Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2440
Hei. Hvor ofte kan man ca hente ut en resept på pinex forte (50tabl) utenatt legen "begynner å tenke" at jeg er der ofte? Pleier gå dit ca hver 2-3 mnd å hente ut. For hodepinne etc.. Nå er jeg tom igjen siden jeg fikk i mars! Er det vanlig å gå tom så raskt?
Du kan hente ut så ofte som du har. Jeg vil nesten tippe at det går bra å hente ut en ny pakke idag, men tenk gjennom det selv. Det at du nå har økt doseringen og trenger mer for å ikke ha det så vondt sier jo at du har begynt å bli avhengig.
Trådstarter
5 0
Har begynt å bli avhengig ja. Derfor jeg tenker om legen vil reagere om jeg booker ny time for å høre om jeg kan få enda en ny resept. Har jo holdt på slik en stund nå (uten at han har reagert foreløpig)
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Forsiktighetsregler: Toleranse og fysisk/psykisk avhengighet kan forekomme ved kronisk bruk. Ved langtidsbruk (>3 måneder) med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres. Hodepine utløst av overforbruk av analgetika bør ikke behandles med doseøkning. I slike tilfeller bør analgetika seponeres i samråd med lege. Brå seponering ved langtidsbruk, høye doser og feil bruk av analgetika kan gi hodepine, fatigue, muskelsmerter, nervøsitet og autonome symptomer. Disse symptomene avtar innen noen dager. Inntil da bør videre bruk unngås og bare gjenopptas i samråd med lege.
Vis hele sitatet...
-Felleskatalogen

Vurdert å trappe ned?

Dersom du kun tar pinex forte for hodepine (migrene?) vil nok legen kanskje reagere litt på at du har nesten tatt en tablett dagen i to måneder, men det kan jo alltids hende at legen din er litt slapp (eller overarbeidet) og derfor ikke riktig følger med i svingene. Personlig ville jeg vel anbefalt deg å ta en tur til legen for å høre hans mening angående bruken, deretter ta en vurdering utifra det.

(Dette må alltids sies: nFF er ikke helsepersonell!)
Jeg har spurt mye oftere enn det uten at det har vært stilt særlige spørsmål ved det. Men så er jeg også smertepasient med en konkret tilstand. Jeg har nok vært avhengig et par ganger, men har ikke opplevd avvenningen som verken skremmende eller spesielt ubehagelig. Fyllesyke er mye verre.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
-Felleskatalogen

Vurdert å trappe ned?

Dersom du kun tar pinex forte for hodepine (migrene?) vil nok legen kanskje reagere litt på at du har nesten tatt en tablett dagen i to måneder, men det kan jo alltids hende at legen din er litt slapp (eller overarbeidet) og derfor ikke riktig følger med i svingene. Personlig ville jeg vel anbefalt deg å ta en tur til legen for å høre hans mening angående bruken, deretter ta en vurdering utifra det.

(Dette må alltids sies: nFF er ikke helsepersonell!)
Vis hele sitatet...
Enig at en tur til legen kan være lurt, men ha i bakhodet at legen kan være kjip eller ha null forståelse om du nevner du er avhengig, å kutter deg på dagen uten nedtrapping.
Ikke et uvanlig fenomen at leger kutter tvert når de hører ordet avhengighet, er jo desverre noen sånne sjeler å finne på gata, men det er vel heller de som har fått noe litt sterkere enn pinex av legen da.

Var ikke meninga å sette et enda dårligere lys på tråden, men bare måtte.
Noen leger er helt kule med at du spiser 4 om dagen over tid, andre har helt andre grenser. Dette kommer an på hvordan du som pasient vurderes. Kan bruke meg selv som eksempel: veier rundt 80 kilo, har god fysikk, er avholdsmann og ingen andre plager. I tillegg er leververdier, blod, nyrer etc på topp hos meg, pluss at jeg er en voksen mann som antas å ha god vurderingsevne (kremt). Dette gjør at legen kommer meg langt i møte med medisiner, mens et annet menneske selvfølgelig kan vurderes på en helt annen måte. Hvis du ønsker å få smertestillende må du for det første ikke downplaye smertene dine, vær helt åpen om hvor mye de kan redusere livskvaliteten din, men ikke overdriv heller. Gjør det klart at du ikke ber om noe, men stoler på legens vurdering. Se legen i øynene under samtalen, og svar tydelig og åpent på spørsmål. Vær forøvrig frisk og velstelt, så kommer du langt.
Sitat av Jasmine77 Vis innlegg
Hei. Hvor ofte kan man ca hente ut en resept på pinex forte (50tabl) utenatt legen "begynner å tenke" at jeg er der ofte? Pleier gå dit ca hver 2-3 mnd å hente ut. For hodepinne etc.. Nå er jeg tom igjen siden jeg fikk i mars! Er det vanlig å gå tom så raskt?
Vis hele sitatet...
Men dette kommer jo an på hvordan doseringen er bestemt av legen din. Hva står det på pakka? Feks 1-2 tabletter dgl eller er det kun ved behov?
Sitat av Siljana6770 Vis innlegg
Men dette kommer jo an på hvordan doseringen er bestemt av legen din. Hva står det på pakka? Feks 1-2 tabletter dgl eller er det kun ved behov?
Vis hele sitatet...
Ja sant, akkurat det jeg tenkte på og, at det må komme helt an på hva man for det for. Hvis man f eks er kvinne og får det skrevet ut for smerter som inntreffer en gang i måneden, vel, tror min lege hadde blitt i stuss om jeg ba om 50 annenhver måned.
Sitat av Jasmine77 Vis innlegg
Hei. Hvor ofte kan man ca hente ut en resept på pinex forte (50tabl) utenatt legen "begynner å tenke" at jeg er der ofte? Pleier gå dit ca hver 2-3 mnd å hente ut. For hodepinne etc.. Nå er jeg tom igjen siden jeg fikk i mars! Er det vanlig å gå tom så raskt?
Vis hele sitatet...
Du bruker rundt regnet ca 1 tablett om dagen. Det er litt ulik praksis hvordan legene følger opp. Må du bestille time hver gang du skal ha resept, eller kan du ringe legekontoret og gi beskjed? Ev hvor ofte må du da inn for en "legemiddelsamtale"? Du vil jo utvikle toleranse etterhvert og da øke dosen for å få samme effekt. Spørsmålet er jo om du nå tar det for smerter eller for rusen sin del - og tenk godt over om du er villig til å fortsette på denne veien.