skaffe et harddiskkabinett, som Stormen nevner.
sengetøv, hvis du ikke har noen annen data, hvordan klarer du å poste her inne da??
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
kjenner desverre ingen her, siden jeg har blitt flyttet fra skolen til en annen skole nå nylig..
har ikke mulighet til å skaffe kabinett i dag
Kjøp ett "chassis" til hard disken din og ring en venn med laptop.
Sett hard disken i den, forsiktighet og presissjon takk, og last dataene dine over på vennes laptop. Send til deg selv som epost og print ut hos læreren din.

Her er link til det første og billigste chassis, finnes det ett bedre navn?

Ønsk deg ny maskin til nyttår, ja kinesisk nyttår. Lykke til.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323068

(om du har en IDE type hard disk.)
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
takk for tipset
Hvor bor du? Hvis du tilfeldigvis bor et sted jeg kan treffe deg, så kan jeg være behjelpelig med å få ut data fra den disken
Har du prøvd å resette cmos, det kan hende bios batteriet er flatt, jeg hadde noe av de samme problemene til jeg fikk byttet batteri.
Sjekk hvordan du resetter cmos på ditt hovedkort.
Hva om det er viften til cpu som er defekt eller kjøleblokken som er løs? Jeg har opplevd at jeg ikke har komt inn i bios med de nevnte problemene. Ellers er hk defekt. Tipper helst det er det med viftene, om det hadde vert noe gale med hdd, ville iallefall bios komt opp. Beklager elendig skriving, sitter på jobb med mobben min.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
heyJulius: det batteriet, er et det som sitter på hovedkortet som ligner på ett klokkebatteri?
spelley: sjekket viften, den går rundt. hk er?:P dårlig på navn ass xD
Kjøp deg heller IDE (eller SATA hvis du har det) til USB adapter. Da slipper du styret med kabinett og er billigere
De fleste dataforetninger selger slike.

En type her:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317922
Men de ser forskjellige ut.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
sparkey: jeg vil ha dataen min slik den er, og orker ikke styre med å kjøpe så mye dritt osv xD
btw, fått hentet ut det jeg skal
dro hjem så jeg fikk hentet ut xD
hk=hovedkort, sengetøv!
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
åja, beklager xD
men det batteriet heyjulius snakket om er det som ligner på klokkebatteri?

Sitat av ZeRKoX Vis innlegg
Hvor bor du? Hvis du tilfeldigvis bor et sted jeg kan treffe deg, så kan jeg være behjelpelig med å få ut data fra den disken
Vis hele sitatet...
fått hentet ut det jeg trenger, men takk for hjelpen uansett
Sist endret av sengetøv; 2. januar 2009 kl. 20:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
original reprint
xaff's Avatar
Sitat av sengetøv Vis innlegg
men det batteriet heyjulius snakket om er det som ligner på klokkebatteri?
Vis hele sitatet...
Hvis du med dette mener; det er sølv, flatt, sirkulært og litt større enn en tikroning? Ja.
Sist endret av xaff; 2. januar 2009 kl. 23:01. Grunn: Jeg bomma på tastene. :-(
Dell Dimension e521 har kun SATA på hovedkortet (iallefall min), hvis du skulle lure på om det er IDE eller SATA.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
Sitat av xaff Vis innlegg
Hvis du med dette mener; det er sølv, flatt, sirkulært og litt større enn en tikroning? Ja.
Vis hele sitatet...
Ja, det jeg mener.
mulig jeg er helt blåst, men hvor er det mulig å få tak i ett slikt batteri?xD
stormen: jeg har en skolepc og, men er jo selvfølgelig så dum at jeg ikke bruker den til all skolearbeid
Tvilsomt at det er hardisk trøbbel, da jeg mista en disk i bakken tidligere i år, den ble fucked, men jeg kunne boote pcen, og kom til bios etc, men fikk blåskjerm med en gang jeg prøvde boote opp i et os.

Det som du burde teste som ikke krever noe kjøp:

Ta ut lydkort og skjermkortet til maskinen din, og prøvd kun det integrerte skjermkortet. Funker dette er det eventuelt skjermkortet ditt som er kake.

integrert skjermkort holder til å lese / skrive ting på word, men dats it i mange tilfeller, men tatt i betraktning at dette kansje er en nød situasjon så ville jeg testet dette om det er noe data du virkelig må ha.

Om du har noen du kjenner som er litt data hendig ville jeg kontaktet dem og spurt om du kunne fått prøvd å montert hardisken hos dem med deres hjelp, om dette ikke blir for mye styr, men kun om den du henvender deg til faktisk kan dette.

Om det er snakk om kortslutning i hovedkort / strømforsyning vil dette eventuelt vise seg da hardisken burde kjøre greit på andre maskiner.

Å montere den i et etui til å starte med virker kravstort, men også en mulighet om du tror det kan være andre skader enn disken.

Du kunne prøvd å diagnosere problemet selv med å åpne lokket på maskinen, å lytte inn om det er noe som virker feil rett og slett. Dette kan være at den intigrerte viften på strømforsyningen ikke funker, eller prosessor vifter / andre vifter montert i maskinen ikke funker, dette kan være tegn på enten strømproblemer eller så er det hovedkortet.

Med tanke på at bios ikke kommer opp i dt hele tatt ville jeg altså prøvd å boota opp med intigrert skjermkort og liknende, tvilsomt at det er f.eks skjermen eller hardisk når du først får syke lyder og greier.

Og ja, forresten!,, prøv å koble ut hardisken din, å se om de samme lydene fortsetter. Om de gjør det er du enda et skritt nærmere å vite at disken er ok. Du kan forsåvidt prøve deg frem ved å ta ut de fleste komponenter til ulyden slutter, men vær forsiktig, ta kansje et par bilder for å være sikkert hvordan det skal inn igjen. Mange ting trenger ikke å fysisk forlage maskinen, bare de er koblet fra.

