Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1643
Heisann, har slitt med søvn så lenge jeg kan huske, helt nede i 13-14 års alderen. Fikk resept på stilnoct npr jeg såvidt var fylt 18 og de funka fjell, men så begynte jeg å øke dosen til det dobbelte av det legen anbefalte. Så merka jeg at jeg måtte ha noe annet fordi stilnoct var for sterkt for en 18-åring. Fikk så phenergan og har gått på det i noen år nå. Starta med den anbefalte dosen av 25 mg, etter hvert gjorde ikke det en dritt så økte til 50, så 75, Så 100, og nå 125. I det siste har jeg merka at det er umulig å våkne opp om morgen. Uansett hvor mange alarmer jeg har på og til og med når jeg ber foreldrene mine vekke meg så går det ikke. Er sliten hele dagen, er umulig å få søvn uten 125 mg phenergan og søvnen er dritt i kvalitet. Har prøvd å spørre legen om noe bedre/ noe som gjør at jeg faktisk klarer å våkne men da får jeg bare beskjed om å trappe ned på dosen med phenergan. Det går ikke. Har prøvd før og da lå jeg å rista i senga og klarte ikke å slappe av i det hele tatt. Dette har gått ut over skolen. Jeg klarer ikke å komme meg opp om morgenen og da går jeg glipp av fagene. Har noen noe tips om et legemiddel jeg kan spørre om som gir meg høy-kvalitets søvn og som ikke gjør meg til en zombie resten av dagen?

Er villig til å ringe å forklare hvor alvorlig den medisinen jeg går på nå påvirker dagliglivet mitt. Er derimot bekymra for at de sier jeg må dra til fastlegen å ha time der som er 2,5 timer unna.
Sist endret av Idek13378; 30. mars 2023 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har slitt med søvn nesten hele livet, og det finnes ingen piller som knocker deg ut, uten at man blir zombie. Det finnes ingen vidunderkur.
Men, det finnes flere legemidler som gir deg hjelp til å sovne inn lettere, men har du ikke god søvnhygiene så vil ikke det hjelpe noe særlig.
Jeg har hatt godt hell med gamle allergitabletter, som atarax.

God søvnhygiene er viktig. Det viktigste er å legge seg og stå opp til samme tid, hver eneste dag.
Ellers så er det viktig med ren seng og ingen skjermer før leggetid.
Ligger du og vrir deg, så stå opp igjen og gjør noe som å gå deg en tur, ikke bruk skjermer!

Andre ting du kan gjøre for å få sove lettere er å kutte ut alt av koffein. Drikker man nok kaffe, så rekker ikke kroppen å kvitte seg med alt før du står opp om morgenen og fyller på med enda mer. Det er 5 timers halveringstid på koffein!
Nikotin er også en annen ting som virkelig kan ødelegge nattesøvn, det er sentralstimulerende.

Praktiserer du ikke god søvnhygiene, har du heller ikke noe grunnlag for å klage på søvnproblemer, da er man bare for lat til å ta grep i livet sitt.
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Jeg har slitt med søvn nesten hele livet, og det finnes ingen piller som knocker deg ut, uten at man blir zombie. Det finnes ingen vidunderkur.
Men, det finnes flere legemidler som gir deg hjelp til å sovne inn lettere, men har du ikke god søvnhygiene så vil ikke det hjelpe noe særlig.
Jeg har hatt godt hell med gamle allergitabletter, som atarax.

God søvnhygiene er viktig. Det viktigste er å legge seg og stå opp til samme tid, hver eneste dag.
Ellers så er det viktig med ren seng og ingen skjermer før leggetid.
Ligger du og vrir deg, så stå opp igjen og gjør noe som å gå deg en tur, ikke bruk skjermer!

Andre ting du kan gjøre for å få sove lettere er å kutte ut alt av koffein. Drikker man nok kaffe, så rekker ikke kroppen å kvitte seg med alt før du står opp om morgenen og fyller på med enda mer. Det er 5 timers halveringstid på koffein!
Nikotin er også en annen ting som virkelig kan ødelegge nattesøvn, det er sentralstimulerende.

