Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6541
Hva faen er greia med bilbrannene i Oslo som skjer nesten hver eneste natt? Våknet i dag og leste på VG at 10 biler brant i natt. Både media og Politi prøver å skjule dette i stor grad.
Jeg vet at det er utlendinger som fyrer på, men hvorfor? Er de virkelig så glad i krig og elendighet at de trenger å brenne opp ting for å bli tilfredstilt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av elt1x Vis innlegg
Hva faen er greia med bilbrannene i Oslo som skjer nesten hver eneste natt? Våknet i dag og leste på VG at 10 biler brant i natt. Både media og Politi prøver å skjule dette i stor grad.
Vis hele sitatet...
Media og myndigheter prøver å skjule det, men du las om det i VG, basert på det myndigheitene har opplyst til mediene?
Sitat av elt1x Vis innlegg
Jeg vet at det er utlendinger som fyrer på, men hvorfor? Er de virkelig så glad i krig og elendighet at de trenger å brenne opp ting for å bli tilfredstilt?
Vis hele sitatet...
Du bør gjerne sjå på ein litt meir avansert sosial analyse enn det. Gode tips kan vere arbeidsløyse, utdanning og sosial status.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Media og myndigheter prøver å skjule det, men du las om det i VG, basert på det myndigheitene har opplyst til mediene?


Du bør gjerne sjå på ein litt meir avansert sosial analyse enn det. Gode tips kan vere arbeidsløyse, utdanning og sosial status.
Vis hele sitatet...
Joda, media nevner det i ny og ne.. men lager aldri store saker ut av det.
Sitat av elt1x Vis innlegg
Hva faen er greia med bilbrannene i Oslo som skjer nesten hver eneste natt? Våknet i dag og leste på VG at 10 biler brant i natt. Både media og Politi prøver å skjule dette i stor grad.
Jeg vet at det er utlendinger som fyrer på, men hvorfor? Er de virkelig så glad i krig og elendighet at de trenger å brenne opp ting for å bli tilfredstilt?
Vis hele sitatet...
Kan du utdype? Jeg bor i området og det er sjeldent bilbranner her. Og selv Oslo som helhet skjer det ikke så mye som en gang i uka engang. Og hvorfor er det alltid utlendinger som tenner på? Tror heller på at det er norsk ungdom som gjør det, for utenlandsk ungdom får normalt ikke lov til å reke ute på natta av foreldrene. Vær litt mer kritisk til fakta før du bæljer ut fordommene dine.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Media og myndigheter prøver å skjule det, men du las om det i VG, basert på det myndigheitene har opplyst til mediene?


Du bør gjerne sjå på ein litt meir avansert sosial analyse enn det. Gode tips kan vere arbeidsløyse, utdanning og sosial status.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du skriver her. Du er et godt eksempel på rasisme basert på lave forventinger.

Jeg har et par kamerater der ingen av har høyere utdanning og kanskje verst av alt, både omgivelsene og de selv vet at de er på bunn av den sosiale rangstigen. For litt siden ble de også arbeidsløse pga. Korona.

Fyttikatta! Er ikke mange biler som IKKE er utbrent i området der disse kameratene bor for å si pent.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan du utdype? Jeg bor i området og det er sjeldent bilbranner her. Og selv Oslo som helhet skjer det ikke så mye som en gang i uka engang. Og hvorfor er det alltid utlendinger som tenner på? Tror heller på at det er norsk ungdom som gjør det, for utenlandsk ungdom får normalt ikke lov til å reke ute på natta av foreldrene. Vær litt mer kritisk til fakta før du bæljer ut fordommene dine.
Vis hele sitatet...
I tillegg er det nok sjelden det er vanlige mannen gata som får påtent bilen sinz

De allersllerallerallefaller fleste er nok hevn og beef mellom lokale miljøer
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Fyttikatta! Er ikke mange biler som IKKE er utbrent i området der disse kameratene bor for å si pent.
Vis hele sitatet...
Spennende, så hvilke områder er dette da ? Hvor flertallet av biler er utbrendte ?
Sitat av dggr Vis innlegg
Spennende, så hvilke områder er dette da ? Hvor flertallet av biler er utbrendte ?
Vis hele sitatet...
Et godt tilskudd til forumet hadde vært muligheten til å velge en fet, rosa ramme ramme rundt poster med "IRONIVARSEL" i ja, STORE bokstaver. Tydelig at dette trengs.
Politiet i Oslo rykket søndag morgen ut til Haugerud i bydel Alna i Oslo, etter melding bilbrann. Folk anbefales å holde vinduene lukket på grunn av mye røyk i området.

Den første meldingen gikk ut på at det brant i tre biler, men etter at brannvesenet ankom stedet, melder de at det brenner i åtte eller ni biler, skiver NTB.

Operasjonsleder Per Ivar Iversen i politiet sier til VG at det har brent i minst sju biler.

Politiet skriver på Twitter at brannen er påsatt, og at vitner har sett personer som har tent på og løpt fra stedet. Politiet søker etter disse personene.

– Vi har en ikke så veldig god beskrivelse - det er sett fire mørkkledde personer, sier Iversen.

Tidligere i natt brant det også i tre biler i samme bydel.
Ligger på forsiden av NRK.no også. 2 branner som settes i sammenheng.

https://www.nrk.no/norge/minst-sju-b...slo-1.14973706
Sist endret av Dough; 5. april 2020 kl. 15:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Media og myndigheter prøver å skjule det, men du las om det i VG, basert på det myndigheitene har opplyst til mediene?


Du bør gjerne sjå på ein litt meir avansert sosial analyse enn det. Gode tips kan vere arbeidsløyse, utdanning og sosial status.
Vis hele sitatet...
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Jeg er enig i det du skriver her. Du er et godt eksempel på rasisme basert på lave forventinger.

Jeg har et par kamerater der ingen av har høyere utdanning og kanskje verst av alt, både omgivelsene og de selv vet at de er på bunn av den sosiale rangstigen. For litt siden ble de også arbeidsløse pga. Korona.

Fyttikatta! Er ikke mange biler som IKKE er utbrent i området der disse kameratene bor for å si pent.
Vis hele sitatet...

La meg forsøke og tolke hva du mener her. Du sier at det og tenne på andre mennesker sine biler er en naturlig konsekvens av arbeidsløshet, lav utdanning og sosial status? Hvorfor skjer det ikke da daglig bilbranner i Finnmark? Hvorfor er dette et fenomen som går igjen i innvandrer-tette område over hele Europa?


