Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2407
En kompis hjalp meg å bygge PC tilbake i 2015. Nå har harddisken blitt 5 år gammel, og jeg tenker på å bytte den ut. Den er på 2,5" og er en WD AV-25 1TB.

På komplett ser jeg at den har en tilkobling som heter 1 x SATA 3 Gb/s - 7-pins seriell ATA. Nye harddisker sier gjerne at de har en SATA-tilkobling, uten mer informasjon.

Så det jeg lurer på er:

1. Vil en ordinær SATA tilkobling, uten denne 7-pins greia funke på min gamle motherboard?

2. Vil jeg kunne bruke en 3,5" disk? Har en del store brønner under CD-rommen. Antar det er samme størrelse.

Jeg er ikke mann om å finne ut hvilken motherboard jeg har på stående fot. Om nødvendig kan jeg åpne maskina og ta bilder av board, brønner og kabler.

Takk til den som vil hjelpe. Er ikke så datakyndig og har lite med penger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
SATA er SATA er SATA.

Generelt sett er protokollen bakoverkompatibel, og så lenge det er SATA vil det fungere, men vil vere begrensa av høgaste felles hastigheit.

Om du har stasjonær PC kan du nesten garantert bruke 3.5", om du har laptop er 2.5" industristandard.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg er ikke mann om å finne ut hvilken motherboard jeg har på stående fot. Om nødvendig kan jeg åpne maskina og ta bilder av board, brønner og kabler.
Vis hele sitatet...
For å enkelt finne ut hva du har av maskinvare: Last ned Speccy (Free version), installer og kjør. Det vil fortelle deg alt om maskinen, utenom strømforsyning og kabinett.
Blås i 2.5" el 3.5" om det er stasjonær pc du har. Skal du feks ha en SSD disk som jo er svært rask kontra hdd så blir det dyrere om du velger 3.5" fordi de lages i små serier kontra 2.5" ssd. Og du trenger ikke nødvendigvis å montere fast en ssd heller. Er jo ikke noe mekanisk i de som beveger seg så den kan du bare plassere der det passer evt. bare slenge på noe strips eller tape for å feste den.

Om du sjekker opp hovedkortet i pc'n og søker på navn + modellnumer og specs så ser du jo hvem versjon av sata hovedkortet er og hva du kan forvente av maks hastighet. Om du ser at du vil få noen begrensninger på hastighet kontra dagens raskeste SSD så kan du jo bare velge disk utifra best tilbud og ikke tenke 100% på best mulig lese&skriveytelse.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Blås i 2.5" el 3.5" om det er stasjonær pc du har. Skal du feks ha en SSD disk som jo er svært rask kontra hdd så blir det dyrere om du velger 3.5" fordi de lages i små serier kontra 2.5" ssd. Og du trenger ikke nødvendigvis å montere fast en ssd heller. Er jo ikke noe mekanisk i de som beveger seg så den kan du bare plassere der det passer evt. bare slenge på noe strips eller tape for å feste den.

Om du sjekker opp hovedkortet i pc'n og søker på navn + modellnumer og specs så ser du jo hvem versjon av sata hovedkortet er og hva du kan forvente av maks hastighet. Om du ser at du vil få noen begrensninger på hastighet kontra dagens raskeste SSD så kan du jo bare velge disk utifra best tilbud og ikke tenke 100% på best mulig lese&skriveytelse.
Vis hele sitatet...
Takker for råd, men deler av datamaskinen min er jo fra 2014. Tror ikke det vil ha så mye for seg å kjøpe en lynkjapp harddisk. Jeg kan heller spare til en helt ny datamaskin. Tenker å gå for denne disken:https://www.komplett.no/product/8989...awk-2tb-35-hdd Da får jeg mye plass til en ok pris. Jeg spiller ingen spill i disse dager heller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Takker for råd, men deler av datamaskinen min er jo fra 2014. Tror ikke det vil ha så mye for seg å kjøpe en lynkjapp harddisk.
Vis hele sitatet...
Eg ville kjøpt ein billeg SSD. Satte nyleg SSD i ein Dell frå 2012, og det var natt og dag. Utan SSD var den ubrukeleg. Med SSD var den brukbar, men treg.

Det er antakeleg den enkeltoppgraderinga som utgjer mest.
Hør på vidarlo og kjøp en SSD, du får i praksis en helt ny maskin opplevelsesmessig sammenlignet med den gamle (så lenge det er disken med operativsystemet du skal bytte).

Har du klart deg med 1TB til nå så får du jo en god del ssder til ok pris rundt samme størrelse.

Disken du har sett på er en som er laget for å lagre video, dvs lang kontinuerlig skriving uten masse småfiler el.l så du ender var opp med ekstra treg ytelse. Skal du absolutt ha snurredisk så må du i hvertfall ha 7200rpm disk. Men i størrelsene rundt 1TB begynner prisene på SSD og snurredisk å bli så lik at SSD er det eneste logiske valget.
Lytt til vidarlo. Uten tvil at det blir å gi deg masse glede. Feks vil boot, oppstart av programmer, skriving/lesing av filer gå uhyggelig fort kontra det du er vent til idag med din 5400 rpm hdd. Og du kommer aldri til å angre at du gikk fra hdd til ssd. Feks har Samsung en 1TB ssd som jeg så til rett over tusenlappen for noen uker siden. En 2.5" hdd på 1TB ligger vel på 5-600. Det er så verdt den ekstra 500 lappen, du får en "helt ny" pc etterpå, med en nesten uvirkelig respons.
https://www.komplett.no/product/8580...p-blue-4tb-35#

Kjøpte denne, folkens. En WD på 4TB av den gamle typen. For meg ble lagringsplass og holdbarhet viktigere enn hastighet, og jeg leste at Western digital er mer holdbare enn f.eks Seagate-disker.

Når jeg en dag får penger til å kjøpe meg en ny PC, vil jeg skaffe meg SSD-disk. Takker for hjelpen. Vil nok komme med nye spørsmål når jeg skal fikse på PCen.
Ingen disker er holdbare, alle ryker før eller siden. Så har du ikke backup er det bare tidsspørsmål før det som er lagre forsvinner.

Men ja fra min egen erfaring er hgst sine noen av dei med minst feil mens seagate har helt klart mest (spesielt etter ca 4 ish år).

Men kost på deg en SSD etterhvert, forskjellen er veldig stor til all bruk utenom å bare lagre filmer/bilder og slikt
Sitat av rfa Vis innlegg
Ingen disker er holdbare, alle ryker før eller siden. Så har du ikke backup er det bare tidsspørsmål før det som er lagre forsvinner.
Vis hele sitatet...
Vet. Har Onedrive for the viktigste og backup på to eksterne disker. Likevel vil det være kjipt om denne disken bare dauer.