Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3598
Hei.
Jeg har søkt litt ulike jobber både nå og tidligere. I en del jobber krever de politiattest. Jeg ble tatt for promillekjøring for noen år siden, så har dermed dette på rullebladet mitt.

Jeg har søkt i hovedsak på jobber i forbindelse med support/kundeservice i firma som driver med IT og inkasso ol.
Noen skriver at man må ha såkalt "plettfri vandel", andre ber kun om polititattest, men sier ikke noe mer vedrørende det.

Jeg har vært i kontakt med politiet på mail for å høre hva firmaene egentlig har krav på å få vite, men det blir så generelt (fordi jeg ikke helt vet hva slags politiattest de ønsker) at jeg kun har fått et generelt svar som henviser til Politiregisterforskriften §34-9. Den er jo grei nok, men jeg syns likevel det er vanskelig å tolke hva de egentlig ha rett til å få tilgang til.

Nå er jeg i utgangspunktet tilbudt en jobb innenfor IT-support. Jeg svarte under intervjuet ut av automatikk og sa "nei, der vil dere ikke finne noe". Svarte slik fordi jeg tenkte at et IT-supportfirma aldri skulle kunne ha krav på opplysninger om promillekjøring. Henvendte meg likevel til politiet for å dobbeltsjekke og der fikk jeg som svar at utfra forskriften kan de muligens kunne kreve uttømmende, slik at alt vil stå. Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor det skulle være relevant, men hvis de likevel kan kreve det så står jeg jo igjen som en som har løyet til dem og det regner jeg med de ikke syns er et veldig godt førsteinntrykk.

Er det noen som har erfaring i forbindelse med dette?
Jeg vet jeg kan spørre direkte, men vil gjerne ha litt erfaringer rundt det. Jeg er redd for å måtte gå glipp av jobben og jeg blir utrolig frustrert over at et feilgrep jeg har sonet en straff for, som har lite med jobben å gjøre - i tillegg til at jeg ikke har latt "noe slikt" påvirke jobben min tidligere, skal ødelegge sjansene mine videre.
Hei, blir litt kort da jeg skriver på mobil. Men arbeidsgiver kan kun kreve dette basert på spesifikke grunner som er hjemlet i lov. I ditt tilfelle, som jeg kan relatere til (IT), så kan dette (uttømmende) bl.a. Kreves om du får tilgang til sensitiv informasjon i yrket.
Trådstarter
18 0
Ja, han som intervjuet meg sa det var fordi man har tilgang på sensitive personinformasjon. Men hva er det på en måte? Tenker at det kan inkluderer ekstremt mye som har null relevans med en promillekjøring?
Hvis du blir konfrontert med løgn, så kan du jo svare at du mente at de ikke ville finne noe relevant der. Det er jo sant. En episode med fyllekjøring er ikke relevant for om du kan holde på sensitiv informasjon.
Trådstarter
18 0
Takk for svar. Ja, som du skriver entropi, må jeg bare svare ærlig hvis det blir en sak. Jeg lurer likevel, det virker som så veldig mange ulike jobber skal ha slike tilganger på informasjon om meg. Hvis man sammenligner det med en pasientjournal kan jo det være mye verre ting som kan påvirke arbeidsplassen der, som også er ulovlig, men personen har bare ikke blitt dømt for det.
Tenker at promillekjøringen hadde vært veldig relevant å få med hvis jeg søkte på en jobb som innebar kjøring, bussjåfør for eksempel.
Har jobbet som utvikler (programmerer) i 20 år, mange forskjellige selskaper (bl.a. 2 inkassoselskaper) og oppdrag. Har aldri blitt bedt om politiattest, så at de ønsker det virker for meg noe spesielt.
Det er politiet som avgjør hva slags informasjon en arbeidsgiver har krav på. Jeg har f eks jobbet i skolen, og der får man bare attest som sier noe om forhold som kan være relevant (overgrep etc). Jeg har dermed ren attest i de tilfellene, selv om jeg er dømt for promillekjøring. Enkelte arbeidsgivere skriver "uttømmende attest", "plettfritt rulleblad" etc uten å egentlig vite hva det innebærer / de vet ikke at de ikke har krav på det. Jeg ville gjort som Entropi sier. Folk flest er svært lite interssert i en promilledom. Dette berører nok flere enn vi tror. Ikke la dette stoppe deg.