Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  150 18890
Har lagt merke til at det er en del tråder om hvordan man skal slippe unna førstegangstjeneste, hvordan man skal dimme fortest mulig, og hvordan få en så enkel og slapp førstegangstjeneste som over hodet mulig her inne på forumet.

Dette får meg til å lure på hvorfor folk har så lyst å slippe unna?
Er det spesielle grunner, eller er det rett og slett latskap?

Personlig har eg blitt innkalt til Hans Majestet Kongens Garde og har innrykk 3. oktober i år. Eg gleder meg til dette, og ser fram til et innholdsrikt og spennende år med mange utfordringer, samt å møte mange nye mennesker. Samtidig syntes eg at det er en ære å bli kalt inn til tjeneste. Føler at det vekker patrioten i meg, og at eg gjør noe godt for fedrelandet.

Kjør debatt!
Folk har gjerne fag de ønsker å ta opp etter videregående, og alle er ikke like interesserte i å bruke tid på militæret.
For min del så ville jeg inn i militære, men fikk ikke. Grunnen var at jeg ble for "dyr i drift" Siden jeg hadde eget firma, var gift, hadde 2 barn... Så jeg fikk avslag, sendte klage, men kom aldri lenger med det...
Det er alt for enkelt og slippe unna idag, forsvaret trenger ikke folk, er så mange som vil frivillig, så de slipper nesten alle som ikke vil....

Men jeg synes alle skal, så lenge de er skikket til det, og ikke har gyldig grunn...
Som sagt, folk har lyst til å ta opp fag. Andre vil ha et friår med reising rundt om i verden og leve livet etter 13-års skole. Det er også litt kjipt å ha et år i militæret, også ta et friår, da man ender 2 år bak i utdanningen.
Jeg vil rett og slett ikke kaste bort et år av det livet jeg har fått muligheten til å leve på noe så nitrist som militæret.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 7. juni 2011 kl. 23:16.
Folk er late, ungdom har ikke samme syn som de eldre... Krig er ikke vits, vi skal krige med blomster, kjærlighet og godord

Neidaa, jeg selv hadde og har ennå kjempelyst til å komme inn, jeg ble tjenestedyktig p.g.a. småløgner rundt narkobruk, jeg er ganske sjangseløs når det gjelder å komme inn tipper jeg, for har ikke mottatt noe mer etter at jeg var på stasjonen og de gjorde meg dyktig!

Jeg fikk ikke et klart nei fra dem, men utifra rykter jeg har hørt fra kompiser, så ligger jeg ganske så sjangseløst her (med mindre noen har noen tips)...

Kan si det slik, har aldri blitt tatt for bruk av noen stoffer, har besittelsesforelegg på litt hasj, ammo, men så kommer det andre som gjør meg sjangseløst =/

De som vil inn (meg) får seg ikke inn -.- De som ikke ønsker seg inn, tvinges inn... Fair Life! Way to go!
Exterminate!
jonnis's Avatar
Vel, flere jeg kjenner har rett og slett ikke lyst til å gjennomføre førstegangstjenesten fordi de har lyst til å komme igang med livet. Etter mange år med skole, kanskje akkurat blitt ferdig med fagbrev, eller ønske om å studere så må man sette utviklingen på pause, og reise fra familie, eventuell samboer, og noen har kanskje fått barn. Andre ønsker rett og slett ikke å gjennomføre førstegangstjenesten på grunn av politisk eller etisk grunnlag.

Selv ønsket jeg ikke å gjennomføre førstegangstjenesten på grunnlag av at jeg ser på tjenesten som tvang, og jeg mener at man heller burde gå over til en modell der man frivillig går inn i tjeneste, som i en del andre land.
Kan egentlig ikke helt forstå hvorfor folk ikke vil, jeg synes det virker spennende!
Ble selv innkalt i minedykkertjeneste, men måtte søke utsettelse pga videreutdanning..
Ser faktisk frem til å reise i militære Da ser jeg selvsagt helst at jeg kommer inn som noe interessant, slik at jeg får noe igjen for det i form av opplevelser!

