Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6497
God kveld, freaks!

For rundt tre uker siden, flyttet dama og jeg inn i en ny leilighet.
Siden været har vært veldig bra i det siste, har vi grillet et par ganger,
på vår egen terrasse, med en kullgrill. (maks 5-6 ganger)
I går kom bestyrer i borettslaget innom og sa at det hadde kommet en klage på dette, fra naboen over oss.
Det står ingenting i kontrakten om at det ikke er lov til å grille, men
det står at man ikke skal oppføre seg sjenerende ovenfor andre.
De mener jo da at dette er sjenerende oppførsel, mens jeg mener det er
100 % pisspreik.

Hva tenker dere?
Ha en fin kveld videre!
Frankrikes Solkonge
Jeg vet selv at jeg ikke hadde satt pris på lukta av kullgrill. Den har en vesentlig mer sjenerende lukt enn gassgrill. Du bruker vel tennvæske også regner jeg med? Den lukta henger i ganske lenge. Er det så ille å investere i en elektrisk grill da? Får da en fin grill til 1500 som ikke skaper sjenerende lukt når du lager mat.
Om det er lukta av grillkull og tennvæske som sjenerer kan du jo investere i gassgrill?

Det høres nok drøyt ut for den som griller, men det kan være noe i det altså.
Du kan jo fyre opp grillen og spørre naboen over om du kan komme å lukte på forholda de klager over.

Om dere har en liten plen dere kan flytte grillen til mens den venter på å bli klar går jo også. (litt verre om dere bor i høyden)
Det første som slår meg, er at det er ikke opp til deg å bestemme hva som er sjenerende for andre, dersom andre plages av røyken fra grillingen din, så hjelper det ikke at du synes det er pisspreik.
Jeg har full forståelse for at andre kan plages av at du griller. Hvis naboene lufter fordi det er fint vær og varmt, risikerer de å få leiligheten fylt av røyk og grill-os, noe som fort kan oppleves som sjenerende.
Her jeg bor er det forbudt med kullgrill i de fleste borettslagene rundt omkring. Så for meg er det ikke noe rart at dere har fått en klage.
Det er varmt som faen. Folk vil ha vinduene åpne for frisk luft, men ønsker ikke å få masse kullrøyk og lukt av tennvæske med på kjøpet. Du har en nabo rett over, da må det jo være ganske lett å forstå at all den osen som flyr beleilig vekk fra din terrasse, går rett opp til han.
Sist endret av mentalmelt; 2. juni 2016 kl. 22:56.
Trådstarter
35 4
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det første som slår meg, er at det er ikke opp til deg å bestemme hva som er sjenerende for andre, dersom andre plages av røyken fra grillingen din, så hjelper det ikke at du synes det er pisspreik.
Jeg har full forståelse for at andre kan plages av at du griller. Hvis naboene lufter fordi det er fint vær og varmt, risikerer de å få leiligheten fylt av røyk og grill-os, noe som fort kan oppleves som sjenerende.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel ikke bestemt hva som er sjenerende eller ikke?
Jeg uttalte meg om min mening, deretter å spørre dere
om jeg er på jordet eller ikke.

Jeg sier ikke at jeg har rett, men JEG mener fortsatt at det er spesielt, når man bor i Oslo sentrum at litt grill lukt er så ekstremt ille, at de faktisk ble personlig frekke mot meg når jeg sto på terrassen istad.
og det er ikke snakk om grillsesions på flere timer, det er snakk om grilling som har vart i 10-15 min 5-6 ganger i løpet av over 3 uker.
Grillen bruker jo tid på å bli klar, om du kan grille. Her kommer jo den meste osen av grillkull og tennvæske fra. Den avgir mat/grill os under grilling og
Den oser fortsatt etter du er ferdig å grille.

Om du bare griller pølser mtp grilltiden din spiller ingen rolle, og grilling 5-6 ganger på 3 uker er jo ganske mye, spesielt i kulegrill med kull og tennvæske.

