Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4734
Kjære venner, dette er til alle dere som gjerne vil delta i marihuana marsjen, men som er for steine til å følge med på datoer og slikt..

Datoen er Lørdag 5. Mai (skriv det opp et sted du), arrangementet starter kl 15:00, og de aktuelle byene er Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Mer informasjon finnes på:
http://normal.no/gmm/2007/

Sees =)
Er det ikke i Tromsø?
Syntes jeg overhørte noen dopeheads på skolen snakke om den...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
6. Mai her i Dublin ialf.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hæ? Er du sikker på det AtXbYeA? Det er jo 5. Mai marsjen holdes på globalt sett, så i såfall må det være noe ekstraordinært der borte.
Det store problemet med denne marsjen er at den bekrefter alle fordommer man måtte ha mot stonere. Synes det er synd at stonermiljøet ikke kan ha såpass med selvhumor at alle møter opp i dress og marsjerer i takt istedenfor å møte opp i vanlig stoneroutfit og subbe bortover med en joint i hånda. Talene som holdes er av svært variabel kvalitet, og jeg fikk en ganske stor herregudgårdetan?-følelse da jeg tilfeldigvis slumpet innom i fjor for å titte.
Sist endret av Nichotin; 2. mai 2007 kl. 09:40.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Enig med Nichotin her. Vi burde absolutt stille i dress.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Tias
Hæ? Er du sikker på det AtXbYeA? Det er jo 5. Mai marsjen holdes på globalt sett, så i såfall må det være noe ekstraordinært der borte.
Vis hele sitatet...
Står iallefall så på plakatene, men kan jo hende rushua var litt borte når de lagde de
Jeg liker også at marsjen i Trondheim skal gå heeeelt fra Torget til rådhuset...det er jo jævlig langt. 50-100m om jeg skulle tippe. Tipper møtene i komiteen som skal arrangere dette er preget av litt annen stimulans enn kaffe og kaker
Sitat av moridin
Jeg liker også at marsjen i Trondheim skal gå heeeelt fra Torget til rådhuset...det er jo jævlig langt. 50-100m om jeg skulle tippe. Tipper møtene i komiteen som skal arrangere dette er preget av litt annen stimulans enn kaffe og kaker
Vis hele sitatet...

Domkirkeplassen - Parken ved Breiavannet, så langt går de i Stavanger . Det er rundt kirka og bak den liksom. Tror ikke det blir 50 m engang. Er vel kanskje redd for at noen av de mest innrøyka skal gå seg vill på veien? Blir litt vanskelig å ha en marsj når alle går i sin egen retning..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er dønn med å stille opp i dress, post bilder fra begivenhetene!
Bergen 15.00 Vågsallmenningen til Nordnesparken.. Er ikke dette litt langt?
Sitat av AtXbYeA
Står iallefall så på plakatene, men kan jo hende rushua var litt borte når de lagde de
Vis hele sitatet...
Sånn som i Bergen i 2003 (mener det var da), når det hang klistremerker over hele byen, der de hadde glemt klokkeslett?

"eeeeh kulan då... eeeeh det e på lørdag ikkje sant. Ikkje stræss då eeeh"

spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Kanoner
Sånn som i Bergen i 2003 (mener det var da), når det hang klistremerker over hele byen, der de hadde glemt klokkeslett?

"eeeeh kulan då... eeeeh det e på lørdag ikkje sant. Ikkje stræss då eeeh"

Vis hele sitatet...
Hehe, jo det stemmer.
Det var i 2003, der avisen BA gav marsjen hele forsiden ++..
Jeg var selv med i 2003 og 2004 - men for at jeg skulle ha giddet å stå for noe slik - måtte arrangementet hatt en helt annen vinkling.
Som nicho sier, der blir for dumt at personer faktisk "faker mer stoner enn de egentlig er", bare for å marsjere denne forbaska marsjen.

Det å kunne gå igjenom Bergen sentrum med en joint er, marsj eller ikke marsj ikke noe problem.
Det er vel heller større sjanse for at man blir tatt i sammenheng med en marsj enn til daglig.

