Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4335
TV-stuen min er 6 * 3 m. Avstanden mellom bilde og sitteplasser er i underkant av 6 meter. På grunn av lengden er det et must å han et digert bilde. Det første jeg vurderte var å kjøpe en diger flatskjerm, men etter at en venn av meg viste sin projektor ble jeg veldig usikker.

Dette skal være det eneste "bildet" i huset. Så det kommer til å bli brukt til både TV, film og Playstation 3.


På forhånd takk!
TV.. Projektor = pærer, Leret oppvarming og slikt... så jeg villa ha valgt en 65'' +
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Prosjektor kan være slitsom å se på midt på dagen, enten må du leve med det bleke bildet, eller så må du ta ned hvert gardin du har, for om du bare kan se LITT lys så blir hele opplevelsen ødelagt, du får selv se om du gidder å gå så langt at du taper igjen sprekker i dørkarm og nøkkelhull.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Tenk litt på bruksmønsteret ditt og hvor avskjermet du får stuen. Spiller eller ser du mye i løpet av formiddagen og rommet ikke lar seg blende 100% er en projektør ikke å foretrekke. Dessuten skal man gjerne litt opp i prisklasse før vi kan begynne å snakke om ordentlig sortnivå i forhold til hva man gjerne får en LCD/plasma-skjerm. Projektør er kult nok det, og noen ganger er det å ha et kickass stort bilde viktigere enn detaljrikdommen, men hvis du bruker det MYE kan du regne med litt kostnader på pære(r) og vedlikehold på projektøren som man som oftest slipper med TVer.
Koster vell like mye for en prosjektor som en TV?
Ville valgt TVen
Dette med pæretid på projektor er kraftig oppsnakket. 3000-4000 timer er ganske mye og det holder en del år. Jeg har hatt min projektor nå i 1 år. Jeg har brukt den 300 timer. DVS at jeg bruker den ca. to kvelder i uken på 3-4 timer. Dette er et dedikert hjemmekinorom på ca. 3x2,5 m. Det kommer nok ganske sikkert an på ditt behov. Personlig har jeg sota vinduene på rommet, samt at jeg har lystettegardiner fremfor. På den måten slipper jeg og tenke på at prosjektoren er svak for dagslys.

Bildet har jeg på et rammelerret på 225x113 cm. Kasteavstanden på projektoren er den samme som sitteavstanden som er ca.2.5 meter.

Dersom du har et rom du dedikerer til playstation, musikk og film- vil jeg anbefale deg projektor. Jeg betalte 15000,- for hele hjemmekinoen min. Reciver, høytalere, kabler, rammelerret, projektor og playstation 3 på Komplett.no etter litt mailsending frem og tilbake med en selger for pruting.

Dersom du går for en TV, må du uansett opp i minst 55" og kanskje aller helst 60". For at kvaliteten på bildet skal være tilsvarende en Full-HD projektor, bør du nok smelle til med en fresh samsung LED-tv eller lignende og da er faktisk prisen betydelig større.

Mitt tips er og gå for projektor. Jeg var også lenge i stuss, men er så glad for at jeg gikk for projektoren. Det er fint verdt og kaste inn et par tusen om noen år for pæreskift når jeg får et så stort og bra bilde til den prisen.

http://bildr.no/thumb/1023728.jpeg

Edit: Bildet viser på ingen måte hvordan bildekvaliteten er...
Sist endret av reklame; 11. november 2011 kl. 19:41.
Tusen takk for raske svar.

Rommet er totalt avdekket for sollys, så det blir ikke noe problem. Grunnen til er at jeg er skeptisk til projektor er at den kommet til å bli brukt mye ( den skal eventuelt erstatte den eneste TVen i huset). Når dere sier pærer og vedlikehold, hva legger dere i det sistnevnte ordet?
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette med pæretid på projektor er kraftig oppsnakket. 3000-4000 timer er ganske mye og det holder en del år. Jeg har hatt min projektor nå i 1 år. Jeg har brukt den 300 timer. DVS at jeg bruker den ca. to kvelder i uken på 3-4 timer.
Vis hele sitatet...
Dedikert hjemmekinorom blir noe helt annet enn som en "stueskjerm".

Alle jeg kjenner som var "lure" og valgte prosjektor som eneste bildeframviser i huset har en lei tendens til å la bildet stå på når de er i huset (og i ett tilfelle mens han dro ut på en toukerstur med hurtigruten).
Da varer pærene jævli kort.

Men for et dedikert hjemmekinorom som bare brukes til nevnte aktivitet, sure, prosjektor er kjempekult.
En god prosjektor har vel ganske mye bedre oppløsning enn en flatskjerm
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
En god prosjektor har vel ganske mye bedre oppløsning enn en flatskjerm
Vis hele sitatet...
FullHD er fullHD, det er akkurat samme oppløsning, 1920x1080.
Sitat av reklame Vis innlegg
Lang tekst + et fint bilde..
Vis hele sitatet...
Da kan jeg spørre, hvordan er det å sitte i rommet? Må det være mørkt eller kan du ha litt lys når du sitter på f.eks, datamaskinen. Begyntte å tenke litt nå :P

