Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3059
Jeg og to venner kjørte scooter. Sjåføren med hjelm og oss andre uten hjelm bakpå. Dessverre ble vi stoppa av sivilsnut, og vi to bakpå fikk en bot hver på kr 750,-

Så fikk jeg høre at politiet er pålagt å ringe en av mine foresatte siden jeg bare er 16 år, stemmer dette? Eller er det ikke sånn siden jeg er over kriminell lavalder?

Politiet har jo ikke ringt mine foreldre, så da lurer jeg på om jeg i så fall kan komme meg unna boten fordi de har handla feil. ?
Du er over kriminell lavalder, men det betyr ikke at du er myndig. Kriminell lavalder betyr bare at de kan straffe deg.
Som regel er det ikke noe vits å prøve å lure seg unna, med mindre det er snakk om litt større ting.

750Kr er da ikke akuratt så jævlig stort beløp at det gjør noe heller, greit nok at det svir litt, men faktum er at dere gjorde en handling som er ulovlig og som dere alle visste på forhånd at var ulovlig og da kan dere vel heller bare akseptere det når det får konsekvenser.

edit: Desssuten, om du går ned på politistasjonen og vil ha hevet boten fordi de handlet feil trur jeg nok heller de bare ringer til foreldra dine og ber deg betale opp alikevel.
Sist endret av effie; 13. november 2006 kl. 21:01.
Spør du meg syns jeg du er überheldig som slipper unna med bot på 750,-.

3 stykker på 1 scooter strider vel imot all fornuft, og det må da finnes bøtesatser for "overlessing" og uforsvarlig kjøring som kunne rammet dere.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg var nær å bli tatt for dette en gang da jeg satt på med en kompis.
Selvfølgelig hadde jeg ikke hjelm, men var heldig og fikk løpt vekt.
Fikk senere høre at alt i alt skulle jeg hatt en bot på rundt 5k
Trådstarter
12 0
Jeg klarer fint å betale en bot på 750, men når jeg i tillegg må spleise på boten på cirka 10 000 kr som kompisen min fikk, så svir det.

Det var én snut i bilen, kan han ta oss da?
(han hadde videokamera i bilen)
Da lærte du kanskje noe?
HAV sier jeg bare (Hensynsfullt, Aktpågivende og Varsomt) Det første jeg lærte på trafikalt grunnkurs
har hørt at det må være 2 politi, at den andre kan vitne på at forseelsen har skjedd.
Sitat av SpppankThru
Det var én snut i bilen, kan han ta oss da?
(han hadde videokamera i bilen)
Vis hele sitatet...

Videokamera er vel "vitne" nok?
Sitat av Mesna
Jeg var nær å bli tatt for dette en gang da jeg satt på med en kompis.
Selvfølgelig hadde jeg ikke hjelm, men var heldig og fikk løpt vekt.
Fikk senere høre at alt i alt skulle jeg hatt en bot på rundt 5k
Vis hele sitatet...
Jeg håper dere begge fikk løpt vekk? Jeg føler meg ganske sikker på at det er sjåføren som skal få boten dersom passasjeren ikke har hjelm. Hvis dette gjelder scooter/moped er det uansett sjåføren. Lett/tung motorsykkel er jeg mindre sikker på.
det har seg sånn at en vegrer også må skrive under på at du godtar forelegget.
politiet trenger ikke å være to for å skrive ut bot og div. men en ekstra politi eller kamera stiller sterkere hvis du ikke skulle godta boten, og saken går høyere opp i systemet.
Trådstarter
12 0
Sitat av Tobb
Da lærte du kanskje noe?
Vis hele sitatet...
Dropp sånt, a. Mitt liv, okei?
Jeg ber om tips. Takk til dere som har svart seriøst.
Så og si det samme skjedde med meg for rundt 4 år siden. Jeg var over kriminell lavalder, men under 18.

Ble stanset på moped, med en bakpå, uten hjelm, uten lappen og med 2 i promille.

Det tok riktignok nesten 3 måneder før politiet ringte foreldrene mine. Han bakpå fikk ingenting. Jeg fikk 21 dagers betinget fengsel, to års utsettelse på lappen, og 5000 kroner i bot.

De kommer nok til å ringe foreldrene dine. Men sannsynligvis ikke før det nærmer seg en eventuell rettsak. Papirene skal gjennom en del ledd først.

Lykke til.
Video overvåking er ikkje gyldig i retten vel? Om det er i ein bil eller på privat eigendom. Eg har også hørt at det må vere to snuter for å straffe deg for noko som helst.
De har ringt mine forresatte for mye minder. Du kan sikkert vente deg en telefon.
Jævlig heldig med bare 750kr.
Trådstarter
12 0
Sitat av grever
Video overvåking er ikkje gyldig i retten vel? Om det er i ein bil eller på privat eigendom. Eg har også hørt at det må vere to snuter for å straffe deg for noko som helst.
Vis hele sitatet...
Okei. Takk for svar. Får sjekke det ut.
Sitat av Khazeth
Jeg håper dere begge fikk løpt vekk? Jeg føler meg ganske sikker på at det er sjåføren som skal få boten dersom passasjeren ikke har hjelm. Hvis dette gjelder scooter/moped er det uansett sjåføren. Lett/tung motorsykkel er jeg mindre sikker på.
Vis hele sitatet...