Ellers støtter jeg forslaget om å gå i dress. Få på dere konfirmasjons dressen om den forsatt passer og marsjer 'like a very important -suit-freak-' eller freak-suit (men det er da det går galt..)
kan man pågripes av politi elr noe under denne marsjen? om man har røyka eller noe?
Slutt å syt, syntes det er flott at folk i det hele tatt gidder å stille opp og gå i tog. Di gjør ivertfall noe for å kaste et lys på cannabis miljøet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av abintra
kan man pågripes av politi elr noe under denne marsjen? om man har røyka eller noe?
Vis hele sitatet...
Det er klart man kan bli tatt for røyking under marsjen. Jeg personlig velger å ikke røyke under marsjen
Må bare si at jeg har respekt for de som går i torget og prøver å sette igang en debatt om cannabis burde være legalisert\avkriminalisert.
Men problemet er at inntrykket man gir i denne marsjen er viktig, dette er en jo en sak som det er stor ''spenning'' i. Og det er aktivister som har mest vekt på seg når det gjelder å motbevise mange av påstandene som ola nordmann vet om cannabis...
Derfor vil jeg ikke påstå at det er direkte positivt og gå som en bob marley og røyke en 30cm lang joint
og prøve å tøye grensen så langt det går for å få frem et poeng.
Ikke at jeg bryr meg om du hadde passet til beskrivelsen ovenfor, men det finnes mange fordomsfulle mennesker i samfunnet når det gjelder rusmidler.

Men dere får kose med marsjen. Og får håpe at det får stor oppmerksomhet. :P
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Corrupt
Slutt å syt, syntes det er flott at folk i det hele tatt gidder å stille opp og gå i tog. Di gjør ivertfall noe for å kaste et lys på cannabis miljøet.
Vis hele sitatet...

Hvem syter?

Jeg har selv vært deltaker av marsjen og føler derfor at jeg har grunnlag med å komme med en uttalelse.
Jeg mener helt og holdent at folk burde tenke over hva denne marsjen betyr, hvilken innvirkning den har på samfunnet og ikke minst hva bilde sammfunnet danner seg av dem som går i marsjen.

Slik jeg har opplevd det - har enkelt personer gjerne gått til innkjøp av 'stoners plagg', bare for denne ène andledningen.
Jeg har OVERHODET ikke noe i mot farge sprudlende klesplagg, og må vel innrømme at fra jeg var 15 til sånn ca. 19 år var dette plagg jeg selv gikk med.
Lilla,gule,grønne,sorte,hvite gensre og jakker med alle mulige slags mønster på.
Gode klær var det også, men jeg fant vel ut at det gav meg mer negativ oppmerksomhet enn jeg ønsket.
Forøvrig løp jeg rundt med en smukk i gapet, da jeg var på knips kjøret - og alle klesplaggene mine var enten 'handcrafted' eller laget FØR 1979..

Uansett..
Om vi hadde tenkt over hvodan vi selv fremstiller oss i en slik marsj, tror jeg vi hadde oppnådd MYE mer enn hva som har skjedd til nå.
Jeg vet at BA i fjor såvidt skrev om marsjen - og såvidt jeg husker var det vel heller ingen andre medier som var noe særlig fokusert på den. Bilder og andre ting var ikke på trykk. Gjerne bare en liten notis.
Med dette mener jeg at - JA - det var et gjenombrudd i 2003 - men deltakelsen deretter har vært noe laber.

Jeg for min egendel -ønsker ikke- å vise mitt ansikt i en slik forsamling - rett og slett fordi det er så mange forskjellige mennesker med så alt for forskjellige meninger.
Hadde Hasj Marsjen vært mer organisert og planlagt, tror jeg det ville hatt en større betydning for samfunnet enn hva den har i dag.
Enkelt personer er veldig engasjert - mens andre bare hiver seg på lasset.
Det er da disse -jeg mener- ikke har så veldig mye der å gjøre, og kan ha en negativ innvirkning for resten av marsjen.

I tilegg har jeg opplevd sprøyte misbrukere som går å gauler i fronten som en demonstrasjon - noe jeg ikke akkuratt kan si jeg setter pris på.
Her på denne kant av landet - gjør de så altformye av seg fra før av, om de ikke skal stå med en 'banner' og gaule fri hasj, da med manglende tenner og skittne klær, fake joint i kjeften med et skikkelig erke - bergenser tonefall.

Som sagt.

