Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1379
Mulig dette skulle vært i forumet "Windows", da det gjelder Microsoft.

Dette innlegget kan bli rotete, da jeg vet lite om emnet, og sliter med å få en god framstilling.

E-post. Jeg bruker en hotmail.no konto. I forgåts kom det opp noe tekst om at jeg har overskredet lagringsplassen min og må betale for å motta og sende mail. Se vedlagte screenshot. (Jeg håper jeg har sladdet all personlig informasjon). Jeg har liten lyst til å betale for epost, så nå driver jeg og sletter mail. Har slettet 1200 bare idag. Men jeg har mye igjen... Men hvor mange mail skal til egentlig for å få 12 Gb?? Ok, degresjon. Komplikasjonen nå er OneDrive.

OneDrive. PCen kom med OneDrivee ferdig installert. Jeg har egentlig ikke visst hva det var før i forgårs. Men jeg har lenge fått beskjed om at lagringskapasiteten på OneDrive var makset ut. Jeg har bare ikke brydd meg da jeg ikke visste hva det er. (Jada, mulig jeg BURDE ha satt tmeg inn i dag... Det er for seint nå - glem det)

Så til første spørsmålet: Betyr Microsoft-lagring at OneDrive og Hotmail deler på lagringsplassen, eller har de hver sin?

2: Hva skal jeg gjøre for å unngå å betale?

3: Hvis jeg betaler for mer lagring, risikerer jeg at OneDrive vil kapre den nye plassen, slik at jeg fortsatt ikke kan bruke epost? PCen har 250 Gb lagring, så potensielt kan jo alt det havne der. (Jeg bruker Dropbox til alt annet og betaler for det).

4: Jeg ser det står 1 FEBRUAR der, men jeg fikk denne "skriften" først i forgårs og mailen virker fortsatt. Kan det være svindel?

5: Hvordan deakiverere jeg OneDrive og får filene tilbake til min PC?

6: Finnes det en måte å slette mange mail på, feks alle i 2020? Eller ma alle slettes en og en?



Hm, bildet ble visst svart, så prøver denne: https://imma.gr/119146x56bcc
Sist endret av ivar_oslo; 28. februar 2023 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du lage en ny email et annet sted å knytte de to kontoene sammen så du får mail som kommer til Hotmail kontoen videresendt til ny mail?

Har aldri hørt om at man ikke kan motta eller sende mail pga liten plass. Men slett mail, det redder planeten.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så til første spørsmålet: Betyr Microsoft-lagring at OneDrive og Hotmail deler på lagringsplassen,
eller har de hver sin?
Vis hele sitatet...
Hver sin.
OneDrive kommer med 5GB gratis lagring. Skal du ha mer må du betale.

Forslag:
Run the Hotmail Backup wizard on your Windows/Mac system.
Login to your Hotmail account securely within the program.
Select the backup format and enter destination location.
Press the Start button and all your Hotmail folders will be downloaded at preferred.

Med andre ord ta en backup av mailen og last det ned, slett deretter alle eller så mange du vill fra Hotmail kontoen.
Sist endret av vindaloo; 28. februar 2023 kl. 19:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tips for å slette raskere på hotmail: Hvis du har mye mail fra ok for eksempel Elkjøp, Obos eller konkrete avsendere, så søk på "Elkjøp" i søkefeltet i hotmail. Da vil du få side opp og ned med alle mailene fra Elkjøp. Da kan du trykke på "marker alle" og slett med et trykk, istedet for å trykke på en og en og markere når du blar vanlig gjennom mailen og må passe på at du ikke sletter feil. Det gjør det mye enklere å gå gjennom de avsenderne du veit bare er spam og mail du ikke trenger så kan du evn. heller finkjemme senere.
Hm-fikk dette idag jeg å-hotmail påstår jeg har brukt snart 5GB-men har bare ca 600 mails. Noe som ikke stemmer her-prøver de å få flere betalende kunder?
BRAND ∞ STRONG
Er det noe form for scam?
Prøver de å få folk til logge inn på kontoen via link i mailen?
Sist endret av vindaloo; 1. mars 2023 kl. 12:11.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har slettet 1200 bare idag. Men jeg har mye igjen... Men hvor mange mail skal til egentlig for å få 12 Gb?? Ok, degresjon. Komplikasjonen nå er OneDrive.
Vis hele sitatet...
Et kjapt Google-søk forteller oss at gjennomsnittlig størrelse på en e-post (uten vedlegg) ligger på rundt 75KB.
For å frigjøre 12GB (12.582.912KB) med plass må du da slette ~167.772 e-poster.


Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Hm-fikk dette idag jeg å-hotmail påstår jeg har brukt snart 5GB-men har bare ca 600 mails. Noe som ikke stemmer her-prøver de å få flere betalende kunder?
Vis hele sitatet...
Sletter du e-postene, eller flytter du de bare til papirkurven?


For å sjekke hva som bruker lagringsplass på hotmail.no-kontoen kan man klikke på denne lenken: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2208055
Der vises total lagringsplass, hvor mye som er brukt, og hvilke mapper det er fordelt på.

Samme sjekk for OneDrive: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2208032

(Referanse: https://support.microsoft.com/en-gb/...1-74ef5bd0c426)
Høyreklikk på onedrive og gå inn i settings/instillinger.

Her vil du kunne velge hva som blir tatt backup av. Vanligvis er det Dokumenter, Bilder og Skrivebord.

Du kan enten slette store filer fra disse mappene, eller huke av for at onedrive ikke skal ta backup av disse.

Du må mest sannsynlig inn og slette filer fra onedriven for å få plass igjen. Du vil kunne se onedrive "stasjonen" fra explorer/filutforsker. Hvis ikke kan du gå til C:/Users/<brukernavn>/OneDrive. Du kan også slette fra nettet ved å gå til onedrive.live.com
Sitat av curx Vis innlegg
Et kjapt Google-søk forteller oss at gjennomsnittlig størrelse på en e-post (uten vedlegg) ligger på rundt 75KB.
For å frigjøre 12GB (12.582.912KB) med plass må du da slette ~167.772 e-poster.



Sletter du e-postene, eller flytter du de bare til papirkurven?


For å sjekke hva som bruker lagringsplass på hotmail.no-kontoen kan man klikke på denne lenken: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2208055
Der vises total lagringsplass, hvor mye som er brukt, og hvilke mapper det er fordelt på.

Samme sjekk for OneDrive: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2208032

(Referanse: https://support.microsoft.com/en-gb/...1-74ef5bd0c426)
Vis hele sitatet...
Sletter sjelden-de blir liggende i innboksen-ligger noen fra (19)90 tallet der også.
For informasjon:
Slettede elementer er en mappe på lik linje som innboks, det ligger for alltid om den ikke tømmes og tar derfor plassen den tar. Det er derfor du tømmer slettede elementer for å kunne frigjøre plass, da kommer retention inn i bildet.

Tipset med onedrive og se på plass brukt når du sjekker i %userprofile% fungerer kun om du velger alternativet "behold alltid på denne enheten", er ikke dette valget aktivert samtidig som funksjonen "files on demand" er aktivert så vil "storage sense" frigjøre plassen på de filene som ikke er brukt etter x antall dager.
Det er kun online du kan sjekke hvor mye plass som er brukt om du ikke velger å alltid ha alt tilgjengelig offline.

Og jo magao gibensis så vil du hverken kunne sende eller motta om grensen på e-post boksen er på 100% av quota, sånn er det bare.
Oppdatering:
I dag er det 7e mars, og jeg kan fortsatt både sende og motta mail.
Er dette da en scam? Og hvordan har de da fått denne teksten inn på hotmail's side?