Hvis personen som sitter på er under 16 må sjåføren betale boten. Hvis ikke så må han betale den selv!
og hvis det blir rettsak så blir video brukt jo

PS: Trenger ikke og være 2 snut, bare det er andre vitner der ...
Gleder meg som en liten unge på julekvelden! håper de også vil spille noen av de gammle slagerne som "The trooper" og "fear of the dark"
skrevet på feil sted zeptik?

Sitat av Bluntman
De har ringt mine forresatte for mye minder. Du kan sikkert vente deg en telefon.
Jævlig heldig med bare 750kr.
Vis hele sitatet...
Det var jo 750,- + å dele på boten kompisen fikk på 10.000,-. Er vel ikke så heldig da.
Da gjør du kanskje ikke det neste gang, eller hur?
Det er sjåføren som til syvende og sist er ansvarlig for alt som har med kjøretøyet å gjøre, derfor bør den som kjører få en skikkelig straff (forstår det slik at han fikk 10k) og med 3 stk på en scooter burde alle fått beslaglagt eventtuelle førerkort, og fått en brukbar sperrefrist.
det er farlig for mange flere enn den eller de som sitter på uten hjelm.

men, 750 er billig ja, nekter du på den blir det garantert mye dyrere
Men herregud da, det er ikke bare 750, det er 10'000 de må dele også!

Jeg vet ihvertfall at du ikke kan bruke video-bevvis fra feks ett lokale hvis ikke det er skilt som sier at området er video overvpket, så jeg synes du burde lese mer om det, evt ringe noen som har peil.

Finnes ikke no bedre en og vri seg ut av en bot ved hjelp av firkanta lover!
Sitat av torsken
Men herregud da, det er ikke bare 750, det er 10'000 de må dele også!
Vis hele sitatet...

de ti tusen er sjåføren sine, de andre deler vel på den helt frivillig vel?
Trådstarter
12 0
Sitat av mr_burn
det er farlig for mange flere enn den eller de som sitter på uten hjelm.
Vis hele sitatet...
Ikke meninga å være kverulant, men åssen da?

Sjåføren blir jo ikke mindre konsentrert.
sjåføren blir lett mindre konsentrert jo. Både fordi han har mindre plass å sitte på, og vektfordelinga på kjøretøyet blir helt annerledes enn det er bygd for.

Dette vil også fort føre til problemer med styring, nedbremsing og aksellerasjon, mao gjøre kjøretøyet vanskeligere å kontrollere. Dette øker selvsagt sjansen for å kjøre av veien eller kjøre på noe eller noen.
Sitat av SpppankThru
Dropp sånt, a. Mitt liv, okei?
Jeg ber om tips. Takk til dere som har svart seriøst.
Vis hele sitatet...
Tåpelig! Du legger frem saken for å få tilbakemelding, og så godtar du ikke at du får tilbakemeldinger? Get down to earth!

Du må nok punge ut ja! Om du velger å hjelpe kompisen med de 10 lappene så er det storsinnet av deg, og jeg ville nok gjort det samme. Men du er fortsatt ansvarlig for dine egne handlinger, så at de kommer til å kontakte foreldrene dine kan du nok bare forberede deg på, og var du tøff nok til å være med på å kjøre 3 på en scooter, og atpåtil uten hjelm, så er du vel tøff nok til at du godtar at foreldrene dine får vite det også.
I motsatt tilfelle så burde du kanskje være litt mindre bråkjekk, og heller drive med litt "mindre farlige" aktiviteter. Kanskje heller prøve å gå på rødt lys eller noe? Det er forresten ikke forbudt i Norge enn så lenge!
Det var én snut i bilen, kan han ta oss da?
(han hadde videokamera i bilen)
Vis hele sitatet...
Hva har dette med saken aa gjoere? Skulle du hatt en buss med sinte onkler? Du maa nok bare betale dette, alt er din/deres feil.
Sitat av M&G
Tåpelig! Du legger frem saken for å få tilbakemelding, og så godtar du ikke at du får tilbakemeldinger? Get down to earth!

Du må nok punge ut ja! Om du velger å hjelpe kompisen med de 10 lappene så er det storsinnet av deg, og jeg ville nok gjort det samme. Men du er fortsatt ansvarlig for dine egne handlinger, så at de kommer til å kontakte foreldrene dine kan du nok bare forberede deg på, og var du tøff nok til å være med på å kjøre 3 på en scooter, og atpåtil uten hjelm, så er du vel tøff nok til at du godtar at foreldrene dine får vite det også.
I motsatt tilfelle så burde du kanskje være litt mindre bråkjekk, og heller drive med litt "mindre farlige" aktiviteter. Kanskje heller prøve å gå på rødt lys eller noe? Det er forresten ikke forbudt i Norge enn så lenge!
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skjønner han godt. Innlegget ditt er enda en av de moraliserende tilbakemeldingene, og ingen tips om det han egentlig spør om. Han sa han ikke ville ha slike innlegg (som også er imot reglene, om du har lest de?) som ikke førte til noe hjelp for han.


Jeg tviler på at du kan komme deg unna. Det enkleste er bare å betale den. Så slipper du å styre mer enn unødvendig med det.

750 kr er ikke mye. Og du var kanskje heldig siden dem ikke ringte foreldrene dine?
Trådstarter
12 0
Sitat av cos
Hva har dette med saken aa gjoere? Skulle du hatt en buss med sinte onkler? Du maa nok bare betale dette, alt er din/deres feil.
Vis hele sitatet...
Jeg var ute etter eventuelle regler jeg kunne sno meg gjennom. Fins jo smutthull her og der.