Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1102
Jeg har så ekstremt dårlig samvittighet for all elendigheten som foregår i verden, det er jo tross alt utrolig mange som dør og lider hver dag uten at de har gjort noe. Folk som oss som bor i Norge lever med et bedre utgangspunkt enn mange andre og da skjønner jeg ikke når nordmenn skal prøve å tviholde på den "tryggheten" vi har samlet oss her til lands.
Jeg føler kanskje bare at folk har for lite empati og klarer ikke se realiteten utenfor sitt eget perspektiv. "ignorance is bliss" er noe som mange mennesker, som lever mer komfortabelt enn andre, er veldig gode på og jeg bare blir så frustrert
I min mening er å ofre alt av liv man har til å hjelpe andre/hjelpe en god sak det eneste riktige man kan gjøre hvis man lever komfortabelt nok, hvis ikke så bare lever du i en verden bygget opp av døde kroppene og arbeidskraften til en majoritet med undertrykte mennesker. Er det slemt å mene dette, at det er egoistisk å fokusere på sitt eget liv når det er kanskje 1000 stykker som arbeider hver dag for under minstelønn for at du kan ivareta ditt liv. Jeg er for antikapitalisme og er enig i at alle mennesker som ikke er i eliten er undertrykt under et slikt system, men det må da være måte på lite samvittighet folk har for hvor jævlig mye elendighet det er i verden, hvis du ikke kan bidra med noe kan du ihvertfall ha dårlig skyldfølelse, og ikke si "jeg ble bare født på denne jorden jeg kan ikke noe for det livet jeg har" fordi veldig mange ganger har folk gått utenfor sin komfortsone for å putte folk på likefot.
Beklager i forkant
Hvis du ikke kan bidra med noe bør du IKKE ha skyldfølelse. Mener heller at de som kan bidra men lar være bør ha skyldfølelse.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hvis du ikke kan bidra med noe bør du IKKE ha skyldfølelse. Mener heller at de som kan bidra men lar være bør ha skyldfølelse.
Vis hele sitatet...
Alle kan jo bidra med noe mens ingen
bidra så hvordan skal man bestemme seg for hvilken av de to du nevner man tilhører?

En ting jeg har lagt merke til siste uka er at jeg er relativt upåvirket av hendelsene rundt om i verden, helt til det er noe om at en journalist har dødd, at det er en bombe som går av mens de har en reportasje, eller når de viser følelser osv. Det er først da jeg kjenner følelsene komme...
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Alle kan jo bidra med noe mens ingen
bidra så hvordan skal man bestemme seg for hvilken av de to du nevner man tilhører?

En ting jeg har lagt merke til siste uka er at jeg er relativt upåvirket av hendelsene rundt om i verden, helt til det er noe om at en journalist har dødd, at det er en bombe som går av mens de har en reportasje, eller når de viser følelser osv. Det er først da jeg kjenner følelsene komme...
Vis hele sitatet...
Når det kommer til krig f. eks som TS nevnte bl.a. så føler jeg at jeg ikke har noe å bidra med annet enn en kveldsbønn. Jeg er heller ikke så veldig påvirket av det som skjer rundtom i verden. Jo gamlere jeg blir jo mere har jeg innsett/inntrykk av at folk flest er egoistiske og bryr seg stort sett om seg selv så da mister man litt lysten på å gjøre noe "ekstra" for andre folk. Kanskje jeg er litt skada av det men.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hvis du ikke kan bidra med noe bør du IKKE ha skyldfølelse. Mener heller at de som kan bidra men lar være bør ha skyldfølelse.
Vis hele sitatet...
nettop, jeg mener de fleste i land som Norge har en mye større sjanse for å bidra, men at de snur ryggen fordi de vant lotteriet i livet og da må de ikke miste plassen sin i bytte mot å putte andre på samme nivå

