Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4357
Jeg er ikke spesielt glad i brus. Det er så søtt at man får vondt i hue, usunnt med så mye sukker og man får dårlige tenner av det. Men det er ikke av de grunnene jeg har et så negativt syn på brusdrikkingen. Hver gang man kjøper en flaske cola, så støtter man en global kynisk industri som utnytter fattige land til de grader. Et av flere eksempler er India episoden. De kjøpte opp store landemoråder rundt en innsjø i ett fattig strøk i India. Sperret innsjøen og laget coca cola fabrikk. Konsekvensen av dette var at innbyggerene ikke hadde råd til å slukke tørsten mange tørstet ihel.
Spørmålet er om vi skal tillate skile kompagnier en tilgang på det norske markedet når de opperer slik? Jeg tenker ikke på en luksus avift på varen som hadde vært et typisk feigt og utspekuert forslag fra sosialdemokratene, men et fullstendig importforbud?
Jeg vil gjerne høre motargumenter her.

Åpner for en debatt her, så "du er en dust" poster er vel ikke nødvendig?
Du er en dust .. Men uansett, aldrig tenkt på det som at jeg har støtta noe annet enn tannlegeklinikker her til lands..
Vel. Slike ting er vel ikke direkte uvanlig for store internasjonale firma, så om vi skulle boikottet varer fra firmaer som tar seg til rette på slike måter (for å si det fint) er det mye vi vil bli foruten.
For den del virker det som du kun sikter til brusen Coca-Cola, og ikke Coca-Cola Company. CCC produserer tross alt de mange forskjellige leskedrikker. Forøvrig vil jeg se en kilde på det India-eksemplet ditt.

Edit: Okei. Hadde ikke hørt om dette før så jeg lurte på om det bare var noe oppdiktet pisspreik

Forøvrig er vel all industri i u-land kynsik. Billig arbeidskraft og lave utgifter (for om de ikke får være der, flytter de til et annet land, slik at landet mister inntekten fra de, enda hvor lav den er).
Sist endret av Sture Dingo; 19. mars 2006 kl. 02:20.
Et importforbud mot Coca Cola? Såvidt jeg veit, så lages all CC som drikkes i Norge på Lørenskog, men det er denne Xen som importeres.

Brus er noe som man selv velger å drikke, man må ikke drikke cola når man bor i Norge. Hva Coca Cola gjør i India, kan ikke jeg uttale meg om. Men det som er skrevet om saken virker veldig ensrettet, dermed er det vanskelig for meg å finne et standpunkt.

Et importforbud eller en avgift vil bare gjøre vondt værre. Det man kan gjøre er å dumpe prisen på grønnsaker, frukt og andre sunne varer. Med det importvernet vi har (les kravstore bønder), blir det vanskelig.

--

Når det gjelder boikott - skal vi da begynne og boikotte USA, Israel, Iran, MacDonalds, Burger King og alle andre som kan ha en forbindelse med noe snuskete?

BTW:
Coca Cola Company lagde brusen Fanta slik at de kunne selge en brus i Nazi-Tyskland.
Sist endret av Thedeeq; 19. mars 2006 kl. 02:11.
Mech's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sture Dingo
Vel. Slike ting er vel ikke direkte uvanlig for store internasjonale firma, så om vi skulle boikottet varer fra firmaer som tar seg til rette på slike måter (for å si det fint) er det mye vi vil bli foruten.
For den del virker det som du kun sikter til brusen Coca-Cola, og ikke Coca-Cola Company. CCC produserer tross alt de mange forskjellige leskedrikker. Forøvrig vil jeg se en kilde på det India-eksemplet ditt.
Vis hele sitatet...
Kilde

De hadde kampanje om dette i 2002 tror jeg. Jeg var på et foredrag om Coca cola's bedrifter i India.
Ganske kjent sak.. AUF hadde dette som en kampsak en stund også.
Om de har gjort noe med den landsbyen i India
EDIT: Ser nå at denne saken gjelder forurensning av drikkevannet. På foredraget jeg var på ble det forklart av drikkevannet ble gjerdet inn rundt fabrikken.

Sitat av Thedeeq
Et importforbud mot Coca Cola? Såvidt jeg veit, så lages all CC som drikkes i Norge på Lørenskog, men det er denne Xen som importeres.

Brus er noe som man selv velger å drikke, man må ikke drikke cola når man bor i Norge. Hva Coca Cola gjør i India, kan ikke jeg uttale meg om. Men det som er skrevet om saken virker veldig ensrettet, dermed er det vanskelig for meg å finne et standpunkt.

Et importforbud eller en avgift vil bare gjøre vondt værre. Det man kan gjøre er å dumpe prisen på grønnsaker, frukt og andre sunne varer. Med det importvernet vi har (les kravstore bønder), blir det vanskelig.

--

Når det gjelder boikott - skal vi da begynne og boikotte USA, Israel, Iran, MacDonalds, Burger King og alle andre som kan ha en forbindelse med noe snuskete?