Jeg tror den sosiale analysen du etterspør er denne:

Unge gutter fra innvadrermiljøer setter fyr på biler fordi det er gøy. Masse action til prisen av en dunk bensin.
De har også lært seg at dette meget sjelden får konsekvenser. Har enda ikke fått med meg at noen har blitt domfelt for dette.

Og peke på de sosioøkonomiske faktorene som du gjør her, er både tåpelig og svært skadelig for samfunnet på lang sikt. Dette er også svært kjipt for de som blir rammet. Ofte skjer bilbranner på steder med lav gjennomsnittsinntekt og eldre biler. Mange av disse har ikke Kaskoforsikring. Altså en enorm utgift som rammer enkeltpersoner som ikke har noe med dette å gjøre.

Jeg ser at enkelte har hypoteser om at dette er gjengrelatert. Det kan godt være enkelttilfeller der man får "bestilling" på en bil som skal brennes. Likevel er det ofte en bil i brann, og trolig er ikke alle disse bilene med i "bestillingen".

Hvis gutter på vestkanten, som skulle være så uheldige og ikke ha utdanning eller inntekt startet å tenne på biler i nabolaget, hadde du da pekt på at det er DETTE som er den egentlige årsaken, eller hadde du tenkt mer i retning av at dette er noen jævla drittunger som ødelegger andres eiendom?
Er godt kjent med hvor og hvem det er som gjør dette. Mener jeg aner ikke hvorfor, lurer på det samme... Det er de yngre gutta som gjør det (14-19 år).

Det jeg kan fortelle er at for oss eldre gutta så er dette litt uforståelig, vi synes ikke noe om det. Ting har vel rett og slett eskalert. Vi kunne kanskje tenne på søppelkasser før i tida, men nå er det altså biler. Det kan godt være at det rett og slett bare er jævelskap, men tror det ligger noe mer i det. Tror det er et rop om hjelp, et slags opprør og for å fortelle resten av befolkningen at "se, nå er det faktisk helt fucked up her". Det var ihvertfall derfor jeg holdt på med rampestreker. Eller det kan være for å vise hvor tøff man er, ala gjengrelatert. Feks et område tenner på biler, så kommer en annen gjeng og tenker at da skal vi gjøre det samme. "Ikke folk med oss fra Haugerud, vi tenner på biler her".

Men generelt vil jeg bare si, som jeg har sagt før, at dette begynner å gå ut av kontroll. Vi har en hel generasjon som er utenfor samfunnet. Disse ungdommene har absolutt ingen norske venner, og de snakker ikke godt norsk. De er ikke integrert i samfunnet. Ergo kan de heller ikke få vanlig jobb, fordi noe virker "off", uansett hvor bra utdanning de har. Venner på min alder har gjerne bachelorgrad, kanskje mastergrad, men de får ikke like bra jobb som meg fordi de ikke oppfører seg som andre nordmenn. Hva skal de da gjøre? De har altså ikke samme muligheter som meg.

Hvem som har skylden er en annen lang diskusjon. Men noen kommer til å si at dette er ungdommen sin feil, de har ansvar for å integrere seg. Kan dere da fortelle meg hvordan de skal gjøre det? De er vokst opp i fattigdom (kilde), har gått på en skole uten etniske nordmenn, og de få nordmenn som er igjen, snakker ikke med utlendingene. Ergo er det et fullstendig segregert samfunn. Hvordan skal de integrere seg? Gå bort til etniske nordmenn og spørre om å bli venner? Helt ut fra ingenting? Etniske nordmenn er ikke interessert i være venn med disse folka, de har en helt annen kultur... Og de har en helt annen kultur fordi de ikke har kontakt med etniske nordmenn. Og de har ikke samme jobbmuligheter.

Så dette er et tegn på at ting eskalerer. Når det ikke er jobbmuligheter, går man inn i gjenger. Jo flere i gjeng, desto høyere konkurranse – og jo høyere konkurranse, desto mer voldelig må man være for å overgå hverandre. Vi ser nå starten, og det kommer til å bli som Sverige med mindre man sørger for at barn ikke vokser opp i fattigdom (ja, vi må faktisk bare gi dem penger, fordi alternativet er mye dyrere), og man sørger for at etniske nordmenn og innvandrerbarn omgås og er venner (dette aner jeg faktisk ikke hvordan man kan løse).
Sist endret av Chronic420; 5. april 2020 kl. 16:33.
Er selv fra området.

En tendens jeg har lagt merke i gjennom hele min oppvekst og til den dag i dag, er at mange er ekstremt opptatt av og spille på at de er fra disse områdene for å framstå farlig og dermed få en slags respekt de senere kan vinne økonomisk på eller for å unngå at personer velger akkurat dem som offer.

Svært mange av disse har ikke perspektiv om økonomi, ei heller særlig kjennskap til seg selv og egne handlingsmønstre. Vi er oppvokst i kultur hvor den slags er ansett som svakhet. Dette allerede fra barneskolen.
Sist endret av DrPerception; 5. april 2020 kl. 17:43.
Sist gang jeg kikket ut av vinduet var ikke Oslo en forstad i Beirut. Eller i Bagdad. Eller i Kabul. Ja, det var to tilfeller med bilbranner i natt, en på Lutvann med 3 biler, og en ett annet sted på Haugerud med kanskje 7-9 biler. Dette er sjeldent, og er sansynligvis de samme personene, som også politiet mener. Heldigvis parkerer ikke jeg på gata! Jeg er heller ikke redd for å spasere på Holmlia eller Vestli eller Grønland for dem som er kjent. Dog går jeg ikke langs Akerselve etter mørkets frambrudd. Det er heller ikke vanlig å bli ranet med pistol på Nydalen Tbanestasjon, det er faktisk første gang jeg hører om slikt.

Hallo folkens, det er påske! Pris Gud, les påskebudskapet og hold dere inne sammen med et par halvlitere. God påske!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av morgenstern Vis innlegg
La meg forsøke og tolke hva du mener her. Du sier at det og tenne på andre mennesker sine biler er en naturlig konsekvens av arbeidsløshet, lav utdanning og sosial status? Hvorfor skjer det ikke da daglig bilbranner i Finnmark? Hvorfor er dette et fenomen som går igjen i innvandrer-tette område over hele Europa?
Vis hele sitatet...
Fordi Finnmark er svært spredtbygd. Og folk har i større grad aktivitetar som bind opp tid, sjølv om dei gjerne ikkje er ekstremt ressurssterke.

Det som og går igjen i innvandrarområde i heile Europa er høg arbeidsløyse, lite plass heime, og låge inntekter. Det, kombinert med framand kultur fører ofte til utanforskap; du står utanfor samfunnet - og gjerne i ein (tilsynelatande) håplaus situasjon.