Hadde den vært bedre organisert og at de som faktisk går i marsjen står for samme sak - og at man kan føle seg trygg på at ingen finner på å gjøre noen dumme f.eks voldelige stunts mot andre eller offentlige tjenestemenn.
Det er en selfølge at politiet er der, som dem ville vært om det anngikk en annen setting.
Det er bare til å akseptere det - og marsjere.

Men det er -min mening-!
Du har en del gode poeng. Men nå må du huske at mange av oss som røyker vil ikke gå i et tog og vise seg for samfunnet. Vi har lyst til å gjemme oss inne på rommet vårt og røyke i fred for vi vil rett og slett ikke risikere friheten vår. Vi har rett og slett lyst til å gjøre så lite som mulig. Så derfor syntes *JEG* det er bra at noen i det hele tatt gidder å stille opp. Helt klart cannabis burde legaliseres men å forvente at en hau med sofistikerte og siviliserte mennesker skal stille opp i dress må du lengre ut på landet med.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Corrupt
Helt klart cannabis burde legaliseres men å forvente at en hau med sofistikerte og siviliserte mennesker skal stille opp i dress må du lengre ut på landet med.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg tror du må ta å lese litt mellom linjene her og se ironien i den.
Det var vel ikke slik at jeg mente at folk skulle stille opp i dress. Jeg ser for meg en særdeles absurd og lættis situasjon med mange dradde ansikter, men kan selfølgelig ikke se for meg at det ville blitt realisert.

Jeg personlig ville aldri stillt i dress, av en enkelt grunn av at jeg *hater å gå i dress*. Om jeg stiller eller ikke vet jeg ikke,men jeg setter ikke av dagen for å "blotte meg for samfunnet" mer en det jeg evt. har gjort fra før av. Hadde jeg stillt, ville jeg ha møtt opp med de klærne jeg går med til vanlig.
For meg er ikke marsjen den viktigste, men heller politikken rundt avkriminalisering av cannabis..
Men jeg har ikke problemer med å stille i marsjen, hvis jeg hadde sluppet å stå hånd i hånd med sprøytemisbrukerpå29året som gauler friiiii haaaaaaaaasj!!!

Jeg ser på ingen måte ned på noen som er rusmisbrukere, men som sagt.
Dette er ikke en ønsket situasjon for min del.
Om det blir slik i år det vet jeg ikke. Men av tidligere erfaringer har det vært slik. Jeg synest da at hele marsjen ble patetisk. "Tøffe seg litt, og skrike og gaule" noe som enkelte bergensere (ja mange) er flinke til..

Hasj marsjen er misforstått - noe jeg ikke orker å gå inn på. Men om man tar turen innom normal, vil nok enkelte få et hakeslepp.
Jeg tror at marsjen ville hatt en god verdi, hvis den hadde vært bedre organisert og at de som marsjerte visste hva de marsjerte for.

Vet ikke hva mer jeg kan si, enn at det er en spennende tid i møte..
Sist endret av spQ; 3. mai 2007 kl. 00:25.
Litt artig at en av de som skal holde appeller i Oslo heter Stein :P
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg tror det var personer som gikk i dress i fjor. Det var heller ikke noe tull med folk som gaulet og hoiet unødvendig i fjor, og det var en god stemning overall. Eneste jeg kan sette fingeren på er litt halvhjertede og propagandaorienterte appeller.

Kom kom speq
Marsjen holdes alltid første lørdag i mai.

For de som går i det på idealistisk grunnlag, er det beundringsverdig.
Sitat av Hallucinogen
For de som går i det på idealistisk grunnlag, er det beundringsverdig.
Vis hele sitatet...
*være beundringsverdig*
Men er det speq sier fakta så blir det nok meget mulig første og siste gangen for meg. Hadde i grunn håpet at potheadsene klarte å holde seg edruelige den ene dagen pga beskjeden de prøver å formidle, men virker jo ikke slik.
Hvis de absolutt må ha en smokeout foran stortinget eller hva enn kunne de jo gått i marsjen som fredelige og fordragelige folk, og heller brutt loven etterpå i ordnede former. Å løpe rundt som steine idioter i klær fra headshops er jo ikke akkurat med på å skape et bedre bilde av den gjennomsnittlige hasjrøyker, heller tvertom.
Sist endret av spQ; 5. mai 2007 kl. 18:54. Grunn: Editerte posten i stedet for å sitere. My mistake!
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av araziel
*være beundringsverdig*
Men er det speq sier fakta så blir det nok meget mulig første og siste gangen for meg.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke uttale meg om dette er fakta pr. dags dato. (2007). For det første våknet jeg for 20 min siden, noe som gjør at jeg ikke fikk marsjert i dag (om det var tanken), og for det andre så snakket jeg om 2003 OG 2004.
Hvordan marsjen var i 2005-2006 vet jeg ingenting om, foruten om at i fjor var det veldig lite media dekning, noe jeg personlig synest var litt trist og er av den oppfattning av at det 'nesten var planlagt ignorering fra media's side'. ;I