Håper dette kan hjelpe deg

(når du eventuelt finner ut hva som er ødelagt må du rett og slett henvende deg til en reperatur da hardware reperasjoner er noe jeg fraråder deg fra å gjøre via internett med mindre du ser deg selv som meget erfaren. )
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bluesius Vis innlegg
Tvilsomt at det er hardisk trøbbel, da jeg mista en disk i bakken tidligere i år, den ble fucked, men jeg kunne boote pcen, og kom til bios etc, men fikk blåskjerm med en gang jeg prøvde boote opp i et os.

Det som du burde teste som ikke krever noe kjøp:

Ta ut lydkort og skjermkortet til maskinen din, og prøvd kun det integrerte skjermkortet. Funker dette er det eventuelt skjermkortet ditt som er kake.

integrert skjermkort holder til å lese / skrive ting på word, men dats it i mange tilfeller, men tatt i betraktning at dette kansje er en nød situasjon så ville jeg testet dette om det er noe data du virkelig må ha.

Om du har noen du kjenner som er litt data hendig ville jeg kontaktet dem og spurt om du kunne fått prøvd å montert hardisken hos dem med deres hjelp, om dette ikke blir for mye styr, men kun om den du henvender deg til faktisk kan dette.

Om det er snakk om kortslutning i hovedkort / strømforsyning vil dette eventuelt vise seg da hardisken burde kjøre greit på andre maskiner.

Å montere den i et etui til å starte med virker kravstort, men også en mulighet om du tror det kan være andre skader enn disken.

Du kunne prøvd å diagnosere problemet selv med å åpne lokket på maskinen, å lytte inn om det er noe som virker feil rett og slett. Dette kan være at den intigrerte viften på strømforsyningen ikke funker, eller prosessor vifter / andre vifter montert i maskinen ikke funker, dette kan være tegn på enten strømproblemer eller så er det hovedkortet.

Med tanke på at bios ikke kommer opp i dt hele tatt ville jeg altså prøvd å boota opp med intigrert skjermkort og liknende, tvilsomt at det er f.eks skjermen eller hardisk når du først får syke lyder og greier.

Og ja, forresten!,, prøv å koble ut hardisken din, å se om de samme lydene fortsetter. Om de gjør det er du enda et skritt nærmere å vite at disken er ok. Du kan forsåvidt prøve deg frem ved å ta ut de fleste komponenter til ulyden slutter, men vær forsiktig, ta kansje et par bilder for å være sikkert hvordan det skal inn igjen. Mange ting trenger ikke å fysisk forlage maskinen, bare de er koblet fra.

Håper dette kan hjelpe deg

(når du eventuelt finner ut hva som er ødelagt må du rett og slett henvende deg til en reperatur da hardware reperasjoner er noe jeg fraråder deg fra å gjøre via internett med mindre du ser deg selv som meget erfaren. )
Vis hele sitatet...
takk for alle tips hittil
jeg har prøvd å ta ut harddisk, skjermkort o.l. men ikke de som lager ulydene
virker som lyden kommer fra prossessoren eller strømboksen..
jeg har desverre ikke noe integrert skjermkort i dataen min
høres mer ut som om styrestrøms området ditt på hovedkortet som har gått rett vest :S

Fungerer usb enheter ? (i den forstand at det kommer lys utav musa di, minnepenner lyser osv ?)

hvist ikke, er det da hovedkortet som har tatt natten, og da kan det være flere ting som har tatt natten :S

Hvis du får lys/indikasjon om liv i den siden av hovedkortet som gir den extern drift av maskinen, så sjekker du chipset vifta(uheldig vist du bare har ei kjøleblokk der), starter ikke den starter somregel ikke noe :S


Håper dette hjalp deg litt
Sist endret av brut3f0rc3; 3. januar 2009 kl. 19:37.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
kommer lys på en liten diode på hovedkortet så det tyder vel på at det går strøm igjennom det?
Høres egentlig ut som det er vifta til cpu'en som er fucked
Sist endret av atomet; 3. januar 2009 kl. 20:17.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
hva mener du jeg bør gjøre da atomet?
den har som sagt vært sånn før og, og da har den kommet til seg selv..
Du skal enkelt å greit sjekke om viften går rundt...
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
det er ikke noen vifte på prossessoren min?
Sitat av sengetøv Vis innlegg
det er ikke noen vifte på prossessoren min?
Vis hele sitatet...
Der har vi kanskje problemet?

Neida, fimnnes vifteløse CPU-kjølere.

Tror uansett det er hovedkortet ditt som er defekt.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
men det er en lampe på hket som lyser da?
vil ikke tro det er defekt da?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ofte er lysdioden på hovedkortet kun der for å vise at det kommer spenning inn på hovedkortet, selv om denne lyser betyr ikke det at hovedkortet fungerer, den bare mottar en spenning fra kontakten.
Mye støv i pcen din? Har selv rettet de merkeligste feil bare ved å blåse
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
ok, latt den stå en stund nå, så skal prøve å rette på ledninger å prøve å starte den.
har også løst de merkligste problemer med å blåse der selv:P

dataen har begynt å fungere
jeg rettet på alle ledninger, blåste som faen, løftet opp bateriet å tørket skjermkortet for støv
men kanskje litt dumt spørsmål, men kan det ha noe å gjøre at dataen er kald?
det er ganske kaldt på rommet der den står, så trodde det kanskje kunne ha noe med det å gjøre.
stod på ett varmere rom under "ventetiden" btw.
Sist endret av sengetøv; 9. januar 2009 kl. 11:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.