Kriminalitet og sosial status har tett samanheng. Difor må vi verte betre på integrering, slik at innvandrarar får meir reell samfunnsdeltaking i Noreg.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Unge gutter fra innvadrermiljøer setter fyr på biler fordi det er gøy. Masse action til prisen av en dunk bensin.
Vis hele sitatet...
Det er skilnad på individnivå og samfunnsnivå.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
De har også lært seg at dette meget sjelden får konsekvenser. Har enda ikke fått med meg at noen har blitt domfelt for dette.
Vis hele sitatet...
Det har antakeleg med at du ikkje følgjer med på alle rettssaker. Rettsaker for grovt skadeverk går det fjorten av på dusinet, og svært få av dei vert omtala i detalj av media.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Difor må vi verte betre på integrering, slik at innvandrarar får meir reell samfunnsdeltaking i Noreg.

Det er skilnad på individnivå og samfunnsnivå.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bli bedre på integrering når dette er prøvd i mange år uten suksess. Kan trekke sammenligninger her med krigen mot narkotika.

Vi skal fortsette med det vi allerede gjør, men "bare" bli bedre heletiden uten og kunne innrømme for oss selv at grunnlaget i det vi prøver få til kanskje er helt feil.

Integrering legger til grunn at man skal kunne ta vare på kulturell bakgrunn. Hva er nå det? Verdier er allefall en stor del av kultur.

Får du et samfunn med store ulikheter i verdier får man segregering og utenforskap.

Skal vi ha et godt felleskap må vi ha like verdier.

Hvorfor ikke ha krav om assimilering eller starte se på det som et alternativ?
Sist endret av DrPerception; 6. april 2020 kl. 13:38.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hvorfor ikke ha krav om assimilering eller starte se på det som et alternativ?
Vis hele sitatet...
Det er mange grunner til at assimilering ikke er et alternativ, men jeg nøyer meg med å nevne to av de.

For det første: Å brenne biler er ikke akseptabel oppførsel i noe land i verden. Ikke i Norge, ikke i Somalia, ikke i Polen, ikke i Pakistan. Dersom en person av somalisk, polsk eller pakistansk opprinnelse tenner på en bil, så er det ikke fordi vedkommendes kulturelle røtter har lært vedkommende at slik skal man gjøre hvorenn man går. Assimilering ville dermed ikke ha hjulpet en dritt! Det er en foreslått løsning som angriper feil problem.

Den andre grunnen er at assimilering funker veldig dårlig! For de som ikke er helt stø i terminologien, så går det ut på å fjerne alle spor av en persons kulturelle opphav. Ikke bare skikker og sedvane, men også språk, historie, kjøkkentradisjoner - kort sagt, folkeminne. Det er helt enkelt umulig å gjennomføre uten å benytte helt drakoniske tiltak, så som å redigere historiebøkene, ta barn fra foreldrene og la de vokse opp uten å noensinne høre et ord om hvor de kom fra. At det er umulig å gjennomføre skikkelig betyr imidlertid ikke at vi ikke har prøvd det. Samene, taterne, sigøynerne, kvenene - samtlige folkegrupper i Norge har blitt utsatt for flere generasjoner med totalt unødvendige lidelser fordi myndightene bestemte seg for å utradere kulturen deres. Men det var aldri kulturen som var problemet, som sådan. Problemene - i den grad degt var snakk om ekte problemer - var at de ikke var akseptert i samfunnet og dannet parallelsamfunn. Assimileringspolitikken gjorde ikke at samene ble noe mer godtatt i samfunnet, men den gjorde at de unge ikke forstod de gamle. Både språklig og kulturelt.

Hvis du forsøker å assimilere folk, så vil du bare skape mer helvete for absolutt alle. Vi har prøvd det, svenskene har prøvd det, amerikanerne har prøvd det - assimilering funker ikke. Og det verste? Når det ikke funker, så vil tilhengerne alltid skylde på at det er fordi man ikke gikk langt nok. For det er nesten umulig å fjerne alle spor etter en hel kultur. Dermed ser de seg blinde på de små flekkene som er igjen, og bruker det som argument til å lage enda mer faen.

Assimilering, rasehygiene og kolonialisme har vi, som sivilisasjon, gått vekk fra. Sammen med ganske mye annet utdatert tankegods. Å ville gi det et nytt forsøk er ikke nytenkende, det er bare reaksjonært og historieløst. Med det i mente fremstår din kritikk av integreringstanken som litt malplassert...
Sist endret av Myoxocephalus; 7. april 2020 kl. 13:13.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hvorfor bli bedre på integrering når dette er prøvd i mange år uten suksess. Kan trekke sammenligninger her med krigen mot narkotika.
Vi skal fortsette med det vi allerede gjør, men "bare" bli bedre heletiden uten og kunne innrømme for oss selv at grunnlaget i det vi prøver få til kanskje er helt feil.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke greid å bli bedre (kilde?), derfor er det ikke noen vits i å prøve å bli bedre? Altså, jeg kan være ganske kynisk i det rette hjørnet, men det der går jo over alle støvleskaft på minst to forskjellige måter samtidig.

Hvilket grunnlag mener du er helt feil? Grunnlag for hva? Hvilke verdier snakker vi om, og hva slags kultur?

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Integrering legger til grunn at man skal kunne ta vare på kulturell bakgrunn. Hva er nå det? Verdier er allefall en stor del av kultur.
Får du et samfunn med store ulikheter i verdier får man segregering og utenforskap.
Skal vi ha et godt felleskap må vi ha like verdier.
Vis hele sitatet...
Det er mulig å sameksistere med folk med forskjellige verdier - det skjer over hele verden, hele tiden.
Ja, alle slike forskjeller blir "naturlige" påskudd hvis man vil lage kvalm og trenger en fiende, men det er ikke det samme som at de forårsaker alle problemer.

Man hører mye om hvordan "forskjellige verdier" (for en eller annen permanent uklar definisjon av ordet "verdier") driver alt faenskapet, men jeg har fortsatt ikke sett alt for mye som støtter opp under den påstanden, eller engang noen forklaring på hva det betyr, rent konkret.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hvorfor ikke ha krav om assimilering eller starte se på det som et alternativ?
Vis hele sitatet...
Det er en god del ting vi ikke tillater, uansett hvor man kommer fra. Er ikke det krav om assimilering?
Hva slags assimilering er det du tenker på?
Redpilled alfahann
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fordi Finnmark er svært spredtbygd. Og folk har i større grad aktivitetar som bind opp tid, sjølv om dei gjerne ikkje er ekstremt ressurssterke.
Vis hele sitatet...
Så kriminaliteten skyldes rett og slett at innvandrere velger å bosette seg trangt, samt valg av hobbyer... Ingen av delene blir påvirket at av kultur?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det som og går igjen i innvandrarområde i heile Europa er høg arbeidsløyse, lite plass heime, og låge inntekter.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til ett naturlig eksperiment som tilsier at noen av faktorene du ramser opp har en avgjørende effekt på kriminalitet? Jeg vet at det korrelerer, men det er ikke dermed sagt at det ene fører til det andre. Det kan jo potensielt finnes faktorer som fører til både kriminalitet og lave inntekter.