Angrer egentlig litt på at jeg søkte utsettelse, men følte at jeg måtte fullføre skolen når minnet fra lærlingtiden var fersk
Sist endret av spypsy; 7. juni 2011 kl. 23:21.
Vil tro at alle har forskjellig synspunkter på dette område, men sant som Ivar sier, de som vil inn får ikke og omvendt...
Typisk Norge...
Jeg har et fagbrev som gjør meg ettertraktet i forsvaret så jeg er så og si garantert og bli kalt inn. Men jeg har ikke lyst. Grunnen er fordi at når jeg blir ferdig med fagskolen så vil jeg begynne å jobbe og begynne å etablere meg. Da er det lite fristende å gå i kongens klær for så å si ingenting
Jeg så min plikt til fedrelandet bedre tjent med å jobbe hardt det ene året istedenfor.

Hva lærer man i militæret man ikke lærer ved å bo for seg selv og ta vare på en jobb?
Grunner til at jeg droppet militæret:

1. Jeg liker ikke krig
2. Jeg hater autoritære personer
3. Lite damer
4. Latskap, ja jeg er lat og stolt over det
5. Tjene penger
6. Utsetter Utdanning
7. Lite frihet

Slik kunne jeg holdt på i timesvis.....
Det er ikke alle som innbiller seg at det er en ære å bli institusjonalisert og utsatt for medium styrke hjernevasking i x antall måneder. For all del, det er utvilsomt mye man kan lære i militæret om man havner på rett sted, men om man ikke er interessert i den typen ting, og heller ikke er sosialpsykologisk predisponert for å tenne nasjonalisme, så finnes det langt mer konstruktive måter å tilbringe ett år av livet sitt på.

HMKG må jo for øvrig være den desidert kjedeligste bataljonen man kan havne i.
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Jeg har et fagbrev som gjør meg ettertraktet i forsvaret så jeg er så og si garantert og bli kalt inn. Men jeg har ikke lyst. Grunnen er fordi at når jeg blir ferdig med fagskolen så vil jeg begynne å jobbe og begynne å etablere meg. Da er det lite fristende å gå i kongens klær for så å si ingenting
Vis hele sitatet...
Med mindre du skal gå befalsskole eller jobbe som grenader så har ikke et fagbrev en møkk å si.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg så min plikt til fedrelandet bedre tjent med å jobbe hardt det ene året istedenfor.

Hva lærer man i militæret man ikke lærer ved å bo for seg selv og ta vare på en jobb?
Vis hele sitatet...
Man lærer antageligvis mye om seg selv
Folk har nok funnet ut at de har "bedre" ting å gjøre. Selv mener jeg at førstegangstjenesten er utrolig bra for oss som har lyst å ta tak i måten vi lever på, og klare å skjerpe vår selvdisiplin. Skal selv inn i 2. bataljon til Januar, gleder meg!
Sitat av spypsy Vis innlegg
Man lærer antageligvis mye om seg selv
Vis hele sitatet...
det vil jeg si man gjør ved å bo for seg selv og. Jeg har aldri vært i førstegangstjenesten, men vil si at når jeg flyttet vekk hjemmefra lærte jeg masse om meg selv. Nå skal det sies at jeg flyttet ganske langt hjemmefra så jeg kan ikke reise hjem til mamma å be ho vaske klærene mine.

Jeg vil tro at det meste av det man kan se på som nyttige kunskaper som man lærer i militæret lærer man og ved å bo for seg selv og rett og slett bare måtte komme i gang med livet.
gentleman #1
ViceR's Avatar
For mange frister den tilværelsen lite. Fryse, slite, svette, gråte, osv...
Sitat av spypsy Vis innlegg
Man lærer antageligvis mye om seg selv
Vis hele sitatet...
Hahaha, det har jeg gjort utenom også du!
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Dette får meg til å lure på hvorfor folk har så lyst å slippe unna?
Er det spesielle grunner, eller er det rett og slett latskap?
Vis hele sitatet...
Latskap? Jeg skjønner godt at mange mennesker ikke vil bruke ett år av livet sitt for å leke krig i skogen.

