Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1694
Helt original :

Baofeng UV5RA+

original antenne

Hvordan kan jeg øke rekkevidden på denne? Jeg er veldig ny til dette men antar det skal være en bra radio. Hvordan kan jeg eventuelt øke rekkevidde? Kan noen komme med tips?

Håper på positive svar, da jeg finner dette spennende Max rekkevidde før signal dør ut nå, er på rundt 500m max tror jeg.
1. Repeter
2. Få radioen høyere opp
3. Bedre antenne
Sist endret av 4asd13; 10. mai 2019 kl. 08:05.
Sitat av SkullKid97 Vis innlegg
Jeg er veldig ny til dette men antar det skal være en bra radio.
Vis hele sitatet...
Radioen koster et par hundre kroner fra Kina, så det er kanskje feil antakelse?

Ser i spesifikasjonene at radioen støtter både UHF og VHF. Hvis dette er noe man kan velge, vil VHF gi lengre rekkevidde i luft, men det visste du kanskje?

Mulig du må koble den til PC og omprogrammere kanalene til andre frekvenser?
Sist endret av Pope; 10. mai 2019 kl. 09:04.
Det er en grei, rimelig og lett radio. Ikke mer. Den er populær fordi den er lett tilgjengelig, har to bånd, billig og det finnes mange guider til hvordan den programmeres.

Så for å øke rekkevidden må du se på sendestyrke, antenne, omgivelser, frekvenser og støy. Men husk at på de frekvensene som er åpne for fribruk uten konsesjon eller radioamtørlisens så skal antennen være fastmontert(dvs denne radioen har du ikke lov til å bruke), og som radioamatør vet du hvordan du øker rekkevidden og hva som må til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Enklaste og billigaste er jo ei piskantenne på ein halvmeter. Det gjer radioen langt meir uhandterleg, og litt av fordelen med ein liten og lett radio forsvinn. Men det vil forbetre rekkevidda på spesielt VHF.

Det sagt så er VHF og UHF band som ikkje når utover horisonten uansett.