BTW:
Coca Cola Company lagde brusen Fanta slik at de kunne selge en brus i Nazi-Tyskland.
Vis hele sitatet...
Jeg ser gjerne en Boikott av Israel og USA.
Men er klar over at det lages og tappes på lørenskog. Ble tappet gjennom Ringnes en stund også? Eller tar jeg feil her?
Saken er at pengene finner veien til Coca Cola.. Skal vi støtte slike opprasjoner bare fordi vi liker å tylle i oss sukker?
Sist endret av Mech; 19. mars 2006 kl. 02:18.
Nå skal det jo sies at sukkeret vi i Vesten overforbruker er en av veldig få inntektskilder i mange fattige land. Så hvis vi slutter med det over natta blir det ihvertfall rabalder.
Sitat av Thedeeq
Nå skal det jo sies at sukkeret vi i Vesten overforbruker er en av veldig få inntektskilder i mange fattige land. Så hvis vi slutter med det over natta blir det ihvertfall rabalder.
Vis hele sitatet...
word, nøyaktig det samme leste jeg i et blad. der den aktuelle saken var nettopp det med hvor mye sukker vi har til forbruk..
Mech's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thedeeq
Nå skal det jo sies at sukkeret vi i Vesten overforbruker er en av veldig få inntektskilder i mange fattige land. Så hvis vi slutter med det over natta blir det ihvertfall rabalder.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer nok. Men det blir jo det samme med barnearbeid. Man kan ikke bare la dem fortsette. Vi må heller styrke landets infrastruktur. Feilen ligger jo i at de uthøster sin egen jord for å mette munner i vesten.
Konsekvensen av " det frie markedet" .
Sitat av Mech
Ja, det stemmer nok. Men det blir jo det samme med barnearbeid. Man kan ikke bare la dem fortsette. Vi må heller styrke landets infrastruktur. Feilen ligger jo i at de uthøster sin egen jord for å mette munner i vesten.
Konsekvensen av " det frie markedet" .
Vis hele sitatet...
Og ved å mette munnene i vesten får de inn en liten slump penger, som de ikke klarer seg uten. Alt er i en hårfin balanse. Vi er avhengige av dem, de er avhengige av oss.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Ja, la oss slutte med all import av varer som har opphav i U-land. La oss meske oss med andre produkter samtidig som arbeiderne i disse landene mister gård og grunn fordi vi lar oss inspirer av overkåte wannabe-politikere i AUF som jo absolutt vet hva som er det beste for hele verden.
Mech's Avatar
Trådstarter
"Balansen"....

Vekten virker heller ujevn.. 2/3 av verden lever for slikk og ingenting. Mange sulter faktisk.
Mens resten lever i overflod. Det kaller ikke jeg balanse..

Sitat av Marken
Ja, la oss slutte med all import av varer som har opphav i U-land. La oss meske oss med andre produkter samtidig som arbeiderne i disse landene mister gård og grunn fordi vi lar oss inspirer av overkåte wannabe-politikere i AUF som jo absolutt vet hva som er det beste for hele verden.
Vis hele sitatet...
Hehe.. jeg er ingen politiker, men engasjerer meg der jeg synes det trengs.
Få denne saken i lyset f.eks

Er medlem i RU btw
Sitat av Mech
Jeg er ikke spesielt glad i brus. Det er så søtt at man får vondt i hue, usunnt med så mye sukker og man får dårlige tenner av det. Men det er ikke av de grunnene jeg har et så negativt syn på brusdrikkingen. Hver gang man kjøper en flaske cola, så støtter man en global kynisk industri som utnytter fattige land til de grader. Et av flere eksempler er India episoden. De kjøpte opp store landemoråder rundt en innsjø i ett fattig strøk i India. Sperret innsjøen og laget coca cola fabrikk. Konsekvensen av dette var at innbyggerene ikke hadde råd til å slukke tørsten mange tørstet ihel.
Spørmålet er om vi skal tillate skile kompagnier en tilgang på det norske markedet når de opperer slik? Jeg tenker ikke på en luksus avift på varen som hadde vært et typisk feigt og utspekuert forslag fra sosialdemokratene, men et fullstendig importforbud?
Jeg vil gjerne høre motargumenter her.

Åpner for en debatt her, så "du er en dust" poster er vel ikke nødvendig?
Vis hele sitatet...

tingen er den at , jeg liker cola, dermed drikker jeg cola, du har noe imot cola, da kan du la være å drikke cola om du vil det , men jeg , kommer til å fortsette å drikke cola
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Det der med innsjøen i India er muligens en smule overdrevet.
På Coca Colas hjemmside står det litt fakta anngående dette.

Coca Colas versjon
Som ansvarlig borger - ikke kjøp de varene du ikke liker
Som sosialist - forby andre å kjøpe de varene du ikke liker
Coca cola 4 lyfe og mange ganger i løpet av en dag
Perception is always, ideen bak Coca Cola er å selge vann som er så likt vann som mulig, men fortsatt er annerledes nok til å ha en særegenhet; som ikke hvem som helst klarer å reprodusere.