Her har du et sett med prosjektor og lerret om du tenker på det
http://www.netonnet.no/art/tv-og-bil...w/161916.3122/
Vet ikke kvaliteten da, det får noen andre ta seg av :P

Sitat av Settoz Vis innlegg
Da kan jeg spørre, hvordan er det å sitte i rommet? Må det være mørkt eller kan du ha litt lys når du sitter på f.eks, datamaskinen. Begyntte å tenke litt nå :P

Her har du et sett med prosjektor og lerret om du tenker på det
http://www.netonnet.no/art/tv-og-bil...w/161916.3122/
Vet ikke kvaliteten da, det får noen andre ta seg av :P
Vis hele sitatet...
Edit; Om jeg skal ha noe slikt. Hvordan er de med ledningen? Kan jeg kjøpe en liten maskin / bygge en liten maskin og plasere den ved lerretet eller må jeg ha den sammen med prosjektoren? Hva blir enklest?
Sist endret av Vod0; 12. november 2011 kl. 02:14.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Da kan jeg spørre, hvordan er det å sitte i rommet? Må det være mørkt eller kan du ha litt lys når du sitter på f.eks, datamaskinen. Begyntte å tenke litt nå :P

Her har du et sett med prosjektor og lerret om du tenker på det
http://www.netonnet.no/art/tv-og-bil...w/161916.3122/
Vet ikke kvaliteten da, det får noen andre ta seg av :P



Edit; Om jeg skal ha noe slikt. Hvordan er de med ledningen? Kan jeg kjøpe en liten maskin / bygge en liten maskin og plasere den ved lerretet eller må jeg ha den sammen med prosjektoren? Hva blir enklest?
Vis hele sitatet...
Hvis du tredobler prisen får du noe som er brukende uten at det støyer jesusmye og har elendig flagrende lerret.

Ledningen ?
Hvilken ledning ?

Strøm \ HDMI går opp i en eventuell ledningsholder til prosjektor, gjerne bakfra slik at du ikke ser den i taket mens du ser på.
Hva du streamer fra er jo helt opp til til deg, være det seg DLNA \ lokale data \ bluray \ dvd \ vhs \ betamax.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dedikert hjemmekinorom blir noe helt annet enn som en "stueskjerm".

Alle jeg kjenner som var "lure" og valgte prosjektor som eneste bildeframviser i huset har en lei tendens til å la bildet stå på når de er i huset (og i ett tilfelle mens han dro ut på en toukerstur med hurtigruten).
Da varer pærene jævli kort.

Men for et dedikert hjemmekinorom som bare brukes til nevnte aktivitet, sure, prosjektor er kjempekult.
Vis hele sitatet...
TV-stue = dedikert rom for å se film\tv\spille? Jeg anbefaler egentlig ingen og sette dette opp i stua og se på nyhetskanalen. Det kommer selvsagt an på bruken.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Da kan jeg spørre, hvordan er det å sitte i rommet? Må det være mørkt eller kan du ha litt lys når du sitter på f.eks, datamaskinen. Begyntte å tenke litt nå :P

Her har du et sett med prosjektor og lerret om du tenker på det
http://www.netonnet.no/art/tv-og-bil...w/161916.3122/
Vet ikke kvaliteten da, det får noen andre ta seg av :P



Edit; Om jeg skal ha noe slikt. Hvordan er de med ledningen? Kan jeg kjøpe en liten maskin / bygge en liten maskin og plasere den ved lerretet eller må jeg ha den sammen med prosjektoren? Hva blir enklest?
Vis hele sitatet...
Belysning: Det kommer helt an på hvilken projektor du har. Enkelte fungerer helt greit i dagslys. Direkte sollys på lerretet vil uansett gi et svakere bilde, da naturlig nok projektoren kaster lys på lerretet.
Min gir et greit bilde i dagslys, men når sola titter inn vinduet, er det forbanna irriterende. Igjen, det er det jo også på plasma og LED tv'er. Og dekke til vinduer med sotefilm og lystette gardiner er og foretrekke uansett. Desto mørkere, desto bedre bilde. Et grått lerret vil også gi deg bedre kontraster og sortnivå.

Projektorpakken du linket til er en helt grei projektor til den prisen. Jeg foretrekker rammelerret fremfor rullegardin, men det er vel en smakssak. Se på lysstyrke og kontrast. Desto høyere, desto bedre. Så er det dette med kasteavstand fra der du har tenkt å ha projektoren til lerretet. Der kan du gå inn på http://www.projectorcentral.com/proj...ulator-pro.cfm og velge modell og avstand og finne ut hvor stort bilde den kan gi, og om den i det hele tatt klarer og fylle hele lerretet ved zooming. Man skiller vanligvis mellom LCD eller DLP projektorer som vanligst er i bruk i hjemmekinoen. De har sine fordeler og bakdeler. For meg som ikke reagerer på reinbueeffekten, mener jeg at DLP er veien og gå. Les mer om dette her: http://www.hjemmekino.no/guide/projektordlp.aspx

Jeg har en reciver. På denne er det koblet til høytalere og SUB. Resten er HDMI. PS3, HD-dekoder, laptop med trådløst tastatur og mus. Fra reciveren går en 5 meter lang HDMI kabel som går rett i projektoren. Altså, alt må innom reciveren.. Helt vanlig hjemmekino mao.