Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1959
Hei,
Har satt opp en standard openvpn server som står på lokasjon 1, sammen med noen andre server. Utfordringen min er at når jeg sitter hjemme (lokasjon 2) så får jeg kontakt med alt som er på lokasjon 1 men hvis jeg prøver å pinge det som står på lokasjon 2 fra lokasjon 1 får jeg ikke svar. Hvordan kan jeg enkelt sette opp systemet slik at jeg får kommunikasjon begge veier, kan jeg sette opp en openvpn løsing på lokasjon 2 som gjør at nettverket på begge lokasjonene snakker sammen ?

Tanken er å ha en AD server på hver lokasjon (1 og 2) slik at de kan snakke sammen uten problemer og alt annet av servere også får kommunikasjon.
Jeg vil tro det kommer av at du setter default route i OpenVPN til lokalisjon 1. Prøv å sett opp route for begge stedene i konfigurasjonen.
Bruker du TUN eller TAP?

Har du satt opp ccd?

Kan se omtrent slik ut

Kode

cat ccd/lokasjon2
iroute 10.99.111.0 255.255.255.0
Husk å plukke 3 subnett som ikke overlapper hverandre.

Men jeg vet ikke hva subnettet ditt på lokasjon 2 er.

Tips, unngå å bruke 192.168.1.0/24 eller 10.0.0.0/24 alt for mange bruker de 2 subnettene
og om du er på en flyplass så vil du ikke få koblet til der du ønsker.

Du kan også bruke tun adresse.
Sist endret av fxxked; 15. april 2011 kl. 17:01.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det jeg gjorde var å sette en static route i ruteren.

Som ser sånn ut:
http://reaven.dyndns.org/openvpn_staticroute.png
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://openvpn.net/index.php/open-so...ini-howto.html

Ta en titt på OpenVPN side sider. Denne guiden starter med det enkleste oppsettet uten sertifikater, men kun pre-shared keys. Dette er det enkleste oppsettet, men det er en start. Anbefaler å bygge videre på den konfigurasjonen til du har nådd målet Lykke til!

PS: For å snakke med lanet ditt på andre siden, legg til:
route 192.168.1.0 255.255.255.0 (hvis 192.168.1.0 er nettet ditt)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du får pinget så kan det godt være en brannmur eller liknende på lokasjonen du ikke får pinget.
Du bruker ikke NAT i oppsettet din håper jeg?? :P
last opp Konfigurasjons filene dine på pastebin (husk å scrample ekstern adressene) så kan jeg gå over de å se om jeg ser noen store feil.
også lettere å se hva som er galt hvis du sender informasjonen som dukker opp når du kjører #ifconfig og #route


har god erfaring med OpenVPN, administrerer 9stk site-site og 2stk "road-warrios" løsninger.