Hvor du bor, om det er i skauen eller midt i sentrum er vel det samme for naboen som føler seg sjenert av osen.
Trådstarter
35 4
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er varmt som faen. Folk vil ha vinduene åpne for frisk luft, men ønsker ikke å få masse kullrøyk og lukt av tennvæske med på kjøpet. Du har en nabo rett over, da må det jo være ganske lett å forstå at all den osen som flyr beleilig vekk fra din terrasse, går rett opp til han.
Vis hele sitatet...
Bruker ikke tennvæske, og naboen bor over meg til høyre, grillen var satt på andre siden terrassen, så røyken går ikke en gang i mot de.
beklager for at jeg forklarte feil, naboen rett over meg, eller alle de andre for den saks skyld har ikke sagt annet enn "oi, det luktet godt, hva griller dere?"
Frankrikes Solkonge
Sitat av Illusious Vis innlegg
Jeg sier ikke at jeg har rett, men...
Vis hele sitatet...
For å være litt pirkete, så er overskrifta "Hvem har rett?"

Men kullgrill er ikke noen god lukt, og noen er mer var enn andre på lukter. Du er kanskje mindre var overfor lukter enn det naboen din er. Du er også i grillhumør og tenker ikke så mye på lukta heller.

Jeg skal ikke spørre deg om du hadde likt at naboen din hadde tent opp kullgrillen sin mens du hadde prøvd å lufte ut litt av huset eller tørket klærne dine på terrassen. Mest sannsynlig svarer du at du ikke hadde brydd deg.

Men ha det i bakhodet bare. Det at naboene blir regelrett frekke mot deg bør du ta direkte opp med dem.
Vinden skifter lett retning..

Det kan selvfølgelig være at denne ene naboen er en regelrytter og skikkelig grinebiter.
Mange liker å klage over den minste ting de kan finne i leiekontrakten så lenge det ikke gjelder de selv.

Det kan da ikke være spesielt vanskelig eller dyrt å investere i noe du kan bruke uten å få klager.

Ellers må du jo regne med å få klager gjennom hele sommeren og dårlig forhold til dine nye naboer.
Dette er vel ikke ønskelig som nyinflyttet?
Synes ikke denne saken handler om å ha rett, men om å ta hensyn. Hvis naboen ikke liker det, så kan du enten kjøpe en gassgrill og kose deg videre på verandaen, eller gjøre retten til å grille til din personlige kjepphest og bli uvenner med naboen. Godt mulig at han er en frekk og vanskelig fyr, men det betyr ikke at du må operere på samme nivå.
Sist endret av entropi; 2. juni 2016 kl. 23:18.
Trådstarter
35 4
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
For å være litt pirkete, så er overskrifta "Hvem har rett?"

Men kullgrill er ikke noen god lukt, og noen er mer var enn andre på lukter. Du er kanskje mindre var overfor lukter enn det naboen din er. Du er også i grillhumør og tenker ikke så mye på lukta heller.

Jeg skal ikke spørre deg om du hadde likt at naboen din hadde tent opp kullgrillen sin mens du hadde prøvd å lufte ut litt av huset eller tørket klærne dine på terrassen. Mest sannsynlig svarer du at du ikke hadde brydd deg.

Men ha det i bakhodet bare. Det at naboene blir regelrett frekke mot deg bør du ta direkte opp med dem.
Vis hele sitatet...

Nå tror jeg du misforstår meg.
Selv om jeg mener at det er tull og tøys, så sier jeg ikke at det er det, jeg sier at jeg mener det er det. Hvis du skjønner hva jeg mener?

Sitat av entropi Vis innlegg
Synes ikke denne saken handler om å ha rett, men om å ta hensyn. Hvis naboen ikke liker det, så kan du enten kjøpe en gassgrill og kose deg videre på verandaen, eller gjøre retten til å grille til din personlige kjepphest og bli uvenner med naboen. Godt mulig at han er en frekk og vanskelig fyr, men det betyr ikke at du må operere på samme nivå.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke til å fortsette, uansett hva jeg mener om det, jeg gidder ikke krangle om noe så dumt som dette.
Det finnes nok større problemer å bekymre seg for.
Jeg ville bare høre hva folk synes, så takk for alle svar
Sist endret av Illusious; 2. juni 2016 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Der er jo bra.

