Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 7005
Sitat av WayGone Vis innlegg
Hvorfor er det 18år på å ta lappen i Norge? Jo, netopp fordi få er voksen nok til å engang tenke på sin egen brors sikkerhet å kjører han ihjel.
sier fuck rettssystemet om han slipper straff.
Vis hele sitatet...
Er mange over atten som ikke burde hatt lappen, men alle får jo den. Det eneste som kvalifiserer deg er om du er myndig og har litt vett i skallen.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Hvorfor siterer du dette innlegget igjen? Jeg har jo svart på det allerede. Får vel utdype:

Straff skal være preventivt ja. Men den skal også være hensiktsmessig. Er det hensiktsmessig å fengsle en 16-åring for å uaktsomt bildrap på sin bror? Er det det som blir den avgjørende faktoren for om han kommer til å gjenta handlingen?

Du må også huske å skille mellom uaktsomhet og forsett. Uaktsomhet betyr at du kan bebreides for å ikke skjønne dødsfølgen. Forsett betyr at du gjorde det med vilje eller holdt det for overveiende sannsynlig.
Forsett må jo selvfølgelig straffes hardere enn uaktsomhet. Dette står også i loven. Nettopp fordi det er den forbryterske vilje som skal straffes.
Dersom det foreligger uaktsomhet, skal det også straffes, men da mildere.

Jeg sier ikke at han ikke får straff. Bot, betinget dom, tap av førerretten er alle aktuelle utkom av saken. Ubetinget dom kan også skje. Men jeg stiller meg kritisk til alle utsagn om at denne personen definitivt må utsettes for ubetinget fengselsdom på toppen av skyldfølelsen han sikkert sitter med nå.
Vis hele sitatet...
Man slipper da ikke unna en straff bare fordi det ikke er gjentagelsesfare eller fordi man sliter med skyldfølelse. Man må ta ansvar for sine handlinger - og der er fengselsstraff ett av virkemidlene ved mer alvorlige dommer. Når det er snakk om en så alvorlig sak hvor noen har omkommet, så er det bare naturlig at man reagerer strengt.

Sitat av wikipedia
Uaktsomhet er en form for skyld som innebærer at man har opptrådt i strid med det en alminnelig fornuftig person ville gjort i en tilsvarende situasjon.
Vis hele sitatet...
Wikipedias forklaring av begrepet uaktsomhet passer vel hendelsesforløpet ganske så bra? En alminnelig og fornuftig person ville jo selvsagt ikke tyvlånt en bil og kjørt ulovlig.

Dersom ikke kræsjet skyldtes en tredjeperson, så snakker vi nok her om uaktsomt drap. Det er iallefall lovbestemmelsen som etter all sannsynlighet vil bli brukt i rettsaken. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk ikke kan forstå at dette bare er rett og rimelig - eller hensiktsmessig om dere vil. Men dere kan jo være uenige i hvordan lovverket og straffesystemet er lagt opp, så mye som dere vil. Men det er slik som det er i dag, og her støtter jeg den fungerende praksisen fullt ut.
Sitat av caperno Vis innlegg
Man slipper da ikke unna en straff bare fordi det ikke er gjentagelsesfare eller fordi man sliter med skyldfølelse. Man må ta ansvar for sine handlinger - og der er fengselsstraff ett av virkemidlene ved mer alvorlige dommer. Når det er snakk om en så alvorlig sak hvor noen har omkommet, så er det bare naturlig at man reagerer strengt.



Wikipedias forklaring av begrepet uaktsomhet passer vel hendelsesforløpet ganske så bra? En alminnelig og fornuftig person ville jo selvsagt ikke tyvlånt en bil og kjørt ulovlig.

Dersom ikke kræsjet skyldtes en tredjeperson, så snakker vi nok her om uaktsomt drap. Det er iallefall lovbestemmelsen som etter all sannsynlighet vil bli brukt i rettsaken. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk ikke kan forstå at dette bare er rett og rimelig - eller hensiktsmessig om dere vil. Men dere kan jo være uenige i hvordan lovverket og straffesystemet er lagt opp, så mye som dere vil. Men det er slik som det er i dag, og her støtter jeg den fungerende praksisen fullt ut.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at man ikke slipper straff på grunn av gjentakelsesfare, men dette kan virke formildende, og føre til straffelette. Selv om noen har omkommet, er ikke det ensbetydende med fengsel, kjære deg.

