Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2025
Godkveld freaks
Har et spørsmål jeg lurer på. Har en arbeidsgiver låv til og sende ut sms kvelden før jobb, mellom søndag og torsdag der han skriver: oppmøte i morgen kl 06.00.
Eller oppmøte i morgen kl 05.30.??
Grunnen til at dette blir gjort er fordi jeg med flere skal gjøre klart utstyr til de som skal starte asfaltering kl 07.00.
Men jeg med flere kolleger har ca 1 time kjøring til jobb og vi er ringevikarer, i kontrakten står det hjelpearbeider. Og vi har arbeidstid fra 07.00 til 15.00.
Dette er en jobb jeg har som student men var ikke forberedt på og skulle stå opp alt fra kl 04.00 til 05.00 og få sms på dette klokken 22.00 kvelden i forveien, dette er standard og skjer minst 3 dager i uken.
Sist endret av Conan; 29. juni 2022 kl. 23:11.
Velkommen til voksenlivet.

Men over til spørsmålene. Ja, ikke helt "greit", men helt vanlig. Regner med at du har timelønn og ikke fastlønn?
Er bare å skrive timer da. Sånn er det med den typen jobbing. De gutta som jobber med det der er en annen rase.
Har du vurdert og gi sjefen din beskjed om at han må begynne og gi beskjed tidligere. ?
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har du vurdert og gi sjefen din beskjed om at han må begynne og gi beskjed tidligere. ?
Vis hele sitatet...
Ja absolutt, derfor jeg spør om noen kjenner til om det er låv og kreve oppmøte på arbeidsplassen på helt vilkårlige tidspunkt. Så jeg kan ha noe og argumenter med og ikke bare mine/andre kollega sine meninger.
Er uansett ikke greit og måtte stå opp kl 04.30 for og være på jobb til kl 05.30. Når arbeidstiden i kontrakten er fra 07.00 til 15.00. Hadde jeg vist dette når jeg søkte så hadde jeg tatt en annen jobb istedenfor denne. Men ble ikke opplyst om dette i det hele tatt.
Har 2 barn på under 3år og logistikken blir ikke særlig enkel med dette opplegget. Får enten få en løsning eller finne en annen jobb. Hadde vært bra og vite hva som er låv og kreve av en arbeidsgiver når det gjelder oppmøtetidspunkt ut over det som står i kontrakten.
Sist endret av Conan; 29. juni 2022 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du har kontrakt som sier arbeidstid er fra 07 til 15, så kan du vise til kontrakten og holde deg til avtalen. Men kan tenke meg at å være litt fleksibel fort gir flere fordeler enn ikke :P
Trådstarter
Sitat av ParaTorMal Vis innlegg
Hvis du har kontrakt som sier arbeidstid er fra 07 til 15, så kan du vise til kontrakten og holde deg til avtalen. Men kan tenke meg at å være litt fleksibel fort gir flere fordeler enn ikke :P
Vis hele sitatet...
Enig der, er selvfølgelig viktig og være fleksibel. Har ingen problemer med overtidsarbeid. Men blir vanskelig med forskjellige oppmøtetidspunkt flere dager i uken. Får ta det opp med sjefen iløpetav uken..
Blir nok ikke populært, men de får bare være.
New generation
colakork's Avatar
Er ofte sånn at dem som gidder å finne seg i det, får jobbe. Dem som er vanskelige blir ikke ringt. Veldig typisk timelønn.
Forklar sjefen din det du gjør her.
Hvis du kun er ringehjelp og ikke har noen fast % i kontrakten din, så ser jeg to muligheter:
1. Godta det, og tjen de pengene du kan selv om situasjonen er litt kjedelig
2. Stå imot og risiker at du ikke blir ringt for oppdrag lengre, da de finner noen andre som gidder å gjøre det uten å si noe imot.
Hva legger du i ordet «tilkallingsvikar»?
Sitat av ParaTorMal Vis innlegg
Hvis du har kontrakt som sier arbeidstid er fra 07 til 15, så kan du vise til kontrakten og holde deg til avtalen. Men kan tenke meg at å være litt fleksibel fort gir flere fordeler enn ikke :P
Vis hele sitatet...
Nå finnes det jo et konsept som heter "merarbeid" så selv om avtalen definerer faste tider så er ikke disse nødvendigvis skrevet i stein.

https://snl.no/merarbeid

TS jobber også i en bransje hvor det nesten må påberegnes litt fleksibilitet.
slik jeg tolker AML. så nei, dettte er i grunn ikke innafor

§ 10-3.Arbeidsplan
Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.
Vis hele sitatet...
ser ikke at dette skiller på hvordan type ansettelsesforhold du har. så slik jeg ser dette så er dette i praksis misbruk av uerfaren arbeidskraft..

men, lover er til for å tolkes. og det går sikkert ann å finne en tolkbar paragraf som snur dette til at det er greit.

kilde:
https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-3
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
slik jeg tolker AML. så nei, dettte er i grunn ikke innafor



ser ikke at dette skiller på hvordan type ansettelsesforhold du har. så slik jeg ser dette så er dette i praksis misbruk av uerfaren arbeidskraft..

men, lover er til for å tolkes. og det går sikkert ann å finne en tolkbar paragraf som snur dette til at det er greit.

kilde:
https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-3
Vis hele sitatet...
Supert var det jeg mente selv også at det må finnes litt mere tilrettelegging av tidene oppmøtetidene på morningen.
Som sagt har jeg ingen problemer med overtidsarbeid etter kl 15.00.

Har jobbet overtid hver dag de siste 2 ukene, dette er ingen problem.

Skal ta det opp med sjefen i dag asfaltlaget er nesten aldri klare til og begynne å jobbe før 07.30-0745 uansett, så vi mener det ville holdt at vi møter på jobb kl 07.00.

Er selvfølgelig interessert i og jobbe mest muligt i sommer, men da under ordnet forhold. Er 30år no og kom seint igang med utdanning grunnet 15 år som rusmisbruker.
Så må selvfølgelig tåle litt i jobb under utdanningen


kilde:
[url]https://lovdata.no/lov/2005