Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1817
Hei! Jeg er en jente på 25 som sliter veldig mye med generell angst (sosial angst, dødsangst, panikkangst++) Har hatt en veldig vanskelig periode nå i det siste med mye i nær familie som gjør at jeg ikke klarer å «slappe av»/ senke skuldrene i 1 sekund, fordi jeg er så anspent og jævelig. Det jeg lurer på, eller trenger hjelp til er at jeg trenger noe angstdempende fra legen min, for jeg orker seriøst ikke mer. Har spurt legen min om dette før, for kanskje 1 år siden, men da fikk jeg høre «hold ut, du blir fort avhengig» blabla, jeg skjønner det!!! Jeg har forresten aldri fått utskrevet noe slike medisiner før, kun gått på antidepressiva, men sluttet med det for ca 1 år siden. Men hva skal jeg si for at jeg skal kunne få det bare sånn at jeg kan holde ut i denne perioden? Kunne utdypet litt mer om hva angsten hemmer meg i å gjøre men det er alt, bare det i å sosialisere, gå i butikken, ta buss eller se mennesker gjør at jeg får helt panikk. Men legen min har ikke ville gitt meg det, men jeg føler jeg ikke kan sitte der og grine og be om det heller, er bare så sykt sliten av alt. Håper egentlig noen kan gi meg noen tips til hva jeg kan si til legen, slik at hun ikke tror jeg er en person som bare vil ha medz til å «bedøve» det hele... thanks for svar❤️
Få deg ny lege Helst av den eldre generasjonen
Sist endret av Keiko Snoopy xD; 20. februar 2020 kl. 05:45.
Sitat av a9kl Vis innlegg
Har spurt legen min om dette før, for kanskje 1 år siden, men da fikk jeg høre «hold ut, du blir fort avhengig» blabla, jeg skjønner det!!!
Vis hele sitatet...
sikker?

Sikkert ikke rådet du vill ha, men les litt rundt først, bla. her om hvordan folk opplever det å bli avhengig av angsdempende av typen benzodiazepiner.
Det er mange og gode grunner til hvorfor din lege, og de fleste andre leger er restriktive på å gi ut Sobril, Vival, Valium og Xanor.

Les litt om noen an grunnen her:
https://www.helsedirektoratet.no/vei...mpende-medisin
og merk det bla. rådene nederst.

Hvordan mestre angst uten bruk av legemidler?
- En god samtalepartner, råd og støtte være nok til å komme over en krisereaksjon.
- Du kan be om henvisning til psykolog eller psykiater hvis problemene er alvorlige eller langvarige.
- Et familierådgivningskontor være til hjelp hvis angstproblemene har sammenheng med familiesituasjonen.
+
https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst

Take care!

sorry, just one more thing:
Hvis legen din virkelig bare sa: "hold ut" når du ba om hjelp, bør du bytte.
Du kan gjøre et selv på Helse Norge.
Sist endret av vindaloo; 20. februar 2020 kl. 06:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av a9kl Vis innlegg
Håper egentlig noen kan gi meg noen tips til hva jeg kan si til legen, slik at hun ikke tror jeg er en person som bare vil ha medz til å «bedøve» det hele...
Vis hele sitatet...
Men... det er jo det du vil? Du skjønner at "medz" ikke kurerer angsten din, bare bedøver det hele?

