Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4094
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Jeg har nylig solgt en eiendel hvor jeg sa meg villig til å motta ca 1/4 av kjøssummen (100k) i cash.
Det resterende beløpet på ca 300k ble betalt via bankoverføring med hvite penger som kan dokumenteres.

Er det noen som har erfaringer med å levere inn typ 100k+/- sammen med kjøpskontrakt? Den beskriver jo rett ut at jeg har solgt en eiendel og fått 100k i cash som del av betalingen. Er det noen som har opplevd problemer i lignende tilfeller?

Jeg har god kjennskap til kjøper og vil gjøre mitt ytterste for å unngå at det skal slå tilbake på han. Min første tanke er at jeg videreformidler forklaringen hans som går ut på at han ''nylig solgte en båt og ble betalt i kontanter.''
For din del blir kanskje spm om du har kjøpt eiendelen du solgte for hvite penger, om du har det blir det mest sannsynlig selgers problem om han har betalt deg med svarte penger.
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vil også dele denne lenken: Her påpekes det en grense på 40 000,- som ble fastsatt i 2017 (artikkelen er oppdatert i 2021). Men så vidt jeg har fått med meg tidligere har det tidligere vert grense på 10/20k? Noen som vet mer ang dette?
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det tas stikkprøver så du kan måtte forklare deg om du setter inn 10k. Har familiemedlem i banken som sa at det i utgangspunktet ikke er noe grense for hva man kan sette inn før man må forklare seg. Og når i motsetning til en vanlig straffesak der anklager må bevise at du er skyldig må du i en sak som dette bevise at du er uskyldig.
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
For din del blir kanskje spm om du har kjøpt eiendelen du solgte for hvite penger, om du har det blir det mest sannsynlig selgers problem om han har betalt deg med svarte penger.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte eiendelen med hvite penger, men jeg er fult inne forstått med at min kjøper ikke har helt rent mel i posen. Det sagt så er han i full jobb og lever øverig et tilsynelatende A4 liv. Men jeg vil gjerne unngå at dette skal slå tilbake på han
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det tas stikkprøver så du kan måtte forklare deg om du setter inn 10k. Har familiemedlem i banken som sa at det i utgangspunktet ikke er noe grense for hva man kan sette inn før man må forklare seg. Og når i motsetning til en vanlig straffesak der anklager må bevise at du er skyldig må du i en sak som dette bevise at du er uskyldig.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om ca 100k.
En skulle vell tro at en kjøpskontrakt som svart på hvit tyder: ''øverig betaling blir i kontant'' skulle være mer en nok? Jeg er dessverre mer bekymret for eventuelle represalier mot kjøper. Jeg vil gjerne finne en løsning som sikrer oss begge, om mulig.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan ikke sikre deg, det kan gå bra å det kan slå tilbake på kjøper. Hadde en kjøpskontrakt vært nok hadde det vært veldig enkelt å hvitvaske penger.
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan ikke sikre deg, det kan gå bra å det kan slå tilbake på kjøper. Hadde en kjøpskontrakt vært nok hadde det vært veldig enkelt å hvitvaske penger.
Vis hele sitatet...
Joda, det fatter jeg også. Det er derfor jeg hadde håpet på at noen med tilsvarende erfaring kunne dele sin erfaring.

Jeg tror helt ærlig at det hadde gått helt fint uansett. De har nok mye annet å rote rundt i en privat økonomien til en som kjøper en bil med 1/4 cash.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De har nok mye annet å rote rundt i en privat økonomien til en som kjøper en bil med 1/4 cash.
Vis hele sitatet...
Du skulle ikke ha godtatt betaling i kontanter hvis du samtidig ønsket å få alle pengene inn på konto. Kjøper vil med stor sannsynlighet få spørsmål om hvor hen fikk 100k i kontanter fra; Slik blir mer og mer uvanlig og hvis du tror politi og skattemyndighetene ikke har tid til å sende ut et brev og etterspørre videre dokumentasjon tar du feil. Kan ikke kjøper bevise at de 100k er hvite penger så er hen fucked, og ja - bevisbyrden ligger på kjøper og ikke påtalemyndigheten i slike tilfeller.