Det er greit dokumentert at folk som vinner i lotto ikke begår mindre kriminalitet enn de gjorde før de vant penger, og kriminaliteten sank både under depresjonen og forrige finanskrise når alle plutselig ble fattigere mens den økte betraktelig på slutten av sekstititallet og slutten av 1800 tallet når rikdommen i samfunnet økte jevnt.

Om man sammenligner kriminaliteten historisk med den vi har i dag virker også påstanden din ganske lite selvfølgelig. Malmø hadde 13 gjengrelaterte drap bare i 2018. Med en befolkning på ca 300 000 gir det en vesentlig høyere drapsrate enn de 0,7 per 100 000 vi hadde i skandinavia på 1770 tallet. En tid der svensker bokstavelig talt sultet til døde.

Om trengsel eller store sosiale forskjeller hadde en hatt en stor betydning burde man forventet at Hong Kong, med enorm befolkningstetthet og svært høy score på gini indeksen, hadde høy kriminalitet. Det er ikke tilfellet overhode.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det, kombinert med framand kultur fører ofte til utanforskap; du står utanfor samfunnet - og gjerne i ein (tilsynelatande) håplaus situasjon.
Vis hele sitatet...
Med gratis tilgang til språkkurs, grunnskole, videregående skole, høyere utdanning er det vanskelig å se hva det er konkret som står i veien for å delta i samfunnet.

Det finnes dessuten adskillige historiske eksempler på etniske grupper som lever segregert fra resten av samfunnet som gjør det bedre enn majoritetsbefolkningen når det kommer til både inntekt, skolegang og kriminalitet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kriminalitet og sosial status har tett samanheng. Difor må vi verte betre på integrering, slik at innvandrarar får meir reell samfunnsdeltaking i Noreg.
Vis hele sitatet...
Noen bestemte tiltak du har i tankene? Du sier jo selv at det ikke har funket noe bedre i andre vestlige land.

Du legger også skylden over på den norske kulturen når du sier at vi må bli bedre på integrering. Norsk integreringskultur kan påvirke innvandreres kriminalitet men ikke innvandrernes kultur i seg selv? Hvorfor er det en selvfølge?

Ett stor utfordring med integrering er segregering. Selv små preferanser for å bo med folk som deler samme kulturelle bakgrunn kan potensielt føre til ett nesten helt segregert samfunn:
https://www.youtube.com/watch?v=AZlWOykGzYg&t=298s

Når økonomiske ulikheter bidrar til segregering blir det neppe noe bedre.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er skilnad på individnivå og samfunnsnivå.
Vis hele sitatet...
Det vet alle.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er mange grunner til at assimilering ikke er et alternativ, men jeg nøyer meg med å nevne to av de.

For det første: Å brenne biler er ikke akseptabel oppførsel i noe land i verden. Ikke i Norge, ikke i Somalia, ikke i Polen, ikke i Pakistan. Dersom en person av somalisk, polsk eller pakistansk opprinnelse tenner på en bil, så er det ikke fordi vedkommendes kulturelle røtter har lært vedkommende at slik skal man gjøre hvorenn man går. Assimilering ville dermed ikke ha hjulpet en dritt! Det er en foreslått løsning som angriper feil problem.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om handlingen. Jeg snakker om problemet, utenforskap som fører til samfunns destruktive handlinger mange steder i europa.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Den andre grunnen er at assimilering funker veldig dårlig! For de som ikke er helt stø i terminologien, så går det ut på å fjerne alle spor av en persons kulturelle opphav. Ikke bare skikker og sedvane, men også språk, historie, kjøkkentradisjoner - kort sagt, folkeminne. Det er helt enkelt umulig å gjennomføre uten å benytte helt drakoniske tiltak, så som å redigere historiebøkene, ta barn fra foreldrene og la de vokse opp uten å noensinne høre et ord om hvor de kom fra. At det er umulig å gjennomføre skikkelig betyr imidlertid ikke at vi ikke har prøvd det. Samene, taterne, sigøynerne, kvenene - samtlige folkegrupper i Norge har blitt utsatt for flere generasjoner med totalt unødvendige lidelser fordi myndightene bestemte seg for å utradere kulturen deres. Men det var aldri kulturen som var problemet, som sådan. Problemene - i den grad degt var snakk om ekte problemer - var at de ikke var akseptert i samfunnet og dannet parallelsamfunn. Assimileringspolitikken gjorde ikke at samene ble noe mer godtatt i samfunnet, men den gjorde at de unge ikke forstod de gamle. Både språklig og kulturelt.

Hvis du forsøker å assimilere folk, så vil du bare skape mer helvete for absolutt alle. VI har prlvd det, svenskene har prøvde, amerikanerne har prøvd det - assimilering funker ikke. Og det verste? Når det ikke funker, så vil tilhengerne alltid skylde på at det er fordi man ikke gikk langt nok. For det er nesten umulig å fjerne alle spor etter en hel kultur. Dermed ser de seg blinde på de små flekkene som er igjen, og bruker det som argument til å lage enda mer faen.

Assimilering, rasehygiene og kolonialisme har vi, som sivilisasjon, gått vekk fra. Sammen med ganske mye annet utdatert tankegods. Å ville gi det et nytt forsøk er ikke nytenkende, det er bare reaksjonært og historieløst. Med det i mente fremstår din kritikk av intyegreringstanken som litt malplassert...
Vis hele sitatet...
Det vesentlig forskjell her. I min tanke om assimilering er det et valg. Det er altså ikke påtvunget undertrykking slik eksemplene du kommer med er.

Jeg tenke først når jeg leste innlegget ditt at nå er du manipulativ og allerede lurt et par, med å spille på ethos og kryddret med noe suptil stråmannsteknikk. Tja sist nevnte er jeg litt i tvil om enda.

Men du har jo ikke så mange andre eksempler og komme med, så jeg unnskylder deg for det og prøver ha et åpent sinn til deg, selv om vi har hatt en situasjon før som ga litt bismak og tvil om hvor åpen du faktisk er.

