Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3749
Har vurdert å starte på ADHD-meds, men usikker på hvordan det er, er det lang opptrapping på Ritalin? Eller tar man det en dag / uke og vet om det funker eller ikke?

Kan man starte rett på andre stoffer? Aduvanz eller attentin? Hvordan er det med vyvanse i Norge? Får man det på godkjennings fritak? 120mg generelt?


Hva med adderall? Styr å få? Noen som har fått?
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du rushistorikk i journalen?
Ikke for å komme med en streng, belærende tone her, men måten du formulerer ønsket om spesifikt type stoff, samt større dose enn hva som brukes rent terapeutisk, tilsier meg at det tilsynelatende ikke er ADHD-en du vil medisinere.

For meg, som har ADHD med atferdsforstyrrelser, og andre jeg kjenner til, benyttes Ritalin som hovedregel i første omgang. Hvis dette ikke hjelper på symptomene, går man over til en annen type, gjerne Aduvanz, og holder seg egentlig på den. Opptrappingen for meg skjedde ila 3-4 uker, før jeg kunne få full dose.
Min varte 4 uker
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De satt meg på altfor høye doser ritalin og jeg fikk fullstendig nervesammenbrudd og måtte avslutte opptrappingen.
Deretter prøvde jeg attentin, elevans og stratera, men endte opp å gi opp pga angst. Så start pent og hvis du føler angst på nedturen som du ikke kan håndtere, så si i fra i tide, ikke tro det går over.
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Ikke for å komme med en streng, belærende tone her, men måten du formulerer ønsket om spesifikt type stoff, samt større dose enn hva som brukes rent terapeutisk, tilsier meg at det tilsynelatende ikke er ADHD-en du vil medisinere.

For meg, som har ADHD med atferdsforstyrrelser, og andre jeg kjenner til, benyttes Ritalin som hovedregel i første omgang. Hvis dette ikke hjelper på symptomene, går man over til en annen type, gjerne Aduvanz, og holder seg egentlig på den. Opptrappingen for meg skjedde ila 3-4 uker, før jeg kunne få full dose.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg spør ikke om full dose pga jeg vik ha rus, kun sånn jeg slipper en lang opptrapping. Har tidligere brukt Ritalin (illegalt), og det hadde bare mange bivirkninger og ubehag.
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Hmm, jeg spør ikke om full dose pga jeg vik ha rus, kun sånn jeg slipper en lang opptrapping. Har tidligere brukt Ritalin (illegalt), og det hadde bare mange bivirkninger og ubehag.
Vis hele sitatet...
Ville prøvd Aduvanz da. Trenger ikke bruke mer enn typ 3 uker for å trappe fullt opp. Ritalin var for meg nokså drit, da jeg fikk såpass mange nedturer, ble dautrøtt og det lindret ikke det kriblende ubehaget. Anbefaler den på det varmeste!
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Ville prøvd Aduvanz da. Trenger ikke bruke mer enn typ 3 uker for å trappe fullt opp. Ritalin var for meg nokså drit, da jeg fikk såpass mange nedturer, ble dautrøtt og det lindret ikke det kriblende ubehaget. Anbefaler den på det varmeste!
Vis hele sitatet...
Jo, men virker litt rart sikkert for legen om jeg kommer sånn "Jeg vil ikke starte på Ritalin, pga jeg har testet det illegalt, og fikk bivirkninger, vil starte med aduvanz", kan jo sikkert si noe sånt "En venn av meg testet Ritalin, og fikk mange bivirkninger, han sa aduvanz funket best for han" men da tror jeg hun sier noe "Vi kan jo starte på Ritalin da, å se hvordan det funker?" Som vanlig.


Men kanskje dosen spilte en rolle på bivirkningene? Du nevner nedtur, noe jeg også merket når jeg tok Ritalin. Men finnes ikke depot da? Hva er en start dose? 20mg? Kan man spørre om å starte på høy dose, for å se om det virker eller ikke?
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Jo, men virker litt rart sikkert for legen om jeg kommer sånn "Jeg vil ikke starte på Ritalin, pga jeg har testet det illegalt, og fikk bivirkninger, vil starte med aduvanz", kan jo sikkert si noe sånt "En venn av meg testet Ritalin, og fikk mange bivirkninger, han sa aduvanz funket best for han" men da tror jeg hun sier noe "Vi kan jo starte på Ritalin da, å se hvordan det funker?" Som vanlig.


Men kanskje dosen spilte en rolle på bivirkningene? Du nevner nedtur, noe jeg også merket når jeg tok Ritalin. Men finnes ikke depot da? Hva er en start dose? 20mg? Kan man spørre om å starte på høy dose, for å se om det virker eller ikke?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du bare si. Min lege vet om tidligere rusbruk og jeg har nevt at jeg hadde god effekt av ritalin og han skulle til å skrive ut ritalin til meg.
Jeg har ikke engang ADHD.
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Jo, men virker litt rart sikkert for legen om jeg kommer sånn "Jeg vil ikke starte på Ritalin, pga jeg har testet det illegalt, og fikk bivirkninger, vil starte med aduvanz", kan jo sikkert si noe sånt "En venn av meg testet Ritalin, og fikk mange bivirkninger, han sa aduvanz funket best for han" men da tror jeg hun sier noe "Vi kan jo starte på Ritalin da, å se hvordan det funker?" Som vanlig.


Men kanskje dosen spilte en rolle på bivirkningene? Du nevner nedtur, noe jeg også merket når jeg tok Ritalin. Men finnes ikke depot da? Hva er en start dose? 20mg? Kan man spørre om å starte på høy dose, for å se om det virker eller ikke?
Vis hele sitatet...
Ærlighet varer lengst. Jeg prøvde Ritalin illegalt, og var åpen med psykiater om det, men ble møtt med åpenhet tilbake.

Tok både aktiv og depot av Ritalin, men virket tilnærmet likt hva nedturene gjaldt. Aduvanz merker man egentlig ikke at virker, ei heller når den går ut. Blir mer som en jevn strøm utover dagen, uten noen slags krasj. Prøvde ulike doseringer og varianter av Ritalin, men det er stoffet i seg selv som ikke virker så godt. Vet at MANGE erfarer dette med Ritalin når de har den hyperaktive varianten av ADHD som går ekstremt utover rastløshet og ukritisk tenkning.

Drist deg til å være åpen, og legg fram hvor påtrengende problematikken din er, og at du gjerne vil at ting skal komme på rett spor igjen, men at du da trenger den rette hjelpen for å komme dit!