Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1493
Jeg har en pc med personlig og sensitivt materiale som jeg kjøpte til kjæresten min 31-08-12 på spaceworld.
Det er batteriet på denne som er gåent og jeg skal levere på service, men jeg sa spesifikt at harddisken er hellig og at de ikke fikk tilatelse til å snoke på denne under reperasjonen ettersom det er batteriet som er ødelagt og harddisken er urelatert.
De svarte "ok" til dette men ringte idag og spurte etter passordet til pc'en ettersom de trengte å kjøre noe på pc'en. Vi ga de ikke passordet og sa vi dro tilbake for å pc'en og nå sitter jeg her med denne. Personlig ønsker jeg å ta ut harddisken og levere den igjen ettersom dette er en standard laptop med tilgang til harddisk uten å bryte garanti. Men de sa til meg i butikken at det ville bryte garantien.
Så her sitter jeg og prøver å lese igjenom forbrukerkjøpsloven for å ha noe jeg kan spesifikt peke til når jeg leverer pc'en uten harddisk slik at de ikke krangler med meg på garantien.
Er det noen freaker her som kan litt om dette? hvis ikke må jeg ta backup og rense pc'en ettersom innholdet er veldig sensitivt for meg. Alternativt gjør jeg reperasjonen selv.
modellen er en samsung:NP535U3C-A02SE
Jeg ville overført filene til en minnepenn eller en annen hardisk og så bare slettet filene på hardisken. Når du får dataen tilbake så overfører du bare de hemmelige filene dine tilbake igjen. Vet ikke hva slags filer dette dreier seg om eller hvor stor plass det tar men dette er det enkleste alternativet
Føler meg dessverre utilpass med en slik løsning ettersom jeg har erfaring med henting av slike filer tidligere selv. Vil da heller ta en full formatering. Jeg er veldig sikker jeg har loven på min side ved å ta den ut men trenger bare å ha en paragraf i forbrukerkjøpsloven å vise til.
Uavhengig om du bryter garanti eller ikke ved å åpne den så mister du iallefall ikke reklamasjonsretten på batteriet(eller andre deler i pcen). Garantitiden er jo som regel bare noe tull, men en haug med unntak for at dem skal slippe å dekke noe som helst.

Reklamasjonsretten på batterier er forresten 2 år.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
Jeg er veldig sikker jeg har loven på min side ved å ta den ut men trenger bare å ha en paragraf i forbrukerkjøpsloven å vise til.
Vis hele sitatet...
Veldig sikker burde du ikke være..

Tar du ut harddisken utfører du et uautorisert inngrep på produktet, en setning du sikkert så flere ganger mens du leste lover og regler..

Nei du har ikke rett til å ta den ut, men du kan sikkerhetskopiere som nevnt over, og legge bildene av dama over på en minnepenn. slik får ikke eksen hennes tak i disse sleasy filene.

best regards..
GIG
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
Føler meg dessverre utilpass med en slik løsning ettersom jeg har erfaring med henting av slike filer tidligere selv. Vil da heller ta en full formatering. Jeg er veldig sikker jeg har loven på min side ved å ta den ut men trenger bare å ha en paragraf i forbrukerkjøpsloven å vise til.
Vis hele sitatet...
Kjør et program som overskriver sektorene som filene ligger på. HBCD har sånt.
Nå er det vel ikke det en godkjent løsning. På jobben bruker vi programvaren til IBAS. Den har iallefall vi fått godkjent som program for sletting av sensitiv data.

http://www.ibas.no/ontrack-eraser/so.../download.html
gammel traver
lett_ice's Avatar
Driver egen butikk og garantien er normalt sett 6-12 mnd på tilbehør (avhengig av hvilken produsent), men ved utførelse av en reklamasjon opp i mot produsent, har undertegnede sjeldent opplevd at de ikke gis ut nye batteri innen 24 måneder. Tips til deg, forbrukertvistutvalget er kundens og butikkens beste venn.

