Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 8635
Godtfolk!

Det slår meg omtrent 17 ganger hvert år; Hva skal vi egentlig med den norske landsbygda? Eller rettere sagt; Trenger vi folk der? Og I dag igjen.

Nyhetene på NRK sendte på Dagsrevyen i dag (27.04.11) en sak om den norske melkeproduksjonen. Det er stor overproduksjon av melk her i Norge. Resultatet er at store mengder foredlet melk selges til utlandet med tap. Saken fra NRK handler om Jarlsbergosten. Overskuddet i norsk melkeproduksjon bli i all hovedsak gjort om til Jarlsbergost som eksporteres til utlandet. Norge taper hvert år en halv milliard på dette. Tine tjener samtidig penger på salget. Det er liten tvil om at jordbruk I Norge ikke er lønnsomt. Store summer sendes hvert år fra verdiskapning i byene og ut til bøndene for å subsidiere produksjonen. Til sammen utgjør all jordbrukstøtte 20 milliarder kroner i året. Det er avsindig mye penger… Mens norske bønder får 60 prosent av sine inntekter gjennom subsidier er tallet i EU bare 22 prosent.

I tillegg til subsidieringen av jordbruket har Norge høye tollmurer mot utlandet for å sørge for at norsk mat ikke blir utkonkurrert av billig, utenlandsk mat. Jeg mener ikke nødvendigvis at maten er dyr i Norge, men det er i alle fall mulig å spekulere i om hvorvidt prisnivået kunne vært enda lavere.

Med jevne mellomrom debatteres bensinprisene her på nFF. Et av argumentene jeg ofte leser i disse diskusjonene er at lave bensinpriser er særdeles viktig for de som bor i distriktene fordi man der er avhengig av bil for å komme seg til og fra jobb osv. Samtidig ser vi at menneskeheten står ovenfor store utfordringer i forhold til forbruk av energi og fossilt brennstoff i særdeleshet. Å flytte mennesker fra bygdene og inn til distriktene vil uten tvil slå positivt ut på vårt forbruk av fossilt brennstoff. I tillegg ville kanskje flere av de mellomstore byene i Norge få nok innbyggere til å bygge ut et fornuftig kollektivtilbud.

For ikke å snakke om rovdyrdebatten som ville forstummet helt hvis man fjernet subsidier til næringen og flyttet store deler av de som bor i distriktene inn til byene.

Og joda, jeg ser naturligvis også et par argumenter for å opprettholde landbruket. Matvaresikkerhet er naturligvis viktig, men ærlig talt. Hvor avhengig er vi av nasjonal matforsyning i dette landet. Vi har uendelig med penger å handle mat for i en eventuell krisesituasjon. Man snakker også ofte om at det er viktig å opprettholde bebyggelsen i distriktene for å ta vare på kulturlandskapet. For noe tull. Hvem drar nytte at det gresses ned i enhver krik og krok av Norge? De områdene som viser seg å være så populære at de bli mye besøkt vil uansett ikke gro igjen. I tillegg gir den spredte bebyggelsen i Norge de som bor i landet stor frihet til å bosette seg der man ønsker det, men burde det være en menneskerett?

Er virkelig ikke dette en god ide? Det er nok ikke gjort i en håndvending. Det vil ta flere tiår, men jeg mener samfunnet virkelig vil tjene på dette.

Melkeproduksjon: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7608968
Subsidier: http://www.forskning.no/artikler/2010/september/265084
I tillegg dagens Dagsrevyen 27.april 2011
"Bygda" er ikke synonymt med landbruk, hvis du ikke var klar over det.
Eg ser absolutt korleis samfunnet hadde tjent på dette, men... som Ignifer, ikkje pokker om eg hadde flytta.

Det hadde dog vore stilig å sjå dei rike (Dei som har råd til bensinen og å få tilkøyrd mat) flytte ut på landet.
Ja for all del. La oss heller kjøpe maten ut av munnen på andre her i en verden som allerede lider av matmangel. Hva skjer så når vi omsider er tomme for oljepengene våre, og befolkningstallet i verden antageligvis har økt ytterligere og derav også skapt enda mer etterspørsel på mat.
Så må du også tenke på turgåerne som bærer seg over gjenngroing og ikke ser en sammenheng mellom gjenngroing og nedlagte jordbruk og mangel av krøtter og bønder som driver oppryddning av naturarven vår.