Dette er også definisjonen på verdiskapning for Karl Marx; fremmedgjøringen.
Sist endret av fxxked; 20. mars 2006 kl. 13:33.
Sitat av fxxked
Perception is always, ideen bak Coca Cola er å selge vann som er så likt vann som mulig, men fortsatt er annerledes nok til å ha en særegenhet; som ikke hvem som helst klarer å reprodusere.

Dette er også definisjonen på verdiskapning for Karl Marx; fremmedgjøringen.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si jeg skjønte den første der. Cola er jo medisin mot fyllesyke

Uansett: Det går _aldri_ å få alle i hele Norge til å boikotte Coca Cola, og hvertfall aldri et importforbud. De er for store, folk gir faen i at noen i India lider for at vi skal få en knakandes god brus og det ville vært mye stress for politikerne som hadde/ville gjennomført det, og det er grunn nok til at de sier masse pene ord om at de vil det, men aldri gjør det.
Jeg synes coca cola er den beste brusen, noe jeg tydeligvis deler med veldig mange. Coca cola har blitt så stort som det er nå ved å lage brus folket vil ha.

Å gjøre en god brus forbudt pga noe umlumskheter i India tviler jeg på kommer til å skje. Synes det var rart at de fikk lov til å bygge fabrikk der ettersom resultatet ble ukos. Jeg har også noen mistanker om at boikott av cola vil lede til katastrofale følger i u-land som eksporterer sukker til nettopp coca cola.

Jeg gidder ihvertfall ikke å slutte å drikke cola.
Først, Det er veldig viktig at selskaper har god moral og opprettholder en viss etikk i alt de gjør, spesielt når det er snakk om U-land.

Men statsstyrte importblokader fordi en minioritet boikottkåte ru'ere er lite glad i Cola er, som mye fra den fløyen, bare sprøyt. Bruk gjerne din forbrukermakt til å ikke kjøpe cola, men så lenge de holder seg innenfor lover og regler så har ikke staten noe med det å gjøre.

Når det gjelder å slutte å kjøpe alt mulig som er produsert i U-Land blir det som om man skulle boikotte telenor fordi fleksitidsordningene er for dårlig - telenor går konkurs og de ansatte mister jobben.
Mech's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cappy
Det der med innsjøen i India er muligens en smule overdrevet.
På Coca Colas hjemmside står det litt fakta anngående dette.

Coca Colas versjon
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat en nøytral kilde det der...

Sitat av Santiago
Først, Det er veldig viktig at selskaper har god moral og opprettholder en viss etikk i alt de gjør, spesielt når det er snakk om U-land.

Men statsstyrte importblokader fordi en minioritet boikottkåte ru'ere er lite glad i Cola er, som mye fra den fløyen, bare sprøyt. Bruk gjerne din forbrukermakt til å ikke kjøpe cola, men så lenge de holder seg innenfor lover og regler så har ikke staten noe med det å gjøre.

Når det gjelder å slutte å kjøpe alt mulig som er produsert i U-Land blir det som om man skulle boikotte telenor fordi fleksitidsordningene er for dårlig - telenor går konkurs og de ansatte mister jobben.
Vis hele sitatet...
Jeg synes stortinget burde spille en sentral rolle i moralske spørsmål om f.eks handel.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Mech..
Jeg nevnte at det var Coca Colas versjon, og da er det ganske forståelig at det ikke er en nøytral kilde. Uansett, hvis dem hadde kommet med ekstreme løgnet på websidene sine hadde det sikkert blitt slått opp.
Nå er vel ikke akuratt Mech en nøytral kilde i denne saken heller da, og jeg stoler heller på Coca Cola en på en gal kommunist som ikke liker brus og dermed vil forby det.

Det er faktisk sånn at Cola-folka har råd til å kjøpe opp innsjøer av en grunn, og det er som du sier at alle digger brus. Det blir jo for dumt å forby brus fordi de som får penga bruker de til teite ting.
Hvis du du skal begynne med dette, må du til slutt forby nesten alt.

Cola forever!
Sitat av Mech
Kilde

De hadde kampanje om dette i 2002 tror jeg. Jeg var på et foredrag om Coca cola's bedrifter i India.
Ganske kjent sak.. AUF hadde dette som en kampsak en stund også.
Om de har gjort noe med den landsbyen i India
EDIT: Ser nå at denne saken gjelder forurensning av drikkevannet. På foredraget jeg var på ble det forklart av drikkevannet ble gjerdet inn rundt fabrikken.



Jeg ser gjerne en Boikott av Israel og USA.
Men er klar over at det lages og tappes på lørenskog. Ble tappet gjennom Ringnes en stund også? Eller tar jeg feil her?
Saken er at pengene finner veien til Coca Cola.. Skal vi støtte slike opprasjoner bare fordi vi liker å tylle i oss sukker?
Vis hele sitatet...

