Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3691
Hvor mye syns dere man skal ta for webdesign?

Hvor mye bruker dere(freaks) å ta pr. webdesign? alltså bare design ikke no php, innhold..
1000 - 2000 eller mer... kommer vel ann på hvor mye arbeid du legger i det og hva slags kunde du har.
... og hvor flink du er, og hvor lite kunden vet om webdesign.
timebetaling. det eneste som lønner seg.
setter du en fast pris ender du opp med at kunden plutselig ombestemmer seg og vil har blå bakgrunn istedenfor hvit, og du må forandre hele siden ol.. Tar selv en 100kr timen, men nå har jo jeg gjort det et par ganger før også da; samt at jeg IKKE lager siden i Frontpage el.
jeg tar rundt 10.000 for en..

edit: det er da med kode og alt..
Sist endret av mann; 11. november 2003 kl. 12:10.
Opprinnelig postet av frekkmann
jeg tar rundt 10.000 for en..

edit: det er da med kode og alt..
Vis hele sitatet...
Lyst til å vise noe du har fått såpass for? Lurer bare litt på hvor lista ligger.
Opprinnelig postet av ted
Lyst til å vise noe du har fått såpass for? Lurer bare litt på hvor lista ligger.
Vis hele sitatet...
jeg tror ingen ligger ute nå.. jeg kan vise deg neste når jeg blir ferdig med det.. det er ingen fantastiske greier, det er nok heller snille kunder
ta så høy som mulig. er en del folk som underpriser markedet.. men selvklart du selger ikke en side til en kammerat for 10.000
1000-5000 eller no
Nå vet jeg ikke så mye om hvor timelønnen til en grafikker ligger på, men en programmerer (eller scripter) tar rundt 450kr timen for effektivt arbeid.

frekkmann: får du 10k for å lage sider som ikke engang havner på nett? Du er heldig.
Prisnivået varierer noe sinnsykt. Jeg lagde en liten grafikk-bit for en engelskmann jeg kjenner i Japan, for et program han var med på å utvikle. Tok selvfølgelig ikke noe for det (brukte kanskje en halv time). Han hadde senere hørt med arbeidsgiveren sin, som var i skyene over at de kunne få noe slikt for slikk og ingenting, ettersom grafikere i bransjen visstnok hadde tatt 5-6k for lignende arbeid.

Helt sykt.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Kommer an på hva slags tilknytning man har. Jeg tar grovt betalt for fotografi-arbeid, siden det er det som er ekspertisefeltet mitt, mens jeg tar 150-200 timen for design og slikt.
very impotent freak
Delusional's Avatar
1000 - 4000 er en rimelig standard pris. Eller ca. 200-500$. Spørs hva kunden forventer. Skal de ha en veldig enkel html side med litt grafikk. Eller skal de ha en side med masse scripter og shit, flash osv. oppdateringer på siden 50-200$ spørs hvor stor den er. Du tar deg betalt alt ettersom.
Til nå har jeg jobbet gratis fordi jeg syntes det er gøy og kunden forventer da ingenting av meg så jeg slipper press Har bare laget for gøy til venner og sånt da men hvis det kommer et firma som trenger side tar jeg ikke mye for en enkel html side med litt grafikk.
tror nok timeprisen ligger på 100 - 300. Det avhenger jo av hvor flink du er, hvilken kunde du har og hva kunden vil ha.

Men, husk å ALLTID avtale en pris på forhånd. Har brent meg på det et par ganger

Timebetaling er som oftest det som funker best!
Opprinnelig postet av xbyte
timebetaling. det eneste som lønner seg.
setter du en fast pris ender du opp med at kunden plutselig ombestemmer seg og vil har blå bakgrunn istedenfor hvit, og du må forandre hele siden ol..
Vis hele sitatet...
Kanskje litt offtopic men hvorfor ikke går for css.. da er det ikke akkuratt noe pes å skifte bakgrunnsfarge..
Opprinnelig postet av Raymond
Kanskje litt offtopic men hvorfor ikke går for css.. da er det ikke akkuratt noe pes å skifte bakgrunnsfarge..
Vis hele sitatet...
*le litt*
Tror ikke han mente det bokstavlig..
Kan ikke noen av dere som sier at dere har hatt jobber for f. eks. 5000 gi oss noen linker.. Jeg vil gjerne se nivået på disse designene.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Markedsprisen på timepriser ligger mellom 500 - 1000 kr. Husk, dette er -ikke- timesbetalingen til selve konsulenten/prosjektlederen/programmeren/grafikeren, men det et byrå tar for å dekke alle utgifter i bedriften.