Edit: Jeg vil også tippe det vil koste samfunnet mer å måtte rydde beiter og mark på ny fra bunnen av når vi omsider finner ut at det kanskje ikke var dumt å produsere mat her til lands. Dette blir heller ikke gjort iløpet av natta, så jeg spør hva vi skal spise mens vi venter på at bøndene rydder og sår nye beiter.

Edit2: Uten subsidier ser jeg for meg at bedrifter som Gilde og Tine måtte betalt bonden mer for varene deres dersom bonden skulle hatt en levedyktig lønn. Dette ville igjen ført til høyere priser på prislappen i butikken, som igjen fører til at sluttbrukeren gnåler og sutrer.
Sist endret av møkk; 27. april 2011 kl. 21:17.
Ved en eventuell internasjonal krise tror jeg vi vil være glad for at vi har korn- og melkprodusjon her til lands!
Tror ikke poenget er å tvinge folk til å flytte. Men hva om man fjerner alle subidiene som folk som driver med landbruk får; og om folk velger å bo på landet og det betyr de får ekstrautgifter p.g.a. lengre avstand med å kjøre; så er jo dette noe de har valgt helt selv - og de får betale utgiftene; er de ikke fornøyde med det er det ingen som nekter de å bo mer sentralt.
Troll?

Bygutt og fantasiene som hører til.

hva med å tvinge byfolk(politikere) ut på bygda ett års tid. med jobb som alle andre og inntekt deretter. da ser man nok hvor skakkkjørt dette landet er.
Haha. Klarer ikke ta deg på seriøs Vil ikke ha bønder og husdyrene i Oslo. Nei bedre la bygda være bygda.
Det er vanskelig å ta innlegget ditt seriøst. Økonomisk vekst er ikke ene og alene det som danner grunnlaget for det norske folk sine verdier og interesser. Det å tvinge folk til å flytte inn i byene er mildt sagt en absurd tanke. Det høres mest ut som noe nazistene kunne funnet på å gjennomføre.
Det er vel ein del verdiar i bygningar ol. som hadde gått tapt pga. dette. Ingen hadde fått solgt husa sine heller. Spesielt ikkje gardane.
Jeg setter naturligvis ting litt på spissen og jeg ser at innlegget mitt lett kan provosere, men jeg er jo også provosert. Hva er det som kan forsvare å bruke 20 milliarder kroner i året på oppretholdelsen av det norske landbruk?

Argumentet med den globale matproduksjonen ser jeg, men alvorlig talt. Skal man sikre mattilgangen til de snart 7 milliardene mennesker som lever her på jorden er ikke grisedyr produksjon av økologisk mat i en trang vestlandsfjord løsningen. Hva om man bruker noen av de 20 milliardene på effektivisering av jordbruk i områder av verden mer egnet for matproduksjon?

Og for all del, jeg ønsker ikke å TVANGSFLYTTE noen som helst. Jeg ser heller for meg en gradevis nedbygging av enkelte deler av Norge...
Sist endret av Halalgeir; 27. april 2011 kl. 21:22.
Nå er jeg ikke enig med Halalgeir i at vi skal tvangsflytte folk fra bygda. Men har har flere gode poeng som er verdt en diskusjon i det minste. Han fremsetter dem også på en grei og ryddig måte uten masse ukvemsord og denslags. Det virker på meg som et veloverveid innlegg.

Hvorfor kan ikke dere som svarer i det minste PRØVE og gjøre det samme?