Praktiserer du ikke god søvnhygiene, har du heller ikke noe grunnlag for å klage på søvnproblemer, da er man bare for lat til å ta grep i livet sitt.
Vis hele sitatet...
Har prøvd å fiksa opp i søvnhygenen min, men til og med npr jeg hadde perfekte rutiner for å få sove best mulig, så var det umulig for meg å få sovne. Ligger å vrir meg og rister hele natta.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Heisann, har slitt med søvn så lenge jeg kan huske, helt nede i 13-14 års alderen. Fikk resept på stilnoct npr jeg såvidt var fylt 18 og de funka fjell, men så begynte jeg å øke dosen til det dobbelte av det legen anbefalte. Så merka jeg at jeg måtte ha noe annet fordi stilnoct var for sterkt for en 18-åring. Fikk så phenergan og har gått på det i noen år nå. Starta med den anbefalte dosen av 25 mg, etter hvert gjorde ikke det en dritt så økte til 50, så 75, Så 100, og nå 125. I det siste har jeg merka at det er umulig å våkne opp om morgen. Uansett hvor mange alarmer jeg har på og til og med når jeg ber foreldrene mine vekke meg så går det ikke. Er sliten hele dagen, er umulig å få søvn uten 125 mg phenergan og søvnen er dritt i kvalitet. Har prøvd å spørre legen om noe bedre/ noe som gjør at jeg faktisk klarer å våkne men da får jeg bare beskjed om å trappe ned på dosen med phenergan. Det går ikke. Har prøvd før og da lå jeg å rista i senga og klarte ikke å slappe av i det hele tatt. Dette har gått ut over skolen. Jeg klarer ikke å komme meg opp om morgenen og da går jeg glipp av fagene. Har noen noe tips om et legemiddel jeg kan spørre om som gir meg høy-kvalitets søvn og som ikke gjør meg til en zombie resten av dagen?

Er villig til å ringe å forklare hvor alvorlig den medisinen jeg går på nå påvirker dagliglivet mitt. Er derimot bekymra for at de sier jeg må dra til fastlegen å ha time der som er 2,5 timer unna.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke bra mtp på alder og at man fort blir avhengig av sovemedisin. Vanlig at dosene plutselig ikke funker en dag da man utvikler toleranse, som du selv sa at du måtte øke doser. Vært gjennom regla der selv.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er ikke bra mtp på alder og at man fort blir avhengig av sovemedisin. Vanlig at dosene plutselig ikke funker en dag da man utvikler toleranse, som du selv sa at du måtte øke doser. Vært gjennom regla der selv.
Vis hele sitatet...
Har du noe tips da? Er så jævla desp på god søvn. Spesielt når det går utover skolegangen min.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Har prøvd å fiksa opp i søvnhygenen min, men til og med npr jeg hadde perfekte rutiner for å få sove best mulig, så var det umulig for meg å få sovne. Ligger å vrir meg og rister hele natta.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge gjorde du det?

Ting tar tid, spesielt rutiner. Hvis jeg glir ut av rutinene mine, så tar det minst 2 måneder før jeg er tilbake til en normal døgnrytme igjen. Gode rutiner må man praktisere en god stund før kroppen tilpasser seg, og så må man holde de rutinene vedlike hele tiden.

6 måneder med god søvnhygiene tok det meg første gangen, før ting gikk i orden for min del. Flere jeg kjenner har også måtte bruke lenger tid, da de har hatt andre problemer på slep som har ødelagt, som PTSD.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Har du noe tips da? Er så jævla desp på god søvn. Spesielt når det går utover skolegangen min.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hvor alvorlig din søvnproblematikk er. Jeg er avhengig selv for å klare hverdagen. Fastlegen min vil heller at jeg skal bidra enn å må feks sykmelde meg fordi jeg ikke får sovet. Håper jo en dag å kunne sove uten men det blir ikke med det første. Har forsøkt selv å sovne av meg selv men sist tok det nesten en uke hvor jeg gikk rett i kjellern da jeg er så avhengig av søvn.
Anbefaler å prøve :

Valerianarot (Valeriana officinalis), også kalt legevendelrot, er særlig kjent for sin effekt på søvnproblemer. Ekstrakt fra rotstokken kan brukes som legemiddel. Valerianarot har vært brukt i folkemedisinen i århundrer og er spesielt kjent for sin beroligende virkning og sin effekt på søvnvansker.

