Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 10392
Hei, noen av dere som jobber gjennom personalhuset? Jobbet gjennom de en periode ifjor! Å nå har jeg fått lønnslipp på feriepenger som er rett rundt hjørnet! Men finner ikke passordet til den, prøvd mailen min, personnr og fødselsdato.. Men kommer ikke inn... Noen som kan ha noe tips? Står ikke hva pssordrt skal være
Det kan være 5 siste sifre i personnummer eller kontonummeret ditt - det er ihvertfall slik for de som sender meg lønnslipper.
På jobben min så bruker de 5 siste tall i kontonr du får lønn på
I følge denne linken er det personnummeret ditt. Side 6. https://www.personalhuset.no/globala...g-revidert.pdf
Den som bare er der
Postnummer hos meg
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av puppetwar Vis innlegg
Hei, noen av dere som jobber gjennom personalhuset? Jobbet gjennom de en periode ifjor! Å nå har jeg fått lønnslipp på feriepenger som er rett rundt hjørnet! Men finner ikke passordet til den, prøvd mailen min, personnr og fødselsdato.. Men kommer ikke inn... Noen som kan ha noe tips? Står ikke hva pssordrt skal være
Vis hele sitatet...
Siste fem siffer i kontonummer slik The Riddler sier
Kan også være ansatt nr ditt
Varierer fra bedrift til bedrift.

Normalt er det:
Hele fødselsnummeret (11 siffer)
Personnummeret (5 siffer, siste 5 i fødsels)
Siste 5 i kontonummeret ditt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo slikt ein bør tipse datatilsynet om. Så systematiske passord, som erså lett tilgjengeleg for tredjeparter er neppe god nok beskyttelse.
Hos har vi ååååmmdd

Altså året du er født, deretter måneden og til slutt dagen duer født.
Det er hele personnummeret for de som jobber i Personalhuset
New generation
colakork's Avatar
Personalhuset Rogaland bruker 5 siste sifre fra kontonummer som kode..
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er jo slikt ein bør tipse datatilsynet om. Så systematiske passord, som erså lett tilgjengeleg for tredjeparter er neppe god nok beskyttelse.
Vis hele sitatet...
Da må det kanskje først bli et lovkrav å ha passord på et slikt dokument?

Hos oss er det ingen passord
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Da må det kanskje først bli et lovkrav å ha passord på et slikt dokument?

Hos oss er det ingen passord
Vis hele sitatet...
https://www.datatilsynet.no/personve...ng-lonnsslipp/

Så kort fortalt: det er krav til effektiv beskyttelse. Effektiv vil sei at tredjeparter ikkje enkelt skal få tilgang til informasjonen. Det kan t.d. vere at informasjonen vert overført innan eit nettverk databehandler har styringa på, og at tilgangen er autentisert. T.d. vil ei nettside, sikra med TLS og sterk autentisering vere heilt OK, og ein treng då ikkje kryptere dokumentet.

Men her er dokumentet kryptert, og då har åpenbart arbeidsgjevar konkludert med at dei må det for å oppfylle krava frå datatilsynet. Det er samtidig åpenbart at informasjon som er såpass lett å finne, neppe er god nok beskyttelse.

Forøvrig er det jo spennande å anta at fordi det vert gjort på ein måte hos deg, blackkoz, så er den måten lovleg.
Sist endret av vidarlo; 1. juli 2019 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.