Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  424 110566
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg er ikke overasket over at kilden som faktisk gjør en slik test og tror det sier noenting, inneholder et par flotte feil, og et par konspirasjonsteorier

Yndlingssitatet mit fra siden må være dette:
Sitat av loneoceans.com Vis innlegg
One of the cameras got knocked to the side by a piece of apple
Vis hele sitatet...
Sitat av loneoceans.com Vis innlegg
No complete piece of apple was left - Everything was pulverized
Vis hele sitatet...
Må isåfall være pga. farta eplebiten traff kameraet
Da har jeg fått min bestilling fra UK, 16 dager etter bestilling, og uten et ord fra tollvesenet
Sist endret av Pyr0man; 15. februar 2010 kl. 15:15.
Jeg har nå laget en del batcher med AP, ca. 5 stk.

1.) Halv batch, ble 7 gram.

2.) Hel batch, ble 13-14 gram.

3.) Dobbel batch, ble 28 gram.

4.) Dobbel batch, ble 19 gram.

5.) Dobbel batch, er ikke ferdig ennå.

Mellom nr. 3 og 4 flyttet jeg alle kjemikaliene ut i et skap i garasjen, hvor det er ca 0 grader celcius.

Med nr. 4 og 5 oppstod det merkelige ting.

Nr. 4: 100 ml Aceton + 51,4 ml H2O2 + 15 ml HCl => Nesten ingen varmeutvikling,
bare under den første milliliteren av saltsyren steg temperaturen fra 5 grader til 6.
Dette lot jeg stå like lenge som nr. 3, rundt 24 timer, og det ble bare 19 gram.

Nr. 5: 100 ml Aceton + 51,4 H2O2 => Temperaturen steg gradvis fra -3 grader til ca. 10,3 grader. INGEN HCl!
Dette gjorde jeg for 10 min siden, så jeg vet ikke om temperaturen holder seg oppe.
Men den gjorde det i hvert fall i 10 min, mens jeg tilsatte H2O2'en.
Jeg tilsatte H2O2'en veldig forsiktig når jeg så at temperaturen steg såpass kjapt uten saltsyre.


(Grunnen til at H2O2 mengdene kan virke feil er fordi jeg har 35%)

Løsningen er vel enkel, flytte kjemikaliene inn igjen...

Men jeg lurer på om det er noen forklaring på dette,
Hvorfor skjer dette?
Er det kjemikaliene som er ødelagt av temperaturen?
Eller er det bare temperaturen som forusaker det?
Var hydrogen peroksiden din lunken? Hvis den holdt romtemperatur så kan vel den ha økt temperaturen i blandingen når den ble tilsatt.

Har aldri lagd AP så er ikke sikker, men tror ikke temperaturen skal øke hvis begge væskene har cirka samme temperatur.
Sist endret av Dwerg; 21. februar 2010 kl. 19:50.
Alt hadde stått ute samme sted, samme skap og hylle, i flere dager.
Så de hadde omtrent samme temperatur.
Sitat av Pyr0man Vis innlegg
Alt hadde stått ute samme sted, samme skap og hylle, i flere dager.
Så de hadde omtrent samme temperatur.
Vis hele sitatet...
Forklaringen:

H2O2 oppløsningen skilte seg, vann øverst. du måler opp uten å riste på flaska først, og fikk dermed liten varmeutvikling og yield.

Batch 5 gikk bedre fordi du har skvulpa med flaska når du målte opp til batch 4
Sitat av Sabesto Vis innlegg
Forklaringen:

H2O2 oppløsningen skilte seg, vann øverst. du måler opp uten å riste på flaska først, og fikk dermed liten varmeutvikling og yield.

Batch 5 gikk bedre fordi du har skvulpa med flaska når du målte opp til batch 4
Vis hele sitatet...
Det at det skiller seg er logisk. Men at det blir så sterk varmeutvikling (-3 til 10,3) uten HCl. Det kan jeg ikke helt skjønne.