Jeg må le når du kommer med forklaring på uaktsomhet hentet fra wikipedia. Det viser meg hvertfall at jeg diskuterer med en som ikke har peiling. Hvis denne forklaringen passer så bra med hendelsesforløpet, så antar jeg at du kjenner hendelsesforløpet, da? Isåfall kan du forklare meg det. Er det en ting man vet etter å ha vært i utallige rettssaker, er det at man ikke kan stole på medias fremstilling av saken.

Har du lest strl § 239? Det står klart og tydelig i infinen at "under særdeles formildende omstendigheter kan bøter anvendes."
Om du hadde hatt noe som helst peiling på jus, ville du visst at alder er en vektig formildende omstendighet.
Jeg sier ikke at det nødvendigvis ikke kommer til å bli fengselsstraff, men reserver deg fra å være så bastant i påstandene dine.

Du støtter den fungerende praksisen fullt ut? vet du noe som helst om den fungerende praksisen?
Sist endret av 4Virtous; 5. desember 2011 kl. 16:10.
Sitat av jalig Vis innlegg
Er ikke bare viljen, men handlingen som skal straffes.

Er ganske svart hvitt her.. Du kan ønske deg annereldes, men sånn er det ikke.
Vis hele sitatet...
Hva om det var faren som kjørte, men han kjørte i 90 i 80-sonen? Mener du da seriøst at vedkommende bør sendes i fengsel?
iom. at han er over kriminell lavalder, får han selvfølgelig straff
hadde han derimot vært 14 hadde han ikke blitt straffet
jeg tror han tenker mer på at lillebroren hans er dø enn at han tenker på straffen
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Du har rett i at man ikke slipper straff på grunn av gjentakelsesfare, men dette kan virke formildende, og føre til straffelette. Selv om noen har omkommet, er ikke det ensbetydende med fengsel, kjære deg.

Jeg må le når du kommer med forklaring på uaktsomhet hentet fra wikipedia. Det viser meg hvertfall at jeg diskuterer med en som ikke har peiling. Hvis denne forklaringen passer så bra med hendelsesforløpet, så antar jeg at du kjenner hendelsesforløpet, da? Isåfall kan du forklare meg det. Er det en ting man vet etter å ha vært i utallige rettssaker, er det at man ikke kan stole på medias fremstilling av saken.
Vis hele sitatet...
Du hevdet at jeg blandet uaktsomhet og forsett. Jeg siterte derfor en kilde som jeg regnet med at du også kjenner til, i og med at jeg tolket det slik at du var forvirret og ikke visste hva definisjonen av uaktsomhet var. Men, nok om det!
Jeg kjenner ikke hele hendelsesforløpet, men har fått med meg at han har tyvlånt en bil, kjørt uten sertifikat og nødvendig føreropplæring. Dette er kriminelle handlinger, og når han da ender opp med å kræsje slik at en passasjer omkommer, så er uaktsomt bildrap noe som man vanligvis får en tiltale på. Det er nok formildende at han var så ung, men også straffeskjerpende at han hadde med seg passasjerer og at han ikke har førerrett.

Har du lest strl § 239? Det står klart og tydelig i infinen at "under særdeles formildende omstendigheter kan bøter anvendes."
Om du hadde hatt noe som helst peiling på jus, ville du visst at alder er en vektig formildende omstendighet.
Jeg sier ikke at det nødvendigvis ikke kommer til å bli fengselsstraff, men reserver deg fra å være så bastant i påstandene dine.