Bare litt oftopic : Kan noen svare meg på hvorfor oss skulle boikotte Israel?
Iran og gjengen kan jeg forstå. Amerika og MANGE andre land men ikke Israel, er den staten som jeg har hørt mye snakk om at skal boikottes men aldri noe konkret hvorfor. vil gjærne vite hva og hvorfor..

Cola er en leske drikk som man blir avhengi av.. var sjøl passe avhengi av cola en stund og jeg kjenner mange som er det eller var det. dette er jo et problem med å bare bpikotte ccc. men ccc står vel for en del intekter som disse ulandene ikke hadde klart seg uten, eller er jeg helt på jorde? Og om Norge hadde boikotta CCC hadde CCC merka så mye av det? Det ville blitt desperat import fre SE, CCC er stor selskap, kjent over hele verden. Norge er en stor nasjon, men tror ikke det ville vært det stærste økonomiske tapet til CCC, tror de ville tapt mer på å legge ned de største bryggeriene sine... eller tar jeg helt feil?
Mech's Avatar
Trådstarter
Sitat av effie
Nå er vel ikke akuratt Mech en nøytral kilde i denne saken heller da, og jeg stoler heller på Coca Cola en på en gal kommunist som ikke liker brus og dermed vil forby det.

Det er faktisk sånn at Cola-folka har råd til å kjøpe opp innsjøer av en grunn, og det er som du sier at alle digger brus. Det blir jo for dumt å forby brus fordi de som får penga bruker de til teite ting.
Hvis du du skal begynne med dette, må du til slutt forby nesten alt.

Cola forever!
Vis hele sitatet...
Jeg henviste til en kilde på side.1

Sitat av Arthond
Bare litt oftopic : Kan noen svare meg på hvorfor oss skulle boikotte Israel?
Iran og gjengen kan jeg forstå. Amerika og MANGE andre land men ikke Israel, er den staten som jeg har hørt mye snakk om at skal boikottes men aldri noe konkret hvorfor. vil gjærne vite hva og hvorfor..

Cola er en leske drikk som man blir avhengi av.. var sjøl passe avhengi av cola en stund og jeg kjenner mange som er det eller var det. dette er jo et problem med å bare bpikotte ccc. men ccc står vel for en del intekter som disse ulandene ikke hadde klart seg uten, eller er jeg helt på jorde? Og om Norge hadde boikotta CCC hadde CCC merka så mye av det? Det ville blitt desperat import fre SE, CCC er stor selskap, kjent over hele verden. Norge er en stor nasjon, men tror ikke det ville vært det stærste økonomiske tapet til CCC, tror de ville tapt mer på å legge ned de største bryggeriene sine... eller tar jeg helt feil?
Vis hele sitatet...
Israel er en okkupasjonmakt. Deres militær er verdens 3 største i verden. De sloss for land med palestinerene som ikke innehar noe samlet militær som er konkurransedyktige, ikke at det har noe å si.
De bedriver organisert terrorisme, nedrangering og utrydding av palestinerene.
De bebygger nylig kapret land og bygget jo en gedigen mur som skulle skille dem fra Palestinerene.
Jeg sier ikke at Palestinerene er engler her, men de er ikke samlet på den måten Israel er. Det finnes selvmordbombene, men det er fanatikere og terrorister. De representerer ikke den vanlige palestiner. Jeg velger å tro at det ikke gjelder den vanlige israelitt, fordi de lever under et stabilt demokrati og har valgt et parti med en slik overgreps politikk..

Dette er sånn jeg ser det..

EDIT : Skriveleif
Jeg drikker minst en halv liter cola hver eneste dag, og ser egentlig på meg selv som like avhengig av coca cola som av røyken. Dessuten s¨er det som Viva La Opium sier, medisin mot fyllesyke.

Det er ingenting som en varm grandiosa og kals cola til frokost etter man har vært på fylla. Da får man en ny og flott start på dagen etter min mening
Mech's Avatar
Trådstarter
Har jo drukket cola før, men sluttet etter jeg var på dette fordraget. Nei cola er jo søtt, men jeg synes søtsmaken har en bitter ettersmak. I hverfall når jeg hører slike ting som India episoden...
Sitat av Mech
Jeg henviste til en kilde på side.1



Israel er en okkupasjonmakt. Deres militær er verdens 3 største i verden. De sloss for land med palestinerene som ikke innehar noe samlet militær som er konkurransedyktige, ikke at det har noe å si.
De bedriver organisert terrorisme, nedrangering og utrydding av palestinerene.
De bebygger nylig kapret land og bygget jo en gedigen mur som skulle skille dem fra Palestinerene.
Jeg sier ikke at Palestinerene er engler her, men de er ikke samlet på den måten Israel er. Det finnes selvmordbombene, men det er fanatikere og terrorister. De representerer ikke den vanlige palestiner. Jeg velger å tro at det ikke gjelder den vanlige israelitt, fordi de lever under et stabilt demokrati og har valgt et parti med en slik overgreps politikk..

Dette er sånn jeg ser det..