Ønsker også og legge til at fraflytting fra bygda øker hvert eneste år, så dette er nok uungåelig i det lange løp.
Sist endret av murloc; 27. april 2011 kl. 21:24.
Å tvangsflytte mennesker fra bygdene er nok litt i overkant, men jeg synes absolutt at det er verdt å diskutere om det virkelig er nødvendig å subsidiere og opprettholde bygdene og distriktene i den grad vi gjør det i dag. Synes det er trist at mange av dere er mer interessert i å angripe trådstarter enn å ta tak i diskusjonen.
Matproduksjon blir vel subsidiert overalt, og særlig i vesten, ikke bare i Norge. At vi overproduserer melk tyder på mulig stukturfeil i jordbruket, kan vanskelig se at det er et argument for å legge ned matproduksjonen her i landet. Vi trenger tross alt mat mer enn det meste. Rimelig absurd om vi helt og holdent skulle belage oss på at resten av verden skal selge billig mat til oss i all evighet.
Ok, nå har alle fortalt hvor latterlig det er å ikke subsidiere norsk landbruk. Kan noen forklare meg hvorfor det er nødvendig? Er det fordi vi gjerne vil ha egen matprodusjon? Er det fordi vi vil motvirke urbaniseringen? (Er urbanisering egentlig en dårlig ting?)
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hele "forslaget" er jo totalt latterlig, og umulig å ta seriøst.
Vis hele sitatet...
Tviler på at han er den eneste med denne tanken rundt om i landet. Og denne diskusjonen vil komme frem i politikken etter hvert. Om en i noe moderert form.

For meg er "landsbygda" noe som tilhører den norske kulturen, og er for meg verdt og prøve å vedlikeholde med litt subsidiering.

Men uansett hvor mye jeg synes vi skal ta vare på "bygda" så ender jeg nok opp i byen i en lengre periode snart. Har også bodd mesteparten av mitt voksne liv i by. Men jeg ser for meg at når jeg evt. får barn vil jeg flytte litt utenfor byen.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ok, nå har alle fortalt hvor latterlig det er å ikke subsidiere norsk landbruk. Kan noen forklare meg hvorfor det er nødvendig? Er det fordi vi gjerne vil ha egen matprodusjon? Er det fordi vi vil motvirke urbaniseringen? (Er urbanisering egentlig en dårlig ting?)
Vis hele sitatet...
Og der setter du spikeren på hodet! Meningen med innlegget mitt er jo å få svar på dette. Det sier seg jo selv at mitt innlegg aldri kommer til å endre strukturene vi har her i landet. Men, det er alt for få som spør seg om hvorfor det er slik som det er og om hvorvidt det er rett at det er slik.

Hvilke verdier har det å opprettholde landbruket i Norge? Og nei, jeg tenker ikke på kroner og øre for på det området vet jo alle at jordbruket ikke har livets rett...

Sitat av fxxked Vis innlegg
Enhver form for fornuft, herunder risikospredning, vil desentralisere Norge, enhver form for blårusstenkning vil sentralisere Norge.
Vis hele sitatet...
Hvilken risiko er det du snakker om?
Ok, nå har alle fortalt hvor latterlig det er å ikke subsidiere norsk landbruk. Kan noen forklare meg hvorfor det er nødvendig? Er det fordi vi gjerne vil ha egen matprodusjon? Er det fordi vi vil motvirke urbaniseringen? (Er urbanisering egentlig en dårlig ting?)
Vis hele sitatet...
Om vi ikke subsidierte landbruket ville vel prisen på norskproduserte varer økt, da de som lager varer av råmateriealene (Gilde, Tine etc) måtte selv punget ut mer til bonden dersom han skulle hatt kroner nok til å overleve. Dette vil skape økte priser som folk kan gnåle over, og føre til at flere ser i rettningen av importerte varer.
Er det noe galt i importerte varer? Nei, sikkert ikke, men hvor sansynlig tror du det er at folk er villige til å selge oss maten som de selv kanskje trenger å spise i all evighet? Tror du også at oljebrønnene er utømmelige?

Jeg selv har ikke nevnt noe mot at vi skal motvirke urbanisering, for all del. Men folk i de urbane strøkene trenger noe å spise, å jeg ser lite mat bli produsert på Oslo S.
Sist endret av møkk; 27. april 2011 kl. 21:33.
Jeg synes det er farlig å gjøre seg så avhengig av andre land som man blir med å outsource alt av matproduksjon, hva med en krise i andre land? kriger? de kan jo bare "streike" så er vi ferdige..
Okei, da har Murloc kommet med en verdi "landsbygda" har, nemlig at den er en del av "Den Norske Kulturen". Er bidraget til "Den Norske Kulturen" verdt 20 milliarder? Sansynligvis ikke så jeg venter på flere ting som gjør det verdt å bruke så mye penger på å opprettholde den...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Okei, da har Murloc kommet med en verdi "landsbygda" har, nemlig at den er en del av "Den Norske Kulturen". Er bidraget til "Den Norske Kulturen" verdt 20 milliarder? Sansynligvis ikke så jeg venter på flere ting som gjør det verdt å bruke så mye penger på å opprettholde den...
Vis hele sitatet...
Vanskelig å argumentere mot penger. Men det er et meget subjektivt spørsmål. For meg som ikke blir å bo i bygda er det verdt å bruke litt av mine skattekroner på dette.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Jeg synes det er farlig å gjøre seg så avhengig av andre land som man blir med å outsource alt av matproduksjon, hva med en krise i andre land? kriger? de kan jo bare "streike" så er vi ferdige..
Vis hele sitatet...
Uten å være for sikker i min sak vil jeg anta at vi langt i fra er selvforsynt med mat her i landet.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kan vi ikke heller opplose storbyene og gjore alle til selvstendige bonder med egen gard?