Takker for svar
Sitat av Pyr0man Vis innlegg
Det at det skiller seg er logisk. Men at det blir så sterk varmeutvikling (-3 til 10,3) uten HCl. Det kan jeg ikke helt skjønne.

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Nå er det lenge siden jeg rota sammen no AP, men jeg syns å huske at det ble en del varmeutviklig. Det er ikke så farlig så lenge du får det under 10 grader før du har i syra....
Det er bare å kjøle reagentene i fryseren før man blander de sammen.

Først kjøler man ned aceton og hydrogenperoksid, blander det sammen, får litt varmeutvikling, setter det inn i frysen igjen til det er kaldt før man tilsetter syre.
Da kan man tilsette syren rimelig fort uten varmeutvikling.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Godt logisk tenkt og utført NitroFis Det er ikke mye som skal til.
Hvorfor er det så viktig å bruke strøm og ikke lunte når man skal anntenne AP

Går det ikke ann å bruke AP med lunte til å detoner for eksempel ANAL??
Acetonperoksid tilhører de primære sprengstoffene, det vil si at det vil detonere av slag, støt, friksjon, varme osv.
Det spiller ingen rolle om du bruker strøm eller lunte med andre ord.
Begge tenningsmetoder har sine fordeler og ulemper som du sikkert skjønner.

Det viktigste er å ha forsiktighetsregler for hver av dem.

For lunta feks:

- Ikke la gnister fra lunta ramle ned i hovedladningen slik at du får en prematur eksplosjon.
- Lunter som inneholder metall skal selvfølgelig ikke brukes til AP, hvis du ikke har annet valg så husk å tape enden på lunta slik at metall ikke kan blande seg i AP-en.

For ledninger:

- Forsikre deg om at ledningene er fullstendig utladet før du kobler på en detonator.
- Ledningene skal ikke ha direkte kontakt med sprengstoffet. Da oppstår det muligens andre peroksider som er enda mer ustabile enn acetonperoksid. Dette er selvfølgelig ikke ønskelig.

Les litt her i denne tråden og på resten av forumet så vil jeg tro at du finner ut det meste du lurer på.

Jeg vøsnker å legge til at det å lage acetonperoksid ikke er veien å gå for en nybegynner.
Hvis du på død og liv absolutt SKAL lage dette så begynn i meget små doser.
Ok, takk for info og svar

Går det ann å detonere 500g ANAL med et gram AP??

Hvis ikke hva er den største mengden som funker??
Hvorfor slikt hastverk? interesse eller trang..
Les forumet, og du vil lære.
Allt til sin tid.
Hei!

Bare noe spørsmål jeg vil være helt sikre på førjeg begynner

Etter man har blandet sammen alle kjemikaliene, går at det bare står 12 timer i kjøleskapet, eller mådet stå 24 timer?

Etter det har stått ferdig i kjøleskapet, er det veldig nødvendig å bruke natron til å skylle ut syren, eller går det bra med bare masse vann?? :P
Greiene er ferdig når det nesten ikke er noe væske igjen i reaksjonskaret ditt.

Du burde absolutt bruke natron eller bakepulver til å nøytralisere sprengstoffet ditt med.
Syre vil gjøre det ustabilt.
Sjekk ph med et lakmuspapir eller lignende. Dersom det er problematisk for deg å skaffe dette så kan du gjøre det på følgende måte:
Smak forsiktig på AP-en når du tror den er ren, er det syrlig smak vasker du videre til det er smakløst.

Edit: Nei, det er ikke giftig.

Personlig velger jeg å konkludere med at du ikke er klar for å lage sprengstoff ennå, håper du i det minste kan reflektere litt over det før du lager noe.
Sist endret av Knask; 4. mars 2010 kl. 23:31.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Rester av syre vil først og fremst starte råttningsprosessen.
Og jeg vil fraråde deg og bruke bakepulver, da det inneholder andre saker enn bikarbonat, og de tingene er ikke like glade i å løse seg opp i vann. Kjøp natriumbikarbonat, du for det som Natron på hvilken som helst daglivareforettning, og for guds skyld, les mer, da jeg er klart enig med NitroFis. Sprengstoff er ikke leketøy.
Ok, takk for svar

Jeg skal tenke litt på det, kommer ikke til å lage hel dose, enten halv eller kvart dose!