Hvordan marsjen var i år (i dag) vet jeg ikke, ettersom jeg våknet kvart over 6, og er en smule dårlig. *ack*
Forhåpentligvis hadde jeg feil, slik at jeg om ett år igjen kan delta;p
Sist endret av spQ; 5. mai 2007 kl. 18:53.
Hvordan gikk marsjen? Noen som har bilder?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Marsjen i Trondheim var mildt sagt patetisk.. Vi kom bare for å se på egentlig, men viste seg at vi var nesten de eneste som kom annet enn de som var fra normal. Jeg og dexter endte opp med å bære en banner rundt i byen hvor det stod "Nei til narkotika - Ja til cannabis".. det var jo egentlig ganske gøy.. har aldri fått så mange sære blikk på én dag.
Sist endret av Skyfex; 5. mai 2007 kl. 20:33.
Hihihihi... det verste er at hvis et bilde kommer i avisa, så er det nesten garantert av Skyfex og meg som holder den banneren...

Noen som har tatt noen bilder av marsjen?
Neste år kansje jeg blir med? Hadde vært gøy å stille opp i hvit frakk med stetoskop og reflekshammer, fin bukse, fine sko og gå og bære på et banner med "legaliser hasj, forby alkohol" eller noe liknende. Eller kanskje bare: ruspolitikk for brukere, ikke for de fordomsfulle.
Sitat av Skyfex
Marsjen i Trondheim var mildt sagt patetisk.. Vi kom bare for å se på egentlig, men viste seg at vi var nesten de eneste som kom annet enn de som var fra normal. Jeg og dexter endte opp med å bære en banner rundt i byen hvor det stod "Nei til narkotika - Ja til cannabis".. det var jo egentlig ganske gøy.. har aldri fått så mange sære blikk på én dag.
Vis hele sitatet...
Haha, LOL! Dro til torget jeg, for å se om det var stort oppmøte, eller rett og slett for å se hva dette gikk ut på. Måtte nesten le litt da jeg så hvor lite folk som møtte opp. Litt tragisk i grunn. Hvis denne marsjen skal gjentas igjen neste år, MÅ jo flere møte opp. Skulle gjerne deltatt jeg, men har ikke akkurat så stor erfaring med cannabis, få følte det var litt teit for meg å delta
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Aldri teit å delta. Trenger ikke ha sett en krig for å være imot det :-)

Marsjen i Bergen var OK. Humøret var godt, men det var ingen slagord, og bare én banner. Det var også litt dårlig organisert, appellene som skulle holdes ble ikke holdt FØR marsjen men underveis, og det var liksom ikke skikkelig flyt på det hele. Plutselig begynte bare noen å gå, og da var marsjen startet (en halvtime forsinket, naturligvis). Men det var god stemning som sagt :-)
Sist endret av Tias; 6. mai 2007 kl. 14:59.
Jeg kom meg unna så fort jeg kunne. Sorry skyfex & dexter men jeg ble litt put off av de som arrangerte. Trodde seriøst de skulle være oppegående mennesker som virkelig var for legalisering for en annen grunn enn at de likte å være steine, men de så jo ut som stoners og delte ut rullepapir & cannabisfrø og var stort sett ganske useriøse spør du meg.

