Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1892
Hei dere.
Jeg sliter med følgende:

Jeg sitter på en iMac, koblet til nett via ethernet. Nett fra Telenor med 600Mb opp og ned.

Via speedtest får jeg full uttelling på upload, mens download starter på rundt 300Mb og og faller til rundt 100 ved endt test.
Wifi er det ingen problemer med, der er det full fart.

Jeg har forsøkt å bytte kabler, porter, til og med routeren. Jeg har kokt det ned til at problemet må ligge i maskinen. Men der stopper mine evner på feilsøking.

Noen som har en anelse om hva som kan være feil her?
Halla, hva slags kabel bruker du? Det skal stå på kabelen.
Trådstarter
3 0
Cat6. Koblet akkurat på en eldre bærbar maskin med samme kabel, og der får jeg full fart. Det er altså iMac'n som er problemet. Enten software eller gåen ethernet port/chipset?
Mulig den rett og slett ikke har støtte for en slik hastighet men det er umulig for oss å vite uten ett modellnr. Bruk google og søk deg fram, det kan jo hende det er en enkel innstilling en eller annen plass som muligjør bedre nedlastning.
Er nok macen som kun klarer 100/100
Må være en stund siden Mac hadde 100mb kort?
Sitat av Dough Vis innlegg
Må være en stund siden Mac hadde 100mb kort?
Vis hele sitatet...
Burde være det, har ikke sett 100mb kort på mange, mange år nå. Men det er verdt å sjekke, modellnummeret til nettverkskortet finner man under avanserte innstillinger for nettverk.

Kan det være at nettverkskortet ditt ikke kjører full hastighet? Det skal stå T1000 eller noe sånt under hastighet i avanserte nettverks innstillinger.

Det kan være at ruterene dine har noe QOS innstillinger eller noe sånt som struper hastigheten din også.
Trådstarter
3 0
Dette burde jeg jo ha nevnt, men den mac'n klarer fint 1000mb. Jeg har akkurat flyttet, og på det forrige stedet jeg bodde fikk jeg full uttelling på 1000mbit linje.

I og med at jeg akkurat har flyttet, var jeg helt sikker på at det var noe med oppsett/utstyret i den nye boligen. Men da får jeg altså full hastighet med en annen maskin, koblet på akkurat samme måte.