Det er heller ikke noe problem for meg å skaffe natron

Et spørsmål til! Når man skal blande AN med AL, Må AN-en være fint pulver, eller kan det være i de små kulene det er fra isposene??
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Helst kvern får å få det så homogent som mulig. Man kan dog til nøds bare blande Al pulver i prills om man er lat og kjører større mengder. Skal dog nevnes at sjangsen for Low Order er litt større da om jeg husker rett.
Hei!

Når har batchen min med AP stått ute ca 1-3 grader i over 12 timer uten det har skjedd noe spesielt, dette er vel ikke helt vanlig??

Er det bare å vente lengre??
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg anntar at siden ingenting har skjedd, så må du la det stå lengere. Hva er din styrkegrad på H2O2, og på den valgte katalysator? Og hva er mengdene på de 2?
Ok, Takk for svar!

Styrken på H2O2 er 30%

Nå skjekket jeg igjen, nå har det absolutt begynt å skje noe, får vel bare vente en stund til!

Hva er katalysator? hvis det er syre, så har jeg brukt saltsyre som er 30%

Jeg glemte noe informasjon!

Jeg brukte 25ml Aceton, 15ml H2O2 og 3,75ml Saltsyre

Edit: Nå har reaksjonen stått i 30 timer, og det er fortsatt masse væske igjen!!

Det har også festet seg mange krystaller oppover kantene på glasset

Har jeg gjort noe feil eller skal jeg la et stå lenger?
Sitat av Bombern Vis innlegg

Har jeg gjort noe feil eller skal jeg la et stå lenger?
Vis hele sitatet...
Ja, det har du faktisk!
Du har ikke krafset til deg nok informasjon før du begynte å produsere sprengstoff.

Tenker at du har latt greiene stå for kaldt når jeg leser symptomene på batchen din.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja, det har du faktisk!
Du har ikke krafset til deg nok informasjon før du begynte å produsere sprengstoff.
Vis hele sitatet...
Noe som er(Ikke for å være hard nå) noe av det dummeste et menneske kan gjøre innenfor rimelighetens grenser

Husk Bombern, et uhell er nok, bare spør "Gutt'a på Grorud".
Hei igjen, ok takk for info!

Jeg er utrolig forsiktig med AP-en

Jeg har tatt en teskje med natron i 300ml vann og skylt det over AP-en og etter det tok jeg to omganger til med vann!

Nå ligger det til tørk. Jeg har prøvd å defalgrere mens det var vått og det var ordentlig bra saker, venter med hammertest og friksjonstest til i morgen.

Denne batchen ble mindre enn 6 gram uten tvil!

Jeg kommer til å være ekstremt forsiktig med AP-en og kommer til å beholde den i flere doser, enn alt samme sted!!

Dette var første gang, og jeg hadde faktisk ikke tilgang på å oppbevare det i kjøleskapet, pga foreldre, så jeg måtte oppbevare reaksjonen ute i garasjen. Der vet jeg at det var rundt 0 grader, ikke mindre!

Men alt har gått greit foreløpig, så alt ser bra ut

Og igjen, jeg er utrolig forsiktig med sprengstoffet og har stor respekt for det!

Edit: Er egentlig symptomene jeg har fått på batchen min farlig, NitroFis??
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Symptomene er ikke farlig. Med symptomene mener han at den sto litt kaldere enn nødvendig og at det ikke hadde begynt å krystalisere ennå.

Jeg håper du behandler det som du sier, og ellers er det ikke mere jeg kan si? Bare vær forsiktig!
Det var bra

Forsiktig er jeg alltid!

