Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1666
Hei, jeg har akkurat begynt å ta kjøretimer til tung mc (klasse A). Jeg har hatt lett mc (A1) og kjørt dette i ~11 år, så nå tenker jeg det er på tide å oppgradere.

I forbindelse med dette så jeg at en kjøreskole hadde en 'oppgraderingspakke' fra A1 til A. Jeg forhørte meg med kjøreskolen og sa at jeg ønsker denne pakken slik at alt er på plass (den skulle inkludere alt utenom leie av mc til førerprøven) - priset 9800,-.

Jeg hadde første kjøretime i går og alt gikk egentlig veldig bra. Kjørelærer var kjempefornøyd, det blir i trafikken neste gang og vi begge virket glade. Da han spurte om betalingsmåte sa jeg at jeg ønsket oppgraderingspakken, men det var uaktuelt. I følge han "skulle de ikke ha en slik pakke på nettsidene sine". Dette virker ganske merkelig for meg med tanke på at jeg har ringt dem flere ganger og snakket om å benytte meg av den og dette er blitt godkjent. Dette hadde ikke noe med at jeg trenger flere kjøretimer enn det man *må* ha for å kjøre opp, så det hadde ingenting med ferdigheter å gjøre.

Han vil da at jeg i stedet skal gå for grunnpakken som inkluderer "mer enn hva jeg trenger for å oppgradere", til 15 000kr uten leie av mc til førerprøve...

Jeg lurer da litt på om dette er lov (det står på nettsiden deres at prisene kan endre seg i opplæringsperioden)? De reklamerer for kurset og vi hadde strengt talt en muntlig avtale?

Er det noen som har en oversikt over hva man gjennomføre for å gå fra A1 til A?


Takk for svar
Sist endret av The Riddler; 4. juni 2019 kl. 11:28.
Den vanlige veien å gå er fra A1 til A2 og deretter A - om vi snakker oppgradering. Derfor vil jeg tro at din kjørelærer har rett, og at du ikke kan oppgradere rett til A uten å ha vært innom A2 først. Jeg sier ikke at du ikke kan ta A med en gang, men oppgraderingsruten er lagt opp annerledes enn du ser ut til å tro - og innebærer antageligvis teori og kjørekurs du ikke har hatt.
Med tanke på at de har en egen oppgraderingspakke "A1 til A" så ville jeg tro at den går god for hva den står for?

Så lenge jeg har fylt 24 år og har A1 så skal det være smertefritt å gå rett på A uten A2.


Her er et bilde med pakkene de tilbyr i forbindelse med oppgradering:



https://imgur.com/a/5BUbehB
Sist endret av The Riddler; 4. juni 2019 kl. 11:42.
Uvaksinert 👍
Finnes det oppgraderingspakke fra A1 til A altså? Trodde man måtte innom A2 for å slippe å ta full pakke, siden du nevner "uten leie av mc til førerprøve" så er det nok ingen oppgradering nei. Fra A1 til A2 og fra A2 til A så er det jo ingen oppkjøring man skal innom hvis man oppfyller kravene.
Det er jo i grunn slik at man tar for seg noen trinn når man kjører opp til lett mc. Disse trinnene overlapper med trinn fra A2 og A, slik at man ikke skal trenge å repetere teori osv. Derfor kaller kjøreskoler dette for "utvidelse" eller "oppgradering" for å samle de kursene man må gjennomføre for å gå videre fra A1. Det kan være enten direkte til A eller til A2.

Jeg fant et sitat fra nettsiden til en kjøreskole:

For å utvide direkte fra lett til tung motorsykkel kreves det 4 timer sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk og 1 time trinnvurdering på trinn 3. I tillegg må du ha 8 timer sikkerhetskurs på veg på trinn 4. Før disse obligatoriske timene må du ha de kjøretimene du trenger for å kjøre en tung mc på en trygg og sikker måte.
Vis hele sitatet...
http://stoyten-trafikkskole.no/forer...g-motorsykkel/

Hvordan klarer du å trekke den slutningen om at dette ikke er en oppgraderingspakke bare fordi det ikke inkluderer leie av sykkel forresten? Det er ganske vanlig praksis å ikke inkludere leie av sykkel i pakkene.
Uvaksinert 👍
Der må du også ha oppkjøring. Det trenger man ikke hvis man tar fra A1 ti A2 og fra A2 ti A. Enhver kjøreskole kan jo lage en pakke og kalle den hva man vil, kan jo lage en oppgraderingspakke fra AM til A også hvis man vil det, eller fra B til A for den saks skyld. Trodde du mente dette med trinnvis oppgradering der man slipper oppkjøring. Men på siden du linker til så står det jo tydelig hva du trenger så da er vel saken løst ;-)


" For å utvide direkte fra lett til tung motorsykkel kreves det 4 timer sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk og 1 time trinnvurdering på trinn 3. I tillegg må du ha 8 timer sikkerhetskurs på veg på trinn 4. Før disse obligatoriske timene må du ha de kjøretimene du trenger for å kjøre en tung mc på en trygg og sikker måte.

Her er aldersgrensen for å få førerkort 24 år, og det kreves praktisk førerprøve."
Nå er vi på samme bølgelengde, Daffe

Problemet mitt var egentlig ikke om oppgraderingspakkene sin eksistens, men heller det at kjøreskolen reklamerte for noe de ikke egentlig ville tilby.

Fikk endelig kontakt med dem for en halvtime siden og det løste seg bra! Det var bare en av kjørelærerne som ikke var helt oppdatert og tenkte med hjertet mer enn med hjernen (uten å være nedlatende, han var utrolig hyggelig). Det er i boks nå ihvertfall
Bra det ordnet seg. Endel kjøreskoler kan nok være i overkant mye kremmere når de forsøker å selge i pakkeløsninger uten å først ta en vurdering av elevens erfaringer, kunnskapsnivå og kjøreferdigheter.