De du nevner har tilfelles at de er gjort på en befolkning som allerede er innen for et geografisk område og vært der over lang tid. En befolknings som ikke hadde et reelt valg. Det er jo et overtramp og det er ikke hva jeg snakker om. Da ville jeg vært en person uten særlig empati. oh faen ja det stemmer jo, men jeg har masse sympati iallefall og det har jeg kommer langt med

Jeg snakker om valgfri assimilering. Litt ala sånn skal du bo her må du gjøre som oss eller dra videre. Tror dette er noe mange av minoritets gruppene fint kunne akseptert, for det er en holdning mange av dem er vandt til fra før.

Hvem ville du selv ansatt i din bedrift? En innvandrer med norsk væremøte eller en som ikke ønsker håndhilse på kvinnelige kunder eller andre ansatte fordi religionen hans sier det er galt?

Det og bli assimilert må jo bedre for oss selv. Da mener jeg oss minoriteter.
Ja for jeg er en minoritet selv, men assimilert. Jeg er Norsk i mitt hode 90% av tiden og klarer gå under radaren til dem fleste til de hører navnet mitt. De ser på meg som en Norsk person fordi jeg oppfører meg relativt slik en etnisk Nordmann oftest ville gjort. Resten av min familie er også slik. Min kusine er helt svart og bortsatt fra i barndommen(da jeg pleide tulle med at hun falt i do når hun var baby), så glemte jeg selv i mange år at hun var svart. Sånn fungerer allefall jeg.

Jeg har noe imot at de bor folk her i Norge og ikke skjønner at å tilpasse seg ikke er annet en normal folkeskikk. Det har jeg selv gjort når jeg 2. gang i livet i litt eldre alder byttet land. Jeg satt meg ned og lærte språket sånn delvis greit på noen mnd og brukte mye av min fritid på det. Jeg har ikke problemer med at folk har et annen kulturelt opphav. Det handler om hva de gjør med det og hva de ønsker gi tilbake til samfunnet.

Når nok mange folk ikke gjør som meg og det resulterer i utenforskap som ALLE taper på, så tenker jeg det nå er påtide og sette en grense.

Sitat av robhol Vis innlegg
Hvilke verdier snakker vi om, og hva slags kultur?
Vis hele sitatet...
Snakker om verdier som krasjer med verdier vi har i Norge og om kulturene som har flest av disse verdiene.

Her kan du få god oversikt.

http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp


Sitat av robhol Vis innlegg

Det er mulig å sameksistere med folk med forskjellige verdier - det skjer over hele verden, hele tiden.
Ja, alle slike forskjeller blir "naturlige" påskudd hvis man vil lage kvalm og trenger en fiende, men det er ikke det samme som at de forårsaker alle problemer.

Man hører mye om hvordan "forskjellige verdier" (for en eller annen permanent uklar definisjon av ordet "verdier") driver alt faenskapet, men jeg har fortsatt ikke sett alt for mye som støtter opp under den påstanden, eller engang noen forklaring på hva det betyr, rent konkret.
Vis hele sitatet...
Obs! obs! Pass deg for å ikke dra konklusjoner for tidlig. Bedre for diskusjonen når du heller spør hva jeg mener.

Jeg mener ikke at ulike verdier ikke kan eksistere sammen. Det er jo ulike verdier mellom etniske normen også. Vi har ulike meningen og stemmer blant annet på forskjellige partier.

Det jeg mener at det finnes en terskel på hvor ulike noen kan være deg selv før du ønsker å holde avstand fra dem og de du er lik vil du føle mer samhold til.

Jeg tror dette er et naturlig resultat av at menneskelig motivasjon alltid kan bundes ned til to ting. Behov for trygghet og behov for forståelse. Er noen ulik deg kan du føle deg utrygg. Det er jo kanskje ikke så rart egentlig? med tanke på hvordan ulikheter kan føre til vold og kan ikke manglende forståelse også gi utrygghet i form av lavere forutsigbarhet?
Sist endret av DrPerception; 6. april 2020 kl. 18:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
dette er noen jævla drittunger som ødelegger andres eiendom
Vis hele sitatet...
Dette! Problemet er forårsaket av narsissistiske shitheads som synes det er moro å sette fyr på biler. Om det er et indirekte rop om hjelp fra frustrert innvandrerungdom eller hjernedøde anarkister fra Antifa eller Blitz som ønsker å se hele Vesten brenne vet vi ikke enda, men at enkelte velger å legge skylden på norsk integreringspolitikk av alle ting er kun en imponerende opptreden i mental gymnastics og white guilt. Disse unge mennene som setter fyr på biler for moroskyld har tatt et aktivt valg om å terrorisere uskyldige mennesker med destruktiv og hensynsløs atferd. Det finnes mange utendørsaktiviteter som ikke koster mye penger som de kunne drevet med fremfor pyromani. Parkour, urban exploring, skateboarding, bading, frisbee i offentlige parker og pokemon Go er bare noen få eksempler.

Det stemmer muligens at gjerningsmennene har få eller ingen etnisk norske venner, gjør det dårlig på skolen, sliter med å få seg jobb og/eller lever i trange leiligheter med fattige foreldre som sliter med to jobber for å få endene til å møtes, men det er ingen unnskyldning for atferden deres. Det nytter ikke å peke på sosioøkonomiske faktorer og sy puter under armene deres med veldedige tiltak. Vi trenger mer synlig politi i gatene som kan stoppe disse drittungene fra å ødelegge andres eiendom - og strengere innvandringspolitikk for å forhindre at vi importerer flere mennesker enn det antallet vi kan sysselsette i arbeidslivet.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Her kan du få god oversikt.

http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp

Snakker om verdier som krasjer med verdier vi har i Norge og om kulturene som har flest av disse verdiene.
Vis hele sitatet...
Kan du selv, med kilden du selv har valgt, fortelle meg hvilke "verdier" det er Nordmenn har, som ikke er forenlige med innvandrere sine verdier? Mener du at det er tilstrekkelig å spørre 1-2,000 folk i et land om å rangere hvor viktig X og Y er fra 1-4 for å finne ut hva deres "verdier" er for noe?