Konklusjon: LEGALISERING AV CANNABIS = SERIOUS BUSINESS!!
Sist endret av larsdood; 6. mai 2007 kl. 16:10.
hvor mange var det i oslo og bergen da ca?
jeg telte rundt 14 personer i trondheim.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Tias
Aldri teit å delta. Trenger ikke ha sett en krig for å være imot det :-)

Marsjen i Bergen var OK. Humøret var godt, men det var ingen slagord, og bare én banner. Det var også litt dårlig organisert, appellene som skulle holdes ble ikke holdt FØR marsjen men underveis, og det var liksom ikke skikkelig flyt på det hele. Plutselig begynte bare noen å gå, og da var marsjen startet (en halvtime forsinket, naturligvis). Men det var god stemning som sagt :-)
Vis hele sitatet...
Tias:
Vet du noe ca. antall på personer som møtte opp?
Var det flere fra freakforum som var med i Bergen?
Hvor endte det opp? I Nordnes parken?
Jeg våknet som sagt, -altforsent- for en slik dag anyhow, ettersom det i tilegg var kanon vær. Marsj eller ei.

Dette du sier Tias, er jo akkuratt det jeg mener , alt for dårlig organisert. Hvem har ansvaret for at det blir ordentlig organisert i hver enkelt by? Finnes det kontakt personer for hver enkel marsj rundt om i dette land?
Min oppfatning er vel som tidligere beskrevet, og dette gir vel mer påskudd for denne oppfattningen.
Synd at det skal være slik.

Nå skal ikke jeg kaste stein i glasshus. Jeg stillte som sagt ikke, så kanskje jeg ikke har så stor grunn til å klage, eller kanskje noen mener at jeg til og med ikke har rett til å utale meg.
Men har som sagt vært med å marsjere 2 ganger tidligere, og kommet hjem med samme erfaring som dere beskriver her nå. Den siste gangen jeg marsjerte var dog. enda værre.

Jeg håper de som marsjerer faktisk vet hva de marsjerer for. Og jeg har selv hørt og sett endel dumme uttalser om marsjen. Til og med fra en bruker på forumet, som jeg faktisk aldri hadde forventet at ville utale seg slik han gjorde. Samme hvem det er, og det er ikke postet her, so it does not matther!

Det å blåse røyk oppi trynet på purken er for meg -ikke grunnen- for å marsjere. Da kan man liksågodt sette seg ned i sentrum av der man holder til, mekke en stor Joint og puffe for tilfeldige forbi passerende.
Sjansen er stor for at det går en eller annen form for sivil snut forbi deg, i eller utenfor tjeneste.
Du ville nok og ha merket at de brydde seg like lite som de gjør under marsjen. Bare så det er sagt.


Det er et fint tilltak, og all hyllest til de som faktisk tropper opp og stiller. Bare synd at fjortisfaktoren slår inn og etter min mening ødelegger for de som faktisk marsjerer for/mot den rette sak.

FRI HASJ?
(fri fra hva da?)
Legaliser hasj?
(Legalisere smuggling,selging,røyking?)

Jeg lurer på hva den daglige bruker her på forumet står for? Og da evt. hvorfor?

Sitat fra http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4645076
Ikke bare røyke joint

-Vi vil jobbe for en avkriminalisering av hamp-planten, og arbeider for en legalisering av hamp til industrielt, medisinsk og rekreasjonelt bruk. Dette handler ikke bare om at man skal kunne sitte og røyke jointen sin i fred, det viktigste er det politiske aspektet, sier Thomas Heiersted, talsmann for Norsk Organisasjon for Reform av MArihuana Lovgivningen (NORMAL) som står bak arrangementet.

ehm..
Sist endret av spQ; 6. mai 2007 kl. 17:44. Grunn: Sakset inn et sitat i fra VG.
Jeg var i Trondheim når marihuanamarsjen skulle foregå, men så var det Free Comic Book Day på Outland og Avalon, så jeg stakk dit istedet
Kanskje like greit etter kommentarene folket som var med i marsjen, hadde om selve "begivenheten"
Jeg var i oslo på marsen: I starten ca. kl 3. virket det som at alt var dårlig organisert og oppmøtet sugde.
Men plutselig begynte den høye musikken som kom fra en lastebil som hadde musikkanlegg og mic.
Det tok ikke lang tid før mange folk var til stede. Det var flere folk som holdt intressante taler med gode argumenteringer for legalisering, og formidling om hvordan det var å røyke cannabis i norge osv. I selve marsen så kjørte lastebilen foran med høy regie-musikk, mens alle folka gikk etter med faner og flagg.
Var en del røyking i toget, men det var bare barnemat i forhold til når marsen sluttet. Lastebilen kjørte ut ved parken ved akershus festning og spilte musikk i flere timer for hundrevis av stonere som satt og koste seg i solen og røyka sammen. Alle var glade, hyggelige og høflige.
Man kunne bare gå bort til noen å spørre om de hadde noe til salgs, så fikk du et hyggelig svar enten beklager eller ja.

