Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1061
Jeg tenkte på å støpe et gulv i et utehus der det nå kun ligger noe grus og jeg antar at det er en blanding av jord og fast berg under. Hvilkens støpemasse bør jeg gå for og bør jeg gjøre noe forarbeid eller er det bare å helle det utover og la det tørke?
Sist endret av Ingebrigt; 30. mars 2023 kl. 21:08.
Du burde ikke støpe noe som blir tynnere en 10cm i tykkelse. Er det jord i gulvet så må dette graves ut og rettes av med grus. Armering burde du ha. Har du ingen du kjenner som jobber i bransjen som kan ta en tur innom deg og gi deg noen tips?
Minimum 7cm påstøp med b30 m60 std fa betong. (Ring lokale blandeverket evt vanlige b30/b35 sekker)
Armeres med k131 nett, fåes kjøpt hos lokale byggern, dette legger du enten rett på bakken og drar opp i betongen eller så monterer du skinner.

Bruk laser, og snakk med fagfolk.

Hilsen forskalingssnekker
Fjern jord, fyll på med pukk og grus. Få det så jevnt som mulig og gjerne komprimer grunnen. Forskale rundt med 2*4" som du legger dobbel, så legger du armering på innsiden. Husk å trekk den litt unna ytterkanten sånn at armeringen ikke ruster. Du kan sikkert bruke B25 eller B30, alt etter hvilken ballast det blir på gulvet. Husk å løft armeringen litt når du støper sånn at den ikke blir liggende helt nede i grusen, men ca midt i gulvet. Om du da støper jevnt med kanten på dobbel 2*4" så vil du få ett gulv på bortimot 10cm tykkelse, som bør være mer enn nok til ett utehus. Om du trenger å støpe kant så kan du bruke den eksisterende forskalingen til å skru fast videre forskaling (f.eks 2x4" på kant).
Sist endret av tasmus82; 30. mars 2023 kl. 21:57.
Når det gjelder absolutt alt av håndverk, så er grunnarbeidet alfa OG omega. Slurver du med det, så kan du like gjerne bare skylle ned pengene du ville brukt på det rett i dass.

Snakk med noen fagfolk. Hvis du sliter med å få kontakt, så løser en 6pack med øl det meste!
Hvorfor skal du ha betong gulv?

Ser du skriver det er et uthus, antar hensikten er at det blir tett og tørt?

Med mindre du skal oppbevare biler o.l ville jeg heller lagt et bjelkelag og sponplater da det vil koste deg mye mindre.

Resultatet vil bli det samme da det gjør samme nytte, ikke vil det ha noen betydning for verdivurdering av eiendommen din heller.

Må også påpeke at alle råd som har kommet i denne tråden har store mangler og bør ses vekk fra om noen leser dette.

Om du skal støpe et gulv er du nødt til å ha isolasjon under betongen samt 60cm ut fra ytterkanten av gulvet, avhengig av hvor du bor i landet og grunnforholdene kan det være behov for 1200mm isolasjon rundt alle hjørner ytterhjørner av gulvet.

Uten isolasjon vil telen gå under gulvet og løfte opp betongen som igjen vil føre til sprekker og store ujevnheter over tid.

Spør deg til råds hos din lokale byggvareforhandler.
Trådstarter
Sitat av Stianiver Vis innlegg
Hvorfor skal du ha betong gulv?

Ser du skriver det er et uthus, antar hensikten er at det blir tett og tørt?

Med mindre du skal oppbevare biler o.l ville jeg heller lagt et bjelkelag og sponplater da det vil koste deg mye mindre.

Resultatet vil bli det samme da det gjør samme nytte, ikke vil det ha noen betydning for verdivurdering av eiendommen din heller.

Må også påpeke at alle råd som har kommet i denne tråden har store mangler og bør ses vekk fra om noen leser dette.

Om du skal støpe et gulv er du nødt til å ha isolasjon under betongen samt 60cm ut fra ytterkanten av gulvet, avhengig av hvor du bor i landet og grunnforholdene kan det være behov for 1200mm isolasjon rundt alle hjørner ytterhjørner av gulvet.

Uten isolasjon vil telen gå under gulvet og løfte opp betongen som igjen vil føre til sprekker og store ujevnheter over tid.

Spør deg til råds hos din lokale byggvareforhandler.
Vis hele sitatet...
Takker for info. Høres ut som et bedre og enklere alternativ. Kan jeg da bruke vanlig gran til bjelkelag og vil sponplatene tåle å bli tråkket på uten nevneverdig slitasje eller bør jeg dynke overflaten med litt epoxy?
Sjekk ut byggebolig-forumet, der er det veldig mye god hjelp å få
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Takker for info. Høres ut som et bedre og enklere alternativ. Kan jeg da bruke vanlig gran til bjelkelag og vil sponplatene tåle å bli tråkket på uten nevneverdig slitasje eller bør jeg dynke overflaten med litt epoxy?
Vis hele sitatet...
Lufting er viktigere så hadde holdt meg unna epoxy på tregulv så nærme moder natur