Kan også tenke meg det at Internett har en del av skylden. Internett gjør folk opplyste og smarte. Og folk starter å skjønne at militæret er en dum ting, og hvis alle land bare driter i det, er mange konflikter løst, og penger spart, som kunne vært brukt på noe mye mer fornuftig, som feks skoler i Afrika.

Sitat av Eplebit Vis innlegg
Personlig har eg blitt innkalt til Hans Majestet Kongens Garde og har innrykk 3. oktober i år. Eg gleder meg til dette, og ser fram til et innholdsrikt og spennende år med mange utfordringer, samt å møte mange nye mennesker. Samtidig syntes eg at det er en ære å bli kalt inn til tjeneste. Føler at det vekker patrioten i meg, og at eg gjør noe godt for fedrelandet.

Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
Hans Majestet Kongens Garde? Wow, så fantastisk, din oppgave er da og beskytte en Konge, som ikke engang har gjort seg fortjent til stillingen sin, som ble født Konge. Litt av ære!

Utfordringer? Du skal mest sannsynlig vanske gulv ett helt år, bli kjeftet på av dustete sersjanter, løpe rundt i skogen uten mat og søvn og smugrunke.

Jeg har forresten vært i militæret selv, totalt bortkastet år. Havnet sammen med en gjeng trailersjåfører i maskinkompaniet. Men den største drittsekk sersjanten i hele forsvaret. Han ble nesten kastet ut. Han gå oss omvask i 9/10 tilfeller, og omvask på omvasken i 5/10 tilfeller.


Jeg anbefaler deg til å finne på noe mer fornuftig enn forsvaret. Dra til utlandet i år, flytt til Afrika med en hjelpeorganisasjon og hjelp fattige mennesker!
Soulshaker
Eplebit's Avatar
Trådstarter
Man lærer mye av å bo alene også, helt klart. Men samtidig vil eg ikkje la denne unike muligheten gå ifra meg til å tjene landet mitt, få nye venner for livet, nye erfaringer og tilegne meg nye kunnskaper!

Samtidig regner eg med å få en sinnsyk selvdisiplin-boost og mer stå-på vilje.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Man lærer mye av å bo alene også, helt klart. Men samtidig vil eg ikkje la denne unike muligheten gå ifra meg til å tjene landet mitt, få nye venner for livet, nye erfaringer og tilegne meg nye kunnskaper!

Samtidig regner eg med å få en sinnsyk selvdisiplin-boost og mer stå-på vilje.
Vis hele sitatet...
Tjene landet ditt? Sorry ass, men jeg føler meg ikke så sykt "tjent" av militæret. Noen andre her som gør det?

Det er vel heller skattebetalerne som tjener militæret, etter min mening
Johnny Cash mofos
Sitat av mentalmelt Vis innlegg

HMKG må jo for øvrig være den desidert kjedeligste bataljonen man kan havne i.
Vis hele sitatet...
Og der forsvant all seriøsiteten fra innlegget ditt...Noen liker å spille musikk på svært høyt nivå, mens andre (deg) liker tydeligvis å skrive tusener av innlegg på freakforum...

Selv er jeg bare lat.
Sitat av etse Vis innlegg
det vil jeg si man gjør ved å bo for seg selv og. Jeg har aldri vært i førstegangstjenesten, men vil si at når jeg flyttet vekk hjemmefra lærte jeg masse om meg selv. Nå skal det sies at jeg flyttet ganske langt hjemmefra så jeg kan ikke reise hjem til mamma å be ho vaske klærene mine.

Jeg vil tro at det meste av det man kan se på som nyttige kunskaper som man lærer i militæret lærer man og ved å bo for seg selv og rett og slett bare måtte komme i gang med livet.
Vis hele sitatet...
Klart det, man lærer mye av å flytte for seg selv!

Men om de som ikke vil i militæret burde absolutt få lov å slippe, for all del!
Militære burde være for de som vil

Jeg tenker mer på at jeg tror det man lærer i militære kan være noe nyttig for enn selv (for de som ønsker selvsagt), flytte for seg selv er da noe alle gjør.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Man lærer mye av å bo alene også, helt klart. Men samtidig vil eg ikkje la denne unike muligheten gå ifra meg til å tjene landet mitt, få nye venner for livet, nye erfaringer og tilegne meg nye kunnskaper!