Jeg er sikker på at det var flere mennesker som følte et øyeblikk med befrielse og velvære når alle satt der og politiet aldri kom. Politiet kjørte forbi men brydde seg ikke. Sant at det var en del openbare stonere der, men det var også velidig mange forskjellige mennesker i alle alldre der. Det var en veldig sterk følelse av felleskap. Dette var første gang jeg var med på marsen, og det blir ikke den siste!
Sist endret av spQ; 6. mai 2007 kl. 22:04. Grunn: takk for info =) Jeg [entret] et par avsnitt så det ble lettere å lese.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
speq: Jeg vet ikke hvor mange som stilte, telte aldri, men en 50 stykker kanskje? Det er absolutt tydelig at hoveddelen av aktivistene holder til i Oslo. Pågangsmotet og humøret var flott, men det virker som om kunnskapen er heller laber for en god del av de.

Jeg er enig i at det blir litt for "på sparket" og mange vet strengt tatt ikke hvorfor vi marsjerer, annet enn "fri hasj", men så er det kanskje ikke nødvendig at alle forstår situasjonen i sin helhet - så lenge målet er det samme? :-)

Sluttet i Nordnesparken ja, etter å ha stått en stund på Torgallmenningen til humor for de fleste :-)
Sist endret av Tias; 6. mai 2007 kl. 21:04.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Tias:

Ok
Nordnes parken må jeg innrømme er en perfekt avsluttning på en slik 'event' =) Spesielt da været strekker til -slik som i går-. Så må si jeg kjenner på litt bitter smak.

Som sagt, det er prisverdig for de vet hva de marsjerer for, og er selfølgelig enig i at det er bedre at -noen- stiller enn at ingen stiller.
Men som jeg fremdeles 'gnåler om etter 5 post i denne tråden' , synest jeg det er viktig at ikke alle og enhver bare stiller - da spesielt av type 'røykt og brukt harde stoffer i 20-30 år' - som skriker FRI HASJ!
Ettersom jeg opplevde dette som ganske dominant i 2004, gav jeg F*** i å stille i forfjor og i fjor.

Jeg følte da på at alle som deltok ble "katagorisert som rusMISBRUKERE".
Personlig synest jeg det er forskjell mellom bruk og misbruk av cannabis, selv om dette er min inviduelle mening - vet jeg at det nok vil finnes mange teorier på "ansvarlig bruk av cannabis".

Jeg er 100% innforstått med at "Hasj marsjen" også har en "skjult agenda" (om jeg kan kalle det, det), med tanke på at det på en måte settes pris på at folk tar til mot og røyker cannabis på åpen gate.
Om dette gjelder arrangørene eller bare resten av de som marsjerer, vil jo bare bli spekulasjoner som jeg personlig ikke bryr meg noen ting om.

Jeg ser "morro-faktoren' i marsjen, og den spenningen den måtte gi - da spesielt til yngre brukere.
Er alkevel skepsis på de som marsjerer under 18 år.
Det kan godt virke som dobbelt moral, men er ikke ment som det.
Jeg tror heller at det er lettere for en 15-16 åring å slenge seg på lasset -for noe han gjerne tror han tror på - men egentlig ikke har clue om hva Marsjen står for.

Jeg vet ikke hvor smart det er for 15-16 åringer å løpe rundt i gata og vise sitt annsikt offentlig i en slik sammenheng heller, med tanke på diskresjon ovenfor "bestemor" som kanskje ikke vet hva personen driver med.

Anyway.. Takk for info - jeg skal slutte med mitt "VIT HVA DU MARSJERER FOR" crap'et nå
Det er flott at folk marsjerer og koser seg. Håper det har en innvirkning i det "politiske sammfunn".
Det har jo kommet noe godt ut av -noe- som har blitt gjort.
F.eks loven om at man nå kan ha opptil 15 g på seg uten å bli ilagt mer enn et forelegg. Om dette da er tilfellet?

