Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2064
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har nylig gått fra å røyke ett par ganger i måneden til å røyke 2-4 ganger i uken.

Jeg merker at jeg er veldig sliten og surette dagen derpå men dette forsvinner raskt på noen timer.

Jeg røyker alltid etter jobb og aldri før jeg skal på jobb.

Jeg røyker aldri hjemme og aldri alene.

Hvilke risikoer kan komme om jeg fortsetter?

Burde jeg stoppe nå som leken er god eller bare fortsette å ha det gøy?

Har bare venner som røyker atm. Så alternative er å ligge hjemme å være usosial
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
*legger til* før når jeg røyket i ny og ne så var jeg faktisk mere hangover og merker at etter jeg begynte å bruke det aktivt så blir jeg mindre hangover og bivirkninger blir svakere og lettere å ha med å gjøre.

Jeg er i en alder av 21 år så er ikke veldig redd for negativ utvikling i hjernen.
Det kan gå begge veier, du kan begynne å misbruke det og du kan også bruke det i normale mengder, samme som alkohol.
Det blir vanskelig for oss å si hvor grensen går, men så lenge du kun holder deg til weed og alltid røyker etter jobb/i helgene, så synes jeg ikke du har et problem.
Det er sikkert og lurt å ha venner som ikke røyker og, en dag blir du 40 og hvis alle vennene dine da har sluttet å røyke, så blir du sikkert ganske ensom om det er kun de du kjenner.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
*legger til* før når jeg røyket i ny og ne så var jeg faktisk mere hangover og merker at etter jeg begynte å bruke det aktivt så blir jeg mindre hangover og bivirkninger blir svakere og lettere å ha med å gjøre.

Jeg er i en alder av 21 år så er ikke veldig redd for negativ utvikling i hjernen.
Vis hele sitatet...
Kronisk cannabisbruk kan fortsatt ha negative konsekvenser for den hvite hjernesubstansen (her er det mange cannabisreseptorer), selv om du er 21 eller eldre.
Når jeg har t-break, så er det absolutt ingen av de jeg kjenner som bryr seg om det, de sier bare "åja" og ruller en litt mindre joint enn hvis jeg skulle vært med. Så hvis du ikke kan henge hvis du ikke røyker, så burde du se deg rundt etter andre bekjentskaper.

Du burde holde deg til et par ganger i måneden. Grunnen til at du har mindre hangover er fordi toleransen din bygger seg opp. Etterhvert som man røyker oftere, så fungerer det mindre og mindre pga toleranse. Jeg som har røyket et par ganger i uka i noen år nå, merker dette godt. Jeg kan ta pause på flere måneder uten at det har noe særlig å si, etter 2 - 3 dager er jeg tilbake på gammelt nivå. Ikke for å snakke om alle de psykiske problemene man kan røyke på seg hvis man er uheldig med genetikk eller har opplevd ting som har satt spor hvis man er uheldig.

Mitt tips til alle nye stonere er å holde seg litt i nakkeskinnet og ikke gjøre samme feilen jeg har gjort når det kommer til toleranse.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
*legger til* før når jeg røyket i ny og ne så var jeg faktisk mere hangover og merker at etter jeg begynte å bruke det aktivt så blir jeg mindre hangover og bivirkninger blir svakere og lettere å ha med å gjøre.

Jeg er i en alder av 21 år så er ikke veldig redd for negativ utvikling i hjernen.
Vis hele sitatet...
Lytt til kroppen din, dersom du må spør om dette her så er dette et varseltegn. Hjernen din er ikke ferdig utvikla før du er 25, du risikerer derfor skader . Du skriver ikke noe om at det er medisinske grunner til å bruke det 2-4 ganger per uke men kun for «gøy» . Hva med og ha den gleden i helgen og stå fast på det ? Da slipper du spille russisk roulette med helsa de . 2-4 ganger per uke er alt for mye med mindre du har medisinske grunner for det .
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Når jeg har t-break, så er det absolutt ingen av de jeg kjenner som bryr seg om det, de sier bare "åja" og ruller en litt mindre joint enn hvis jeg skulle vært med. Så hvis du ikke kan henge hvis du ikke røyker, så burde du se deg rundt etter andre bekjentskaper.
Vis hele sitatet...
Enig her. Gode venner vil ikke ha et problem med at du ikke føler for å ruse deg for å være med de. Om et krav for å være med noen er at du ruser deg, eller om rus er det eneste et vennskap er bygget på, vil jeg tørre å påstå at det ikke er et veldig bra vennskap. Jeg har selv merka at de menneskene man bare bonder med over rusmidler ofte er de man aldri finner noe annet til felles med, og etter hvert blir det bare veldig uinteressant.

