Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 808
Dette med Rus vill jo alltid være et omdiskutert tema, Uansett om det blir sett på som posetivt eller negativt av folket. Men kan jo si selv da at jeg og flere andre som har prøvd dette, går på dette eller har sluttet med dette vet jo hva det vill si å tillhøre en såkalt egen famile og et eget miljø.

Men når det kommer til oss også som er inne i dette miljø vill jo det si at vi også har et ansvar på oss ?.
Da tenker jeg på Ansvar for de nye som valser inn i miljø, de som kansje vill teste bare og de andre som da blir hekta. Dette er demmes første gang på rus, andre har første gang på et spesielt rus og alderen kan være alt fra 18 år og opp til 60 år.

Hvordan står du for ditt ansvar, hva velger du å gjøre, hvordan tar du hånd om personen ?
Dette er temaer som ikke blir noe særlig dratt opp og jeg synes det er viltig å høre hva folk mener og tenker.

Jeg vet bare med meg selv at når jeg har vært den som skal prøve noe første gang, så har det ent opp med flere jævlige og forferdelige turer hvor jeg har trudd jeg skulle stryke med.

Ja når man først begynner å tenke over dette så er det et kynisk miljø hvor desverre de fleste tenker på å passe sin egen ræv først eller tjene mest penger å ikke passe på sønnen eller dattera di der ute som har lyst til å feste litt en kveld.
For det første ville jeg aldri introdusert en 18-åring til noe som helst. Det blir for stor aldersforskjell sammenlignet med meg selv, og jeg vil ikke ha ansvaret, verken for turen eller eventuelle konsekvenser for vedkommendes fremtid. Så voksen er et krav, siste halvdel av 20-åra og oppover.

Å dytte i nybegynnere store doser eller ta sjanser med å gi dem f.eks LSD ute på byen er sånt man heller ikke gjør. Som den erfarne har man ganske mye ansvar for at det blir vellykket synes jeg, og da må det legges til rette med passe doser og trygg setting.

For en som er ny er det jo en god ide å ikke bare ta ting en tilfeldig idiot du treffer tilbyr deg. Særlig jenter blir lett et offer for kyniske drittsekker som har helt andre motiver enn å gi deg en morsom rus.

Jeg har 30 års erfaring med div. rusmidler, det meste. Det høres sikkert sykt lenge ut for alle her. Har lært ett og annet på den tiden. F.eks er det ikke moro å røyke den første jointen på en ungdom som senere går rett nedenom. Det er ikke moro å føle seg delvis ansvarlig for psykosen en god venn har vært i i årevis, og det er ikke gøy å introdusere to stonere for speed og når man møter dem igjen noen mnd seinere er de fremdeles på speed. Det kan godt hende ting hadde endt på samme måten uansett, men for meg er det en del sånne greier jeg ikke ønsker å ha noe med å gjøre, så jeg er kritisk til hvem jeg introduserer og for hva. Dessuten er jeg litt forsiktig med å fortelle kids om min egen utforskning, fordi man lett fremstår som en reklame for dop. At jeg til en viss grad (ihvertfall sånn jeg ser ut på utsiden, mht karriere, utseende og div.) har håndtert all rusen betyr nemlig ikke at alle andre gjør det. De fleste tåler mindre er min erfaring. Jeg er ikke så redd for min egen del mer, men jeg er kritisk til hva jeg ønsker å være delaktig i overfor andre.