Forøvrig er det stor forskjell fra:

- En aktør i markedet som utvikler systemer for bedrifter med god systemutvikling og prosjektstyring ved bruk av RUP og UML som skaper god dokumentasjon og artiktektur i systemet, fleksibilitet for videreutvikling og tilfredshet hos en bedrift.

til en:

- Gutt/jente som sitter og knoter HTML for 100 kr timen svart.

Mao, man får hva man betaler for.

Denne posten er ikke rettet mot noen her. Forklarer kun situasjonen.
Opprinnelig postet av Raymond
Kanskje litt offtopic men hvorfor ikke går for css.. da er det ikke akkuratt noe pes å skifte bakgrunnsfarge..
Vis hele sitatet...

hehe.. Jeg bruker faktisk CSS. Samt et include-script, så selve forandringen fra rød til blått eller noe slikt ville ikke være noe problem. Problemet kommer om du f.eks har brukt en farge som matcher den tidligere bagrunnsfargen i alt det andre på siden. Da har du av og til et par timer med endringer foran deg. Sitter å jobber på en webside i skrivende øyeblikk, jeg bestemte meg for å flytte på en av boksene med innhold. Dette er ikke noe problem, men i og med at jeg da måtte flytte på to andre bokser, forandre en av dem totalt samt flytte på et bakgrunndsbilde som samtidig måtte beskjæres endte det med at jeg brukte over en halv time på det. Så endringer tar fort tid
Jeg fikk 10 000 for denne!

Den er laget for et år siden ,og jeg holder på å lage oppdateringer til den nå. Jeg skal gjøre alle bildene klikkbare siden kunden ombestemte seg og ville ha det + eventuelt bytte ut skriften/skrifttypen på all tekst, og et par andre ting. Kanskje lage en ny mer fancy flashintro. Scanning/retusjering av 150 bilder tar ganske lang tid. Har vel 20-30 timer arbeid i oppdateringer til nå ,og forventer at det må brukes ca. 20-30 timer til før jeg er helt ferdig. Dette tar jeg vel rundt 100 kroner timen for.
- Gutt/jente som sitter og knoter HTML for 100 kr timen svart.
Vis hele sitatet...
Vel, må bare legge til at dette ikke trenger å være svart

f.eks har jeg laget en hjemmeside for et selskap hvor jeg nå er blitt "ansatt" og mottar lønn akkurat slik som de andre ansatte.
det er det jeg gjør nå
et trailer-firma!
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av Suki
Jeg fikk 10 000 for denne!

Den er laget for et år siden ,og jeg holder på å lage oppdateringer til den nå. Jeg skal gjøre alle bildene klikkbare siden kunden ombestemte seg og ville ha det + eventuelt bytte ut skriften/skrifttypen på all tekst, og et par andre ting. Kanskje lage en ny mer fancy flashintro. Scanning/retusjering av 150 bilder tar ganske lang tid. Har vel 20-30 timer arbeid i oppdateringer til nå ,og forventer at det må brukes ca. 20-30 timer til før jeg er helt ferdig. Dette tar jeg vel rundt 100 kroner timen for.
Vis hele sitatet...
Siden er helt ålreit, men jeg tror ikke jeg ville betalt 10k for den, når jeg hører 10k tenker jeg en digger side med super smooth frontend som virkelig trekker kunder + en backend som er 99%idiotsikker og überflexibel så kunden kan gå inn og voldta nettstedet sitt uten at det ødelegger sida eller motoren som driver den.

Siden din var langt over gustos "gutt/jente som sitter og knoter HTML"-generalisering men så vidt jeg kan se er den ren html(pluss litt flash) og da uten noen scripta funksjoner som f.eks.:

Mulighet for fotografen til å uploade egne bilder som automatisk blir lista i galleriet.
Online bestillings skjema
osv.
"Mulighet for fotografen til å uploade egne bilder som automatisk blir lista i galleriet.
Online bestillings skjema
osv"

Det er blant annet slike ting jeg driver med under oppdateringen av siden nå!

