Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4657
Hei!

Etter et år med mye fram og tilbake og usikkerhet rundt studievalg, har jeg lagt meg en plan.

Jeg tenker å ta en bachelor ved universitetet over 2 år. Det innebærer 40/50 studiepoeng annenhvert semester (4 og 5 fag)

Ønsker i tillegg ikke å ta opp studielån, kun stipend. Tenker dermed jobbe en 20% stilling.

Noen som har erfaringer med denne typen arbeidsmengde? Kan se for meg at det blir tungt, iallefall i starten, med å legge til seg rutiner rundt all jobbingen. Virker dette overkommelig?

Jeg klarte meg bra gjennom VGS med relativt beskjeden innsats.

Takk for innspill!
Spørs hva slags studie det er snakk om. Stor variasjon i arbeidsmengde på forskjellige studier.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Har jo litt å si hvilken linje du skal gå på da.. litt forskjell på ungdomskolelærer og sivilingeniør.

I forhold til 20% stilling så vil jeg ikke tro at det ville by på alt for store utfordinger, er mange som har stillinger rundt denne % som jeg kjenner som gjør det like bra som de andre som studerer.

"Jeg klarte meg bra gjennom VGS med relativt beskjeden innsats."
Det gjør det fleste, høyere utdanning er noen hakk opp.
Sist endret av ArtOfHacking; 10. mai 2016 kl. 15:07.
20% er ikke mye, det burde du klare helt finfint uansett hvilket studie det er snakk om.
Jeg vet ikke jeg, mange jobber jo mye mer enn det ved siden av studiene? Selv hadde jeg mellom 40 og 50 % jobb samtidig med studier. Det innebærer jo innsats, selvfølgelig, men det gjelder jo det meste her i livet. Det kommer jo også helt an på hva slags studium det er snakk om
Sist endret av Lotuspotus; 11. mai 2016 kl. 14:51.
Jeg kom meg gjennom IT-studie på den lokale Høgskolen på normert tid mens jeg jobbet 120% "ved siden av studiene". Madammen har derimot kun kunne jobbet annenhver helg og en kveld i ny og ne, hun går på sykepleierlinjen på samme skole (langt mer obligatorisk oppmøte, rigide praksisperioder) - så spørs veldig på studiet.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg tok advokatstudiet (5 år) på 3 år (cirka halv tid), mens jeg jobbet fulltid... Eller, mer enn fulltid.

Det som er viktig er at du setter av noen helger til lesing. Jeg hadde 2-3 fulle helger (15-16 timers lesing hver dag) i løpet av et semester. Da går det, hvis du også liker og forstår stoffet du leser. Men alt koker til slutt ned til studieteknikk og hodet ditt.

Uansett, det du skisserer høres ikke vanskelig ut. Det skal gå helt fint.
Hva andres erfaringer angår er irrelevant, da mennesker har eksepsjonelt varierende arbeidsevne. Ett tøft studie vil for mange ta absolutt hele dagen. Noen klarer ikke engang å fullføre ett slikt studie uten arbeid ved siden. Det er nesten noe du må prøve ut selv. Noen vil klare det enkelt, andre vil ikke klare det. Det er individuelt.
Det går helt fint. Bare jobb strukturert, og kjør en hard timeplan.

Tar ikke like høy progresjon som Stormen, men studerer og jobber godt og vel fulltid. Det går greit, men det er ikke mye tid til sosialt osv.
Trådstarter
13 1
Takk for svar! Har troen på at det skal gå fint ja

Merkelig at man ikke hører om flere som fullfører utdanning på mindre tid enn normalen egentlig.
Kan du få stipend uten studielån? Trodde man måtte søke lån også få 40% omgjort om man bor borte.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Kan du få stipend uten studielån? Trodde man måtte søke lån også få 40% omgjort om man bor borte.
Vis hele sitatet...
Du kan velge å søke på lån tilsvarende stipendsummen, og dersom du står i alle fagene blir alt dette gjort om til stipend. Du er ikke nødt til å søke om det fulle lånet på 104 000kr. Om du står i alle fag blir det i praksis stipend uten studielån.
Sist endret av Pinneknurk; 13. mai 2016 kl. 19:04.
Lag en god timeplan med en gang du vet arbeidstidene på jobben og når du har forelesninger. Sett av realistiske tider til lesing og øving. Jobb i 6-8 timer så studier resten av dagen hver ukedag er det få som klarer. Nå har du kun 20% så hver dag blir det jo ikke, men husk å ikke slite deg helt ut. Legg inn pauser og tid til å drive med andre aktiviteter som trening og eventuelt øl med studievenner. Lykke til
Trådstarter
13 1
Sitat av Quasar Vis innlegg
Lag en god timeplan med en gang du vet arbeidstidene på jobben og når du har forelesninger. Sett av realistiske tider til lesing og øving. Jobb i 6-8 timer så studier resten av dagen hver ukedag er det få som klarer. Nå har du kun 20% så hver dag blir det jo ikke, men husk å ikke slite deg helt ut. Legg inn pauser og tid til å drive med andre aktiviteter som trening og eventuelt øl med studievenner. Lykke til
Vis hele sitatet...
Gode tips, takk
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Lag deg en ukeplan med spesifikke mål du skal være gjennom før du tar helgen. Er du ferdig så kan du slappe av med god samvittighet, leser du enda litt ekstra så ligger du litt foran. Husk å belønn deg selv for det du får til. Gode rutiner, så slipper du skippertak
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Er det noen andre som har erfaring med å ta studiene kjappere enn på normert tid? Referer til innlegg10 fra FlipFlop. Hadde vært interessant høre deres erfaringer.