Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 785
Anonym bruker
"God Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg har akkurat startet på Ritalin.

Hvilken effekt er man ute etter?

Er det slik at man ikke direkte skal merke noe? Eller er det den, kall det gjerne, "gode" følelsen og en ekstremt forbedret konsentrasjon man regner som effekten?

Vil gjerne tro at den sistnevnte kan være farlig og ønske hele tiden.

Et annet spørsmål:
Jeg har fått resept på Ritalin med modifisert frisetting, men jeg merker ikke noen effekt som skal komme etter 5-7 timer. Er det flere som har samme erfaring?
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Effekt får du fra første stund med ritalin, kanskje litt små doser.
Jeg var oppe i 20mg x4 dagen før jeg byttet til aduvanz.

Verdens dårligste idé er å be en person med adhd å huske medisin 4x daglig til samme tid
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Effekt får du fra første stund med ritalin, kanskje litt små doser.
Jeg var oppe i 20mg x4 dagen før jeg byttet til aduvanz.

Verdens dårligste idé er å be en person med adhd å huske medisin 4x daglig til samme tid
Vis hele sitatet...
Slipper kanskje det med concerta som jeg regner med TS har.
Få bytta til Aduvanz. Det har skjedd mye på medisinfronten siden Ritalin kom ut.

Folk med ADHD gis i all hovedsak medisin for å booste dopaminproduksjonen, og lite slår ren amfetamin (Aduvanz)

Ritalin merkes ca 40min etter inntak og varer noen timer, depot varer selvfølgelig litt lenger. Jeg blir oppgira på lik linje med koffein, litt sterkere rus men like frynsete ved litt større doser og merkbar nedtur. Oftest så kjennes det ut som nedturen starter nesten umiddelbart etter peak, og går bare nedover derfra. Mere angst.

Aduvanz føles renere, ingen nedtur eller angstfølelse, bare klar, våken, motivert og gira. På grensen til å føles så rent at det ikke oppleves som rus. Kan egentlig ikke sammenlignes med Ritalin etter min mening, da er koffein og Ritalin helt klart mer sammenlignbart og har veldig lik virkning og bivirkning(er).

Uansett så synes jeg «less is more» uansett stimulant, for mye blir bare bivirkninger og rar oppførsel, tankegang osv. start med lav dose, og øk heller til en merker bivirkninger og finn en dosering som ikke gir plagsomme bivirkninger ut ifra det.
Anonym bruker
"God Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja, jeg tenker jeg har lyst til å prøve de ulike virkestoffene selv om Ritalin har fungert bedre enn jeg trodde. Det var noen bivirkninger i starten, men de har roet seg.

Jeg har også hatt samme erfaring som deg uten å ha prøvd noe annet ennå. Jeg synes depottablettene varer altfor kort og er litt varierende (tror det kan ha noe med kostholdet å gjøre), så det gjør det usikkert om jeg skal redosere.

Men det jeg egentlig lurer på, er om man skal merke effekten klart og tydelig? Det blir jo som å semi-ruse seg i mine øyne, og jeg har kjent på lysten til å redosere.

Dette må jo bli en ond sirkel?