Samtidig regner eg med å få en sinnsyk selvdisiplin-boost og mer stå-på vilje.
Vis hele sitatet...
Hvordan tjener man til et land ved å være en massiv utgift i et år som skyter på pappskiver, spiser og bor gratis og får betalt for hele skiten? Mer landet som tjener deg...
Sist endret av ZELDUR; 7. juni 2011 kl. 23:49.
Så det folk mener er at militæret er en bootcamp for slappfisker, som ikke kan lære seg selvdisiplin på egen hånd?
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Folk har fag de ønsker å ta opp etter videregående? Det er minimalt tror jeg (?) Ikke for å uttale meg noe særlig om det.

Min mening er at vi er for late, og har ikke lyst til å stå opp 05:00 hver dag og spise havregryn og svette og slite på lange turer etc hele dagen.

Er jo innholdsrikt og man lærer jo kjempemasse. Man møter nye folk og skaffer seg gode venner, og kanskje noen man ikke vil se på "utsiden". Man kan virkelig få smake på hvordan tjenestemennene våre har det.

Jeg tror dagens ungdom har bare gått av det!
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Tjene landet ditt? Sorry ass, men jeg føler meg ikke så sykt "tjent" av militæret. Noen andre her som gør det?

Det er vel heller skattebetalerne som tjener militæret, etter min mening
Vis hele sitatet...
Norges militær er en spøk. Når var forrige gang de forsvarte landet? Når var forrige gang de hadde en mulighet til å forsvare landet? Let's face it... under en eventuell invasjon hadde Norge blitt buttfucked.

Norges "forsvar" er redusert til en spesialisert angrepsstyrke, som angriper land Norge i realiteten ikke har noen interesse av å angripe.
Det med folk som ønsker og ta opp fag hørres for meg ut som en dårlig unnskyldning.
Har selv en veldig god venn som har tatt opp 2 eller 3 fag nå mens han har vært i militæret
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Og der forsvant all seriøsiteten fra innlegget ditt...Noen liker å spille musikk på svært høyt nivå, mens andre (deg) liker tydeligvis å skrive tusener av innlegg på freakforum...

Selv er jeg bare lat.
Vis hele sitatet...
Istedenfor å surre deg bort i ugyldig retorikk i forsøk på å diskreditere meg som debattant, så kanskje du skal forsøke å begrunne hvorfor du er uenig med meg.
"Førstegangstjeneste - Hvorfor vil så mange slippe unna?"

Bare jeg som syns det er noe som skurrer med den setningen? Det er vel strengt tatt ikke noe man skal trenge å "slippe unna", da man faktisk skal kunne bestemme helt selv hva man vil bruke tiden i livet sitt på. Dette tror jeg også forsvaret (heldigvis) har forstått etterhvert.
Soulshaker
Eplebit's Avatar
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Norges militær er en spøk. Når var forrige gang de forsvarte landet? Når var forrige gang de hadde en mulighet til å forsvare landet?
Vis hele sitatet...
Den gangen det eventuelt skjer at Norge får bruk for å forsvare seg kan du vere glad for at det er noen som har fått kamptrening og vet hvordan man skal forsvare maktesløse stakkarer som deg.
Sist endret av Eplebit; 7. juni 2011 kl. 23:59.
har man mål her i livet så havner man rett og slett ikke i millitæret
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Den gangen det eventuelt skjer at Norge får bruk for å forsvare seg kan du vere glad for at det er noen som har fått kamptrening og vet hvordan man skal forsvare maktesløse stakkarer som deg.
Vis hele sitatet...
Visste den kom