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jo gamlere jeg blir jo mere har jeg innsett/inntrykk av at folk flest er egoistiske og bryr seg stort sett om seg selv så da mister man litt lysten på å gjøre noe "ekstra" for andre folk. Kanskje jeg er litt skada av det men.
Vis hele sitatet...
tror det bare blir en ond sirkel hvis man tenker de fleste andre er egoistiske så da kan man være det selv, da bare skaper man i virkeligheten den illusjonen man har.
Sist endret av heksekatt; 15. november 2023 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Når det kommer til krig f. eks som TS nevnte bl.a. så føler jeg at jeg ikke har noe å bidra med annet enn en kveldsbønn. Jeg er heller ikke så veldig påvirket av det som skjer rundtom i verden. Jo gamlere jeg blir jo mere har jeg innsett/inntrykk av at folk flest er egoistiske og bryr seg stort sett om seg selv så da mister man litt lysten på å gjøre noe "ekstra" for andre folk. Kanskje jeg er litt skada av det men.
Vis hele sitatet...
Enig i tankegangen din.
Folk flest gir og bidrar for sin egen samvittighet og ikke fordi det hjelper noen man aldri har møtt og aldri kommer til å møte.

Og selv når man ser personen, som tiggere eller bøssebærere og sigøynere så er det letteste å bare gå forbi og ignorere de.
Sitat av heksekatt Vis innlegg
tror det bare blir en ond sirkel hvis man tenker de fleste andre er egoistiske så da kan man være det selv, da bare skaper man i virkeligheten den illusjonen man har.
Vis hele sitatet...
Det høres kanskje svart-hvitt ut, det skjønner jeg. Men egoistiske folk kan også gjøre gode ting men da ofte av en annen motivasjon. Utenom nære venner å familie har jeg ikke møtt særlig mange som gjør så mye ekstra om de ikke må.
Da jeg var yngre å hadde angst var jeg nok mere en people-pleaser som sa ofte ja istedet for nei å det angrer jeg på. Det er folk veldig god på å utnytte. Jeg kan gjøre noe fint for en ukjent person men da er det mest for at det gir meg en god følelse kontra det at den andre blir så jævla glad. Kanskje man gjør det for å unne seg noe godt senere siden man har gjort en "god" gjerning?
Og det å måtte sloss mot helsevesen i Norge for å få hjelp gjør også at man tenker sitt om folk når de som er der for å hjelpe nesten med hensikt velger å se en annen vei.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Enig i tankegangen din.
Folk flest gir og bidrar for sin egen samvittighet og ikke fordi det hjelper noen man aldri har møtt og aldri kommer til å møte.

Og selv når man ser personen, som tiggere eller bøssebærere og sigøynere så er det letteste å bare gå forbi og ignorere de.
Vis hele sitatet...
Angående tiggere så går jeg forbi de med god samvittighet da de tar med pengene ut av landet. Iallfall de her jeg bor. Har ved et par anledninger sett de blitt henta i jævlig fine biler. De blir sikkert utnytta de også men.
Forøvrig har jeg heller ikke noe å bidra med økonomisk til hverken tiggere eller bøssebærere.
Sist endret av NokErNok; 15. november 2023 kl. 12:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du har dårlig samvittighet for at du er så heldig å bli født her, bruk tida di til å dra til u-land og driv u-hjelp. De trenger deg på skoler uti jungelen, det sitter tusen NGOer og venter på akkurat deg! *uncle Sam finger-guns pewpew*. Å skulle mene så mye om hva andre burde gjøre med tida si fordi de er så heldige blir feil syntes jeg. Det ser bare ut som du er bedre enn folk flest fordi du føler dette så mye mer enn andre. Ingen har kapasitet til å bry deg om all dritt i verden og de fleste har nok med sitt.
Sist endret av Bothrops; 15. november 2023 kl. 13:09.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvis du har dårlig samvittighet for at du er så heldig å bli født her, bruk tida di til å dra til u-land og driv u-hjelp. De trenger deg på skoler uti jungelen, det sitter tusen NGOer og venter på akkurat deg! *uncle Sam finger-guns pewpew*. Å skulle mene så mye om hva andre burde gjøre med tida si fordi de er så heldige blir feil syntes jeg. Det ser bare ut som du er bedre enn folk flest fordi du føler dette så mye mer enn andre. Ingen har kapasitet til å bry deg om all dritt i verden og de fleste har nok med sitt.
Vis hele sitatet...
Aldri sagt jeg er bedre enn de folka jeg snakker om i tråden, var bare frustrert og ville.at folk skulle tenke på sin rolle i verden, å føle empati er noe jeg syntes alle skal mestre
Sitat av heksekatt Vis innlegg
Aldri sagt jeg er bedre enn de folka jeg snakker om i tråden, var bare frustrert og ville.at folk skulle tenke på sin rolle i verden, å føle empati er noe jeg syntes alle skal mestre
Vis hele sitatet...
Empati kan man fortsatt føle selv om man ikke aktivt bidrar til de som stiller svakere i samfunnet å verden generelt.
leter etter en 's'
8 5
Sitat av heksekatt Vis innlegg
at folk skulle tenke på sin rolle i verden, å føle empati er noe jeg syntes alle skal mestre
Vis hele sitatet...
Det går ann å gå for langt, noe som synes å være temaet ditt: Hvor sette grensen? For medfølelse, for empati.