Kan se for meg Oslo vest sta der med traktoren pa hoyre side og fjoset pa venstre.. hahah..
Sitat av møkk Vis innlegg
Om vi ikke subsidierte landbruket ville vel prisen på norskproduserte varer økt, da de som lager varer av råmateriealene (Gilde, Tine etc) måtte selv punget ut mer til bonden dersom han skulle hatt kroner nok til å overleve. Dette vil skape økte priser som folk kan gnåle over, og føre til at flere ser i rettningen av importerte varer.
Er det noe galt i importerte varer? Nei, sikkert ikke, men hvor sansynlig tror du det er at folk er villige til å selge oss maten som de selv kanskje trenger å spise i all evighet? Tror du også at oljebrønnene er utømmelige?

Jeg selv har ikke nevnt noe mot at vi skal motvirke urbanisering, for all del. Men folk i de urbane strøkene trenger noe å spise, å jeg ser lite mat bli produsert på Oslo S.
Vis hele sitatet...
Verdensmatmarkedet er ganske stort, og det norske matmarkedet er ganske lite. Vi kunne helt fint importert det aller meste av maten vi trenger her i Norge. Hvis vi droppet de 20 milliardene vi subsidierer landbruket med kunne vi heller satt ned tollsatsen på mange andre matvareprodukter for å heller importere fra utlandet. Vi trenger ikke ha et evighetsperspektiv på alle områder, matproduksjon kan taes opp igjen ved et senere tidspunkt om det skulle vise seg nødvendig og om det blir konkurransedyktig med utenlandsk produksjon.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kan vi ikke heller opplose storbyene og gjore alle til selvstendige bonder med egen gard?

Kan se for meg Oslo vest sta der med traktoren pa hoyre side og fjoset pa venstre.. hahah..
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se hvorfor dette skulle være relevant. Hvorfor ønsker du å oppløse byene? Er det bare for at du skal få gleden av å se "byfolk" som ikke vet hvordan de spar møkk? Hvis det er tilfellet syns jeg ikke du bidrar til diskusjonen. Du rokker ned på de som bor i byen. Hvorfor? Jeg mener menneskene som jobber i jordbruket er resurssterke mennesker som trengs i næringer som ikke holdes kunstig i live av subsidier...

Edit:
Subsidiene i landbruket sammen med de høye tollmurene fører jo også til at for eksempel afrikanske bønder ikke får innpass på det norske markedet. Det hjelper ikke på ulikhetene i verden for å si det mildt...
Sist endret av Halalgeir; 27. april 2011 kl. 21:50.
kan noen svare meg på kor mye av disse 20 miliardene staten får inn igjen på skatter og avgifter?. . Og vis du mister landbruket, så er det ikke bare bøndene som blir uten jobb, slaktere, meieriarbeidere, butikk og landbruksforhandlere, mye skatte og avgiftstap allerede der. Har vi jobber til de som "plutselig" står uten jobb? Hva med turistnæringa i f.eks hardanger?(kanskje ikke det beste eksemplet men )
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er vanskelig å ta innlegget ditt seriøst. Økonomisk vekst er ikke ene og alene det som danner grunnlaget for det norske folk sine verdier og interesser. Det å tvinge folk til å flytte inn i byene er mildt sagt en absurd tanke. Det høres mest ut som noe nazistene kunne funnet på å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Det er vel den regjeringa vi har nå? Er det ikke? Sentraliserende, og på fritida prøver de å gi bort landet til EU, det må jo være Hitler’s våte drøm som går i oppfyllelse?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Uten å være for sikker i min sak vil jeg anta at vi langt i fra er selvforsynt med mat her i landet.
Vis hele sitatet...
Husker jeg ikke feil er sjølforsyningsgraden vår 45% på matvarer og litt høyere for dyrefôr (ca 50%?)

