Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4569
Fuck Mr. Plod!
Jeg leser overalt på internett at folk mener at folk som dreper burde bli buret inne for alltid eller bli drept, enten de er terrorister eller bare vil plaffe noen ned.

Men jeg klarer faktisk ikke å skjønne hvorfor folk mener dette?

Det er INGEN helt friske mennesker som syntes det er en god ide å kjøpe ett våpen å drepe en eller flere.

Det er jo tydelig at terrorister er syke i hodet og trenger hjelp, helst før det er for sent.

Hvis jeg får meg ett barn og hjernevasker ungen helt til han tror at målet er å drepe flest mennesker, hvorfor fortjener den ungen å dø?

Ville det ikke være mere riktig å si at jeg er den som burde dø og ungen skal få hjelp?

Klart det finnes folk som får glede av å se andre lide, men selv de kan hjelpes bare det plukkes opp tidlig nok.

Jeg klarer faktisk ikke å syntes annet enn synd på folk som begår drap.

Hva mener dere? Og hvorfor mener dere det?
Ta gjerne en titt på de 700 innleggene i denne tråden her, så får du en overflod av argumenter i begge retninger.

Dødsstraff - for eller imot?
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ta gjerne en titt på de 700 innleggene i denne tråden her, så får du en overflod av argumenter i begge retninger.

Dødsstraff - for eller imot?
Vis hele sitatet...
Tusen takk
Folk som begår drap har vel i de fleste tilfeller ett problem i sikringsboksen sin enten de innrømmer det eller ikke slik jeg ser det.
Årsaken bak kan være den samme, men man har det ikke bra med seg selv når man velger det.
Jeg kan forstå i noen tilfeller at det for noen kanskje er eneste løsning, men det gjør det ikke riktig.
Fra man blir født blir man jo opplært til at å drepe er galt (de fleste steder)
Forstår likevel ikke det med å skulle ville drepe noen som har drept eller fordi de har drept.
Hevn er nok en stor del av det og i mange tilfeller har det kanskje vært lettere å drepe enn å tilgi eller finne løsninger, men da ender man jo opp like ille som den eller de som har drept.
Man lar jo samtidig bare drapspersonen slippe billig unna..
Når jeg tenker meg om er vel det kanskje mer humant enn å la drapspersonen få muligheten til å utvikle skyldfølelse, anger og slikt for handlingen og slite med det på samvittigheten resten av livet?

Jeg synes på ingen måte synd på de som begår drap og synes de bør straffes og få hjelp, men ikke drepes.
Dreper man en drapsmann for å ha drept så blir man selv en drapsmann, ergo blir man selv den personen som fortjener å bli drept. En syklus som ikke er spesielt bærekraftig. Da ender vi fort tilbake i vikingtiden da øye for øye var det som gjaldt.

Motivasjonen for drapet har veldig ofte nesten mer å si enn selve drapet når man skal avgjøre hva personen fortjener.
Å drepe de som dreper har ikke akkurat fungert særlig bra i USA (mtp. Dødsstraff).
Selvforsvar eller ran/narkodeal som går gale nei, masseskyting eller terror ja. Så grotesk så det måtte høres ut hadde jeg faktisk ikke hatt noe problem om vi gikk tilbake til den ville vesten og hang terrorister i sentrum for alle å se.
Når vi avliver bikkjer over en lav sko for å ha bitt noen, tenker jeg at vi kunne ha gjort det samme med notoriske voldsutøvere, overgripere osv også. Ikke nødvendigvis fordi de fortjener det, men fordi det vil spare mange uskyldige tredjeparter for unødvendig lidelse.
Først eksisterer man ikke, så eksisterer man, så går man tilbake til å ikke eksistere lengere.

Vi er alle dødsdømt
Tror ikke det er noen straff å dø.

Perspektivet du selv har som død er likt for alle, det spiller ingen rolle om du ble 5 år, 105 år, verdenskjent, en drapsmann eller om du aldri eksisterte noen gang til å begynne med.

Om man tenker litt motsatt.
Det verste som kan skje om du ikke eksisterer er jo å bli født å få en bevissthet, iallefall i 2022.

Å nei, jeg er ikke noe pessimistisk av meg sån generelt.
Jeg tenker at dødsstraff er å slippe for billig unna. Men; etter å ha lest om selve straffen i USA så sier de som ventet på avlivning at; Når man ikke vet hvilken dato det vil skje så er ventingen helt jævlig og kan tilogmed tenke meg at noen dør av naturlige årsaker også. Se for deg selv. Hver gang de banker på døra enten for å levere mat eller se om du lever (ironisk ikke sant) så kommer tanken; er det et måltid eller sprøyta?

