Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3189
Hei!

Lurte på nor rundt dette med blåmann kombinert med rusmiddelforumene. Så nylig at det var over 104 SIDER med innlegg på "groguiden", hvor folk legger ut om plantasjene sine, og bruken sin.. Betyr dette at politiet ikke bryr seg så mye som jeg har fått inntrykk av?
Er det ikke risikabelt å legge ut bilder av "farmen" sin?
Er selv for legalisering, men undres litt rundt dette. Har de ikke mulighet til å lokalisere folk, og finne personlige opplysninger utifra profilene deres her på Freak?
Det kommer vel av prioriteringer,i tillegg er det begrenset hvor mye man finner du av bildene og den begrensede informasjonen du ser i profilen. Jeg vil tro at for å lokalisere folkene som oftest krever at de får informasjon fra nFF. Men får å få denne informasjonen trengs det godkjennelse fra retten. Og det skal heldigvis litt mer enn "Han har postet bilder av hasjplanter på freak.no og sier han dyrker cannabis til eget bruk" for å få dette.
Sitat av stehal Vis innlegg
Hei!

Lurte på nor rundt dette med blåmann kombinert med rusmiddelforumene. Så nylig at det var over 104 SIDER med innlegg på "groguiden", hvor folk legger ut om plantasjene sine, og bruken sin.. Betyr dette at politiet ikke bryr seg så mye som jeg har fått inntrykk av?
Er det ikke risikabelt å legge ut bilder av "farmen" sin?
Er selv for legalisering, men undres litt rundt dette. Har de ikke mulighet til å lokalisere folk, og finne personlige opplysninger utifra profilene deres her på Freak?
Vis hele sitatet...
Man velger jo selv hvor mye informasjon om seg selv og sine aktiviteter man vil dele. Om det postes åpenlyse lovbrudd, vil politiet kunne hente ut informasjon om den som poster. Det er jo imidlertid slik at det ikke nødvendigvis er likhetstegn mellom det å skrive at man bruker ulovlige rusmidler, og det å gjøre det (ganske mange forfattere, som gir ut sine bøker i stort opplag under fullt navn, ville da fått besøk av politiet). Det er heller ikke slik at det å poste bilder av f. eks. cannabisplanter er synonymt med å faktisk dyrke planten.
Protip -> Slett EXIF (metadata) i bildene, så skal det ikke være noe problem, med mindre man utelukker fornuftig logikk da
Sist endret av Space-Time; 8. november 2010 kl. 13:28.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Politiet må i utgangspunktet ha en rettkjennelse – tilsvarende ransakelsesordre – for å få utlevert data. Og selv om vi gir ut IP til en bruker må politiet finne ut hvor denne stammer fra via ISP-er. Dette er plutselig en del arbeid, så man kan spørre seg hvor interessant det er å ta folk som dyrker et par planter marihuana, med mindre noen poster bilder av en plantasje stor nok til at det åpenlyst er for salgs skyld.

Men et par ting bør man som poster kanskje tenke seg om:
1) EXIF-informasjon i bildet kan inneholde navn, GPS-posisjon eller andre ting som kan hjelpe å identifisere brukeren
2) Hva har man postet av informasjon om segselv ellers i forumet? Det kan være lurt å ikke inkriminere segselv ved å poste personlig/identifiserende informasjon i en tråd og skrive om lovbrudd man har gjort i en annen.
3) Hoster man bilder fra et domene som peker direkte mot deg, burde man kanskje se seg om etter anonyme tjenester til den slags bruk.

Generelt sett, utvis samme vett og skepsis som man ellers har når det kommer til å snakke om rusmidler. Det er veldig fine initiativ at folk poster grologger og slikt, da disse trådene bidrar med mye kunnskap om plantedyrking, men vi må samtidig minne om at forumet er underlagt norsk lov.
For å si det på en enklere måte, om politiet vil ha informasjon om noen av de som skriver om farmene sine utlevert, så får dem det ;-)
-Det er også de som poster bilder av farmene sine etter at de har blitt ferdige, og alt bevismateriale er borte(gjerne i kombinasjon med punktene under).
-Mange dryker ikke på samme location som dem poster. Så om Onkel skulle komme på besøk til IP-adressen's hjemsted finner dem ingenting.
-Mange brukere skriver pur løgn. Det at man poster bilde av en plantasje på 40planter er ikke en garanti for at dem faktisk har dette.
-Torproject.