Tror du virkelig at Norges forsvar har noe å stille opp mot Russland eller USAs angrepsstyrker? I så fall kan du ta en prat med en krigshistoriker eller hvilken som helst annen ekspert på området. Har hørt at forsvaret vårt har kapasitet til å forsvare en bydel i Oslo, under en invasjon. Gidder ikke å backe opp dette nå, men enkel logikk burde holde ang. dette spørsmålet. Jeg tror heller du skal være glad for at det finnes en del mer eller mindre intelligente mennesker i dette landets system, som kan passe på tullinger som deg og x antall av kameratene dine i forsvaret.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 8. juni 2011 kl. 00:04.
Skulle gjerne tatt førstegangstjeneste og mer til om ørstegangstjenesten fremdeles var en del av et forsvar og ikke en rekrutteringsarena for angrepsmilitæret. Er helt uaktuelt for meg å delta i en institusjon som ikke lenger forsvarer landet men angriper og okkuperer land langt borte.
Ville egentlig før jeg innså at å leke krig i skogen var noe jeg sluttet med i 2. klasse.
Sitat av WoggaBogga Vis innlegg
har man mål her i livet så havner man rett og slett ikke i millitæret
Vis hele sitatet...
Så de som er yrkesmilitær har ikke nådd sine "Mål" i livet. Jeg har vel heller ikke mål i livet fordi jeg gikk i grønt et år, som forøvrig er et minnesrikt år der jeg i tillegg lærte meg ganske bra førstehjelp og gjorde masse andre artige ting.. Din påstand rekker ikke til noe.

Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Ville egentlig før jeg innså at å leke krig i skogen var noe jeg sluttet med i 2. klasse.
Vis hele sitatet...
Leke krig med ekte våpen og rødplast iført kammo er dritgøy, selv i en alder av 19-20.
Sist endret av mo3; 8. juni 2011 kl. 00:10.
Soulshaker
Eplebit's Avatar
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Visste den kom

Tror du virkelig at Norges forsvar har noe å stille opp mot Russland eller USAs angrepsstyrker? I så fall kan du ta en prat med en krigshistoriker eller hvilken som helst annen ekspert på området. Har hørt at forsvaret vårt har kapasitet til å forsvare en bydel i Oslo, under en invasjon. Gidder ikke å backe opp dette nå, men enkel logikk burde holde ang. dette spørsmålet. Jeg tror heller du skal være glad for at det finnes en del mer eller mindre intelligente mennesker i dette landets system, som kan passe på tullinger som deg og x antall av kameratene dine i forsvaret.
Vis hele sitatet...
Blir uansett feil å sammenligne det Norske forsvaret med de to største millitærmaktene i verden.

Det eg mente med innlegget mitt var at det er bra at det er noen som får kamptrening og opplæring til å kunne organisere en motstandsbevegelse og kunne forsvare eget hjemland. De Norske motstandsstyrkene under WW2 gjorde dette, og de har senere blitt omtalt som noen av de dyktigste soldatene under krigen.
Sitat av EoT Vis innlegg
Norges militær er en spøk. Når var forrige gang de forsvarte landet? Når var forrige gang de hadde en mulighet til å forsvare landet? Let's face it... under en eventuell invasjon hadde Norge blitt buttfucked.

Norges "forsvar" er redusert til en spesialisert angrepsstyrke, som angriper land Norge i realiteten ikke har noen interesse av å angripe.
Vis hele sitatet...
Skal love deg at det er mange som hadde blitt buttfucked av Norge sine soldater i en eventuell krig her til lands!
Norges soldater er blant de proffeste i verden (Dog soldater fra Forsvarets Spesial Kommando). Bare for å nevne noen få ting som viser hvor proft soldatene våre er:

1. Norske soldater har ingen øvrig grense på hvor lenge de kan være ute på ett oppdrag. De skal være der til oppdraget er utført. England derimot, har 2 uker, og USA bare 1.
2. Når USA's soldater kommer til Norge for å trene med de norske i kulde, snøfokk, på isbreer, på ski, i havet, og lignende i norsk terreng har ikke utlandske soldater sjangs. De norske er både bedre trent, har anlegg for terrenget osv.
3. Blir brukt i de tøffeste og mest ekstreme operasjonene NATO har.