Her er det en liten defalgreringstest:

http://www.youtube.com/watch?v=lE5IsL_0cvY
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ser ut som AP, men det der er ikke 0,2 gram. Ser mye mindre ut.
Her er en 0,1 gram test målt med en Kern vekt: https://download.yousendit.com/S1VBb24rZDU3bUJjR0E9PQ
Ja, det var nok antagligvis mye mindre!!
Nå har jeg testet litt av min første batch med AP som jeg laget i helga

Her er film:
http://www.youtube.com/watch?v=fzSkyvDvBm0
Festelig øyeblikk i en HE-elskers liv det der.

Prøvd å smelte _litt_ AP for så å tenne på det?
Hvis ikke burde du prøve i veldig små mengder dersom du har kraftig lukkemuskel.
hvordan smelter jeg det?
Jeg spørr pga. vil være heelt sikker, men jeg kan tenke meg at jeg gjør det på lav varme?
Sitat av kulii11 Vis innlegg
hvordan smelter jeg det?
Jeg spørr pga. vil være heelt sikker, men jeg kan tenke meg at jeg gjør det på lav varme?
Vis hele sitatet...
du tager bare en lille bitte knivspids TATP, så noget sølvpapir, og sætter det fast et sted.. så hold lighter flammen under lidt tid.. altså ik for stor.. brug MEGET små mængder til at starte med til at du kender styrken af det (; der skal ik så meget TATP til for ens ører ringer, hvis de ikke allerede er blevet ødelagt (;
Sitat av kulii11 Vis innlegg
hvordan smelter jeg det?
Jeg spørr pga. vil være heelt sikker, men jeg kan tenke meg at jeg gjør det på lav varme?
Vis hele sitatet...
Siden AP smelter rundt 91 °C så legger du litt AP på ei glassplat eller annet og begynner å koke vatn.

Med andre ord: Du bruker indirekte kontakt mellon TATP'n og dampen for å smelte TATP'n.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Siden AP smelter rundt 91 °C så legger du litt AP på ei glassplat eller annet og begynner å koke vatn.

Med andre ord: Du bruker indirekte kontakt mellon TATP'n og dampen for å smelte TATP'n.
Vis hele sitatet...
arh det vidst ik så godt ide med glas og HE :P sølvpapir er også billigt.. tror måske det skulle gøres med store mængder hvis det nu skal prøves ^^ altså metoden medkogende vand :P gad vide.. om hvad der ville ske.. hvis man proppede TATP i kogende vand.. det detonerer jo vådt.. (:
Reinert med beine !
griped's Avatar
er det snakk om AP eller TATP?
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
AP. Tror Antiswattt har rotet litt...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
AP eller TATP? Tuller dere, eller mener dere Ammonium Perklorat?
Sitat av Tomacco Vis innlegg
AP. Tror Antiswattt har rotet litt...
Vis hele sitatet...
TATP = Tri >Acetone< Tri >Peroxid< det mere advancerede navn for AP, Acetone Peroxid, APEX eller TCAP.. TATP har mere end ét navn..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
APEX er et jævla internettkallenavn på AP fra tyskland. Men viste du at du ALDRI kommer til å få bare TCAP(TCAP er mere riktig enn TATP)? Det er 2 isomer av AP, nemlig Dicyclo og tricyclo.Du kommer til å få begge isomerne, med forhåpentligvis en god del overvekt på TC enn DC, så derfor kommer jeg aldri til å si TATP eller TCAP (og værtfall ikke APEX!), rett å slett fordi at det nesten blir som å kalle saft for vann.

Å si at man har TCAP er bare en utopi
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kjedelig streiting
Hvordan pleier dere å lagre H2O2'en i disse varme dager? Kjøleskapet jeg bruker til slike ting har desverre tatt kvelden :/
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bruker kjøleskapet til mamma.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
De fleste som har gjort litt bakgrunnsjekking av AP har helt sikkert lest om fyren fra Sverige som klarte å sprenge seg selv i lufta med APAN.

Han var visst et aktivt medlem på rougesci og hadde brukernavnet "phone".

Her kan dere se noe av det siste han skrev der inne:

phone
February 21st, 2004, 07:08 AM

"i wonder if in europe there is anyone that uses mehenamine for fire tablets or other things..i found only petrol derivate tablets...


