Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1185
Heisann

Er muligens in big trouble.

Har en 1-2 års gammel Iomega ekstern harddisk på 1500 GB. Model: HD154UI

Det jeg er ganske sikker på er at power supplyen til harddisken, altså det lille docking kretskortet harddisken muligen er ødelagt, det lyset som er på her BLINKET når harddisken var koblet til tidligere, men lyser konstant når harddisken er koblet fra. Status nå er at det er ingenting lys når hdd er koblet til dockingen.

FORDI

jeg prøvde etter tips på diverse forumer der folk hadde eksakt samme problem, å koble hdden ut av dockingen, å koble til i pcen på vanlig måte, jeg tok såklart strømmen ut av pcen, å gjorde alt rolig og forsiktig. Dette fungerte ikke, pcen gikk altså ikke på. Etter dette sluttet også det lyset på den dockingen og lyse når hdden var koblet til der.

Er veeeldig bekymret for at det er disken som er ødelagt/kortsluttet?

Finnes det muligheter for liv i hdden hvis jeg kobler den i en annen ny docking via usb? Eller Sata-> USB? Å hvis ikke, så er ALT på disken borte?


Fae.. neste gang blir det backup, dobbel backup å brenning på cder. Familiebilder burde forbli på fysiske bilder

Lukter forresten ikke noe særlig svidd ifra harddisken på noen måte...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis bare ekstern strømforsyning er kaputt kan du bytte den, er sata-usb kortet ødelagt kan du bytte det, eller du kan putte disken i en annen konverter, eller rett i en pc.

Hvis diskens kontrollerkort er defekt kan du prøve å bytte det, hvis Filsystemet er korrupt kan du fikse feil med chkdsk eller du kan hente ut data med feks getdataback.
Trådstarter
Nå har jeg da altså prøvd å koble hdden inn i en annen docking stasjon, uten hell.

Fungerer verken i original dockingen, annen ekstern docking eller rett i pcen, finnes det håp i å bytte det kretskortet som er på harddisken ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ser du disken i bios eller enhetsbehandling da?

Ja man kan bytte pcben hvis det faktisk er den som er gåen.
Learning by doing
Undef's Avatar
har du vært uheldig å mistet disken i bakken, kan det ha ødelagt den, MEN jeg tror det er siste konklusjon!
Jeg vil anbefale deg om å bytte PCB'en, det fungerte med min harddisk. Som oftest er det den det alltid er problemer med, lykke til!