De fleste (i industriarbeider-bit-i+samlebåndsproduksjonen-vesten) tar utgangspunkt i antagelsen at andre er som dem selv (psykopater tror de er veldig unike), og derav at andre har en "verdi" i kraft av... å være menneske, og å eksistere.

Det er bare det at det er ikke riktig.

For å sitere Leonardo da Vinci: ""Most men are of naught more use in their lives but as machines for turning food into shit".

Du er under middelmådig og du har betraktninger som forteller at du har ikke opplevd utfordringer i livet.

Start der.
Samvittighet for hva? Jeg skjønner virkelig ikke hva du TS og enkelte andre mener her. Har dere gjort individene direkte skade eller annet omfang? Jeg forstår ikke hvorfor dere føler samvittighet over noen dere ikke rår over. Det høres passe psykotisk ut for min del, å måtte ta til seg et ansvar en halv verden forbi der du er. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det som skjer rundt meg, om så det hadde vært min feil eller ikke. Synes det er rart og samtidig uforståelig for meg å ha samvittighet ovenfor noe du ikke rår over eller er en del av? Høres slitsomt ut å holde på sånn
Sitat av heksekatt Vis innlegg
Jeg har så ekstremt dårlig samvittighet for all elendigheten som foregår i verden
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan du kan ha dårlig samvittighet for at du er en av de heldige som er født i Norge, deg om det. Det du kan ha dårlig samvittighet for er at du ikke bidrar, noe annet blir bortkasta energi og tanke kraft. Jeg syns du burde gjøre mer og jeg skjønner godt at du har dårlig samvittighet. Hva har du tenkt til å gjøre for å endre på det?
Få deg en familie, så lover jeg det at du endrer prioriteringene dine.

Ellers burde du ikke føle deg så crap med at det er elendighet i verden. Psykologen min hjalp med meg teknikker da jeg følte det samme som deg, noen år tilbake.
Jobba som ufaglært lærervikar grunnskole en stund-da måtte man ibland være med på møter med spesialpedagog sammen med andre vanlig ansatte lærere hørte jeg noe interessant. En lærer ytret bekymring om innlæring hjemme hos flere av elevene og var nærmest på gråten av bekymring. Spesialpedagogen svarte: "Sett på skygglappene og gjør jobben her på skolen. Det er nok. Ellers blir du bare utslitt. Det tjener hverken du eller elevene på".

Tenker den mentaliteten er overførbar til mange situasjoner. Man kan ikke forandre verden.
Sist endret av sinsenkrysset; 15. november 2023 kl. 20:08.