Nei, hva er det rett å bli plaget av? Folk har vel forskjellig terskel på ulike ting. Jeg plages ikke av grillukt, men ser for meg at kanskje noen med astma eller sånt vil plages veldig av det. Selv sliter jeg med søvnen og plages av bråk om natta. Sikkert noen som synes jeg er verdens kjipeste kjerring for det. Man får vel bare prøve å finne noen kompromisser som alle kan leve med, eller flytte til skogs. Men så klart, ideelt sett bør man jo si fra på en ok måte.
Sitat av Illusious Vis innlegg
Bruker ikke tennvæske, og naboen bor over meg til høyre, grillen var satt på andre siden terrassen, så røyken går ikke en gang i mot de.
beklager for at jeg forklarte feil, naboen rett over meg, eller alle de andre for den saks skyld har ikke sagt annet enn "oi, det luktet godt, hva griller dere?"
Vis hele sitatet...
Det høres jo ut som naboen din kanskje er litt kranglete da. Samtidig går det an å ta hensyn til at ikke alle liker å lukte på andres mat gjennom vinduet sitt. =)

Har dere noen vedtekter kanskje, som ikke er en del av kontrakten?
Sist endret av mentalmelt; 3. juni 2016 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt normalt at kullgrill ikke er tillatt i borettslag der man bor tett. Dette er ikke kun fordi det er sjenerende for naboer, men også pga brannsikkerhet.

Fra norsk brannvernforening:

På balkong skal man aldri bruke kullgrill på grunn av stor fare for brannspredning. Elektrisk grill og gassgrill er tryggere alternativer fordi man i større grad kan kontrollere varmen.
Sist endret av bruisepristine; 3. juni 2016 kl. 00:11.
Jeg tenker også at du bør få tak i vedtektene for borettslaget ditt. Min erfaring fra Oslo er at kullgrill ofte ikke tillates.
Hvorfor mener du at det er "100% pisspreik"? Har du prøvd å lene deg over en grill noen gang? Jeg ville også blitt rimelig forbanna om jeg hadde fått grillos og gass inn i stua. Dette synes jeg du burde ha tenkt på før du begynte ...
Edit: SELVFØLGELIG hvis det er snakk om å grille med kull og varme. En hver annen type grilling vil jo vare nesten det samme som å steke på en ovn. Enten er noen plaget av lukt / os du ikke merker selv, eller så er naboen bare sur.
Sist endret av Lotuspotus; 3. juni 2016 kl. 11:09.
Han skriver i OP at det er kullgrill - og ja, jeg hadde også vært "kjip" og sagt fra om det der.
Hater lukta og vil ikke ha den inn gjennom vindu og dører.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Grillen bruker jo tid på å bli klar, om du kan grille. Her kommer jo den meste osen av grillkull og tennvæske fra. Den avgir mat/grill os under grilling og
Den oser fortsatt etter du er ferdig å grille.

Om du bare griller pølser mtp grilltiden din spiller ingen rolle, og grilling 5-6 ganger på 3 uker er jo ganske mye, spesielt i kulegrill med kull og tennvæske.

Hvor du bor, om det er i skauen eller midt i sentrum er vel det samme for naboen som føler seg sjenert av osen.
Vis hele sitatet...

Forskjellen er at om man bor "midt i skauen" så har man som regel ikke naboer i etasjen rett over og man har sin egen tomt og gjør stort som en vil der. Og ofte så er det jo heller ikke like tett på naboene på "landet".

I leiligheter/sameie/obrettslag etc så er det ofte bestemmelser som forbyr bruk av kullfyrt grill fullstendig og det er gjerne nedfelt i vedtektene.

Er helt enig med brewgrow at det hjelper ikke om du griller deg noen pølser på 5 minutter, når selve oppfyring og nedbrenning av kull fort tar 15-20 minutter.

TS gjør det enkelt for deg selv. Sjekk om du kan bruke gass eller elektrisk og hold deg til det fremover så slipper du å få frekke kommentarer og slipper at naboene hater deg fordi du ikke vil innordne deg.

Er du likegyldig og gir totalt katta så grill på og se hvor langt de andre er villig til å gå. Kanskje blir du kasta ut, om de har vedtekter som tilsier at det er mulig. Kanskje må naboene bare finne seg i å lukke vinduer. Utfallet kommer nok an på hva som står i vedtekter og ordensregler etc, men du vil jo ikke bli veldig populær om du stadig fyrer opp kullet og plager naboene. Men om du kan leve godt med å være hata blant naboene så kjør på.