Jeg støtter dødsstraff hvis man virkelig setter de på pinebenken. Jo verre handling jo lenger kan de pines.

Selv i norge er straff ikke bare for å straffe gjerningspersoner men skal også fungere som en avskrekker for andre for å gjøre det samme. Selve sprøyta er jo en rimelig human måte å reise på
Anders Behring Breivik? Ja og nei, han fortjener å lide i fangenskapet.
Synes dødsfall kan og er en easy way out.


Dessverre er norsk fengsel for slike psykopater en drømme verden, beste straffen hadde vært Amerikansk 23t isolat med 1 time lufting i et bur! Men igjen, vil vi sette drapsmenn inn i et slikt fangenskap også etterpå slippe dem ut blant folk?
Tror ikke det finnes noen enkle svar på spørsmålet ditt TS utenom at jeg synes drapsmenn ikke skal bli drept, men heller rehabilitert.

Derimot terrorister og overgreps folk er lost case, dem er allerede farlige og feil skrudd i knollen!.
Igjen, mannfolk blir ofte uskyldig dømt for overgrep som sagt, ingen enkle svar.

Tenker det må være enkel saker som avgjør, feks:
Oslo terroristen 25 juni er en open shut case, ingen tvil at han er skyldig på lik linje som ABB og overgreps fyren Julio Kopseng.

Ola Nordman som kjørte i fylla å drepte en uskyldig person? Nei, han gjorde et dumt valg og fortjener ikke å bli drept men rehabilitert og straffes hardt.

Ola Nordman som hadde sex i fylla som blir i etterkant beskyldt for voldtekt? Nei, fortjener ikke å bli drept.

Listen går videre.
Sist endret av veerner; 1. juli 2022 kl. 08:55.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av veerner Vis innlegg
Anders

Tenker det må være enkel saker som avgjør, feks:
Oslo terroristen 25 juni er en open shut case, ingen tvil at han er skyldig på lik linje som ABB og overgreps fyren Julio Kopseng.


Listen går videre.
Vis hele sitatet...
Ja han er skyldig, men skjønner han selv at det han har gjort er galt?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Fortjener drapsmenn å bli drept?
Vis hele sitatet...
Som en etisk problemstilling, så nei.

At de fleste land enten har avskaffet dødsstraff eller ikke lengre praktiserer det handler nok ikke bare om hvor humanitært eller ikke dette er, men vil jeg tro mest om hvordan effekt det totalt sett har i befolkningen at staten kan drepe.
Drap begås også ofte i forbindelse med affekt, rus eller psykisk sykdom og muligheten for dødsstraff vil antagelig ha minimal innvirkning på de. Hvis dette kun skal være reservert de mest ekstreme og der det faktisk finnes et ønske i befolkningen om at vedkommende bør drepes (les ABB) så vil det mest av alt minne om lynsjing.

De landene som fortsatt praktiserer dette i noe særlig omfang slik som Kina, Iran, Saudi-Arabia, Irak har også det til felles at menneskerettigheter
ikke akkurat er et fokusområde og at myndigheten bruker frykt og tvang generelt som virkemidler.
Sist endret av vindaloo; 1. juli 2022 kl. 20:40.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Ja han er skyldig, men skjønner han selv at det han har gjort er galt?
Vis hele sitatet...
Jeg leste tidligere idag i VG at høyesteretten (tror jeg det var) har endret en dom og personen må dømmes på nytt etter en knivstikking pga personen kanskje ikke viste at det å stikke noen med kniv kunne drepe..
Litt lett forklart kanskje, men drapsforsøk er visst ikke drapsforsøk ved mindre man selv vet at handlingen kan drepe.
Synes det kanskje er litt merkelig...

Men drap er nok uansett ikke så svart/hvitt og simpelt som det en gang i tiden var. Butterfly effect og alt det der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Jeg leste tidligere idag i VG at høyesteretten (tror jeg det var) har endret en dom og personen må dømmes på nytt etter en knivstikking pga personen kanskje ikke viste at det å stikke noen med kniv kunne drepe..
Vis hele sitatet...
Kan du lenke til artikkelen? For ut frå forklaringa di framstår det som det er nyanser som har forsvunne på vegen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du lenke til artikkelen? For ut frå forklaringa di framstår det som det er nyanser som har forsvunne på vegen.
Vis hele sitatet...
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...t_nyhetsdognet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Salazar Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det HR seier er det motsette: knivstikking kan straffast som drapsforsøk.

https://www.domstol.no/no/hoyesteret...R-2022-1323-A/