Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1183
Jeg har hatt ganske store søvnvansker 5-6 måneder og har hatt utallige legetimer pga dette. Har hatt nok av leger til å fortelle meg hvilken te jeg burde drikke, at jeg burde meditere, gjøre yoga osvosv. Endte med at jeg byttet fastlege fordi hun hjalp meg 0, og ville ikke skrive ut så mye som Melatonin engang. Hvertfall fikk byttet lege og prøvd ut en del svakere medisiner som vallergan, atarax og quetapin. Ingenting virket, ikke større menger engang. Legen nekter å skrive ut sterkere ting, fordi det ikke er bra osvosv. Hva søren kan jeg gjøre? Jeg er virkelig desperat etter å få sove. Er det sannsynlig at jeg får noe sterke om jeg bestiller en sonn dyr privat legetime? Og får denne legen journalen min slik at h*n kan se at jeg har blitt nektet sterkere medisiner? Setter stor pris på andres tips og erfaringer med dette!
les en kjedelig bok
Tviler på at en kjedelig bok eller litt frisk luft alene får vedkommende til å slokne hvis ikke en gang kvetapin fungerer.
Tror du burde be om en henvisning til psykiatrisk poliklinikk eller en søvnspesialist. Siden du har slitt med søvn over såpass lang tid er nok neppe imovane eller apodorm veien å gå, ei heller skal det brukes for langvarige søvnproblemer.

For meg er kombinasjonen kvetapin og god søvnhygiene som gir best effekt. Legge seg til samme tid hver eneste dag, redusere skjermbruk (fjerne alle sosiale medier osv), kanskje gå seg en tur på kvelden eller annen form for lett fysisk aktivitet. En varm dusj er heller ikke dumt.
Slenger meg på god søvnhygiene og ikke drikk kaffe/koffein etter 13:00.
Jeg har slitt med søvn i ca 1 år. Det som funker for meg er en halv røyk før søvntid som er ca 21:30 legger meg ca 30 min etterpå, har på en funksjon på mobilen som heter leggetid hvor jeg skal i søvn 00:15 og våkne 09:15. setter på en lydbok og setter timeren på 30 min. er som regel borte før lydboka stopper.

Dette fungerer for meg og før rulla jeg rundt i 2-4 timer før jeg fikk sove.


edit: våkner 09:15 selv i helgene.
Sist endret av VitoScaletta; 24. mai 2019 kl. 19:39.
Bruker du noe? Alt man putter inn i kroppen av medisiner/dop har bivirkninger.

jeg sovner fortere hvis jeg har på taklys og/eller tv/radio/whatever i bakgrunnen. Jeg sover stort sett på sofaen, føler meg tryggere der.