Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1165
Hei som sagt så trenger jeg nytt digitalt kamera.
Jeg må ha et kamera til ca 1900 - 2300,- (helst fra komplett.no).

Og jeg tenkte på om hva de linesene heter som man kan se
litt mer en vanlig kamera linse? Hvis dere har hørt om Fisheye.
Brukes veldig mye innen skateboarding.
Aner ikke hvor mye det kostet(konfimasjonsgave for snart 3 år siden)men jeg har et Nikon Coolpix 3100.
Solid kamera som gir bra bilder .
Sist uke klarte jeg å miste det i gulvet fra ca 1 og en halv meters høyde og det ville ikke gå til ta bilde modus,jeg kunne bare se på bilder jeg hadde tatt. Åpnet det(garantien var uansett over så)fant en flatkabel som hadde hoppet ut av et spor, satte den på plass og festet den med en halv fyrstikk og kameraet funket igjen
Så Nikon er solid(har mistet det flere ganger i bakken før uten at det har skjedd noe...uhelbredelig fomlekopp )
Tror det vil skje noen uhell under skatingen, derfor jeg skriver dette
Men om du får fisheye tilsats/linse til et kompaktkamera spørs...(det finnes vel ikke speilrefleks i den prisklassen?)

Edit: Skal jeg legge ut noen bilder tatt med kameraet så du kan se? (Nikon kan umulig ha blitt værre på tre år)
Sist endret av Henriken; 11. februar 2006 kl. 23:57.
Hvis du har tenkt å ta skikkelige skatebilder må du nok legge i mer enn 2300 kroner.
Og sånn linse du er ute etter heter vidvinkel linse


edit: Som mongeland sa, du må nok investere litt mer i et kamera til å ta bra skatebilder.
Skating fåregår i ganske stor fart, så for å unngå at det blir striper eller blur på bildet må du ha et kamera med temmelig kjapp lukkerhastighet. (eller hva det nå kalles i disse dager, bestefar brukte lukkerhastighet da han lærte meg å ta bilder med speilrefleksen)
Sist endret av iDark; 12. februar 2006 kl. 00:33.
Sitat av Dark
Og sånn linse du er ute etter heter vidvinkel linse
Vis hele sitatet...
Har selv sett det blitt kalt en fisheye linse i en fotobok så mirax har faktisk rett
Vidvinkel er litt bredere syn(eller hva man skal kalle det)mens fisheye er den mest ekstreme vidvinkelen. (vrient å formulere dette forståelig jo )
Om du har tenkt å bruke fisheye, må du ha speilreflekskamera. Og i desse dager er det vel smartest å gå til innkjøp av et digitalt speilrefleks!
Jeg har selv et Nikon D70 kamera, veldig bra. Men prisen er jo litt mer enn det du vil ut med, dvs på komplett koster det 9.979kr (inkl. 18-70mm)

Og fisheye kommer utenom, som er et veldig dyrt objektiv, dvs 6.195kr (Det digitale mørkerom - ddmr.no)

Her har du et slikt bilde:
fisheye-bilde
Vil anbefale deg å sjekke ut Foto Video i Oslo - de vet virkelig hva de snakker om, og har rimelige priser.
For ca 3000 får du Ricoh Caplio R3 - dette er nok det raskeste kompaktkameraet på markedet
Ville lest noen tester på Akam.no

Hva med Kodak EasyShare Z740?

Koster 2.241,45 NOK hos ITbutikken:
http://www.itbutikken.no/i/132499/1.htm
Sony lager fortreffelige kameraer.. har selv ett Cybershot DSC-P200.. er helt fantastisk kamera til bruksområdet.
Tusen takk alle sammen.
Fujifilm Finepix S5 serien er ganske bra kameraer, de er litt store men du får kjøpt tilsats på dem. Med kamera i den kategorien kan du bare glemme Digital Speilrefleks. Dette koster rundt 3000kr da...

Fisheye og vidvinkel er det samme
Sitat av Thedeeq
Fujifilm Finepix S5 serien er ganske bra kameraer, de er litt store men du får kjøpt tilsats på dem. Med kamera i den kategorien kan du bare glemme Digital Speilrefleks. Dette koster rundt 3000kr da...

Fisheye og vidvinkel er det samme
Vis hele sitatet...
Fisheye og vidvinkel er ikke det samme. Fisheye er en slags "ekstrem vidvinkel" som gir en helt spesiell effekt, og er lite egnet til "normalt bruk".
Sitat av covcon
Fisheye og vidvinkel er ikke det samme. Fisheye er en slags "ekstrem vidvinkel" som gir en helt spesiell effekt, og er lite egnet til "normalt bruk".
Vis hele sitatet...
Sant det covcon sier her - vidvinkel bruker en lav brennvidde (eks. 15 mm) - mens fisheye forvrenger bildet og viser ofte nesten 180 grader.

Fisheyebilder:
http://images.google.no/images?hl=no...ye&sa=N&tab=wi

Vidvinkelbilde:
http://www.solbac.no/aalesund.jpg
Sist endret av Keyser Söze; 13. februar 2006 kl. 16:05.
Søsteren min kjøpte seg digitalkamera i samme prisklassen for et par uker siden, hun gikk for et Olympus Mju Mini Digital S (puh!). Uansett. Kameraet ser pr0n ut og du kan lese om det her!

http://www.cameras.co.uk/cameraimages/olympus-mju-mini-digital-s-front.jpg

The Olympus MJU Mini Digital S has a unique and very stylish design. This is backed up by the ability to take good photos. There are a couple of downsides to consider, shutter lag and only a 2x optical zoom lens.
[RIGHT]Kilde: www.cameras.co.uk[/RIGHT]