Uansett så gidder jeg ikke sitte å lage en hjemmeside for noen under 100 kr/t, samme hvor ræva den måtte være. Untatt selvfølgelig venner, osv..
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
suki: Jobba du 100 timer med www.hjelm.no? Det synes jeg var ganske lenge med tanke på at sida ikke er veldig stor
Det skal sies at det ble gjort en del annet arbeid bortsett fra det du ser.

Det ble eksperimentert med andre design før denne! Dessuten var det en god del scanning av bilder inne i bildet. Jeg fikk vel en 300 bilder som skulle scannes. Har du peiling på hvor lang tid det tar å scanne 300 bilder i 300 dpi oppløsning med en middels ok flatbed scanner?(agfa e52)

Senere ble det funnet ut at mange av bildene ikke skulle brukes. Dette er ikke mitt problem! Jobb er jobb!

Dessuten har jeg retusjert en haug med bilder i PS som kunden fant ut at han ikke ville bruke.

Det er sjeldent man vet akkurat hva man skal gjøre hele tiden, når man jobber med slike ting!

Selve utviklingen av det du ser tok kanskje en ukes tid(noen timer om dagen), mens mesteparten av jobben besto av alt det andre jeg har nevnt.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Siden er etter mine standarder ikke verdt 10k. Siden er uproff og har ikke noe særelig buisnuiss look.

[OT]Hadde jeg hatt et firma med overskudd på noen mill. hadde jeg latt www.2advanced.com gjort jobben. [/OT]
Lenge siden jeg har vært inne på den siden nå(2advanced.com). De er flinke de!

Jeg har vel aldri sagt at jeg er noen proff webdesigner, og har ingen planer om å bli det heller. Det er så mange som har lyst til å bli webdesigner i dag, og så få som faktisk får muligheten til å tjene penger på det.

Webdesign har blitt 'allemannseie' og de fleste normalt oppegående mennesker mellom 10-70 år mestrer å lage en brukbar side som fungerer.

Sist endret av Suki; 12. november 2003 kl. 00:10.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Selv fikk jeg hele 16 000 for www.eurocert.no i forfjor.

Men det er en dugelig stor portal og designet tok en del tid. Det som var digg er at jeg tok ut mye av lønna i pc-utstyr... dermed fikk jeg masse prosenter på det.

Det er en annen som administrerer sida nå, så jeg ser det er blitt noen småfeil her og der.
Sist endret av eTerNity; 23. november 2003 kl. 02:04.
I mine øyne, er siden verdt 10k, hvis kunden som du lager siden for, er villig til å betale 10k for den. Selv om det er brukerne som skal imponeres av siden, er det kunden du designer siden til som avgjør om siden er god nok eller ikke.

Delusional: Den dagen du får 2advanced studios til å lage en proff side til deg, for 10k, blir jeg imponert.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av morten
I mine øyne, er siden verdt 10k, hvis kunden som du lager siden for, er villig til å betale 10k for den. Selv om det er brukerne som skal imponeres av siden, er det kunden du designer siden til som avgjør om siden er god nok eller ikke.

Delusional: Den dagen du får 2advanced studios til å lage en proff side til deg, for 10k, blir jeg imponert.
Vis hele sitatet...
Sa ikke at du kom til å få design for noe i nærheten av 10k der. Har ikke peil på hvor mye de tar, men jeg tror ikke det er reint lite...
Det skjønte jo egentlig jeg også, men jeg sa det fordi det ikke går an å sammenlikne de to sakene, på noen som helst måte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Joa, 2advanced er veldig flinke de, hadde nok fort blitt mye av det million overskuddet ditt kan jeg tenke meg ... Det man ofte glemmer er at det ligger mye bak det å designe en webside... Du har det rent grafisk aspektet, og du har det tekniske aspektet. Det er mye teori bak begge, og man tar vel bedre betalt jo mer man kan av denne teorien (utdannelse, eller autodidakt) i tillegg er det jo talent og erfaring.

Problemet i denne bransjen er jo ofte at alt for mange er webdesignere og gjør arbeidet gratis eller for en slikk og ingenting. Dermed er det mange bedrifter og lignende som ikke skjønner forskjellen på en barnetegning og et kunstverk, - for å si det litt kronglete.