Personlig så stiller jeg meg veldig skeptisk til studier som prøver å kvantifisere og redusere noe så abstrakt som "verdier" til noe målbar enhet ved hjelp av spørreundersøkelser.. Da skal man ha et ganske stort antall samples, og man må triangulere det med flere data kilder. Tydeligvis så har Norge og Kyrgyzstan nesten helt like "verdier" i henhold til kilden din her. Jeg ville vært veldig forsiktig med å bruke det der som noe annet en én veldig svak indikator på hva folk er opptatt av i ulike land. Det er basert på en del gammel data også, dessuten er det ikke homogen data heller.
Sist endret av Juicekongen; 7. april 2020 kl. 05:42.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg snakker ikke om handlingen. Jeg snakker om problemet, utenforskap som fører til samfunns destruktive handlinger mange steder i europa.
Vis hele sitatet...
Ja, og vi er begge interessert i en løsning som fungerer. Altså en måte å oppheve utenforskapet på. Her er vi enige.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Det vesentlig forskjell her. I min tanke om assimilering er det et valg. Det er altså ikke påtvunget undertrykking slik eksemplene du kommer med er.
Vis hele sitatet...
Det er ikke den konvensjonelle bruken av begrepet, og du stadfester heller ikke hvordan du bruker det. Videre, når er det en løsning du foreslår, hvordan skal du få det til uten bruk av tvang? Dersom innvandrerne ville assimileres, så hadde de jo bare gjort det helt av seg selv.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg tenke først når jeg leste innlegget ditt at nå er du manipulativ og allerede lurt et par, med å spille på ethos og kryddret med noe suptil stråmannsteknikk. Tja sist nevnte er jeg litt i tvil om enda.
Men du har jo ikke så mange andre eksempler og komme med, så jeg unnskylder deg for det og prøver ha et åpent sinn til deg, selv om vi har hatt en situasjon før som ga litt bismak og tvil om hvor åpen du faktisk er.
Vis hele sitatet...
Det her var en interessant anklage. La oss dissekere den litt! Stråmenn, hvor da? Fordi jeg 'misforstod' din bruk av ordet assimilering? Selv om, som jeg alt har avklart, du unnlot å presisere hva du mente, og den eneste rimelige tolkningen er at det skulle innebære et element av tvang? Videre har jeg jo ikke ilagt deg meninger du ikke har, jeg har bare stadfestet at assimiliering ikke fungerer. Det er faktisk ikke stråmannsargumentasjon. Du insinuerer også at jeg er manipulerende og lurer folk med min subtile retorikk - for så å dra den høyverdige og magnanimøse linja om at du skal la tvilen komme meg til gode og stille med et åpent sinn. Så sjenerøst! Her forsøker du å oppnå tre ting. Den ene er å heve deg over meg som person, ved å vise at du hever deg over mitt lumske taktikkeri. Den andre er at du får befestet inntrykket om at jeg er en mindreverdig og manipulerende kødd, men uten at du liksom sier det. Dette da til tross for at stråmannsargumentasjonen du anklager meg for å benytte ikke er der, retorikken min ingenlunde er preget av pathos og i aller høyeste grad saklig og historisk korrekt. Den tredje er å insinuere at de som er enige med meg er lettlurte fjols.

Kom igjen, hvem av oss to er det som er manipulerende her nå?

Sitat av DrPerception Vis innlegg
De du nevner har tilfelles at de er gjort på en befolkning som allerede er innen for et geografisk område og vært der over lang tid. En befolknings som ikke hadde et reelt valg. Det er jo et overtramp og det er ikke hva jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Så barn av innvandrere har, i motsetning til samer og kvener, et reelt valg om å la seg assimilere? Hvordan?

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg snakker om valgfri assimilering. Litt ala sånn skal du bo her må du gjøre som oss eller dra videre. Tror dette er noe mange av minoritets gruppene fint kunne akseptert, for det er en holdning mange av dem er vandt til fra før.
Hvem ville du selv ansatt i din bedrift? En innvandrer med norsk væremøte eller en som ikke ønsker håndhilse på kvinnelige kunder eller andre ansatte fordi religionen hans sier det er galt?
Vis hele sitatet...
Det kommer lit an på hva du mener med "gjøre som oss". Hvis sjappa mi er kategorisert som metallurgisk tungindustri, så forventer jeg at den ansatte bruker verneutstyr der det er aktuelt, unngår å smake på løsningene i elektrolysekaret, lar være å knabbe salpetersyre til privat bruk fra lageret, og helst søler minst mulig smelta stål ut over fabrikkgulvet. Det er et adferdsmønster de øvrige ansatte formodentlig retter seg etter, og jeg ville hatt tilsvarende forventninger til en nyankommen. Om hun hadde på seg hijab under hjelmen og lot ribba være på julebordet ville ikke affisert meg overhode. Passer inn - ja. Utraderer alle spor av opprinnelse og kulturell herkomst - nei. Kort sagt, jeg ville ønsket meg en integrert og velfungerende arbeidstaker.

Håndhilsing mener jeg man fint kan forvente, og jeg kan ikke se at det har så forbanna mye å gjøre med integrering eller assimilering å gjøre. Det går nemlig helt fint å håndhilse på en muslim av det motsatte kjønn, og jeg har selv tatt muslimske kvinner i hånda ved flere anledninger. Noen mennesker insisterer imidlertid på å ta guden sin med seg på jobb. Det er en jævla uskikk, uavhengig av hvilken gud det er snakk om. Jeg har aldri måttet forholde meg til radikaliserte islamister i profesjonell sammenheng, men jeg har måttet jobbe sammen med en nyfrelst, jesushumpende og konstant misjonerende ung verden-kreasjonist på en arbeidsplass. Det var antakelig bare mitt ydmyke, tilgivende og medgjørlige vesen som forhindret meg i å arrangere en fatal arbeidsulykke.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Det og bli assimilert må jo bedre for oss selv. Da mener jeg oss minoriteter.
Ja for jeg er en minoritet selv, men assimilert. Jeg er Norsk i mitt hode 90% av tiden og klarer gå under radaren til dem fleste til de hører navnet mitt. De ser på meg som en Norsk person fordi jeg oppfører meg relativt slik en etnisk Nordmann oftest ville gjort. Resten av min familie er også slik. Min kusine er helt svart og bortsatt fra i barndommen(da jeg pleide tulle med at hun falt i do når hun var baby), så glemte jeg selv i mange år at hun var svart. Sånn fungerer allefall jeg.
Vis hele sitatet...
Det kommer vel an på flere forhold og det er grader av alt. Noen slår lettere rot på nye steder enn andre. Forøvrig vil jeg påstå at det du beskriver ikke er assimilering: Du betrakter deg selv etter eget utsagn ikke som norsk 10% av tiden. Og det er helt greit, i alle fall så lenge du passer godt nok inn i samfunnet til å trives! Du er norsk - ja. Du er også noe annet. Det er fullt mulig å ha to morsmål. Det er fullt mulig ha tilknytning til en annen religion enn den protestantisk-lutherske kirke. Det er fullt mulig å være en godt integrert innvandrer. Noe de fleste også er! De lager bare litt mindre spetakkel...