Du støtter den fungerende praksisen fullt ut? vet du noe som helst om den fungerende praksisen?
Vis hele sitatet...
Vi er nok like bastante begge to, og ja, jeg kjenner til §239. Når det gjelder uaktsomt bildrap så mener jeg at det er det som er gjeldende her, og jeg er helt sikker på at han iallefall må sone noen måneder, da jeg ikke ser at alderen alene her skal være så formildende i forhold til andre lignende dommer. Du er tydeligvis uenig. Svaret får vi når dommen faller.
Sist endret av caperno; 5. desember 2011 kl. 16:35.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du hevdet at jeg blandet uaktsomhet og forsett. Jeg siterte derfor en kilde som jeg regnet med at du også kjenner til, i og med at jeg tolket det slik at du var forvirret og ikke visste hva definisjonen av uaktsomhet var. Men, nok om det!
Jeg kjenner ikke hele hendelsesforløpet, men har fått med meg at han har tyvlånt en bil, kjørt uten sertifikat og nødvendig føreropplæring. Dette er kriminelle handlinger, og når han da ender opp med å kræsje slik at en passasjer omkommer, så er uaktsomt bildrap noe som man vanligvis får en tiltale på. Det er nok formildende at han var så ung, men også straffeskjerpende at han hadde med seg passasjerer og at han ikke har førerrett.



Vi er nok like bastante begge to, og ja, jeg kjenner til §239. Når det gjelder uaktsomt bildrap så mener jeg at det er det som er gjeldende her, og jeg er helt sikker på at han iallefall må sone noen måneder, da jeg ikke ser at alderen alene her skal være så formildende i forhold til andre lignende dommer. Du er tydeligvis uenig. Svaret får vi når dommen faller.
Vis hele sitatet...
Virket det på deg som at jeg ikke visste hva jeg snakket om? Når det kommer til uaktsomhet i forhold til loven, er det mye dypere enn det du vil finne på wikipedia. Et av kravene til uaktsomhet er også årsakssammenheng. Hvordan kan du være så sikker på at det foreligger årsakssammenheng?

Du sier at du er helt sikker på at han må sone noen måneder? Hvorfor? Vis gjerne til noen høyesterettsdommer med lignende utfall, og si hvordan de kan sammenlignes med denne saken.

I tillegg må du huske at når det kommer til fengselsstraff, har vi en ting som heter betinget og ubetinget straff. Tror du en 16-åring kommer til å bli dømt til ubetinget fengsel? Og da mener jeg fengsel, og ikke ungdomsanstalter og lignende.
Artiklene gir etter min mening ikke grunnlag for å si hvorvidt det blir tiltale etter straffelovens § 239 eller ikke. For å dømmes for uaktsomt bildrap er det som nevnt av 4virtous ikke nok at det foreligger brudd på aktsomhetsreglene i vegtrafikkloven, det må foreligge årsakssammenheng: Den handling som medfører døden må være uaktsom. Det vil ikke nødvendigvis være uaktsomt drap hvis de f.eks. har sklidd ut i en uvanlig glatt sving, havnet utenfor i et forsøk på å unngå et treffe et dyr eller lignende. Det er også verdt å merke seg at påtalemyndigheten er noe mer restriktive med påtale for brudd på § 239 enn det rettspraksis skulle tilsi, noe som også blir nevnt i Ot.prp.nr.46 (2000-2001).

Det er riktignok ikke umulig at tiltalen på et senere tidspunkt blir utvidet, men det er vrient å si noe spesifikt om det uten å ha større innsikt i de faktiske forhold. Jeg er for øvrig enig i at ubetinget fengselsstraff for en 16-åring i de aller fleste tilfeller er særdeles lite formålstjenlig.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Virket det på deg som at jeg ikke visste hva jeg snakket om? Når det kommer til uaktsomhet i forhold til loven, er det mye dypere enn det du vil finne på wikipedia. Et av kravene til uaktsomhet er også årsakssammenheng. Hvordan kan du være så sikker på at det foreligger årsakssammenheng?

Du sier at du er helt sikker på at han må sone noen måneder? Hvorfor? Vis gjerne til noen høyesterettsdommer med lignende utfall, og si hvordan de kan sammenlignes med denne saken.

