Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 881
Hei.

Må et destilerings apparat være en viss størrelse før det er ulovlig? for eksempel 500 milliliter glass apparat fra ebay. det fremstår for meg som en hobby størrelse, men er loven enig med meg?

Legger det ut i rusmiddel forumet da jeg tror folk med kunnskap om dette er her.
Sist endret av angstbarn; 10. april 2020 kl. 13:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...EL_6#%C2%A78-5

Ja, det er inga størrelsesavgrensing.
Spiller ingen rolle om det er ett halvliters apparat og du kaller det hobby. Så lenge du skal koke deg brennevin.

Kan heller ikke gå rundt å knivstikke folk med en bitteliten kniv og kalle det hobby. Det gjør det ikke til lovlig alikevel.
Jeg destilerer med en 1000ml kokeflaske og en varmemantel, ville ikke brukt noe mindre enn det. Jeg lager rundt 500ml ferdig absint i slengen med dette oppsettet, og det tar ENORMT lang tid. Det er ikke ulovlig å eie feks et lab-destilerings oppsett, mye lovlig kan destileres. Men om apparatet er dedikert til sprit, eller man kan bevise at lab-utstyret brukes til noe ulovlig regner jeg med det beslaglegges.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...EL_6#%C2%A78-5

Ja, det er inga størrelsesavgrensing.
Vis hele sitatet...
Nja, vet ikke om jeg er helt enig med deg der.

§ 8-5.Forbud mot apparater for tilvirking av brennevin m.v.Uten tillatelse av departementet er det forbudt å ha i besittelse, innføre eller omsette apparater, herunder deler og utstyr, som er bestemt for eller som finnes tjenlige for tilvirking eller omdestillering av sprit eller brennevin.
Vis hele sitatet...
Dette var jo tidenes gummiparagraf, men likevel - hva betyr "som finnes tjenelig for"? Det er meg bekjent ingen restriksjon på kjøp og salg av konvensjonelt glassutstyr for kjemilaben. En hvilken som helst naturfagslab på ungdomsskolen har både kolonner og rundkolber liggende, og du kan lage et hjemmebrentapparant med det. Men når hver batch får plass i et begerglass, så er ikke akkurat foretaket økonomisk bærekraftig. Du kommer til et punkt hvor apparatet blir så lite eller så dårlig at det ikke kan kalles tjenelig til hjemmebrenning. I så måte har størrelse noe å si. Sånn må det nesten være, for paragrafen nevner jo også deler til apparatet. Når blir et stålrør ei kolonne? Klinkekuler er etter sigende et yndet materiale å pakke den med, og sånn sett kanskje den viktigste delen i apparatet... Man kan tolke loven til å også omfavne de minste tulleapparater, men ikke uten å samtidig inkludere fryktelig mye annet som ikke er ment å være ulovlig.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. april 2020 kl. 15:23.