Tenk om det var motsatt, at du forsøkte å lufte ut for å klare deg gjennom den plutselige varmen. Og straks du slår opp vinduer så siver det inn røk fra naboen grill, fet tung røk full av tennveskelukt som gjør at du enten må sitte med vinduene lukket eller regne med en ekstra rundvask eller to. Ikke veldig kjekt eller hva?
Sist endret av frtoretang; 3. juni 2016 kl. 13:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
35 4
Jeg hadde vært 110% enig med min nye gode venn, om tilfellet var at røyken steg direkte opp til han, og kåken hans ble helt røyklagt, men det gjør den altså ikke.
Det er nettopp derfor jeg reagerte på at han ble så sint, og begynte å bli frekk. Verdt å nevne at han også hadde klaget på en annen nabo jeg snakket med idag, om at barna hans bråket for mye når de lekte utenfor bygget på plenen, de er to og tre år. Jeg har selv vært vitne til at de leker, og det er helt minimalt med lyd, de sitter på plenen å leker med dukker.
Så jeg stor fortsatt på mitt om at jeg syns han er en sær fyr, MEN som jeg nevnte tidligere, kommer jeg ikke til å fortsette med kullgrill, selv om jeg foretrekker det.
Denne saken legger jeg død, så går jeg til innkjøp av en gassgrill.
Ha en fin helg og takk for alle svar!
Sitat av Illusious Vis innlegg
Jeg har vel ikke bestemt hva som er sjenerende eller ikke?
Vis hele sitatet...
Du har kanskje ikke det, men denne setningen: De mener jo da at dette er sjenerende oppførsel, mens jeg mener det er
100 % pisspreik.
Ga meg et inntrykk av at du mener det andre synes er sjenerende ikke skal tas hensyn til, da det er hva du mener er sjenerende som teller.

Sitat av Illusious
Jeg uttalte meg om min mening, deretter å spørre dere
om jeg er på jordet eller ikke.

Jeg sier ikke at jeg har rett, men JEG mener fortsatt at det er spesielt, når man bor i Oslo sentrum at litt grill lukt er så ekstremt ille, at de faktisk ble personlig frekke mot meg når jeg sto på terrassen istad.
og det er ikke snakk om grillsesions på flere timer, det er snakk om grilling som har vart i 10-15 min 5-6 ganger i løpet av over 3 uker.
Vis hele sitatet...
For meg, som er født og oppvokst i en bygård i Oslo, i en leilighet med balkong, synes jeg det er ganske spesielt at du ikke har forståelse for at det kan være sjenerende for andre at du griller på terrassen. Nå er nok mitt bilde av forholdene farget av hvordan jeg selv har bodd, så mulig forholdene der du bor er veldig annerledes, og derfor gjør det vanskelig for naboen å plages av din grilling. Og ut fra min erfaring, er det veldig vanlig at det ikke er tillatt med kullgrill på terrasse/balkong, men om man derimot tar med seg grillen ut på fellesarealet, pleier bruk av kullgrill sjelden være noe problem. Snarere tvert i mot, mange borettslag har gjerne egen grillplass.

Dersom forholdene hos deg er veldig forskjellig fra hvordan jeg ser for meg at det er, så er det mulig jeg vil se annerledes på det.

Når det kommer til gassgrill, som flere nevner, så er det fint lite bedre enn kullgrill når det kommer til røyk og matos. Ja, du slipper røyk (litt avhengig av hvor flink man er til å gjøre ren gassgrillen) og tennvæske-os under opptenning, som du har med kullgrill, men så fort man hiver på maten og fettet pipler frem, oser det rimelig greit fra gassgrill også.

Nå vet jeg ikke hva du griller og hva slags kull du bruker, men generelt oser det godt fra kullgrill. Eneste alternativet jeg har vært borti, som kan ligne beskrivelsen du gir av kun matlukt, er elektrisk grill, der grillelementene er plassert i toppen av grillen.
Sist endret av Veggen; 4. juni 2016 kl. 03:13.
Forstår ikke hvorfor folk eller "byfolk" er så sur på måker og kullgriller synes det er koselig når naboene fyre opp kullgrillen, da stikk jeg nesten alltid på vinmonopolet og butikken å kjøper rose vin og pølser

Valget ditt er å fortsette med kullgrill eller kjøpe gass grill, evt flytt.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Ser du skriver at du vil legge kullet på hylla og skaffe gassgrill i stedet. Men kunne det vært en idé å prøve å komme klagene i forkant? F.eks høre hvor ofte naboen eventuelt synes det er greit at du griller, spørre om du kan komme opp og kjenne hvordan forholdene faktisk er (som nevnt tidligere) eller lignende.