I tillegg må du huske at når det kommer til fengselsstraff, har vi en ting som heter betinget og ubetinget straff. Tror du en 16-åring kommer til å bli dømt til ubetinget fengsel? Og da mener jeg fengsel, og ikke ungdomsanstalter og lignende.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ingenting om årsakssammenhengen her, og spekulerer kun mtp. lignende saker der hvor man er dømt for uaktsomt bildrap. Men jeg ser jo nå at jeg var kan ha misforstått straffeanstalten litt. Jeg var under den oppfatning at man hadde egne avdelinger for straffedømte mellom 15 og 18 år, men dette stemmer kanskje ikke? Jeg er iallefall i mot at barn skal fengsles sammen med andre langt eldre personer, men jeg syntes heller ikke at det er rett at straffereaksjonen bare er betinget fengsel i slike saker. Barnevernsinstitusjon er sikkert heller ikke aktuelt, så da er det vel mulig at reaksjonen blir betinget fengsel i og med at han er så ung.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Kjører ble siktet for uaktsomt drap. Hørte det på radioen for 2 minutter siden.
Sist endret av Soppsui; 5. desember 2011 kl. 17:30.
Korrupt
DikkeDikk's Avatar
Trådstarter
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Jeg vet hvem det er og jeg kjenner flere som kjenner han, og de sier at det var hans egen bil.
Vis hele sitatet...
Vil bare si, at det var jeg som hadde misforstått når jeg hadde pratet med folk om dette, det var vist faren sin bil.
Sitat av Soppsui Vis innlegg
Kjører ble siktet for uaktsomt drap. Hørte det på radioen for 2 minutter siden.
Vis hele sitatet...
Flott! Altså, misforstå meg rett. Mener ikke at noe av det som har skjedd, verken med sjafør, passasjer eller lillebroren (måtte han hvile i fred). Jeg tenker bare; flott at det ikke blir gjort forskjell på folk fordetom det er familie det går utover.

Er jo såklart heller ikke gla for at han må i fengsel hvis nå det er det som blir dommen. "Hva godt kommer det ut av å sette han i fengsel?" Som tidligere ble spurt. Hva godt kommer det ut av å putte hvem som helst i fengsel? De fleste som kommer ut av fengselet har bare et mye større kriminellt nettverk å har ikke lært en damn shit når de forlater murene.

Men det er nå det farbror stat har tilgjengelig å straffe med. Samt bøter og samfunnsstraff (som jeg tror dommen blir i denne saken uansett).
Sist endret av WayGone; 5. desember 2011 kl. 18:49.
Jeg husker julaften i fjor, der en mann i lokalmiljøet rygget på en av de to ettåringene han var unkel til (Som hadde sneket seg bak bilen uten at han merket det).
Barnet døde etter hvert av indre skader, og han ble uglesett i samfunnet, dømt for uaksomt drap, og var totalt knust av hans egne handlinger.

Det er greit at det Norske rettsvesenet skal være objektivt og greier, men jeg husker at jeg reagerte på dette, da spesielt at dette var på julaften, en familiens tid.

Jeg tenkte bare jeg skulle dele dette.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Er jo såklart heller ikke gla for at han må i fengsel hvis nå det er det som blir dommen. "Hva godt kommer det ut av å sette han i fengsel?" Som tidligere ble spurt. Hva godt kommer det ut av å putte hvem som helst i fengsel? De fleste som kommer ut av fengselet har bare et mye større kriminellt nettverk å har ikke lært en damn shit når de forlater murene.
Vis hele sitatet...
Har du dekning for å si dette?

Min oppfatning er at det er mange som blir rehabilitert i fengsel. Samtidig er det viktig for folk å vite at dersom de ikke følger loven, kan det føre til frihetsstraff. Den preventive virkningen av fengsel er også særs viktig.

Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg husker julaften i fjor, der en mann i lokalmiljøet rygget på en av de to ettåringene han var unkel til (Som hadde sneket seg bak bilen uten at han merket det).
Barnet døde etter hvert av indre skader, og han ble uglesett i samfunnet, dømt for uaksomt drap, og var totalt knust av hans egne handlinger.