EDIT : Skriveleif
Vis hele sitatet...
Israel har aldri drivi med orginasert terror, og aldri stått for å utrydding av palestinere, er du hett nutt??
Palestinere, eller muslimer blir det samma. Går ÅPENT ut og sier de skal drepe alle Jøder.
bare for å ha sagt det. Israel har aldri gått til krig mot et land, de har 1/3 av det landet de fikk av FN. De kjempet seg til sinai halvøya når både Egypt og Libanon erklærte krig mot dem men de ga det fra seg selv om de hadde 100% rett på det.
Israel er det landet som er minst verd boikotting.
sorry for oftopic men måtte bare få sagt det.
I Israel har en araber samma rettighet som en jøde, bare at de slepper militæret.
I de arabiske landene har jøder ingen rettighet. ikke stemmerett heller.

Israel har vært spittet i flere hunder år, Isreal gjør seg rikt, mens palestinerne kunne vært like velstående om de hadde tatt seg tid til det. Israel var et ørken land før Jødene dyrket det opp. Det er ikke pga diktator heller.. det er sjøl valgt. palestineren kunne godt vært et samlet land
Sist endret av Arthond; 22. mars 2006 kl. 20:07.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Palestinere er vel muslimer. Videre har jo disse nå en regjering hvis mål er å utslette Israel. Go figure. Hva med å flytte tråden tilbake til Coca-Cola og konspirasjonsteoriene? Israel/Palestina-tråder skal det vel finnes nok av fra før.
Hva er egentlig poenget med denne tråden?

Det blir nevnt boikott av CCC, noe som realistisk nok aldri hadde skjedd da det er mer enn nok glade Cola drikkere her i landet.
Jeg deler trådstarterens syn om brus, men jeg deler ikke hans glimrende ide om å boikotte ett internasjonalt firma i milliardklassen som FAKTISK METTER GANSKE MANGE MUNNER I U-LAND VED Å GI FATTIGE MENNESKER ARBEIDSPLASSER OG EN NY START I LIVET.
huffda.. caps lock var på.
Selv om ansvarlige for konstruksjonen av fabrikken dreit seg litt ut, betyr det på ingen måte at bedriften er hensynsløs.
Folk gjør feil- og feil blir rettet opp.

Selv om verden hadde snudd seg på hodet og Norge hadde innført import\produksjonsforbud av produkter fra CCC.
Hadde bedriften kun fått ett lite sår i nedre del av skrokken.
Jeg tror de ikke kunne ha brydd seg mindre.

case closed.
Sist endret av raz; 22. mars 2006 kl. 20:22.
Men er virkelig Coca Cola fysisk avhengighetsdannende? Er det vitenskapelig bevist noen sted?

Selv har jeg merket at jeg blir avhengig av det. Men av hva i det? Sukkeret? Koffeinen? Et annet hemmelig stoff Cola ikke vil fortelle om?
Sitat av Mech
Har jo drukket cola før, men sluttet etter jeg var på dette fordraget. Nei cola er jo søtt, men jeg synes søtsmaken har en bitter ettersmak. I hverfall når jeg hører slike ting som India episoden...
Vis hele sitatet...
du må ha kjøpt den colaen med lime etter det møtet, for den har en bitter ettersmak

Men er virkelig Coca Cola fysisk avhengighetsdannende? Er det vitenskapelig bevist noen sted?
Vis hele sitatet...
Nei, coca cola har ikke lov å putte ting i drikken sin uten å informere på pakken om som det, spesielt ikke noe som er avhengighetsskapende! men jeg vil tru mye av det har med koffein og gjøre, har en del kompisser som prøvde å "slutte" med cola da de fant ut de var avhengige, de våkna om natta og måtte ha cola...
Men med en gang de gikk over til kaffe gikk det bedre, så må være noe i nærheten av koffeinen ja
Du blir avhengi av både Sukker og koffein..
Du blir ikke avhengi av mindre doser, men i større over lengere tid.
Du er vel heller ikke så godt klar over det når du blir avhengi heller..

Det er vel at du følere deg mer opplagt når etter at du har drikki cola, følelsen av trøtthet og engergi tap blir vel erstattet med et like kick som får det til å bli avhengi av det i lengden, jeg er ikke kjemiker enda men veit det er noen her som kan forklare det...
idèen er god, og selv drikker jeg ikke brus og jeg hater hele helvettes konseptet
men den er ureel og overhodet ikke gjennomførbar
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Popp
Nei, coca cola har ikke lov å putte ting i drikken sin uten å informere på pakken om som det, spesielt ikke noe som er avhengighetsskapende! men jeg vil tru mye av det har med koffein og gjøre, har en del kompisser som prøvde å "slutte" med cola da de fant ut de var avhengige, de våkna om natta og måtte ha cola...
Men med en gang de gikk over til kaffe gikk det bedre, så må være noe i nærheten av koffeinen ja
Vis hele sitatet...
Grunnen til at folk blir avhengige av cola er nok ikke ene og aleine pga koffeinen, men jeg sier heller ikke at den ikke er en del av det. Jeg tror myten om avhengighet, all reklamen og tilvending ved å drikke produktet lenge får folk til å savne denne brusen så fælt.