Verdiene ved landbruket er bla. kortreist mat, som har ett lavere co2-fotspor i tillegg til at det benytter seg av resurser vi allerede har tilgang til.
Verdien av landsbygda er faktisk knyttet opp mot kultur, men også næringsliv. Vi har tonnevis med fisk som skal fiskes, tømmer som skal hogges og dyr som skal jaktes.
Vi har en turistnæring som er totalt avhengig av det faktisk bor folk rundt om kring.
Naturen krever forvaltning, forvaltning krever folk og folk krever en plass å bo.

Subsidiene i landbruket sammen med de høye tollmurene fører jo også til at for eksempel afrikanske bønder ikke får innpass på det norske markedet. Det hjelper ikke på ulikhetene i verden for å si det mildt...
Vis hele sitatet...
Problemet med det er at den maten bør brukes i nettopp Afrika, ikke selges til rike vestlige land som kan utkonkurrere hvem som helst på pris. Det var også noe problemet med BIO-energi, jorda som brukes til å dyrke drivstoff, tulipaner og kaffe til vestlige land er ofte fullgod matjord som bør forvaltes av lokalbefolkning for å skape ett bærekraftig landbruk, ikke bare rike farmere.
Sist endret av Mith; 27. april 2011 kl. 21:58.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg kan ikke se hvorfor dette skulle være relevant. Hvorfor ønsker du å oppløse byene? Er det bare for at du skal få gleden av å se "byfolk" som ikke vet hvordan de spar møkk? Hvis det er tilfellet syns jeg ikke du bidrar til diskusjonen. Du rokker ned på de som bor i byen. Hvorfor? Jeg mener menneskene som jobber i jordbruket er resurssterke mennesker som trengs i næringer som ikke holdes kunstig i live av subsidier...

Edit:
Subsidiene i landbruket sammen med de høye tollmurene fører jo også til at for eksempel afrikanske bønder ikke får innpass på det norske markedet. Det hjelper ikke på ulikhetene i verden for å si det mildt...
Vis hele sitatet...
Var egentlig et litt ironisk innlegg. Hvor teit og idiotisk ser du pa den posten min?
Cirka like teit og idiotisk som brorparten av folkene her i traden ser pa forsteposten din.

No offence, men du er litt vel far off. Kanskje et okonimisk postiv ide, men like gjennomforbart som a flytte en norsk by opp til Mars.
Sist endret av Bombasa; 27. april 2011 kl. 21:54.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Subsidiene i landbruket sammen med de høye tollmurene fører jo også til at for eksempel afrikanske bønder ikke får innpass på det norske markedet. Det hjelper ikke på ulikhetene i verden for å si det mildt...
Vis hele sitatet...
Den dagen Afrikanske bønder får innpass i det norske markedet så er der noe annet som er galt, hvor mye koster det ikke bare i frakt fra Afrika til Norge? Trenger dem ikke maten selv der nede? Tror noen bør lese seg opp på Karl Marx
Sitat av fxxked Vis innlegg
Den dagen Afrikanske bønder får innpass i det norske markedet så er der noe annet som er galt, hvor mye koster det ikke bare i frakt fra Afrika til Norge? Trenger dem ikke maten selv der nede? Tror noen bør lese seg opp på Karl Marx
Vis hele sitatet...
Mange av de produktene som norske forbrukere etterspør vil ikke være fornuftig å produsere i Norge. Kaffe/kakao for eksempel...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Okei, da har Murloc kommet med en verdi "landsbygda" har, nemlig at den er en del av "Den Norske Kulturen". Er bidraget til "Den Norske Kulturen" verdt 20 milliarder? Sansynligvis ikke så jeg venter på flere ting som gjør det verdt å bruke så mye penger på å opprettholde den...
Vis hele sitatet...
Matvaresikkerhet, miljø og dyrevelferd for å nevne noe.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Den dagen Afrikanske bønder får innpass i det norske markedet så er der noe annet som er galt, hvor mye koster det ikke bare i frakt fra Afrika til Norge? Trenger dem ikke maten selv der nede? Tror noen bør lese seg opp på Karl Marx
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det galt at afrikanere får mulighet for å redusere egen fattigdom ved å drive internasjonal handel? Ressurser er det mye av i mange afrikanske land, det er fordelingen det er noe galt med, og det er et helt annet problem og spørsmål enn om vi bør drive handel med dem eller ikke.