Er du student? Isåfall har de kanskje et psykologtilbud på studiestedet, eller du kan be fastlegen om henvisning.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Norge er det nesten benzo hysteri, gamle dager (før min tid) ble det kastet etter folk. 100- 500 eller mer var merksnodig lett. Man kan se lignende i usa angående opiat krisen.. Folk ble avhengige, så nå er det så restriktivt av man kan nesten si at en hel medikamentgruppe har blitt tatt ut av verktøykassa. Å si dem er restriktive er en underdrivelse i noen tilfeller. Holdningen minnes litt om som hva folk tenkte hasj var når propagandaen var på det verste. Nå er det SSRI's, pluss div andre medikamenter som i stor grad har tatt over.
Jeg rekner med noen tolker dette som om jeg mener leger skal kaste valium etter folk, samtale terapi er tull osv. Nope..
Jeg støtter fult ut at det er restriktivt. Men også fornuftig. I dag er det restriktivt for å være restriktivt. Jeg ønsker een fornuftig helsetjeneste, og ut ifra hva jeg har sett har vi ikke det i dag.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er vel nesten ingen leger som kun gir benzo i angstbehandling, ikke min ivertfall, jeg går på Escitalopram, men får kun Sobril en sjelden gang hvis jeg går ned på knær å griner.
Du bør sjekke ut nootropics!
Endret livet mitt i forhold til sosial angst.
Spesielt Ashwagandha og st Johns Wort bidro til at jeg idag har universitetsutdanning, er fotballtrener og fungerer svært godt sosialt..
Nevnte produkter er lov i Norge. Finnes hundrevis av ulike nootropics så det er garantert noe som vil hjelpe deg
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Første og viktigste er å ikke kalle det for angstdempende eller beroligende. Da høres det ut som at du fisker etter bare noe å slappe av og ruse deg på.

Fortell legen akuratt det du skriver her, og hva som har skjedd, hvordan det påvirker deg og hvordan det hindrer deg. Si at du kan ikke ha det sånn og må ha hjelp og behandling. Da finner legen det som er best for deg. Du skal forsåvidt være glad for at legen ikke vil skrive ut avhengighetsskapende medisiner, det er så fort gjort å bli avhengig og få økt toleranse så plutselig fungerer ikke de mer og man må ta så høye doser at det blir rus og plutselig blir avhengig av rusmidler fra det ulovlige markedet også.
Finn kilden/kilder til angsten din. Angst er en mekanisme som forteller deg at noe vesentlig ikke er slik som du ønsker.

Hvis du bruker rusmidler, inkl koffein og nikotin, så bør du redusere/slutte. Rus, spesielt stimulerende rus, kan være en stor del av hvorfor du opplever angst så ille som du gjør.

Forsøk L-theanine ett par ganger gjennom dagen, lettere overraskende mye på angsten. St Johns wort har omtrent den samme virkningsmekanisme som antidepressiva du får utskrevet av legen, altså lite til ingen nytte når det kommer til angst. I tillegg må du ikke blande antidepressiva og St Johns wort, kan være farlig.

Søk hjelp, ikke begi deg ut på benzo. Du blir å angre bittert, og angsten din blir mye mye verre enn før du begynte.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Finn kilden/kilder til angsten din. Angst er en mekanisme som forteller deg at noe vesentlig ikke er slik som du ønsker.

Hvis du bruker rusmidler, inkl koffein og nikotin, så bør du redusere/slutte. Rus, spesielt stimulerende rus, kan være en stor del av hvorfor du opplever angst så ille som du gjør.

Forsøk L-theanine ett par ganger gjennom dagen, lettere overraskende mye på angsten. St Johns wort har omtrent den samme virkningsmekanisme som antidepressiva du får utskrevet av legen, altså lite til ingen nytte når det kommer til angst. I tillegg må du ikke blande antidepressiva og St Johns wort, kan være farlig.

Søk hjelp, ikke begi deg ut på benzo. Du blir å angre bittert, og angsten din blir mye mye verre enn før du begynte.
Vis hele sitatet...
Støtter opp om theanine, men synes personlig Ashwagandha har en mye sterkere effekt, spesielt på sosial angst.
Nå er det jo mange antidepressive medisiner som nettopp brukes mot angst, spesielt generell angstlidelse derfor nevner jeg st Johns Wort.

Nå når jeg har fått tenkt meg om så synes jeg at produkter som NAC, Bacopa, Magnesium glycinate og Kava også er glimrende produkter i forhold til angst.
Det høres sikkert for mange litt "shamanaktig" disse produktene, og jeg var en stor skeptiker til naturmedisin i utgangspunktet, men har virkelig blitt overbevist siden jeg prøvde theanine for 4 år siden.
Sist endret av Inflammasjon; 20. februar 2020 kl. 13:49.