Noen produsenter krever at din datamaskin skal inn til godkjent verksted, grunnet enkelte modeller hvor det har vært nødvendig med BIOS oppdateringer m.m, om du fortalte meg hvilken kjede det er snakk om, er vi nok representerte fra hver enkelt kjede her inne.

HP - forhandler søker reklamasjon, nytt batteri sendes forhandler.
Acer - Krever batteri sendes inn - nytt kommer innen 1 uke normalt sett.
Asus - krever av og til at PC sendes inn, jeg ringer inn for kunde og nytt batteri sendes.
Samsung - Skal inn til IC står det i mine rutiner. Har dog ikke hatt forespørsler på dårlig batteri på Samsung enda.

Alt etter hvor mye forhandler orker å utføre for deg som kunde.
Jeg gir alltid nye batteri så lenge de er innenfor 24 måneder.

Ofte hjelper det å ringe direkte inn til produsent ved slike spesielle tilfeller,
grunnet du ikke ønsker å følge butikkens rutiner.

Dog ville jeg tatt ut det som opplyses om å være sensitiv informasjon og deretter fulgt butikkens rutiner.
Du har krav på leie-pc innen rimelig tid (7 dager) om datamaskinen sendes fra butikken (10-21 virkedager)

Jeg har fått godkjent en slik sak tidligere som du snakker om nå med HP, måtte som sagt ovenfor ringe inn til produsent.

Håper dette var til hjelp
Sist endret av lett_ice; 19. august 2013 kl. 23:31.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er null problem å få deler rett fra produsent, iallefall når det gjelder noe så banalt som batteri.

Kontakt produsent, bli bedt om å kjøre et script for å lese ut info fra batteriet, send tilbake og få nytt i posten.
Og alltid blitt bedt om å kaste batteriet forsvarlig, får nytt i posten etter et par dager.

Hilsen en som jobbet som verkstedansvarlig i kommunen.
Har jeg selv gjort med hp, ibm, acer og dell.
Sist endret av AtXbYeA; 19. august 2013 kl. 23:36.
Takker veldig for svarene, ender opp med å ta ut harddisk og ta backup og deretter fabrikksformatere. Kan heller kopiere tilbake når jeg får den tilbake. Skulle ønske jeg kunne bytte bateri selv da jeg hadde foretrukket det, men koster litt og er ikke lagt inn som en tilgjengelig del av pc'en.
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
Takker veldig for svarene, ender opp med å ta ut harddisk og ta backup og deretter fabrikksformatere. Kan heller kopiere tilbake når jeg får den tilbake. Skulle ønske jeg kunne bytte bateri selv da jeg hadde foretrukket det, men koster litt og er ikke lagt inn som en tilgjengelig del av pc'en.
Vis hele sitatet...
Om du tar ut harddisken må du betale for reperasjonen, og da er nok et batteri billigere.
Er ikke helt enig i det. Du har krav på nytt batteri på reklamasjon uavhengig om du tar ut harddisken din.
Å ta bytte harddisk/ram bryter ikke garanti dersom det er tilgjengelig uten større ingrep. Dessuten bryter jeg ingen garanti bånd eller etterlater noen merker om at jeg har vært ved harddisken. Dessuten setter jeg den tilbake også. Men er enig med kicker men tenkte det tar kortere tid å formatere selv.

For å være ærlig syns jeg det er forferdelig at de spurte etter pc-passordet for å logge på pc via telefonen ettersom det ikke på noen som helst måte er nødvendig og at de kunne ha hatt egne usb-enheter med operativ system og test program. Å spørre etter passord syns jeg er veldig uproffesionelt ettersom det også gjerne brukes utalige andre steder.

De fleste kundeservicer legger gjerne til "under ingen omstendigheter vil våre ansatte spørre etter dine passord".
Sist endret av Snuskungen; 20. august 2013 kl. 01:07. Grunn: siste delen følte jeg trengtes
En supportavdeling skal vel aldri trenge å spørre etter passordet til brukeren. Da må det isåfall opplyses om at du må endre passord før du leverer inn pcen.