Og det med frakt fra Afrika til Norge er vel strengt tatt irrelevant så lenge produksjonen og transporten totalt sett blir billigere enn den ville blitt i Norge.
Norge er uten tvil et dyrt land å drifte siden vi er så få og spredt. Alle krever jo f.eks. motorveistandard på veiene, selv om de bor langt ute i huteheita. Landsbygda er kanskje ikke nødvendig økonomisk sett, men små samfunn er etter min mening nødvending. Har ikke noen spesiell grunn for det, for å være helt ærlig, annet enn at det henger igjen fra gamle tider. Noen vil kanskje mene at det er på tida at vi går et steg videre for å bli bysosser alle sammen, men det er dem om det.

Når det kommer til landbruket er det en viktig ressurs i mine øyne. Vi har kanskje råd til å kjøpe inn alt, men det blir nok dyrere enn alle subsidene til sammen. I tillegg er det lurt å være selvforsynt med mat.
En ny måte å håndtere jordbruket er vel det vi trenger? Subsidere andre typer jordbruk/dyrehold slik at vi dekker vårt eget behov, og slik at det ikke blir for mye produsert.
Jeg er glad i radikale, nyskapende og en smule arrogante ideer innenfor politikk, men dette tar kaka..
Hadde jeg fått valget mellom å vokse opp på landsbygda i stedet for i en by ville jeg ha valgt landsbygda any day. Da jeg føler det er mye greier omgivelser for barn rett å slett. Og siden så mange familier faktisk bestemmer seg for å bosette seg på landsbygda istede for i byene nettop på grunn av dette, så føler jeg at det er et godt nok argument for å bevare bygdesamfunnene uansett hvor mye det koster staten. Folk burde ha muligheten til å velge om de vil bo i storby eller om de vil bo på bygda.

Så kort å godt mener jeg at hvis man fjerner store deler / alt av landbruket i Norge tar man i samme slengen bort valgfriheten folk har om hvor man vil bosette seg. For det er ingen løgn at de norske småbygdene har blitt slik som de er nettop pga at det var gårder der, å som følge av det ; Arbeidsplasser.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Og det med frakt fra Afrika til Norge er vel strengt tatt irrelevant så lenge produksjonen og transporten totalt sett blir billigere enn den ville blitt i Norge.
Vis hele sitatet...
Så miljø er irrelevant?
Sist endret av fxxked; 27. april 2011 kl. 22:07.
Halageir du er latterlig. Eller er det staten som er det?

Uansett, folk vil alltid bo på bygda. Selv om det er minimalt med arbeidsplasser her, vil folk vekk fra bylivet, bråket, den tunge lufta og stresset.

Jeg er nødt å bo i byen pga. jobb, men når jeg får meg dame og unger vil jeg flytte til hjembygda mi (forhåpentligvis). Om man har bodd en god stund ute på landet og kommer inn til en by som f.eks. tromsø, kjenner man fysisk at det er tungt å puste. Samme med vannet som er i byene, det er smak på det. Ute på landet smaker vannet, ingenting og er renere. Dessuten får man se vakker natur, høre fuglene kvittre om morran og få sjelero. De som ikke har prøvd det, bør prøve det.
Sitat av Haagens Vis innlegg
Hadde jeg fått valget mellom å vokse opp på landsbygda i stedet for i en by ville jeg ha valgt landsbygda any day. Da jeg føler det er mye greier omgivelser for barn rett å slett. Og siden så mange familier faktisk bestemmer seg for å bosette seg på landsbygda istede for i byene nettop på grunn av dette, så føler jeg at det er et godt nok argument for å bevare bygdesamfunnene uansett hvor mye det koster staten. Folk burde ha muligheten til å velge om de vil bo i storby eller om de vil bo på bygda.