Husker godt at det var et par tre stykker på elektrolinja som snakka om cola kontinuerlig og fortalte om hvor mye de drakk det, og hvor fantastisk denna uforlingelige smaken var. De var til og med litt stolte av det. Der tror jeg trenden og Coca, Colas vanvittige reklamekampanjer ligger bak.

De hemmelige ingrediensene i cola er bare aromastoffer, intet mer..
Mech's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arthond
Israel har aldri drivi med orginasert terror, og aldri stått for å utrydding av palestinere, er du hett nutt??
Palestinere, eller muslimer blir det samma. Går ÅPENT ut og sier de skal drepe alle Jøder.
bare for å ha sagt det. Israel har aldri gått til krig mot et land, de har 1/3 av det landet de fikk av FN. De kjempet seg til sinai halvøya når både Egypt og Libanon erklærte krig mot dem men de ga det fra seg selv om de hadde 100% rett på det.
Israel er det landet som er minst verd boikotting.
sorry for oftopic men måtte bare få sagt det.
I Israel har en araber samma rettighet som en jøde, bare at de slepper militæret.
I de arabiske landene har jøder ingen rettighet. ikke stemmerett heller.

Israel har vært spittet i flere hunder år, Isreal gjør seg rikt, mens palestinerne kunne vært like velstående om de hadde tatt seg tid til det. Israel var et ørken land før Jødene dyrket det opp. Det er ikke pga diktator heller.. det er sjøl valgt. palestineren kunne godt vært et samlet land
Vis hele sitatet...
Det er en meget betennt situasjon det der. Jeg gidder ikke å hive meg inn i den diskusjonen der, og holder fast på mine meninger om saken. Men bare det faktum at Israelittene kommer med militære med offensiver mot mål i urbane strøk der sivile oppholder seg, synes jeg er forkastelig..
Jeg drikker 1 liter cola om dagen muahaha. Driter vel i hva pengene går til så lenge jeg får i meg den deilige sorte sukkermiksturen
Sitat av Mech
Jeg er ikke spesielt glad i brus. Det er så søtt at man får vondt i hue, usunnt med så mye sukker og man får dårlige tenner av det. Men det er ikke av de grunnene jeg har et så negativt syn på brusdrikkingen. Hver gang man kjøper en flaske cola, så støtter man en global kynisk industri som utnytter fattige land til de grader. Et av flere eksempler er India episoden. De kjøpte opp store landemoråder rundt en innsjø i ett fattig strøk i India. Sperret innsjøen og laget coca cola fabrikk. Konsekvensen av dette var at innbyggerene ikke hadde råd til å slukke tørsten mange tørstet ihel.
Spørmålet er om vi skal tillate skile kompagnier en tilgang på det norske markedet når de opperer slik? Jeg tenker ikke på en luksus avift på varen som hadde vært et typisk feigt og utspekuert forslag fra sosialdemokratene, men et fullstendig importforbud?
Jeg vil gjerne høre motargumenter her.

Åpner for en debatt her, så "du er en dust" poster er vel ikke nødvendig?
Vis hele sitatet...

Det synes jeg var et meget godt forslag. Ikke bare i dette tilfellet, men i det store og hele og. For å sikre alle land en god økonomi burde man helle finne små selskap for import av forskjellige varer. Det er ikke mye vits i å sende en slamp penger eller hjelpe folk med å få utdanning osv. for å få et land opp på føttene for pengene forsvinner og alt blir det samme igjen. Det som faktisk livnærer et land er eksport, eller det er ihvertfall det som er måten å få fordelt ressursene i verden på.

Hadde vi derimot hjulpet landet med f. eks. å få et godt sukkerjordbruk for så å kjøpe sukkeret de produserer til en fornuftig pris så ville landet kommet på føttene igjen og holdt seg der i det lange løp. Kanskje hadde sukkerprisene gått opp, men indirekte ville jo det bare si at en nordmann som kjøper sukker også kjøper U-hjelp. Det er ganske mange nordmenn som kjøper sukker (hver og en av oss vil være nødt til å kjøpe sukker før eller senere tør jeg påstå), dermed vil alle nordmenn gi sin slamp med u-hjelp automatisk.
Sukkerjordbruket måtte jo selvsagt kontrolleres av kjøperen slik at ikke korrupsjon oppstår. På den måten vil pengene være sikret å handle i riktige hender.
Jo, kanskje et ganske idealistisk system som mange sier ikke vil fungere i praksis.
Men det fungerer mye bedre å jobbe seg mot en ideologi enn å bare gi opp. Om vi ikke får utført systemet 100% vil det ihvertfall gjøre en forskjell. Den forskjellen har noe å si.