Jens Stoltenberg har også sagt at flyvåpnet og pilotene til Norge er de beste i verden, noe som var aktuelt under bombingen i Libya.

Det eneste som taler mot Norge i en eventuell invasjon av landet, er at vi er få. Det sier seg selv at kanskje 10.000 norske spesialsoldater ikke kan stå i mot en horde på 2.000.000 russere!

OnTopic:

Det at unge ikke vil gå førstegangstjeneste er nok mange grunner til, og de fleste er nevnt fra før av. Utdanning, familie, fri-år, militæret er slit, militærnekter, osv.
Personlig skal jeg inn i militæret, fordi jeg har tro på at det blir et lærerikt år hvor jeg lærer mer om meg selv og ser hvor mye jeg kan pine meg selv før jeg dukker under.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Den gangen det eventuelt skjer at Norge får bruk for å forsvare seg kan du vere glad for at det er noen som har fått kamptrening og vet hvordan man skal forsvare maktesløse stakkarer som deg.
Vis hele sitatet...
Hvis Norge noen gang får bruk for å forsvare seg, er det enten mot vårt naboland, Russland. Eller mot noe i det fjerne østen, sånn som verdensbildet er i dag vertfall. Og skulle dette hende, så er vi allerede dømt til døden eller fangenskap.

Og å si at forsvaret skal klare å forsvare maktesløse(tydligvis alle som ikke har førstegangstjeneste) i en eventuelt strid er å være litt vell optimistisk. Det er nok USA som tar over den jobben når det ganske så snevre forsvaret vårt er utryddet.

Edit: De som er fast ansatt i Norges forsvar er av høy kompetanse, det skal jeg ikke nekte på, men det hjelper ikke når det er så få.
Sist endret av ZELDUR; 8. juni 2011 kl. 00:19.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Blir uansett feil å sammenligne det Norske forsvaret med de to største millitærmaktene i verden.
Vis hele sitatet...
Jeg forventer ikke at Norge skal ha et slikt forsvar, men om Norge skulle bli angrepet, er det nettopp en supermakt som ville vært den mest sannsynlige angriperen. Tviler på at Libya hadde invadert Norge, om du skjønner hva jeg mener. Derfor allikevel sammenligne det med de aktuelle størrelsene på militærmaktenes angrepsstyrker.

Sitat av Eplebit Vis innlegg
Det eg mente med innlegget mitt var at det er bra at det er noen som får kamptrening og opplæring til å kunne organisere en motstandsbevegelse og kunne forsvare eget hjemland. De Norske motstandsstyrkene under WW2 gjorde dette, og de har senere blitt omtalt som noen av de dyktigste soldatene under krigen.
Vis hele sitatet...
Nei, det du mente med innlegget ditt var å bruke en ussel hersketeknikk mot meg, ved å kalle meg en "maktesløse stakkar", til tross for at du ikke kjenner meg i person, og virkelig ikke har den fjerneste anelse om hvordan jeg hadde taklet en invasjon. Det er uansett irrelevant.

Jeg er enig i at en motstandskamp mot en eventuell invasjon hadde vært på sin plass, og jeg ville høyst sannsynlig selv vært villig til å bidra i et slikt arbeide. Men dette er ikke hva forsvaret vårt eksisterer for. Jeg har selv hatt en samtale med en krigshistoriker på Forsvarsmuseet ang dette, og han påstod selv at Norges forsvar kun eksisterer for å kunne utføre utenlandsoppdrag av storpolitiske grunner. Så lenge forsvaret eksisterer på dette kriteriet synes jeg hele opplegget blir forkastelig.
Svaret på spørsmålet er ganske enkelt i mitt hode: Folk har forskjellige interesser.