10 000 er vel ikke utrolig mye for en webside. Selv er det nok noen år til jeg er ferdig med utdannelse og utvikling, og kommet til et punkt at jeg vil utvikle grafiske ting kommersiellt (som muligens websider. men kan tenke meg at jobber du profesjonnellt og betaler skatt og lignende, og i tillegg har utgifter som programvare o.l Er ikke det du sitter igjen med ette 10 000 spenn mye til månedslønn...
som et skrekkens eksempel: http://www.jgoship.com <- denne siden (som ble laget for lengesiden) fikk firmaet som laget siden 40.000 eller mer for. og det er ikke kødd en gang. Nå skal det sies at siden var ganske "nymotens", da den kjører med en accessdatabase for innhold og har et system (du må logge deg inn) der du kan se en oversikt over båter ol. Ikke jeg som laget den, men jeg har blitt fortalt dette.

---------

Personlig ville jeg ikke latt 2advanced så mye som rørt mine sider. (ikke at jeg har råd..)
En webside skal være en side, ikke et bilde. De skal være enkelt å hente ut den informasjonen du trenger, og da er en kombinasjon av (x)html og CSS det ideelle. Flash er så lite brukervennlig at det er helt skummelt.

Når jeg lager websider tenker jeg html først. Et design lages ved at man skriver html og css og setter inn grafikk der det passer. Bare å benytte den tenkemåten gjør at du får en side som er utrolig mye bedre, den er som regel lettere å laste, det skal mindre til å få den til å fungere i flere browsere osv..

Begynner du med et 800x600px stort bilde i photoshop får du som regel et dårligere produkt.

Det "siste" fra w3 er at tabeller er ut og sidene skal lages i en kombinasjon av div (layers) og css. Dette fungerer veldig bra, men krever et par timers lesing før man behersker metoden 100%.
Opprinnelig postet av xbyte
Personlig ville jeg ikke latt 2advanced så mye som rørt mine sider. (ikke at jeg har råd..)
En webside skal være en side, ikke et bilde. De skal være enkelt å hente ut den informasjonen du trenger, og da er en kombinasjon av (x)html og CSS det ideelle. Flash er så lite brukervennlig at det er helt skummelt.

Når jeg lager websider tenker jeg html først. Et design lages ved at man skriver html og css og setter inn grafikk der det passer. Bare å benytte den tenkemåten gjør at du får en side som er utrolig mye bedre, den er som regel lettere å laste, det skal mindre til å få den til å fungere i flere browsere osv..

Begynner du med et 800x600px stort bilde i photoshop får du som regel et dårligere produkt.

Det "siste" fra w3 er at tabeller er ut og sidene skal lages i en kombinasjon av div (layers) og css. Dette fungerer veldig bra, men krever et par timers lesing før man behersker metoden 100%.
Vis hele sitatet...
dust.
har lagd den del sider for kjente først og fremst for å bygge oss opp en portfolio. blandt annet http://www.kmfk.no , http://www.gurenmoholth.com har vi laget. Om vi skulle tatt betalt for dette hadde det nok ligget på rundt 3-5000 kr. Vi hadde kontakt med et firma engang som tok 50000 for http://www.hallingdal-bergboring.no/ som vi mener vi kunne gjort bedre. Tror det handler mye om å kjenne de rette folka og hvor mye du kan som gjør at du ligger på den prisen du tror du kan legge deg på. Når vi lager websider tegner vi skisser over ideer først. Tenker både html, design og brukervennlighet
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tar en fastpris: 60 €, det er omtrent 500 nkr. Jeg synnes at man kan ikke ta mer enn dette her i Tyskland fordi det fins så mye folk som tar bare litt mer.

Naturligvis tar jeg mer når kunden ombestemmer seg når 50 prosent av siden er ferdig osv.

Hilsen
Stefan alias tysker (ja jeg vet, men jeg visste ikke et annet navn ^^)
Opprinnelig postet av SilverKhan
Siden er helt ålreit, men jeg tror ikke jeg ville betalt 10k for den, når jeg hører 10k tenker jeg en digger side med super smooth frontend som virkelig trekker kunder + en backend som er 99%idiotsikker og überflexibel så kunden kan gå inn og voldta nettstedet sitt uten at det ødelegger sida eller motoren som driver den.