I fra egen erfaring, tar politiet deg ikke med på kammeret for oppbevaring av ca. 15-20g med hasj u hjemmet, om man opptrer på en normal og høfflig måte, uten kranglig og diskutering.
Jeg skrev under på et forelegg, og pluttselig måtte jeg bare betale for 5 g hasj og 2,5 Marijhuana. (ehh..?). Men greit nok. Dette er nesten 3 år siden, og kan ikke huske hvilken lov som regjerte da.?

Det kan virke som om myndighetene har forstått at den dagligebruker av Cannabis gjerne kjøper mer enn 5 gram.
Jeg har selv gitt de en ganske logisk forklaring på hvorfor å kjøpe 20 istedet for 5.
Det være seg - pris - og ikke minst at man slipper å tråkke i et miljø og/eller løpe rundt å stresse som en gal og da gjøre seg til mer krininell en hva man er, eller fremstå som en kriminell fordi man blir observert i feilt miljø.

OT som det holder her..
Ack.. Skrive lysten meldte seg i fingertuppene, men mulig jeg fikk siste ord her?
Case closed ?
Gikk i Stavanger. Val vel en 35-50 som gikk. Gikk helt forran så fikk det ikke helt med meg. Talen i starten var av en kanskje litt laber kvalitet, men stakkars Johnny fra Normal fikk vite han skulle arrangere marsjen i stavanger 2 dager før. Så all creds for det likevel. Vi gikk vel i 10-15 min før vi avsluttet og det ble delt ut frø, rullepapir og filterblokker Så satt vi i små grupper og puffa litt Dessverre så er det en helt vill tørke her i vest, så det var omtrent ingenting. Politiet kjørte kun forbi en gang med hundepatruljen.
Tias: Hehe, ja, en banner, og den lagde jeg. Haha. Ble fornøyd med bladet jeg tegnet da, men det var skuffende å se at ingen andre hadde lagd noe. Var litt bedre i fjor da, var i det minste organiserte appeller og sånn. Nå måtte JEG, av alle folk, lede vei! Haha. Jeg hadde jo ikke peil på hvor hvor vi skulle gå, noen burde organisert alt. Neste år, da tar vi det bedre igjen! Også må vi sørge for å reklamere for marsjen på forhånd, er jo ikke rart det er lite folk når ingen vet at det skal være marsj. Men stemningen var knall! Det var en nydelig dag.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
pecus: Ah, kuds til deg! . Da så jeg deg helt sikkert, for jeg gikk store deler av marsjen rett bak banneren. Men ja, det var utrolig dårlig organisert, og hvor ble det av Sondre Båtstrand underveis? :S
Jeg deltok for første gang i Oslo i år og etter hva jeg så var det en bra marsj og fest etterpå, men feberen og slitenhet ødela dagen litt for min del. Skulle gjerne vært i parken i flere timer og kost meg, men den tida jeg var der takla jeg ikke annet enn å ligge nede på et pledd, og jeg stakk ganske fort.
Men det var ikke så altfor bra mobilisering etter hva jeg kan se. Mottar gjerne noe mobiliserings-effekter til neste år og hjelper til så det kan bli minst dobbelt så mange neste år, for det bør det bli. Savna dessuten litt slagord, jeg, i tillegg til bannerne. Kunne vel vært fint å vise at vi ikke er så slappe og tiltaksløse som folk tror?

Håper på å være frisk til neste år, gleder meg
nice og se at så mange var med, selv om det hadde vert hyggelig med fleire.
eg gjekk for første gang i bergen i år , og kommer nok ikkje til å bli den sisste.

j*vlig synd at det er så tørt her på vestlandet for tiden.. heilt umulig å finne noe bomelom. er litt grønt ute å går, men er lite av det og.
Sist endret av itZsaiN; 7. mai 2007 kl. 17:27.
Dårlig oppmøte i Oslo synes jeg.. Men det kunne jo ha vært værre og..
Av en eller annen grunn ble talene holdt fra den skranglete NORMAL bussen i stedenfor oppe på balkongen. I tillegg sto det en skrullete, useriøs nisse og ropte masse bullshit under noen av talene.
Men ellers var det jo grei stemning. De kunne forsåvidt gjerne spilt noe annen musikk enn den sløve, steine reggae/hiphopen som gikk konstant fra start til slutt..
Sist endret av mentalmelt; 12. mai 2007 kl. 12:57.