For å snu det på hodet: Hvorfor skulle majoriteten av en befolkning ønske å bruke ett helt år på en spesifikk ting? Du vet til og med ikke hva du kommer til å foreta deg det neste året.
Why so serious?
Jeg skal begynne på videregående til høsten, har planer om å ta fagbrev som elektriker, for så å studere å bli elektro ingeniør. Må jeg til førstegangstjeneste da?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Jeg skal begynne på videregående til høsten, har planer om å ta fagbrev som elektriker, for så å studere å bli elektro ingeniør. Må jeg til førstegangstjeneste da?
Vis hele sitatet...
Det er helt avhengig av om du i det hele tatt blir innkalt til sesjon del 2.
Sist endret av mo3; 8. juni 2011 kl. 00:29.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Jeg skal begynne på videregående til høsten, har planer om å ta fagbrev som elektriker, for så å studere å bli elektro ingeniør. Må jeg til førstegangstjeneste da?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å svare på, spørs om du får innkallelse det
Får du det er det stor sannsynlighet for at du må inn, om du ikke finner en måte å lure deg unna på da.

EDIT: mo3 var visst først
Sist endret av spypsy; 8. juni 2011 kl. 00:30.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg er enig i at en motstandskamp mot en eventuell invasjon hadde vært på sin plass, og jeg ville høyst sannsynlig selv vært villig til å bidra i et slikt arbeide. Men dette er ikke hva forsvaret vårt eksisterer for. Jeg har selv hatt en samtale med en krigshistoriker på Forsvarsmuseet ang dette, og han påstod selv at Norges forsvar kun eksisterer for å kunne utføre utenlandsoppdrag av storpolitiske grunner. Så lenge forsvaret eksisterer på dette kriteriet synes jeg hele opplegget blir forkastelig.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg litt usikker på de spesifikke retningslinjene til NATO, men jeg regner med at Norge må tilfredsstille visse krav for å få lov til å være medlem. Noen kan nok mer om dette enn meg, men hvis de stiller krav til f.eks antall menige, kan man jo se verneplikten som en handling som indirekte forsvarer oss vha. NATO-avtalen.

Hvis noen har kjennskap til kravene NATO stiller, hadde det vært interessant å få vite litt mer detaljer.
Why so serious?
Sitat av spypsy Vis innlegg
Vanskelig å svare på, spørs om du får innkallelse det
Får du det er det stor sannsynlighet for at du må inn, om du ikke finner en måte å lure deg unna på da.

EDIT: mo3 var visst først
Vis hele sitatet...
Har migrene, god nok grunn? + Støv allergi.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
fordi jeg har ting jeg personlig føler er viktigere enn militæret.

folk snakker om å "kjempe for landet sitt", men jeg har liten grad av nasjonalisme i kroppen da jeg ikke ser noen grunn til å være stolt av landet Norge i seg selv.

jeg er stolt/imponert over enkelt-individer her i landet, være det seg soldater, filosofer, kunstnere eller komponister, men at jeg på noen måte skal føle meg stolt over å bo i Norge som et land, både ideologisk sett og geografisk sett, er for meg helt utenkelig.

hvorfor bør jeg gjøre det?

en så stor grad av nasjonalisme ser jeg ikke for meg kan være sunt.
Dere blir og få oppleve akkurat det som er nevnt om hvor mye dere tåler av utflukter i -40 på natterstid før dere møter veggen mens dere har stått på samme stedet hvil i de 4 sister dager med neggelbitt,spist kneip, snusa og ligget i 6 mannstelt og fjerta med 5 andre, akkurat så lærerrikt blir det. Ellers får dere gjøre det året til akkurat det dere vil,Det er som en folkeskole, fyll og fanskap hver helg og helst ukedager også, dårlig med penger, mye damer om man vil men nok helst så har de gått på rundgang. Men ta opp fag, kjør opp til vogntog ++ div kurs så får dere allefall litt igjen får hele greia mens dere har hatt ett år med autoritetskåte mennesker som har fortalt deg når du skal legge deg og når du skal stå opp i voksen alder, imens kan dere se fram til dimmepengene og repetisjon som kommer noen år etterpå og kommer regelmessig til du er 45. Enjoy!
For å si det helt enkelt. Hvis færre og færre ikke ønsker militær trening her i verden ser jeg på det som et ubestridt skritt i riktig retning. Jeg skal ikke leke dummere en at jeg vet det fortsatt vil være krig i verden i lang fremtid. Men samtidig ser jeg på det som et skritt i riktig retning iallefall.