Det er greit at det Norske rettsvesenet skal være objektivt og greier, men jeg husker at jeg reagerte på dette, da spesielt at dette var på julaften, en familiens tid.

Jeg tenkte bare jeg skulle dele dette.
Vis hele sitatet...
Jeg husker denne grusomme saken.

Syns å huske at jeg leste at onkelen i denne saken ble frikjent fordi det ikke forelå uaktsomhet?

Edit: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10088149

Det virket strengt ja.
Sist endret av 4Virtous; 5. desember 2011 kl. 19:11.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Har du dekning for å si dette?
Vis hele sitatet...
Det er bare hva jeg har sett med egne øyne. Både innenifra og utenifra fengsel.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Har du dekning for å si dette?

Min oppfatning er at det er mange som blir rehabilitert i fengsel.
Vis hele sitatet...
Din oppfatning er feil.De fleste kommer ut av fengsel med en haug av nye ideer og nye nettverk av kriminelle venner.Dekningen jeg har for si dette,er personlig erfaring og en haug av venner som har sittet inne.
Sitat av WayGone Vis innlegg
De fleste som kommer ut av fengselet har bare et mye større kriminellt nettverk å har ikke lært en damn shit når de forlater murene.
Vis hele sitatet...
"Fengsler er ikke fødested for kriminelle nettverk" Forskning.no
Sist endret av Isbjørn; 5. desember 2011 kl. 19:46.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
"Fengsler er ikke fødested for kriminelle nettverk" Forskning.no
Vis hele sitatet...
Den artikkelen er jo bullshit,det er mange som skaffer seg fks.nye kontakter på forskjellig stoff i fengsel.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Den artikkelen er jo bullshit,det er mange som skaffer seg fks.nye kontakter på forskjellig stoff i fengsel.
Vis hele sitatet...
Ok, da stoler jeg selvfølgelig heller på deg enn på forskere.


Det står der at hovedandelen av de insatte ikke danner kriminelle nettverk.
Sist endret av Isbjørn; 5. desember 2011 kl. 19:53.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Ok, da stoler jeg selvfølgelig heller på deg enn på forskere.


Det står der at hovedandelen av de insatte ikke danner kriminelle nettverk.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig svarer innsatte ærlig viss dem blir stilt spørsmål fra forskere om detteHvordan i svarte skal forskerne klare og finne ut av dette?Det de forskerne har kommet frem til stemmer ikke med virkeligheten som jeg og venner har opplevd.
Karen jeg kjøper mesteparten av hasjen min fra er en jeg traff i fengsel.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Ok, da stoler jeg selvfølgelig heller på deg enn på forskere.
Vis hele sitatet...
Hvem tror du svarer oppriktig på slike undersøkelser? "Ja når jeg satt inne i fengsel, det var da jeg fikk et nettverk som dekker hele landet, nord å ned. Kjempetrivelig sted å være" ? Ser du det for deg kanskje?
Regner med de har spurt folk som har sitti inne for å komme fram til det, hvis ikke går det ikke ann å komme fram til slikt. Går ikke å spørre f.eks fengselsbetjenter da de er veldig uvitende om akkurat dette. Men for å si det slik, jeg har aldrig blitt spurt.

Der var High-on-life litt før meg ja

Kanskje det ikke dannes kriminelle netverk så ofte inne i fengsel, men de som allerede eksisterer vokser. Tro du meg.
Sist endret av WayGone; 5. desember 2011 kl. 20:06.
Har ikke tenkt på at de bruker andre metoder enn å spørre "så, har dere noe kriminelle nettverk da?". I følge artikkelen så begikk kun 2% kriminelle handlinger med tidligere medfanger. Det er selvfølgelig ikke så svart på hvitt, men det gir en pekepinn.