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg har noe imot at de bor folk her i Norge og ikke skjønner at å tilpasse seg ikke er annet en normal folkeskikk. Det har jeg selv gjort når jeg 2. gang i livet i litt eldre alder byttet land. Jeg satt meg ned og lærte språket sånn delvis greit på noen mnd og brukte mye av min fritid på det. Jeg har ikke problemer med at folk har et annen kulturelt opphav. Det handler om hva de gjør med det og hva de ønsker gi tilbake til samfunnet.
Vis hele sitatet...
Alle som snakker om integrering mener at alle som kommer til Norge skal tilpasse seg. Det er bare ikke betraktet som nødvendig å utslette alle andre forbindelser. Kritikken ser såleedes ut til å bomme litt.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Når nok mange folk ikke gjør som meg og det resulterer i utenforskap som ALLE taper på, så tenker jeg det nå er påtide og sette en grense.
Vis hele sitatet...
Det er dette utenforskapet vidarlo, jeg og flere andre vil til livs, så akkurat her finner du nok ingen uenighet. Du foreslår at man skal benytte andre tiltak enn integrering, og foreslår ut assimilering, men det er ingenlunde klart hva du egentlig mener med det. Slik du beskriver det er det i alle fall ikke snakk om en påtvungen utradering av kultur og språk. En frivillig en? Egentlig ikke det heller, for slik du beskriver suksessen ligger målområdet et godt stykke unna det. For meg virker det egentlig som om du bare etterlyser fungerende integrering for alle.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Snakker om verdier som krasjer med verdier vi har i Norge og om kulturene som har flest av disse verdiene.

Her kan du få god oversikt.

http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp
Vis hele sitatet...
Kan du gi noen konkrete eksempler på hva som er ekstra problematisk? Jeg opplever nemlig at nordmenn generelt er uenige om hvilke norske verdier de egentlig vil ha. For meg er de demokratiske tradisjonene som hele den vestlige sivilisasjon hviler på det soleklart viktigste, men de som skriker høyest om "norske verdier" har gjerne ingen skrupler med å tilintetgjøre rettsikkerhet, maktfordeling og individets rettigheter hvis det gjør det lettere å stenge landets grenser for folkegrupper de ikke liker. Jeg oppfatter resonnementet ditt som litt vel hand wavy, og siden du oppfatter meg som manipulerende og uredelig når jeg tolker det du skriver på den mest opplagte måten, så vil jeg være litt tilbakeholden med å prøve å trekke noen essens ut av dine øvrige halvformulerte tanker.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Dette! Problemet er forårsaket av narsissistiske shitheads som synes det er moro å sette fyr på biler. Om det er et indirekte rop om hjelp fra frustrert innvandrerungdom eller hjernedøde anarkister fra Antifa eller Blitz som ønsker å se hele Vesten brenne vet vi ikke enda, men at enkelte velger å legge skylden på norsk integreringspolitikk av alle ting er kun en imponerende opptreden i mental gymnastics og white guilt.
Vis hele sitatet...
Du sparer som vanlig ikke på kruttet, ser jeg. Men du. Er det noen her som har påstått at det noen andre enn gjerningsmannen som bør straffes for ugjerningen? Det var det visst ikke. Derimot er det enkelte som har gjort et forsøk på å forstå hva som skjer og hvordan man kan forhindre det fra å skje i økende omfang. Utenforskap, håpløshet og sosial ulikhet trekkes frem som forklarende faktorer. Fordi folk som ikke har noen fremtid gir gjerne faen i denne fremtiden de altså ikke og gjør heller det som er gøy der og da. Folk som er urettferdig behandla av et system vil bite det systemet hvis de kan. Det betyr ikke at det er riktig å brenne biler. Det betyr bare at dersom du ønsker bilbrenninga til livs, så kan det være lurt å sørge for at folk ikke faller utenfor samfunnet. Du velger heller å stemple de som narsissister. Det er usedvanlig tåpelig ting å gjøre:
  • Internettdiagnoser generelt er tvilsomme, diagnoser mot en hel gruppe ulike mennesker du ikke engang har hørt ytre seg..? Yeah, right.
  • Påstanden om at alle som brenner biler må ha en personlighetsforstyrrelse mangler dokumentasjon.
  • Påstanden om at akkurat narsissisme er den rette personlighetsforstyrrelsen mangler også dokumentasjon.
  • Dersom du mot formodning har rett - hva nå? Nå vet vi at alle som brenner biler er narsissister, hvordan vil du få de til å slutte med det?
Det er lett å rante, og det er lett å anklage - det er ikke like lett å postulere gode løsningsforslag. Dette har du nok en gang eklatant demonstrert.

Jeg reagerer også på at du anklager dine meningsmotstandere for å lide av white guilt. Eh, nei? Jeg føler hverken skyld eller skam for at samfunnet er som det er. Jeg har hatt svært lite med noe av det å gjøre. Sorry mac, men dette her var traurige og usaklige greier fra deg.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Disse unge mennene som setter fyr på biler for moroskyld har tatt et aktivt valg om å terrorisere uskyldige mennesker med destruktiv og hensynsløs atferd. Det finnes mange utendørsaktiviteter som ikke koster mye penger som de kunne drevet med fremfor pyromani. Parkour, urban exploring, skateboarding, bading, frisbee i offentlige parker og pokemon Go er bare noen få eksempler.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes langt bedre hobbyer enn bilbrenning. Dette burde noen fortelle de! :cake:

