Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 596
Har en Macbook pro 2020 modell liggende. Vet ikke passord på den og noier for å skru den på. Hvordan kan jeg "åpne den" uten å bli sport? Den er nok mest sannsynlig merket som mistet av forrige eier.
Nå har jeg skrudd den opp og koblet ut batteri osv sånn den er helt "død" frem til jeg tar tak i den igjen
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis den var satt opp med FindMy så har den annonsert sin posisjon via FindMy-nettverket til alle Apple-enheter i nærheten, selv om den ikke har vært skrudd på. Og er den satt opp med FindMy så er den trolig også låst, og det er kun Apple eller eieren som kan låse den opp. Du har for alle praktiske formål en veldig dyr USB-lader.

Så lykke til, det er ikke kult å stikke av med andres ting.
Du kan prøve å starte den opp mens du holder inne CMD-option-r som da er gjenoppretting over internett. Da får du mulighet til å repartisjonere og reinstallere operativsystemet på Macen din. Det er også mulig å laste ned siste versjon av MacOS for å lage en USB-oppstartsdisk, men dette finner du ut av ved å søke litt.

Faren er der som brukeren over meg her nevner, at den er satt opp med FindMyMac som da mest sannsynlig vil sørge for at maskinen har både sporing og evnen til å låses. Om det på noen måte er mulig å skifte serienummer eller å på andre måter omgåes disse sperrene, det vet jeg ikke, men sånn som jeg har skjønt det så har Apple vært kjent for å lage sterke sperrer på utstyret de produserer, så hvis dette er tilfelle så er du nok mest sannsynlig fucked...
Hvis den er låst med Findmy så er det ikke mye du for gjort med den. Du har i all praksis en veldig dyr brevvekt. det enkleste ville være å returnere den til forrige, sett at du vet hvem det er.
Det finnes 1 måte du kan bruke den til et nyttig formål.

Lever den tilbake, gjerne anonymt med en «unnskyld»-lapp. Gleden for eieren blir sannsynligvis stor, og du kan få en grei følelse av å ta et godt valg.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
En stjålet MacBook er ikke mer enn en dyr brevvekt. Nå som jeg tenker over det kan den sikkert brukes til å slå noen ned, så lenge du ikke gjør det for å stjele enda en MacBook.

Hadde jeg vært deg hadde jeg forsiktig demontert den og solgt delene på ebay, så får du ihvertfall noe for den. Ikke vær dum nok til å skru den på, få ut batteriet.