Mitt råd til deg er å sitte på kontantene selv og bruke de til vanlig handling i butikk osv i årene fremover. Du kan på ingen måte garantere at kjøper ikke får noe stress hvis du setter dem inn, og gitt at du vet at kjøper ikke har rent mel i posen, og du selv ikke ønsker han 'noe vondt' så bør du droppe tanken om å få 100k ekstra inn på konto.
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Du skulle ikke ha godtatt betaling i kontanter hvis du samtidig ønsket å få alle pengene inn på konto. Kjøper vil med stor sannsynlighet få spørsmål om hvor hen fikk 100k i kontanter fra; Slik blir mer og mer uvanlig og hvis du tror politi og skattemyndighetene ikke har tid til å sende ut et brev og etterspørre videre dokumentasjon tar du feil. Kan ikke kjøper bevise at de 100k er hvite penger så er hen fucked, og ja - bevisbyrden ligger på kjøper og ikke påtalemyndigheten i slike tilfeller.

Mitt råd til deg er å sitte på kontantene selv og bruke de til vanlig handling i butikk osv i årene fremover. Du kan på ingen måte garantere at kjøper ikke får noe stress hvis du setter dem inn, og gitt at du vet at kjøper ikke har rent mel i posen, og du selv ikke ønsker han 'noe vondt' så bør du droppe tanken om å få 100k ekstra inn på konto.
Vis hele sitatet...
Takk for innspill. Hva med å opprette 1-2 fake Finn annonser på X maleri/kunstverk til 50-100k pr stk, for så å markere annonsen som solgt på samme tid som han leverer cash til meg?
Dette har jeg gjort selv på mindre summer. Det har dog heldigvis gått så langt at jeg måtte legge frem Finn annonse som bevis, men det skulle vell i teorien være bulletproof?
Kunst er kanskje ikke det beste eksempelet da en er pliktig til å betale 5% kunstavgift per salg, men visst vi går ut i fra at det er tilsvarende. En sofa, bobblebad, båt, hvaenduønsker
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for innspill. Hva med å opprette 1-2 fake Finn annonser på X maleri/kunstverk til 50-100k pr stk, for så å markere annonsen som solgt på samme tid som han leverer cash til meg?
Dette har jeg gjort selv på mindre summer. Det har dog heldigvis gått så langt at jeg måtte legge frem Finn annonse som bevis, men det skulle vell i teorien være bulletproof?
Kunst er kanskje ikke det beste eksempelet da en er pliktig til å betale 5% kunstavgift per salg, men visst vi går ut i fra at det er tilsvarende. En sofa, bobblebad, båt, hvaenduønsker
Vis hele sitatet...
Edit: En av forutsetningene for at handelen skulle realiseres var at objektet delvis skulle finansieres med cash
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Edit: En av forutsetningene for at handelen skulle realiseres var at objektet delvis skulle finansieres med cash
Vis hele sitatet...
Bruk de 100k på utgifter som mat, bensin, og hva man ellers betaler for, spar lønna di
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Bruk de 100k på utgifter som mat, bensin, og hva man ellers betaler for, spar lønna di
Vis hele sitatet...
Dilemmaet er at jeg allerede har cash til hverdagsbruk. Jeg skulle mao veldig gjerne fått de 100k ish inn på konto..
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for innspill. Hva med å opprette 1-2 fake Finn annonser på X maleri/kunstverk til 50-100k pr stk, for så å markere annonsen som solgt på samme tid som han leverer cash til meg?
Dette har jeg gjort selv på mindre summer. Det har dog heldigvis gått så langt at jeg måtte legge frem Finn annonse som bevis, men det skulle vell i teorien være bulletproof?
Kunst er kanskje ikke det beste eksempelet da en er pliktig til å betale 5% kunstavgift per salg, men visst vi går ut i fra at det er tilsvarende. En sofa, bobblebad, båt, hvaenduønsker
Vis hele sitatet...
I værste fall får du et problem om de ønsker kjøper inn som vitne og det ikke finnes noen reell kjøper eller noen som kan dokumentere å ha kjøpt det. Da snakker jeg ikke om banken men politiet hvis det skulle blitt en sak ut av
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dilemmaet er at jeg allerede har cash til hverdagsbruk. Jeg skulle mao veldig gjerne fått de 100k ish inn på konto..
Vis hele sitatet...
Dette er hovedårsaken til at det i det lange løp ikke lønner seg å være kriminell og tjene svarte penger. Man får ikke brukt pengene på noe ordentlig som kjøp av bolig osv så derfor bruker kriminelle penger på party n bullshit.
Det at man helst skulle hatt pengene inn på konto er også hovedårsaken til at hvitvaskere kan ta seg heftig godt betalt for jobben og i tillegg risikerer høy straff så få vil hvitvaske selvom de kan.