Jeg har selv røyka daglig i flere år. Den tiden jeg har hatt andre obligasjoner, jobb o.l. som har gjort at jeg ikke bare kan røyke hele dagen lang så har det ikke påvirket meg negativt. Andre tider der jeg har vært arbeidsledig eller bare har hatt mye fritid ser jeg at jeg ender opp med å bare røyke bort tiden min. Og så blir det ofte til at hver eneste ferie, langhelg osv. blir en anledning til å røyke ekstra mye. Når jeg også har bodd for meg selv kan det føre til at jeg heller røyker enn å gjøre ting jeg burde gjort. Altså vil jeg si at dagligrøyking kan gjøre deg litt for passiv, og det er veldig fort gjort å få det inn som en daglig rutine. Så er det sikkert mange som ikke kjenner seg igjen i dette. Som med det meste er det nok litt individuelt, men det kan være noe å tenke over og se etter om du opplever.

Men uansett om det kanskje ikke påvirker deg veldig negativt i dagliglivet så kan det fort bli en dyr vane. Cannabis er ikke kjempebillig for folk flest i Norge, og personlig angrer jeg ofte på hvor mye penger jeg har brukt på å røyke. Jeg har jo ikke fått noe som helst igjen for det, og kunne heller hatt ganske mye mer på sparekontoen. Ikke at penger er alt i verden, men snakker om unødvendig utgift. Bare med å la være å røyke daglig hadde pengebruken gått ned drastisk. Kanskje du driter i pengebruken, det må du jo også vurdere selv, men det er nå en ting jeg skulle ønske jeg hadde tenkt litt mer på.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siden du selv er inne på tanker rundt egen bruk kan det hende på at du ser noen tendenser i deg selv som ikke er fullt så heldige. Ingen kjenner deg bedre enn deg selv.

Risikoen av cannabis på generell basis vet vi ikke helt. Forskning sier vell noe slikt som at bruk ikke er anbefalt før hjernen er ferdig utviklet, og dette er individuelt fra person til person. På generell basis regner man med at hjernen er ferdig utviklet rundt 25 til 30års alderen.

Hvilke vaner du bygger opp er også viktige. Hvor, når og hvorfor man bruker et rusmiddell kan være greie spørsmål å tenke på av og til.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har beggynt å røyker mere på grunn av at jeg ikke drikker lenger. Før drakk jeg i helgene men har ny fylleangst.

Istedet for å ta seg en blås i ny og ne, tar jeg nå en blås når jeg vanligvis hadde drukket.

Så blir vel en 3 ganger i uka.

Selvfølgelig kan jeg dra i svømmehallen med venner uten å røyke, men er så mye bedre å bade når jeg er høy.
Anonym bruker
"Arg Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta det fra en som også begynte sånn..
Du bør trappe ned forbruket mens leken enda er god for plutselig sitter du å røyker hver kveld, blir deprimert og uten motivasjon og kaster bort mange år på å syntes livet suger og rusen er eneste opptur.. I værste fall kan du røyke på deg angst og psykoser av hyppig bruk
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Utrolig klok kommentar fra evil sink. De gode effektene forsvinner med overdreven bruk, og det finnes omtrent bare unntaksvis og spesielle tilfeller som kan begrunne daglig bruk, fordi i lengden gjør daglig bruk cannabis mindre medisinsk, og mindre terauptisk, i grove trekk.

Sykt å lese om hvordan toleransen din er på "normalen" etter et par dager s
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har nylig gått fra å røyke ett par ganger i måneden til å røyke 2-4 ganger i uken.

Jeg merker at jeg er veldig sliten og surette dagen derpå men dette forsvinner raskt på noen timer.

Jeg røyker alltid etter jobb og aldri før jeg skal på jobb.

Jeg røyker aldri hjemme og aldri alene.

Hvilke risikoer kan komme om jeg fortsetter?

Burde jeg stoppe nå som leken er god eller bare fortsette å ha det gøy?

