Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1311
Da politiet i USA tok i bruk droner var dette scenarioet fra et land vi helst ikke vil ha likheter med rene dystopia og frykten for politistat økte også her i Norge selvom mange, hvertfall jeg tenkte at galskapen holdt seg på andre siden av Atlanterhavet. Nå er droner tatt i bruk som verktøy for politiet i Norge og hadde sitt første oppdrag i dag med å finne en beruset mann.

https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...drone/72517245

Jeg ser hvordan det kan være positivt for å få oversikt over større ulykkessteder i trafikken, folk som går seg bort på fjellet osv, men det må vel foreligge noen personvernlover om politiet skal begynne å bruke droner i alle mulig saker?
Blir det fritt fram for å bruke for å lete etter lovbrudd eller mistenkelig oppførsel som en luftpatrulje eller får de kun bruke det som hjelpemiddel etter innmeldte konkrete nødsamtaler? Hvordan vil grensene pushes med dette 'verktøyet' og overvåkningen infiltrere samfunnet mer og mer?

Da nytt lovverk for overvåkning på nettet ble foreslått var det mye demonstrasjoner og protester rundt det både fra sivile og fra Datatilsynet. Hvem andre reagerer på dronene som politiet nå stolt tar i bruk?

Kunne vært interessant å vite om det er noen reguleringer på bruken, hvordan og til hva dronene kan brukes, hvor mye de har lov til å zoome inn og evn identifisere tilfeldige og så videre.. Det er ille om man ikke kan sitte på balkongen å ta seg en joint i fred og ro uten å potensielt bli filma i skjul, blir snappet opp i en handel og fotfulgt fra oven og arrestert tre kvartaler lenger bort, eller ikke kan pisse bak en busk på vei hjem fra fylla uten å være redd for å bli overvåka av snuten.

Hva tenker resten av freak?
Sist endret av celtseus; 29. mai 2020 kl. 23:35.
Får slutte å pille meg i nesa nå da. :-D
Apropos.. Så går dokumentaren "En overvåket verden" på NRK 2 nå.

https://tv.nrk.no/se?v=KOID28001419
Ved innføring er det et sært spesialverktøy for sære saker hvor nytteverdien er opplagt og inngrepet i den personlige sfære er lett å forsvare. Bruken begrenser seg selv fordi teknologien er dyr, vanskelig å bruke og nokså utilgjengelig. Etterhvert som politiet blir varme i trøya, publikum mer vant med bruken og teknologien billigere, mer brukervennlig og mer effektiv, så kommer også bruken til å ta seg opp.

Kort sagt blir det akkurat den samme historien som den vi så om DNA-registrering. Det har vi hatt i flere tiår, og i begynnelsen var det bare snakk om drap og grov voldtekt. Man mange var skeptiske, men de fleste (undertegnede ikke inkludert!) mente at kost/nytte-regnskapet gikk i pluss for såpass alvorlig kriminalitet. Registreringskapasiten hos Rettsmedisinsk Institutt var lav, å ta prøver krevde masse trening, søk i registeret tok evigheter, men det var et nyttig verktøy som politiet pushet hardt på for å få lov til å bruke mer. Så her er vi da! Har du vært innblanda i noe annet enn trafikkforseelser, så havner du i DNA-registeret. Det er det første, og kanskje viktigste verktøyet de griper etter, alltid. Optimistisk som jeg er, så tipper jeg at vi om noen tiår kommer til å ha tvungen registrering av alle som er i landet, blir født i landet og som vil inn i landet.

Jeg tror det blir akkurat likedan med droner. Stor jubel når politiets spesialdronetjeneste finner en savna unge i fjellet i 2020. I fremtiden? Gud veit. Jeg blir ikke veldig sjokkert om vi opplever et samfunn der små droner med ansiktsgjenkjenning, innebygget basestasjon og elektrosjokkvåpen flyr rundt på egenhånd og leter etter kjenninger man kan plage, altså. Dette er ikke nye tanker. Det er ikke ny teknologi. Dersom det viser seg å være nyttig, så kommer bruken til å ta seg opp. Teknologiselskapene vil utvikle, og dersom siviliserte Norge ikke vil kjøpe, så er det plenty av andre land som vil - og det er motivasjon nok for å pøse på med penger til forskning og utvikling. Da vil det eksistere, og da vil det bli tatt i bruk. Politisk vilje er knapt et relevant moment i regnestykket.
R.i.p 23.04.2021
Så i fremtiden må man gå med WiFi jammer på seg vis man er kriminell. Uff nei til politistat.