Er målet å ha penger på konto til lovlig og nyttig bruk så må man tjene penga lovlig og
Er målet å ha penger man egentlig ikke får brukt på mye nyttig for fremtida kan man tjene så mye man orker kriminelt
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dilemmaet er at jeg allerede har cash til hverdagsbruk. Jeg skulle mao veldig gjerne fått de 100k ish inn på konto..
Vis hele sitatet...
Ja da må du spe det ut, hver jul og hver bursdag, 15k er greit nok til sånne bevivenheter.
Med 100k kan du investere litt i en bolig hvis du allerede eier en. Vet endel gjorde det før iallfall selv om det er litt risky alt ettersom hvor mye penger man putter inn.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dilemmaet er at jeg allerede har cash til hverdagsbruk. Jeg skulle mao veldig gjerne fått de 100k ish inn på konto..
Vis hele sitatet...
Høres ut som du må begynne en «kunstner» karriere 😀 Mye skit som selges for en høy penge der. Med noe tap kan en klare å omgjøre kontanter til penger på konto.

Samarbeid og fantasi må til selvfølgelig, men ikke så vanskelig å tenke seg til hvordan det skal gjøres.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Høres ut som du må begynne en «kunstner» karriere 😀 Mye skit som selges for en høy penge der. Med noe tap kan en klare å omgjøre kontanter til penger på konto.

Samarbeid og fantasi må til selvfølgelig, men ikke så vanskelig å tenke seg til hvordan det skal gjøres.
Vis hele sitatet...
Er det ikke skatt på kunst? Kan jeg selge kunst og sette inn skattefrie penger på konto?
Jeg satte inn 55k for en ukes tid siden uten problemer. Fikk heller ingen spørsmål i etterkant.
Sitat av hreni999 Vis innlegg
Jeg satte inn 55k for en ukes tid siden uten problemer. Fikk heller ingen spørsmål i etterkant.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg skulle si. Du trenger ikke vise hvor pengene kommer fra.

Men etter den nye hvitvaskingsloven skal banken forstå kundens økonomi.

Jeg stresset med det da jeg tidligere fylte ut den erklæringen(som kom opp i nettbanken og man måtte svare på div), og jeg skrev jeg ikke kom til å motta over 100k fra utlandet.

Det eneste banken gjør er å melde som pliktig til skatteetaten.
*Feilpost*
Sist endret av Dough; 22. februar 2022 kl. 19:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Er det ikke skatt på kunst? Kan jeg selge kunst og sette inn skattefrie penger på konto?
Vis hele sitatet...
Det er en egen kunstskatt på 5% av salgssum. Jeg har ikke inntrykk av at dette oppfølges av noen betydning.

Men der igjen; Jeg må fortsatt overbevise banken (ved spørsmål) at pengene er hvite. Det hadde helt sikkert gått fint, men......
Anonym bruker
"Vennlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av hreni999 Vis innlegg
Jeg satte inn 55k for en ukes tid siden uten problemer. Fikk heller ingen spørsmål i etterkant.
Vis hele sitatet...
Gjorde du dette rett i en automat, eller leverte du de til ansatte og hadde en samtale med de? Hvor forklarte du eventuelt at pengene stammet fra?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjorde du dette rett i en automat, eller leverte du de til ansatte og hadde en samtale med de? Hvor forklarte du eventuelt at pengene stammet fra?
Vis hele sitatet...
Satte inn i automat. Spurte først en av de ansatte om det fantes en grense for innskudd, noe de sa de ikke hadde. Fortalte den ansatte at jeg hadde solgt bilen min (som er sant)
Sist endret av hreni999; 26. februar 2022 kl. 22:40. Grunn: Klønete skrevet
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du blir ikke straffeforfulgt for å sette cash inn i banken en gang, men ved hyppige innskudd kan de varsle skatteetaten.

Noe av det du kan ryke på er at om du blir tatt for salg av narkotika eller annen økonomisk kriminalitet i fremtiden så kan å gå gjennom kontoen din være en del av etterforskningen og innskudd der vil brukes mot deg i rettsaken og styrke indisiene politiet har. Da bidrar det til å gi retten et bilde av omfang for eksempel, og det hjelper ikke å si at penga kom fra et bilsalg da for sånt sjekker de også i en eventuell straffesak om det er sant at du eide og solgte en bil på det tidspunktet.