Siden din var langt over gustos "gutt/jente som sitter og knoter HTML"-generalisering men så vidt jeg kan se er den ren html(pluss litt flash) og da uten noen scripta funksjoner som f.eks.:

Mulighet for fotografen til å uploade egne bilder som automatisk blir lista i galleriet.
Online bestillings skjema
osv.
Vis hele sitatet...
Kommentar:
Jeg ser hva du sier, men ofte er de fakturaene jeg sender ut minst like mye korrekturtid, og synsing fra kunden som den synlige resultatet.

Dessuten fakturerer jeg NOK 10.000 ved vesentlig endring av kravspek. og mye knot. Men det blir vel omtrent som en håndtverker som har dobbel timepris når kunden skal se på/hjelpe til.

Så det er definitivt to beslektede bransjer som blir nevnt over, web design og web scripting. Skal du ha begge to for prisen av en, syns jeg du er teit; det er som å si at snekker'n også skal male, tapetsere og legge fliser på badet.

[edit]Til dem som tror at jeg lager hjemmesider må jeg bare si: FElL, FEIL, FEIL!
Jeg lager programmer; brukergrensesnittet kan like gjerne være være W3C. GNUStep, OpenStep som Cocoa.[/edit]

Jeg har differensiert pris ut ifra formål.
Non-profit
Små og mellomstore bedrifter,
multinasjonale
Sist endret av fxxked; 11. desember 2003 kl. 10:00.
Ja, noen folk ror i land helt zinnzyke priser på websider. Det jeg vet er at Union design, et av Norges fremste designbyråer, tar 20.000+ for en script-løsning (som f.eks en nettbutikk) - og så ytterligere 20.000+ hvis kunden ikke ønsker et standarisert utseende på siden. Men dette er som sagt et av Norges ledende designbyråer. Veldig flinke folk.

Selv tar jeg (med firmaet til meg og en kamerat) vanligvis rundt 5-6000 kr for en standarisert webshop-løsning; hvor vi kun bytter ut farger og logo for kunden. Ønsker kunden et spesiellt design, så plusser vi på noen tusen. Merk at dette deles på to, da jeg gjør design og kameraten min scripting.

Men det er jo langt i fra hva man blir sittende igjen med. Tar vi 6000 kr for en løsning (eks mva), så forsvinner jo nærmere 36% av disse bort i lønn i det vi tar ut pengene fra firmaet (et mva-registrert ANS)... Eneste veien utenom er å bruke spenna på fradragsberettiget materiale; som f.eks datautstyr som vi fører på firmaet. Det er smooth
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av fxxked

Så det er definitivt to beslektede bransjer som blir nevnt over, web design og web scripting. Skal du ha begge to for prisen av en, syns jeg du er teit; det er som å si at snekker'n også skal male, tapetsere og legge fliser på badet.
Vis hele sitatet...
Ok, du har et poeng der.
[offtopic (litt)]
Hvilken webhotel bruker alle dere som lager (gode) sider?
[/offtopic]
Hva med skjellin.no
Oisann, trur jeg tar meg grundig underbetalt :P
Tar noen colaer for ei snygg hjemmeside.
Opprinnelig postet av Delusional
Siden er etter mine standarder ikke verdt 10k. Siden er uproff og har ikke noe særelig buisnuiss look.
Vis hele sitatet...
Som jeg har nevnt tidligere så er ikke en designer en advokat, men no cure, no pay som slagord, leier du en artist, så er det snakk om et tilvirkningskjøp.

BTW "The quality of your design is determined, through its lack of complexity" så jeg syns ikke den sida var uproff.

En som er utdannet grafisk formgiver.
Denne er også bra, hvis kundene til hjemmesida er i USA: http://www.forest.net/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Holder på med to sider for tiden men er litt usikker på fakturering.. Må man ha registrert firma? tenkte på enkeltmannsforetak. noen som har erfaring med dette?
En måte å gjøre det på, er vel å la firmaet faktisk ansette deg, slik at du ikke trenger å starte et enkeltmannsforetak for at alt skal gå greit for seg.

Hvis du derimot har planer om å fortsette med dette i fremtiden, er det kanskje litt værre å hele tiden bli nyansatt, da ville jeg ha startet et enkeltmannsforetak hvor du leier ut tjenestene dine til bedrifter.

My 2 cents
ansatt på time- / prosjekt basis, funker fint.