+

Melatonin

Lykke til
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Jeg har slitt med søvn nesten hele livet, og det finnes ingen piller som knocker deg ut, uten at man blir zombie. Det finnes ingen vidunderkur.
Men, det finnes flere legemidler som gir deg hjelp til å sovne inn lettere, men har du ikke god søvnhygiene så vil ikke det hjelpe noe særlig.
Jeg har hatt godt hell med gamle allergitabletter, som atarax.

God søvnhygiene er viktig. Det viktigste er å legge seg og stå opp til samme tid, hver eneste dag.
Ellers så er det viktig med ren seng og ingen skjermer før leggetid.
Ligger du og vrir deg, så stå opp igjen og gjør noe som å gå deg en tur, ikke bruk skjermer!

Andre ting du kan gjøre for å få sove lettere er å kutte ut alt av koffein. Drikker man nok kaffe, så rekker ikke kroppen å kvitte seg med alt før du står opp om morgenen og fyller på med enda mer. Det er 5 timers halveringstid på koffein!
Nikotin er også en annen ting som virkelig kan ødelegge nattesøvn, det er sentralstimulerende.

Praktiserer du ikke god søvnhygiene, har du heller ikke noe grunnlag for å klage på søvnproblemer, da er man bare for lat til å ta grep i livet sitt.
Vis hele sitatet...
Jeg har vert der. Fulgt alle reglene som er på god søvn, men ende opp med å ikke få sove uansett. Da kan en like så godt gi faen å ha det moro når en er våken, siden en vet en ikke får sove uansett.
Sitat av Dial-up Vis innlegg
Jeg har vert der. Fulgt alle reglene som er på god søvn, men ende opp med å ikke få sove uansett. Da kan en like så godt gi faen å ha det moro når en er våken, siden en vet en ikke får sove uansett.
Vis hele sitatet...
Er du 100% sikker på at du har gjort alt du kan for å forbedre situasjonen din?

Sover man bare lite så man er sliten dagen etterpå, så er det mest sannsynlig bare noe man gjør feil i livet, sånn i forhold til søvn altså. Menneskehjernen er jævla flink til å finne på unnskyldninger, så sett deg ned og tenk over hva du kan gjøre objektivt sett uten følelser, så finner du nok flere grunner som kan være grunnen til at du sover dårlig.

Hvis det faktisk er medisinske grunner til at du ikke klarer å sovne, så må du ha en søvnstudie. Da overvåker de deg over flere dager for å avdekke alt de kan finne fysisk feil i kroppen din, og eventuelt gir deg hjelp psykisk hvis det er hodet ditt som gjør at du ikke klarer å sovne.