Så kort å godt mener jeg at hvis man fjerner store deler / alt av landbruket i Norge tar man i samme slengen bort valgfriheten folk har om hvor man vil bosette seg. For det er ingen løgn at de norske småbygdene har blitt slik som de er nettop pga at det var gårder der, å som følge av det ; Arbeidsplasser.
Vis hele sitatet...
Nå velger jo definitivt de alleraller fleste mennesker i Norge å oppfostre ungene sine i en by så... Agrumentet ditt med valgfriheten vi har til å bosette seg hvorsomhelst har jeg allerede nevnt, og det er et godt argument, men jeg kommer fremdeles ikke bort ifra at jeg syns prisen er høy.
Sist endret av Halalgeir; 27. april 2011 kl. 22:14.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Så miljø er irrelevant?
Vis hele sitatet...
Nei. Men hvis det viser seg at avgiftene er så lave at så mye varer fraktes over store avstander at det skader miljøet i stor grad så betyr det at avgiftsnivået på forurensning er for lavt og burde økes. Kostnaden for samfunnet (eksterne virkninger av forurensning) skal det være forurenseren som må betale slik at han må avveie selv om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt eller ikke å frakte disse varene over lange avstander.
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Halageir du er latterlig. Eller er det staten som er det?

Uansett, folk vil alltid bo på bygda. Selv om det er minimalt med arbeidsplasser her, vil folk vekk fra bylivet, bråket, den tunge lufta og stresset.

Jeg er nødt å bo i byen pga. jobb, men når jeg får meg dame og unger vil jeg flytte til hjembygda mi (forhåpentligvis). Om man har bodd en god stund ute på landet og kommer inn til en by som f.eks. tromsø, kjenner man fysisk at det er tungt å puste. Samme med vannet som er i byene, det er smak på det. Ute på landet smaker vannet, ingenting og er renere. Dessuten får man se vakker natur, høre fuglene kvittre om morran og få sjelero. De som ikke har prøvd det, bør prøve det.
Vis hele sitatet...
Du forveksler meg med dem du vanligvis finner ytterst til høyre. Jeg har ingenting imot staten. Jeg har bodd på "bygda" jeg også. Dere missforstår meg! Jeg elsker bygda og liker også å dra dit dann og vann, men jeg syns prisen for å opprettholde den er for høy.
Sitat av møkk Vis innlegg
Om vi ikke subsidierte landbruket ville vel prisen på norskproduserte varer økt, da de som lager varer av råmateriealene (Gilde, Tine etc) måtte selv punget ut mer til bonden dersom han skulle hatt kroner nok til å overleve. Dette vil skape økte priser som folk kan gnåle over, og føre til at flere ser i rettningen av importerte varer.
Er det noe galt i importerte varer? Nei, sikkert ikke, men hvor sansynlig tror du det er at folk er villige til å selge oss maten som de selv kanskje trenger å spise i all evighet?
Vis hele sitatet...
Blir det ikke det samme om vi betaler mer for produktet i butikken eller subsidierer det statlig? Pengene kommer jo fra samme sted.

Tror du også at oljebrønnene er utømmelige?
Vis hele sitatet...
Prøver du å insinuere at jeg er dum?
Dyrevelferd, som commie også nevner, er en viktig ting her. Det norske landbruket og slakterbransjen kan også bli bedre, men man bør være klar over at mye av grunnen til at maten er så billig mange steder i Europa er at de har et ekstrem-industrialisert landbruk som går beinhardt utover dyrevelferden. Ved å drive på en måte som fremmer dyrevelferd blir produksjonsprisen noe høyere, og dette kan kompenseres for ved høyere matvarepriser, subsidiering, eller, som i dag, litt av begge deler.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Så miljø er irrelevant?
Vis hele sitatet...
Miljø er naturligvis et godt argument. Hva med å bruke noen av de 20 milliardene som HVERT ÅR går til subsidier til å forske på for eksempel ... thorium-reaktorer?

Dessuten: Mindre folk i bygdene, mindre bilkjøring/frakt og dermed tar man bort noe av de økte miljøproblemene som kommer av at mye mat skal transporteres fra utlandet.