Selv bruker jeg å tenke på hvem som har produsert varen jeg kjøper i butikken (selvsagt trår jeg jo utenfor innimellom), men mannen i gata tenker nok ikke over det og øser ut med penger til Nestlè, Coca Cola og andre masseproduserende konsern.
Dette gjør bare til at de store blir større og de små ikke får en sjangse til å klare seg, forsåvidt et resultat av vår alles kjære drepende kapitalisme.
Det er viktig å tenke på hvor pengene går før man bruker dem!

Forøvrig synes jeg det er meget rart at Coca Cola får fortsette om det er sant at de har utført slike aksjoner, men det er vel bare enda et tegn på at pengene styrer det hele samme hvor vondt det som skal styres er. Finnes det virkelig ingen internasjonale lover mot dette? Isåfall bør Norge være de første til å utgjøre en forskjell!
hmm tenkte på alt dere sier om u landa og sånt ... men trudde de mekka den norske coca colan på cola fabrikken i lørenskog.. // den som har sån fint coca cola skilt og ligger rett ved sina en el-kjøp butikk så¨da blir det 2 fluer i en smekkk
Får man både colan og pc delene og div ting :P
Sist endret av mofo_ja; 29. mars 2006 kl. 23:37.
Synes faktisk det er mye verre med tobakksfabrikkenes utnyttelse av arbeidskraft i u-land. Der tobakksbøndene jobber ræva av seg for en årslønn på 1500 til 2000 kr på et godt år. Selv om jeg røyker selv, ville jeg heller støttet en boikott av slik virksomhet før jeg prater om en boikott av cola. Kanskje litt off-topic, men synes ikke coca cola company er verstingene her i verden...
*sniff sniff* Hmm....Jeg synes det lukter litt RU her! Men det er da vel en fair sak, det også. Like fair som at enkelte velger å drikke Cola. Regner med du ikke spiser på McDonalds, Burger King, kjøper klær av merkene Circa, Triumph osv osv - lista er LANG! Daglig benytter vi oss ( ja-a, du også ) av hundrevis av produkter der menneskgrupper, såvel som enkeltpersoner, kynisk har blitt undertrykt under produksjonen. Dassringen du bruker når du sitter på ramma kan være håndspikket av sultne barn i Afrika og papiret du skriver på kan være laget av trær fra regnskogen. Verden er FÆL, men sånn har det altså blitt, og det er ingenting du/vi egentlig kan gjøre med det.

Jeg vil også minne om hvor viktig det er med kildekritikk. Hvem holdt foredraget om Coca Cola du var på? Jeg har lest tre forskjellige oppsummeringer av tragedien i India, og alle var forskjellige. Naturligvis vil ikke Coca Cola sin versjon passe overens med Rød Ungdom eller andre jalla-bevegelser sin. Coca Cola vil bortforklare, RU vil fordømme "kapitalistsvina" og Ola Nordmann vil bare ha den fordømte sukkerlesken han har blitt avhengig av.

Vi kan være enige i at brus er skummelt for helsa og alt det der, men vær så snill, ikke legg ut om moralen i å selge Cola, når du selv benytter deg av andre firmaers produkter, firmaer som sitter med drit til langt over hårrota - Media har bare ikke oppdaget dem enda!
Sitat av bjarneper
*sniff sniff* Hmm....Jeg synes det lukter litt RU her! Men det er da vel en fair sak, det også. Like fair som at enkelte velger å drikke Cola. Regner med du ikke spiser på McDonalds, Burger King, kjøper klær av merkene Circa, Triumph osv osv - lista er LANG! Daglig benytter vi oss ( ja-a, du også ) av hundrevis av produkter der menneskgrupper, såvel som enkeltpersoner, kynisk har blitt undertrykt under produksjonen. Dassringen du bruker når du sitter på ramma kan være håndspikket av sultne barn i Afrika og papiret du skriver på kan være laget av trær fra regnskogen. Verden er FÆL, men sånn har det altså blitt, og det er ingenting du/vi egentlig kan gjøre med det.

Jeg vil også minne om hvor viktig det er med kildekritikk. Hvem holdt foredraget om Coca Cola du var på? Jeg har lest tre forskjellige oppsummeringer av tragedien i India, og alle var forskjellige. Naturligvis vil ikke Coca Cola sin versjon passe overens med Rød Ungdom eller andre jalla-bevegelser sin. Coca Cola vil bortforklare, RU vil fordømme "kapitalistsvina" og Ola Nordmann vil bare ha den fordømte sukkerlesken han har blitt avhengig av.

