Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 15087
Jeg har fulgt denne guiden tidligere med godt hell, men nå får jeg ikke til å få persistence!

Jeg har "installert" iso-en fra Kali's offisielle side på en 8GB usb.
Laget en fat32 til Kali live på 3.5gb og en ext4 partisjon for persistence på 4gb.

Maskinen starter opp og jeg kan skrive inn alle kommandoene som vises i guiden.
persistence.conf blir også opprettet på ext4 partisjonen.

fdisk -l gir identisk resultat som vist i guiden.

Jeg prøver en "touch testfil" og filen opprettes i home-mappen, men den forsvinner med en gang jeg rebooter.

Hvor kan jeg feilsøke??

De eneste referansene jeg kan se når jeg utfører dmesg er (sdb2 er den partisjonen jeg ville bruke til persistence):

EXT4-fs (sdb2): Mounting ext3 filesystem using the ext4 subsystem
EXT4-fs (sdb2): Mounted filesystem with ordered data mode. Opts: (null)

Mulig denne leder meg på riktig vei.

https://devanswers.co/guide-kali-lin...#comment-10419
Sist endret av random105675; 9. august 2019 kl. 15:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du ikke bare installere systemet direkte til minnepinnen, med grub og alt som hører til? Da slipper du å rote med partisjonering og slikt. Jeg har gjort det med en Ubuntu-installasjon, slik at jeg kjører systemet direkte fra usb, akkurat på samme måte som om det skulle være installert på den interne disken. Gjorde det i utgangspunktet på en SSD tilkoplet via USB, men klonet senere denne disken over til en usb3.1-minnepenn via dd. Begge fungerer fjell.
Sist endret av lroedal; 9. august 2019 kl. 21:39.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Kan du ikke bare installere systemet direkte til minnepinnen, med grub og alt som hører til? Da slipper du å rote med partisjonering og slikt. Jeg har gjort det med en Ubuntu-installasjon, slik at jeg kjører systemet direkte fra usb, akkurat på samme måte som om det skulle være installert på den interne disken. Gjorde det i utgangspunktet på en SSD tilkoplet via USB, men klonet senere denne disken over til en usb3.1-minnepenn via dd. Begge fungerer fjell.
Vis hele sitatet...
Joda, hadde jeg hatt en større usb pinne tilgjengelig. Men 8gb blir litt i minste laget etterhvert da en installasjon av kali tar mer plass.

Men jeg fikk fikset problemet.

Litt usikker på nøyaktig hva som gjorde det, men jeg misstenker at problemet var at jeg hadde valgt primary og ikke logical når jeg laget persistence partisjonen.
Og skrivefeilen som eksisterer i mange av guidene på nett (virker som alle stammer fra samme sted) som jeg linket til helt på slutten i første innlegg.

Så det jeg gjorde var:
1. Åpne Gparted
2. Slette persistence partisjonen
3. Lag ny extended partisjon med en logisk partisjon.