At dere har opplevd tilfeller der medfanger har dannet kriminelle nettverk gir på ingen som helst måte en dokumentasjon på at "alle" gjør dette.
Sist endret av Isbjørn; 5. desember 2011 kl. 20:16.
Livet hans er ødelagt alt, forstår ikke hvorfor du vil rive det mer istykker.. Han blir uglesett av samfunnet, han har brorens død på samvitigheten og ikke minst familien som er dypt såret. Kan du tenke deg å stå i hans situasjon å se din mor i øynene?

Du er klar over at du sparker en som ligger med knekt rygg alt, om du ønsker å dra han for retten også, tror du han mente å drepe broren?
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Har ikke tenkt på at de bruker andre metoder enn å spørre "så, har dere noe kriminelle nettverk da?". I følge artikkelen så begikk kun 2% kriminelle handlinger med tidligere medfanger. Det er selvfølgelig ikke så svart på hvitt, men det gir en pekepinn.


At dere har opplevd tilfeller der medfanger har dannet kriminelle nettverk gir på ingen som helst måte en dokumentasjon på at "alle" gjør dette.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at alle gjør det,men mange.De 2 prosentene gjelder vell de som har blitt busta sammen med en tidligere medfange i noe kriminelt.Men det tallet kan nokk dobbles noen ganger før det stemmer med virkeligheten,De fleste blir jo ikke tatt.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Livet hans er ødelagt alt, forstår ikke hvorfor du vil rive det mer istykker.. Han blir uglesett av samfunnet, han har brorens død på samvitigheten og ikke minst familien som er dypt såret. Kan du tenke deg å stå i hans situasjon å se din mor i øynene?

Du er klar over at du sparker en som ligger med knekt rygg alt, om du ønsker å dra han for retten også, tror du han mente å drepe broren?
Vis hele sitatet...
Så jeg kan gjøre hva jeg vil, så lenge jeg får dårlig samvittighet ?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hva om det var faren som kjørte, men han kjørte i 90 i 80-sonen? Mener du da seriøst at vedkommende bør sendes i fengsel?
Vis hele sitatet...
Ja i aller høyeste grad,
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
I begrepet uaktsomt ligger nettopp det at det ikke ble gjort med forsett. Det er den forbryterske vilje som skal straffes.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke en forbrytersk vilje som skal straffes, det er en forbrytersk handling.
Det stammer jo fra gammel av når vi hadde tidelige former for straff, some gapestokk etc. Folk som gjorde noe galt måtte sone for denne gale handlingen, ikk for å nedbryte den kriminelle viljen deres.
Det er noe slikt vi har i dag, men som du sier så er det blitt et veldig stor fokus på å straffe vilje fremfor handling, det er derfor de driver med slike psykiatrikere for kriminelle.
Sitat av jalig Vis innlegg
Ja i aller høyeste grad,
Vis hele sitatet...
er veien glatt så sklir du ikke mye mer i 90 enn i 80 du
Sitat av Spirituell Vis innlegg
er veien glatt så sklir du ikke mye mer i 90 enn i 80 du
Vis hele sitatet...
Fartsgrensene er satt pga veiens forhold, ikke om det er glatt eller ikke. Så å kjøre i 90 i en 80 sone er uaktsomt. Å kjøre i 90+ på glatt vei er i seg selv uaktsomt.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nei, det er ikke en forbrytersk vilje som skal straffes, det er en forbrytersk handling.
Det stammer jo fra gammel av når vi hadde tidelige former for straff, some gapestokk etc. Folk som gjorde noe galt måtte sone for denne gale handlingen, ikk for å nedbryte den kriminelle viljen deres.
Det er noe slikt vi har i dag, men som du sier så er det blitt et veldig stor fokus på å straffe vilje fremfor handling, det er derfor de driver med slike psykiatrikere for kriminelle.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne se noen kilder på dette. Du kommer med påstander om ting som du åpenbart ikke har peiling på. Det du skriver her vitner om dårlig forståelse av rettssystemet og jus generelt.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Så jeg kan gjøre hva jeg vil, så lenge jeg får dårlig samvittighet ?
Vis hele sitatet...
Du må klare å skille mellom en situasjon som var utrolig uheldig og veldig lite gjennomtenkt, og en handling som var planlagt. Ingen ønsker å ta livet av sin lillebror. Du har din mening mens jeg har min, ikke noe feil i det.
avis artikel for dere som ønsker og lese http://www.an.no/nyheter/article5835047.ece
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
I følge artikkelen så begikk kun 2% kriminelle handlinger med tidligere medfanger. Det er selvfølgelig ikke så svart på hvitt, men det gir en pekepinn.