Vi kan være enige i at brus er skummelt for helsa og alt det der, men vær så snill, ikke legg ut om moralen i å selge Cola, når du selv benytter deg av andre firmaers produkter, firmaer som sitter med drit til langt over hårrota - Media har bare ikke oppdaget dem enda!
Vis hele sitatet...
Vi har da både ingefærøl og solo i norge, to flotte bruser!
Sparer dessuten staten for endel penger i tanntjenester for unge ved å forby cola, som jo er den eneste brusen med fosforsyre i tillegg til resten.
Cola skal man nyte en gang i uke samme som sigar og alkohol. Kun idioter drikker/røyker hverdag. Men bare sett i gang og boikotte alt sammen - jeg driter i hvor varene kommer fra så lenge jeg kan kjøpe og leve av det...
Sitat av Innipunn
Vi har da både ingefærøl og solo i norge, to flotte bruser!
Sparer dessuten staten for endel penger i tanntjenester for unge ved å forby cola, som jo er den eneste brusen med fosforsyre i tillegg til resten.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror Coca-Cola er den eneste brusen som skader tennene dine tar du veldig feil, det som er mest skadelig i brusen er syren (som finnes i nesten alle drikke og mat), og denne syren finner du i ALLE brustyper. Faktisk er Juice mer skadelig for tennene enn Coca-Cola..
Sitat av Teegah
Hvis du tror Coca-Cola er den eneste brusen som skader tennene dine tar du veldig feil, det som er mest skadelig i brusen er syren (som finnes i nesten alle drikke og mat), og denne syren finner du i ALLE brustyper. Faktisk er Juice mer skadelig for tennene enn Coca-Cola..
Vis hele sitatet...
De andre skader tennene ja, men det er bare Coca Cola som har fosforsyre i tillegg til de vanlige syrene. Derfor blir den mye verre.
Mech's Avatar
Trådstarter
Sitat av bjarneper
*sniff sniff* Hmm....Jeg synes det lukter litt RU her! Men det er da vel en fair sak, det også. Like fair som at enkelte velger å drikke Cola. Regner med du ikke spiser på McDonalds, Burger King, kjøper klær av merkene Circa, Triumph osv osv - lista er LANG! Daglig benytter vi oss ( ja-a, du også ) av hundrevis av produkter der menneskgrupper, såvel som enkeltpersoner, kynisk har blitt undertrykt under produksjonen. Dassringen du bruker når du sitter på ramma kan være håndspikket av sultne barn i Afrika og papiret du skriver på kan være laget av trær fra regnskogen. Verden er FÆL, men sånn har det altså blitt, og det er ingenting du/vi egentlig kan gjøre med det.

Jeg vil også minne om hvor viktig det er med kildekritikk. Hvem holdt foredraget om Coca Cola du var på? Jeg har lest tre forskjellige oppsummeringer av tragedien i India, og alle var forskjellige. Naturligvis vil ikke Coca Cola sin versjon passe overens med Rød Ungdom eller andre jalla-bevegelser sin. Coca Cola vil bortforklare, RU vil fordømme "kapitalistsvina" og Ola Nordmann vil bare ha den fordømte sukkerlesken han har blitt avhengig av.

Vi kan være enige i at brus er skummelt for helsa og alt det der, men vær så snill, ikke legg ut om moralen i å selge Cola, når du selv benytter deg av andre firmaers produkter, firmaer som sitter med drit til langt over hårrota - Media har bare ikke oppdaget dem enda!
Vis hele sitatet...
De som holdt fordraget var flere faktisk. Kirkens nødhjelp. Vi hadde også Besøk av "Fremtiden i våre hender". De snakkef forøvrig på et bredere plan, mer generelt om store og kyniske kompanier.

Offtopic. Hvorfor synes du RU er en jalla organisasjon?(?).. eller du kallte den noe i den duren..
Hvorfor ikke boikotte alle store firmaer? Nike, Adidas, Umbro osv. driver med slike ting og alle (burde) vet det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mech's Avatar
Trådstarter
Sitat av isolid
Synes faktisk det er mye verre med tobakksfabrikkenes utnyttelse av arbeidskraft i u-land. Der tobakksbøndene jobber ræva av seg for en årslønn på 1500 til 2000 kr på et godt år. Selv om jeg røyker selv, ville jeg heller støttet en boikott av slik virksomhet før jeg prater om en boikott av cola. Kanskje litt off-topic, men synes ikke coca cola company er verstingene her i verden...
Vis hele sitatet...
Enig.. tobakksindustrien er jo også meget kynisk.
Mange sorgelige historier fra disse plantasjene.
Sprøytemiddler som forandrer arvestoffer som disse fatigge folka blir utsatt for..

Men må inrømme at jeg snuser.. håper bare ikke at snus tobakken er produsert der.. prøver jo å slutte da..
▼ ... over en uke senere ... ▼
nei, forby cola er bare dumt.. det produserers i Norge også.. drakk 1,5 liter til frokost i dag jeg...
Sitat av Mech
[...]Jeg ser gjerne en Boikott av Israel og USA.[...]
Vis hele sitatet...
Da kan vi jo boikotte Palestina og Iran i samme slengen da.
Sitat av Thedeeq
Et importforbud mot Coca Cola? Såvidt jeg veit, så lages all CC som drikkes i Norge på Lørenskog, men det er denne Xen som importeres.
Vis hele sitatet...
Man burde hvertfall boikotte CCC, selv om vår cola i Norge bare kommer fra Lørenskog. For det rettferdiggjør ikke det som hele kompaniet gjør i andre deler av verden.

Boikott coca cola company!