Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3856
Lørdag og søndag denne helgen (altså i morgen) arrangerer Statsbygg omvisning i en del ellers ganske lukkede bygninger. Selv om jeg tviler på at vi får tilgang til noen "hemmelige" tunneler e.l., så tror jeg dette absolutt er interessant for en del UE-freaks.

Gratis adgang.
Etter tips fra en ansatt i Statsbygg dro jeg ut til Bygdøy i dag. Jeg hadde ikke fått med meg at Quislings bunker skulle vises ifm. arrangementet Oslo Åpne Hus. Da jeg kom frem, viste det seg at bunkeren ikke åpnes før i morgen, men etter å ha snakket med meg en kort stund, tilbød en av de hyggelige resepsjonistene å gi meg en privat rundtur hvis jeg kunne vente litt på en rolig periode. Dette var et veldig generøst tilbud som jeg med glede takket ja til.

Her følger noen bilder med beskrivelser jeg fikk fra omvisningen. Første bilde er fra nedgangen, som man finner i kjelleren. Nederst i trappen ble jeg møtt av den deilige, fuktige duften av muggløs bunker:



Resepsjonisten fant ikke de nye lysbryterne, og kameraet mitt klikket litt i mørket, så jeg fikk ikke tatt så mange bilder jeg skulle ønske. Men jeg hadde heldigvis med meg en ganske kraftig lommelykt, så vi fikk sett oss litt rundt. Neste bilde er fra en oksygen-generator, som nå er verneverdig. Dette er det første rommet man kommer inn i:



Her er den ene siden av matlageret:


Helt i enden av bunkeren er det en utgang som er vendt mot det som nå er kjent som Gimle-skogen. Gimle er et norrønt navn som Quisling brukte om Villa Grande:



Fra denne utgangen går det trapper nedover mot skogen, og ved vannet hadde Quisling en egen båt som skulle brukes ved evakuering. Her ser man trappene:



Området rundt utgangen er betydelig overgrodd nå, sammenlignet med et gammelt bilde jeg fant hos Scanpix.

Når man står i døren og ser innover bunkeren, ser man denne grafittien med "hei hykler" og ørn over svastika:



Grafittien er ifølge guiden min noe man nå tror kom etter okkupasjonen. Bakgrunnen for denne teorien er at barn som lekte i bunkeren etter krigen ikke husker å ha sett teksten.

Etter okkupasjonen, ble Villa Grande bl.a. brukt som kaserne, bolig for ambassadepersonale, ambassade, sykehjem og skole. I dag huser det Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. De som er interessert i mer historie om stedet, kan sjekke følgende linker:
- Statsbygg, det er de som forvalter stedet i dag
- Lokalhistoriewiki
- Scanpix sine bilder av Villa Grande (mye interessant!)

Avslutter med et bilde av toppen på bunkeren. Her kan man se to små luftesjakter e.l. som er så vanlig over slike konstruksjoner:
Sist endret av peerulvulv; 21. september 2013 kl. 23:11.
▼ ... over et år senere ... ▼
Heisann,
Denne helgen arrangeres Oslo Åpne Hus igjen. For to år siden fikk jeg et innblikk i Quislings bunker på Villa Grande, før det var blitt åpent tilgjengelig, og jeg forvillet meg i loftet på Victoria Terrasse og vandret rundt uforstyrret. Dette er VELDIG urbex, og flere steder guidet urbex, så benytt sjansen hvis du kan. Alt er forresten gratis, men noe krever påmelding. Jeg skal prøve å komme meg dit på et eller annet vis.
MvUEh
PeerUlvUlv