I tillegg: Det er viktig for meg å si at det er SUBSIDIENE jeg ønsker å minke. Mange bøder klarer jo faktisk å drive gården sin med overskudd. Enkelte områder, særlig på Østlandet er relativt gode jordbruksområder.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg elsker bygda og liker også å dra dit dann og vann, men jeg syns prisen for å opprettholde den er for høy.
Vis hele sitatet...
Trivsel og valgfrihet kan ikke måles i kroner og ører, min venn. Vi har råd til det. Vi har tross alt verdens sterkeste økonomi.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Trivsel og valgfrihet kan ikke måles i kroner og ører, min venn. Vi har råd til det. Vi har tross alt verdens sterkeste økonomi.
Vis hele sitatet...
Det meste kan måles i penger, og noen ganger koster ting mer enn de smaker. Vi har god råd i Norge, men vi har ikke råd til alt.
kjedelig streiting
Å fjerne den norske bygda er vel litt drastisk, men må helt klart effektivisere den. Det blir sløst bort mye penger for at 300 personer skal ha egen ordfører og kommunehus, for å ikke snakke om store tunell og broprosjekter som kun kommer et mindretall tilgode.

Når det gjelder mat er det selvfølgelig viktig å produsere en viss del av forbruket selv, men bøndene må også være med på å tenke nytt.
Toll vs Subsidier?
Du sier at man skal slutte å subsidiere landbruket, og heller sette ned tollen. Men hvor mye penger er det å tape sånn totalt sett? for setter man ned tollen, vil jo staten få mindre penger, stemmer ikke dette?

Og spørsmålet går jo litt på om norge som stat skal jobbe for å tjene mest mulig penger, og få mest mulig "på bok", eller faktisk bruke litt av pengene for å holde liv i norge.

Det er også endel arbeidsplasser innen norsk landbruk. Sett at bøndene slutter å lage melk, dyrke mat osv. Da ville alle fabrikkene bli nedlagt, og mangen mistet jobben.

Når alt kommer til alt, vil du plassere alle på en plass, for at staten skal tjene mest mulig penger, og da blir alle lykkelig? Penger er ikke lykke! Norge klarer seg helt greit økonomisk, og jeg ser ikke grunnen til å "tvangsflytte" nordmenn inn til byene, da dette går ut over trivselen.
Så om de trenger mat i Afrika så skal vi fortsatt ta imot maten her? Miljø og mellommenneskelighet er mer enn utslipp.
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Toll vs Subsidier?
Du sier at man skal slutte å subsidiere landbruket, og heller sette ned tollen. Men hvor mye penger er det å tape sånn totalt sett? for setter man ned tollen, vil jo staten få mindre penger, stemmer ikke dette?

Og spørsmålet går jo litt på om norge som stat skal jobbe for å tjene mest mulig penger, og få mest mulig "på bok", eller faktisk bruke litt av pengene for å holde liv i norge.

Det er også endel arbeidsplasser innen norsk landbruk. Sett at bøndene slutter å lage melk, dyrke mat osv. Da ville alle fabrikkene bli nedlagt, og mangen mistet jobben.

Når alt kommer til alt, vil du plassere alle på en plass, for at staten skal tjene mest mulig penger, og da blir alle lykkelig? Penger er ikke lykke! Norge klarer seg helt greit økonomisk, og jeg ser ikke grunnen til å "tvangsflytte" nordmenn inn til byene, da dette går ut over trivselen.
Vis hele sitatet...
For 10 år siden var det 77000 årsverk i landbruket, og jeg tviler det har økt spesielt mye de siste årene. Det tilsvarer omtrent 1,5% av den norske befolkning. Når vi totalt sett kun har litt over 3% arbeidsledighet i Norge tror jeg ikke det vil være spesielt vanskelig å få flesteparten av disse i arbeid igjen i sektorer der verdiskapningen vil være større.

At Norge klarer seg "helt greit" økonomisk er vel generelt et dårlig argument mot å prøve å drive mer effektivt. Vi hører jo daglig klaging på standarden på helsevesenet og veiene i Norge.


Sitat av fxxked Vis innlegg
Så om de trenger mat i Afrika så skal vi fortsatt ta imot maten her? Miljø og mellommenneskelighet er mer enn utslipp.
Vis hele sitatet...
Poenget er at mat kan produseres mer effektivt andre steder i verden. Det vil være lønnsomt for alle å kutte ned matproduksjonen i Norge og øke den et sted den kan drives mer effektivt. Det er ikke snakk om å ta mat fra bordet til fattige Afrikanere men å flytte produksjon dit det er mer effektivt.