Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1053
Heisann

I Stavanger-Aftenblad er det atm 2-3 artikler om datasikkerhet, og om at folk kaster pcene sine rett til returmottakere uten å ødelegge HDD.


Så til denne filmen:
http://www.aftenbladet.no/tv/Hva-fan...=#.UWltwLWeO3A

Her ser man hvor enkelt Politiet arbeider, er helt sikker på at de har sterkere programmer osv til å utføre ting i saker, men her vises det hvor enkelt det kan gjøres.


Har selv brukt Recuva de gangene jeg har hatt behov for å hente ut slettede filer osv.

Lurer på hvilket program er det han politi fyren bruker ?
Han har enkelt og greit bare åpnet harddiskens filer i en vanlig utforsker, noe du kan gjøre fra mange forskjellige plattformer. Recuva er et program for å finne tilbake SLETTEDE filer men de aller fleste som kaster gamle maskiner vet ikke engang hvordan de enkelt bør slette filene.

Som politimannen sier, slå en spiker gjennom plata i harddisken så er du trygg.
Bare det å løsne dekselet på harddisken og plante fingeravtrykk på plata sånn som han allerede hadde gjort gjør det nok for vanskelig å hente ut data.

Det er jo ikke sånn at ymse kjeltringer har råd til å sende en vilkårlig defekt harddisk til IBAS for å få ut data. Da er det selvsagt enklere bare å sjekke neste maskin fra bakgården til el-sjappa...
http://www.dban.org/ + spiker er nok det beste, ja.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Eller bare skru ut harddisken(e) og kaste resten.
Jeg har aldri kasta en eneste harddisk, jeg tar vare på alle sammen.
Ikke fordi at jeg har så mye og skjule, men da har jeg data i fra "gamle dager" tilgjengelig dersom jeg får bruk for det, noe som skjer rett som det er.

Viss det er noe jeg VIL skjule, så bare krypterer jeg hele harddisken, så kan de prøve alt de vil med og få noe ut av den, det klarer de ganske enkelt ikke. -Forutsatt at man bruker et vettugt passord selvfølgelig
Sist endret av varg300; 13. april 2013 kl. 17:36.
Jeg tar også vare på gamle harddisker, du kan jo bruke dem til hva du vil. Og hvis jeg skulle kastet dem ville jeg ha formatert den og kjørt igjennom en "Wipe Disk" 2 ganger + kryptert den med 50tegn+ med TrueCrypt , så kan jeg nok føle med nokså trygg.

Litt iroisk at han fant 1337 dokumenter på HDD-en