Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4016
Jeg begynte på ny jobb i går (fredag) har jobbet i dag og, altså 2 dager, men jeg har ikke fått noe kontrakt og har ikke skrevet ned timene i noen timebok. Jeg får lønn selv om jeg er på opplæring sant? Jeg har fått jobb på et ganske stort og anerkjent hotell, så ville tro at jeg får betalt for de 16timene jeg har jobbet så langt?!? skal jobbe 8 timer i morgen og. Burde ikke jeg få en eller annen type for kontrakt? Vet ikke hvor mye jeg får i lønn en gang..


Keegasus
Sist endret av Keegasus; 4. juni 2016 kl. 22:41.
Lønn i opplæringsperioden skal du få, kanskje du skal spørre arbeidsgiveren og ikke oss?
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av KaiN Vis innlegg
Lønn i opplæringsperioden skal du få, kanskje du skal spørre arbeidsgiveren og ikke oss?
Vis hele sitatet...
Vet, men jeg vil ikke være "frekk" på en måte. Er andre jobben jeg har så vil ikke ødelegge noe. Vil at sjefen skal like meg
Helt vanlig å spørre om lønn, når man får utbetaling osv, så sjefen reagerer nok ikke på det. Man jobber jo stortsett kun for pengene, så det er helt vanlig å ta opp
Det skal inngås skriftlig avtale, men når avhenger av varigheten på arbeidsforholdet. Hvis varigheten er lenger enn en måned, skal avtalen inngås skriftlig innen en måned etter at arbeidsforholdet startet. Hvis varigheten er mindre enn en måned, skal avtalen inngås umiddelbart.

§ 14-5.Krav om skriftlig arbeidsavtale
(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.
Vis hele sitatet...
Kilde: Lovdata
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det skal inngås skriftlig avtale, men når avhenger av varigheten på arbeidsforholdet. Hvis varigheten er lenger enn en måned, skal avtalen inngås skriftlig innen en måned etter at arbeidsforholdet startet. Hvis varigheten er mindre enn en måned, skal avtalen inngås umiddelbart.



Kilde: Lovdata
Vis hele sitatet...
var dt jeg tenkte meg, men merkelig at jeg ikke skiver ned timene mine noe plass, men hva vet vel jeg
Sitat av Keegasus Vis innlegg
var dt jeg tenkte meg, men merkelig at jeg ikke skiver ned timene mine noe plass, men hva vet vel jeg
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å føre timene dine privat inntil videre. Hvis det skulle oppstå noen uenigheter, så har du i hvert fall dokumentasjonen på din side.
Har aldri vært på et jobbintervju uten å få vite lønn. Å spørre om det eller spørre når dere skal undertegne kontrakt vil ikke bli sett på som frekt det hele tatt. Vet du om du får lønn etter timer eller fastlønn? Hvis du får timelønn så skriv ned timer selv etter hvert, om du ikke har en turnus eller noe som viser det.
Det er ikke uvanlig at det kan drøye noen få dager med kontrakt, men den muntlige avtalen er like juridisk bindende som den skriftlige, så det i seg selv gir ingen usikkerhet. At du ikke har fått vite lønnsdetaljer kan skyldes en misforståelse, så dette kan du trygt spørre om. Husk at du som arbeidsgiver genererer penger for bedriften! De gjør deg ikke en tjeneste ved å ha deg ansatt. Å ta opp sin egen lønn er helt innafor. Jeg har selv ansatt folk, og setter pris på de som viser initiativ fremfor de som bare vaser uinteressert igjennom. Det er tillitvekkende for en sjef at du er av typen som ønsker å holde deg orientert.