Yeah. They´re german, I don´t have the pack right here, but it´s almost pure methanamine (or how you now spell that lame word). You just solve it in aceton and you get it pure (or was it water) I haven´t really memorized it since I am an AP lamer (but I do own a pack with methanamine), HMTD is nutting for me :P, but hey, first time I did AP I did 80 grams, second 120 grams, third time (yesterday, drying today) something about a kilo or more... :P I GONNA BLOW MY FRICKING ARMS OFF! And yeah, I don´t treat AP with respect, but well, I got plenty of cold, snow and ice outside so my AP is usually quite resistant against pressure e.tc. Well, right now my brain feels like weird, I gonna have to put up a few lamps e.tc. (it dried overnight, switched the newsspaper it was on) and I think I gonna put up a few lamps to get the bitch dry faster. Well, my moms out of the weekend, that´s why I am sitting here with over 1 kilo AP and lots and lots and lots AN. Well, sure, I spam... but.. hey! :P Well.


Well, almost forgot, I always take all my explosives and just make 1 big fucking bomb of it. 1 kilo AP and a couple of kílos AN coming up."
Vis hele sitatet...
Noen som kjenner seg igjen?
Det der virket nesten for godt til å være sant, skulle nesten tro det var lagd for å skremme!
Skjønner ikke hvordan man kan være så tett i huet at man lager 1kg AP?
Men kjenner meg jo igjen i en slik situasjon når det gjelder andre ting, (heldigvis ikke med eksplosiver) er lett å la seg rive med når man har det gøy. Uheldigvis leker man med livet hvis man er for ivrig i den hobbyen her.
Jeg har selv laget idiotisk store batcher med AP og av ymse grunner har jeg bestemt meg for å aldri lage AP eller andre organiske peroksider igjen, det fins så mange andre alternativer som egner seg mye bedre.

Her kan man se AP-en til phone også: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0...pulver_368.jpg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ah husker jeg leste den tråden for et par år siden... 15 år gammel. Jeg leste et sted at han bare brukte AP'en.
800 gram, men langt over grensen til hva som dreper deg, om du er dum nok til å gjøre den klassiske
"Åh, lunta slokka sikkert, la oss gå og se" tabben på en slik ladning
Han hadde vel vært 21 år den dag idag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hva var det som gikk galt? var det under håndtering av AP'n eller var det under avfyring av bomba?

Har også just vært idiot å lagd 1kg AP, selvfølgelig skulle nitrofis fortelle meg om dette da AP'n akkurat var ferdig tørket. Herregud jeg hadde nerver når jeg blandet sammen AP'n til APAN :O

Så jeg joiner Nitrofis og mitt store nyttårforsett er at jeg heller aldri mer skal lage noen organiske peroksider. Så lenge jeg overlever dette prosjektet da...
Sitat av griped Vis innlegg
Så lenge jeg overlever dette prosjektet da...
Vis hele sitatet...
Ja.. Det var det da..
Dersom det går galt skal jeg ihvertfall huske deg for den gode tanken.
Sitat av griped Vis innlegg
Hva var det som gikk galt? var det under håndtering av AP'n eller var det under avfyring av bomba?

Har også just vært idiot å lagd 1kg AP, selvfølgelig skulle nitrofis fortelle meg om dette da AP'n akkurat var ferdig tørket. Herregud jeg hadde nerver når jeg blandet sammen AP'n til APAN :O

Så jeg joiner Nitrofis og mitt store nyttårforsett er at jeg heller aldri mer skal lage noen organiske peroksider. Så lenge jeg overlever dette prosjektet da...
Vis hele sitatet...
Pass på så det innlegget ikke også blir ditt siste da
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av griped Vis innlegg
Hva var det som gikk galt? var det under håndtering av AP'n eller var det under avfyring av bomba?
Vis hele sitatet...
Faktisk var det ikke på grunn av stabiliteten. Det kunne vært rørbombe av svartkrutt. Jeg leste artikkelen for et par år siden, og venner hadde fortalt at han gikk tilbake til bomba da den ikke gikk av... da gikk den av.