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det stemmer muligens at gjerningsmennene har få eller ingen etnisk norske venner, gjør det dårlig på skolen, sliter med å få seg jobb og/eller lever i trange leiligheter med fattige foreldre som sliter med to jobber for å få endene til å møtes, men det er ingen unnskyldning for atferden deres.
Vis hele sitatet...
Ingen har da for pokker brukt det som en unnskyldning! Det er en forklaring. Vil du denne adferden til livs, så kan det være lurt å endre på de underliggende faktorene. Det er ikke greit å brenne biler, men vil du ha et samfunn der bilbrenning i liten grad forekommer, så kan det være en idé å sørge for at alle har reelle fremtidsutsikter. Det er litt som å påpeke at det er fryktelig dumt å løpe over veien uten å se seg for: Det er hverken en trussel eller et ønske om å se folk dø i trafikken, det er bare å stadfeste et objektivt faktum.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det nytter ikke å peke på sosioøkonomiske faktorer og sy puter under armene deres med veldedige tiltak. Vi trenger mer synlig politi i gatene som kan stoppe disse drittungene fra å ødelegge andres eiendom - og strengere innvandringspolitikk for å forhindre at vi importerer flere mennesker enn det antallet vi kan sysselsette i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Ha slags veldedige tiltak er det egentlig som har blitt foreslått? Mer synlig politi er heller ikke et spesielt kontroversielt ønske. Hva innvandringsstoppen angår, så blir det litt mer høna og egget, og akkurat den diskusjonen tror jeg det er bedre å ta separat.
Sist endret av Myoxocephalus; 11. mai 2020 kl. 16:16.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg snakker om valgfri assimilering. Litt ala sånn skal du bo her må du gjøre som oss eller dra videre. Tror dette er noe mange av minoritets gruppene fint kunne akseptert, for det er en holdning mange av dem er vandt til fra før.
Vis hele sitatet...
Valgfri assimilering? Om vi skal bruke eksemplet fra myoxo om vår egen urbefolkning. Hvordan ville valgfri assimilering sett ut? Du tvinges ikke til å skamme deg over din kultur og tilhørighet med du oppfordres sterkt til å gjøre det? Eller du kan gjerne ta vare på dine forfedres tradisjoner og fortsette som dem men da ser vi ned på deg og dømmer deg ennå sterkere?

Eller har du en smartere måte å få til valgfri assimilering?

For meg så faller valgfri assimilering på egen urimelighet. Det blir som å si ja til frivillig tvang.
Sist endret av _abc_; 7. april 2020 kl. 14:28.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du sparer som vanlig ikke på kruttet, ser jeg.
*snip*
Hva slags veldedige tiltak er det egentlig som har blitt foreslått?
Vis hele sitatet...
Fair enough, mye av det forrige innlegget mitt i denne tråden var sånn passe banalt. Jeg var i shitposting humør
Men for å være helt alvorlig, en av de postene jeg reagerte mest på er følgende:

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Så dette er et tegn på at ting eskalerer. Når det ikke er jobbmuligheter, går man inn i gjenger. Jo flere i gjeng, desto høyere konkurranse – og jo høyere konkurranse, desto mer voldelig må man være for å overgå hverandre. Vi ser nå starten, og det kommer til å bli som Sverige med mindre man sørger for at barn ikke vokser opp i fattigdom (ja, vi må faktisk bare gi dem penger, fordi alternativet er mye dyrere), og man sørger for at etniske nordmenn og innvandrerbarn omgås og er venner (dette aner jeg faktisk ikke hvordan man kan løse).
Vis hele sitatet...
Det overrasker meg at du (myoxo), som åpenbart har en svært eksentrisk interesse for lesing og skriving, ikke fikk dette med deg.

Chronic420:
Hva mente du egentlig med at vi må "bare gi dem penger"?

Snakker vi om ungdomsklubber med dataspill og baskethaller, eller mener du at vi bare skal donere penger fra statsbudsjettet til fattige innvandrere slik at de får nok penger til å kjøpe seg iPhones og å leve i større leiligheter slik at barna deres kan ha kompiser på hjemmebesøk i stua istedet for å rane folk på gata? Jeg lurer helt oppriktig på hva du mener er løsningen på dette problemet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, og vi er begge interessert i en løsning som fungerer. Altså en måte å oppheve utenforskapet på. Her er vi enige.


Det er ikke den konvensjonelle bruken av begrepet, og du stadfester heller ikke hvordan du bruker det. Videre, når er det en løsning du foreslår, hvordan skal du få det til uten bruk av tvang? Dersom innvandrerne ville assimileres, så hadde de jo bare gjort det helt av seg selv.
Vis hele sitatet...
Skal vi være enda mer presis så vil jeg heller si du snakker om den tradisjonelle bruken av begrepet. Det er i skandinavia i dag ca dobbelt så mange mennesker for assimilering enn personer som stemmer arbeiderpartiet.
Dette er en form for politikk som i dag er i vekst og det er ikke snakk om assimilering slik du tolker begrepet.

Jeg anser deg er en overgjennomsnittet kunnskapsrik person og du har stortsett her på forumet gode evner til å tenke rasjonelt slik jeg tolker deg.

Det at du automatisk konkluderte med at jeg snakket om en ut datert form for politikk som er bevist å ikke fungerende til og med i et avsnitt hvor jeg snakker om å ikke fortsette i gamle mønstre virket totalt ulogisk for meg.

Derfor ble jeg i tvil om at du nå var manipulativ.

Jeg sa det fordi jeg ønsket være åpen med deg om hva som gikk igjennom hodet mitt da jeg leste det du skrev og litt om prosessen jeg gikk igjennom før jeg svarte deg.

Når du sa sier jeg anklager deg mistet jeg motivasjon til å svare deg i flere dager.

For meg virker det rart at man skulle anklage noen for noe man tviler på.

La meg illustrere et bedre eksempel på en anklage.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
stråmannsargumentasjonen du anklager meg for å benytte ikke er der, retorikken min ingenlunde er preget av pathos og i aller høyeste grad saklig og historisk korrekt. Den tredje er å insinuere at de som er enige med meg er lettlurte fjols.

Kom igjen, hvem av oss to er det som er manipulerende her nå?
Vis hele sitatet...
Per nå ønsker jeg gjerne diskutere mer med deg, men det forutsier at vi unngår å ha en dårlig tone. Nå har vi hatt noen situasjoner som har gitt meg et dårlig inntrykk av deg og om dette fortsetter ønsker jeg holde meg unna videre diskusjoner med deg.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Valgfri assimilering? Om vi skal bruke eksemplet fra myoxo om vår egen urbefolkning. Hvordan ville valgfri assimilering sett ut? Du tvinges ikke til å skamme deg over din kultur og tilhørighet med du oppfordres sterkt til å gjøre det? Eller du kan gjerne ta vare på dine forfedres tradisjoner og fortsette som dem men da ser vi ned på deg og dømmer deg ennå sterkere?

Eller har du en smartere måte å få til valgfri assimilering?

For meg så faller valgfri assimilering på egen urimelighet. Det blir som å si ja til frivillig tvang.
Vis hele sitatet...
Overhode ikke relevant når jeg ikke har snakket om assimilering av urbefolkning.

Snakker om valgfri assimilering med at personer selv skal få velge hvilken land de skal få bosette seg i.

Når barn ble tatt opp vil heller ikke de da som nå få myndighet før 18 og må følge foreldrenes valg, da som nå.
Sist endret av DrPerception; 20. april 2020 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.