Søvnmangel vil gjøre deg splitter pine gal, det er bare et tidsspørsmål før det rakner helt. Kom deg til legen og push på til du får hjelp hvis du mener du har gjort alt du kan selv, er man ikke på ballen så får man ikke hjelp, det er mangel på helsepersonell i hele landet. Legene har ikke tid til å hjelpe alle så godt de kan, de må prioritere de som virker som sliter mest, og det er de som skriker høyest som blir hørt.
Jævla trist, men det er nå sånn korta på bordet er.
Først og fremst søvnhygiene, enda hvor håpløst og kjedelig det føles over tid. Slitt mye med søvn, og brukt medisiner over lengre perioder, men så fått perioder jeg får sove av meg selv. Jeg fikk stå på medisiner da jeg sov så dårlig at jeg ble paranoid av å ha vært våken over lengre tid.. Men jeg må alltid være streng med meg selv, for å i det heletatt få sove, selv med medisiner. Ingen skjerm, tenke over hva jeg spiser og drikker (og når), ikke sove på dagtid enda hvor trøtt jeg er, faste tidspunkt selvom det betyr å avstå fra ting jeg ønsker å gjøre, stå opp med én gang klokka ringer for å unngå slumring, kald dusj 1 minutt hver morgen, stå opp og lese/skrive/legge kort (ikke skjerm) om jeg ligger og vrir meg. Ca. 20-30 min, så prøve å sove igjen når øynene føles trøtte. Noen netter sover jeg ikke, andre perioder har jeg flere gode netter. Hos meg skyldes søvnløsheten medisinske tilstander og operasjoner i hodet, men lar seg allikevel påvirke av andre ting enn medisiner selvom det tidvis virker håpløst. Jeg har og periodevis god effekt av Attarax som er et c.prep. går an å forsøke det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har hatt ekstreme søvnproblemer, og har ennå endel søvnproblemer, men ikke i nærheten av hva det engang var. Jeg har prøvd bortimot alt mulig tenkelig, fra å drikke hostesaft, sprit, ligge på spikermatte og meditere, flere allergimedisiner, alle helsekosturtene, runke i senga, drikke morsmelkerstatning, spise torsk etc, etc. Har også prøvd en sterkt vanedannende sovemedisin (Apodorm). Det anbefales IKKE. Funker som krutt til å begynne med i kombinasjon med innsovningstabletter, men så får man det i retur etter et par måneder med skjelvinger, abstinenser og panikkangst, og månedsvis med nedtrapping og symptomer lenge etter det igen.

Det som virkelig funker på meg er epilepsimedisinen Tegretol i kombinasjon med en gammel type antidepressiva som heter Tolvon (Mianserin).

Tegretol er det desidert mest effektive jeg har prøvd, og har brukt den i ca 13 år nå. Man blir ikke zombie dagen etterpå, og det går fint å komme seg ut av senga. Men, jeg må ta en langt lavere dose enn før, og må derfor også ha innsovningstabletter (Imovane), som er noe herk.

Tegretol er altså veldig bra, MEN, den kan ha noen skumle bivirkninger. Jeg fikk hyponatremi (fri for salt) og måtte legges inn på intensiven. Det var ikke bare pga Tegretol, men kombinasjonen med flere medisiner som gav hyponatremi. Så jeg vet ikke akkurat om jeg kan anbefale Tegretol, den kan være litt skummel. Men supereffektiv er den mot søvnproblemer. Lyrica og andre epilepsimedisiner er muligens like effektiv, men jeg har ikke prøvd noen av dem.

Uansett, så synes jeg det er helt forferdelig at du skal ha det sånn. Det finnes ikke noe verre enn søvnproblemer. Og man kan utvikle ulike typer angst som en følge av søvnproblemene. Og er det en ting som er verre enn søvnproblemer, så er det panikkangstanfall. Derfor er det viktig at man får en eller annen type behandlig som fungerer.

Det er noe som heter generalisert angstlidelse (GAD), og det kan kanskje være en bakenforliggende årsak til at man ikke får sove. Det kan være noe å sjekke ut og eventuelt få behandling for. Jeg har nettopp begynt på Buspiron for å se om det kan dempe uroen. Men vet ikke om det funker ennå.
Jeg har brukt mye sovetabletter men har de siste 2-2,5mnd klart og sovet uten hjelp. Våkner endel og er jævlig trøtt hele tiden så kan sove 1-4 ganger på dagen og null stress og sovne på kvelden. Siste uka har jeg brukt ashwagandha og har våknet opp mye mindre på natta og ofte sover jeg 5-6t sammenhengende.
Det er en mulighet. Sovemedisin jeg brukte var zopiclone som ikke ga meg hangover dagen derpå. Ironisk nok har jeg mer "hangover" nå etter å ha sluttet med sovetabletter.
Har brukt litt Seroquel å det funker, har inntrykk av det er en veldig bra medisin mot søvn. C-preperat, så null problemer å få det på resept.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sliter også en del med søvn. Det som har funket på meg, i tillegg til gode søvnrutiner, er flytende melatonin (tights.no), quetiapine teva, zopliclone (imovane), for de aller verste periodene har jeg tatt oxycontin og zopliclone sammen.