At dere har opplevd tilfeller der medfanger har dannet kriminelle nettverk gir på ingen som helst måte en dokumentasjon på at "alle" gjør dette.
Vis hele sitatet...
Jammen sånn er det jo. Det er veldig typisk at folk kommer ut av fengsel med masse nye planer, kjenner masse nye folk etc.
Det er intet poeng i å straffe personen, han har nok lært leksa si ved å drepe sin egen bror.
Bare etter jeg fikk 6500,- i fartsbot(i prøveperioden), har jeg ikke beveget meg over grensa.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Det er intet poeng i å straffe personen, han har nok lært leksa si ved å drepe sin egen bror.
Bare etter jeg fikk 6500,- i fartsbot(i prøveperioden), har jeg ikke beveget meg over grensa.
Vis hele sitatet...
Så hvis drikker meg full og skyter min bror med revolver så skal jeg slippe straff siden jeg har dårlig samvittighet?
For en trist og tragisk sak. Håper både familien og gutten får god oppfølging av krisepsykologer. Personlig mener jeg gutten har fått nok straff. Jeg kan ikke forestille meg hvordan jeg hadde taklet en slik situasjon.
Jeg klarer ikke å skjønne meg på dere som sier at han har fått nok straff. Naivt. Det er ikke altfor lenge siden jeg selv var en 16-år gammel gutt, og vi er ikke idioter. Med mindre han er mentalt tilbakestående var han fullt klar over de mulige konsekvensene da han valgte å sette seg i en bil og kjøre avgårde med sin egen lillebror i baksetet.
Jeg klarer ikke å forstå noe annet enn at han må ha en total mangel på ansvarsfølelse, og han kan umulig bry seg det døyt om lillebroren sin hvis han er villig til å utsette ham for slik fare til å begynne med. Er glad han er siktet for uaktsomt drap, og håper at han ikke kommer ut i nærmeste fremtid.
Sist endret av nikons; 8. desember 2011 kl. 00:53.
Nikons: At du visste hva du drev med er ikke ensbetydende med at alle andre har det. Noen har det tøft fra dag 1, de blir nervøse og gjør overilte handlinger. Noe som her endte veldig galt.

Jeg tror ihvertfall for min del at han ikke ønsker å leve selv lenger. Og det kommer til å sitte i han lenge. Om det er straff nok eller ikke, er vanskelig å svare på. Er verden tjent med at han også dør eller sperres inne? Har han lært?
Sist endret av Taurean; 8. desember 2011 kl. 00:58.
Har han drept broren sin tror jeg han vil slite nok resten av livet, med eller uten en drapsdom på seg. Drapsdommen vil nok bare øke sjansene for at han begynner med rusmisbruk og kriminalitet oppå det hele.

Han mente selvsagt ikke å drepe broren sin. Det var en konsekvens av at han var en idiot.

Synes han bør straffes med samfunnstjeneste, få psykologhjelp, samt få utsettelse på lappen til han er typ 25 år. Idiotien hans tok livet av lillebroren og det må han leve med. Men vi trenger ikke påføre ham ekstra smerte bare for å straffe.

Det er - iallfall for meg - en stor forskjell på noe planlagt og et uforberedt resultat av noe dumt.
Sitat av nikons Vis innlegg
Så hvis drikker meg full og skyter min bror med revolver så skal jeg slippe straff siden jeg har dårlig samvittighet?
Vis hele sitatet...
En kunne fått en mindre/ikke så tung straff. Greia er at, han vil ikke bare -slippe unna- uten noe som helst straff. Han vil jo bli helt ødelagt over hva han faktisk har gjort.