Alt i alt, tror mange brukere har tatt forholdsregler så dem ikke skal bli tatt for noe. De fleste som poster på forumet har allikvel èn plante kanskje tre. Mulig politet driter i disse og heller tar de 2-etasjes husene rundt om i stedet.
Og det at man inrømmer bruk på forum er ikke dermed sagt at politet utenvidere kan buste deg for noe. Kan trekke fram min cannabiskokebok som eksempel. Har innrømmet en del bruk der, men om onkel kommer og skal ta meg så har dem ingenting. Har ingenting liggende hjemme og har heller ikke brukt rusmidler på lang tid så alle prøver ville kommet ut rene. Og jeg tilstår jo heller ikke til dem, alt jeg skriver på forum er bullshit......


Det har vel også kun blitt utlevert 1 IP-adresse som jeg har forstått. Da det var postet detaljerte beskrivelser av et grovere ran eller noe. Hvem vet, kanskje politet har andre ting å gjøre enn å surfe på nFF og lete etter 16-åringer dem kan arrestere.

Kan vel også legge til at det er en grunn til at cannabis koster litt penger. De som dyrker greiene tar en STOOOOR risiko for at du skal kunne kose deg en lørdag kveld.
Takker for svar! Fikk mye ut av svarene
Lurer på hvor stor "risk" politiet vil ta på å ta feil typer her. Jeg kunne lagd ut et bilde av en "plantasje" her, men det hadde ikke betydd at det var min. Så om politiet skulle sitti på freak for å ta folk som dyrker og bruker shit her i norge, så tror jeg det blir noen uskyldige som blir besøkt.
Politiet gir en lang faen i folk som har en plante hjemme, det er waste av ressurser å bruke tid på slikt, selv politiet skjønner det.
Bruk en proxy, så har du løst store deler av problemet.

Sitat av polizei Vis innlegg
Politiet gir en lang faen i folk som har en plante hjemme, det er waste av ressurser å bruke tid på slikt, selv politiet skjønner det.
Vis hele sitatet...
Her tar du feil, mister Polizei. Politiet bryr seg faktisk om hasjplantasjer!
Håper eg har rett og du har feil
Politiet har jo så lite ressurser klager de alltid på, og bruke tid på en fyr med en plante tar jo ressurser fra skikkelig politiarbeid.
Sitat av polizei Vis innlegg
Håper eg har rett og du har feil
Politiet har jo så lite ressurser klager de alltid på, og bruke tid på en fyr med en plante tar jo ressurser fra skikkelig politiarbeid.
Vis hele sitatet...
Ja, håp det du. Men jeg vet at jeg har rett : )
Sitat av Erlend55 Vis innlegg
Ja, håp det du. Men jeg vet at jeg har rett : )
Vis hele sitatet...
Men hva er det som er definisjonen på en plantasje? Jeg kan ikke huske at noen har postet bilder av "egne" massive plantasjer her. Stort sett går det jo i noen planter her og noen planter der. Plantens levetid er jo kortere enn det det tar politiet å finne ut av ting.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Men hva er det som er definisjonen på en plantasje? Jeg kan ikke huske at noen har postet bilder av "egne" massive plantasjer her. Stort sett går det jo i noen planter her og noen planter der. Plantens levetid er jo kortere enn det det tar politiet å finne ut av ting.
Vis hele sitatet...
Aner ikke hva definisjonen på plantasje er. Men Politiet etterforsker ihvertfall noen som driver såkalte "plantasjer"
Sitat av Erlend55 Vis innlegg
Aner ikke hva definisjonen på plantasje er. Men Politiet etterforsker ihvertfall noen som driver såkalte "plantasjer"
Vis hele sitatet...
Ja, men de finner du ikke her. Det er jo det som er poenget.
Noen plantasjer har blitt avbildet. For eksempel post nr 10 av LoveToGrow i denne tråden(første side):
http://freak.no/forum/showthread.php...light=groguide

Det der kvalifiseres som en plantasje tenker jeg
Sitat av moret Vis innlegg
Noen plantasjer har blitt avbildet. For eksempel post nr 10 av LoveToGrow i denne tråden(første side):
http://freak.no/forum/showthread.php...light=groguide

Det der kvalifiseres som en plantasje tenker jeg
Vis hele sitatet...
Joda, men det kan vel anses som et unntak. Poenget mitt er at de som driver big business sjelden trenger å henvende seg til folk fra nFF for å vite hva de skal gjøre. Det er ingen eller få som legger ut bilder av store plantasjer for å skryte.
Det er helt rikitg. Groguiden er for smådyrkere/førstegangsdyrkere, helt klart. Det er stort sett bilder av 1-3 planter, og det er som regel ikke skrytebilder men heller spørsmål om hva som er galt med dem.