Har bare venner som røyker atm. Så alternative er å ligge hjemme å være usosial
Vis hele sitatet...
Ang risiko så påvirka ikke daglig røyking meg stort annet enn økonomien. Men merka noen ganger at røykinga gjorde meg mere våken når jeg røyka daglig og derfor sleit jeg ironisk nok med å sove selv om jeg røyka.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ang risiko så påvirka ikke daglig røyking meg stort annet enn økonomien. Men merka noen ganger at røykinga gjorde meg mere våken når jeg røyka daglig og derfor sleit jeg ironisk nok med å sove selv om jeg røyka.
Vis hele sitatet...
For min del ble røyking før leggetid bare til at leggetid ble utsatt og utsatt og utsatt... Kunne jo ikke "waste highen" med å sove, mye bedre å se på ørten videoer på youtube først!
Det går veldig fort fra at du føler deg groggy dagen etterpå til at du begynner å innta så den følelsen forsvinner, det gjelder jo forsåvidt alle rusmidler. Så jeg ville vært forsiktig hvis du merker at det begynner å bli mye. Det er heller ingen unnskyldning at vennene dine gjør det, du tar ansvar for deg selv og du burde fra starten av være ærlig med deg selv angående ditt eget rusbruk.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det går veldig fort fra at du føler deg groggy dagen etterpå til at du begynner å innta så den følelsen forsvinner, det gjelder jo forsåvidt alle rusmidler. Så jeg ville vært forsiktig hvis du merker at det begynner å bli mye. Det er heller ingen unnskyldning at vennene dine gjør det, du tar ansvar for deg selv og du burde fra starten av være ærlig med deg selv angående ditt eget rusbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg legger meg aldri stein fordi da er jeg ekstra groggy dagen derpå. Røyker heller aldri dor å bli kvitt hangoveren.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg legger meg aldri stein fordi da er jeg ekstra groggy dagen derpå. Røyker heller aldri dor å bli kvitt hangoveren.
Vis hele sitatet...
Du røyka ikke 2-4 ganger i uken før heller, men jeg nevner det fordi den utviklingen skjer fort.
Her er forskning som som viser risikoen for psykose. Høyt konsum av THC gir betydelig høyere risiko for psykose, enn ved lavt konsum eller inget konsum.


Kilde The Lancet (Klikk på bildet for leselig kvalitet.)


Kilde NCBI (Klikk på bildet for leselig kvalitet.)

Alt med måte.
''har bare venner som røyker så alternativet ville være å ligge hjemme å være usosial'', ville du sagt dette om alle vennene dine injiserte heroin? Eller ville du sett at et annet alternativ hvis du ikke ville gjøre det samme var å finne nye venner? Muligens det også utenkelig nok er en mulighet å være med de men ikke røyke?
"Har bare venner som røyker atm. Så alternative er å ligge hjemme å være usosial"
Så ikke dette først, men det er ikke noe unnskyldning. Jeg har latt venner røyke hjemme hos meg selv om jeg har hatt pause og ikke røyka i den perioden. Så det går an å være sosial fordi.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har holdt meg til å "røyke" (dvs, jeg bruker vaporizer) maks 2 ganger i uka i ett par år nå - og det går helt fint for meg. Kan bli litt smågroggy dagen derpå, men ingenting som går ut over verken familieliv eller andre forpliktelser (det kan derimot fyllesyke gjøre for min del). Jeg får såpass mye positivt ut av cannabisbruken min at jeg føler den gir meg mye mer enn den tar (bruker den stort sett til å gjøre kreative ting jeg virkelig engasjerer meg i - tegner og lager musikk). Jeg tror det er lurt å reflektere over hva du får ut av rusen om du ruser deg relativt ofte - har du positive opplevelser og lite bivirkninger i etterkant, så er du sannsynligvis inne i en god stim. Opplever du derimot ofte angst eller en følelse av meningsløshet mens eller etter at du har ruset deg, vil jeg anbefale deg å revurdere bruken din.

Jeg har også hatt perioder hvor bruken har sklidd ut, brukt cannabis f.eks. 4-5 ganger på en uke i en ferie - og da mister det rett og slett sjarmen. Effekten blir dårligere, og bakrusen litt kjipere. Derfor er jeg beinhard på å holde meg til maks to ganger i uka, hvis ikke er det ikke noe poeng å holde på med det, for min del.

Fint at du spør, da! Det vitner jo om at du har et sunt kritisk forhold til egen bruk, og at du egner å reflektere rundt om du kanskje bruker for mye. Fortsett med det, og ikke vær redd for å måtte ta deg lengre pauser. Lykke til!
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kommer til å røyke imorgen (har ikke røyka siden mandag)

Men dette er kun fordi jeg inviterte den fineste jenta jeg noen gang har sett ut på en smoke shesh. Blir for dumt å avlyse nå :/