Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4801
hei jeg har en digitalvekt som jeg tror ikke stemmer, er det noen ting jeg kan sjekke med den om den stemmer? har prøvd å veie en siggarett og den veier rundt 1.50 g.. men alltid når jeg skal veie opp noe som er 0.25 ca blir det alltid noe tull? skal man nullstille vekten når man har lagt på plastikk som man skal ha det i?
Bruk en enkroning, den skal veie mellom 4,3 og 4,4g, og ja, den skal nullstilles etter du har lagt på plastikken.
Sist endret av Dimergon; 17. august 2013 kl. 10:45.
20,- skal veie 10,01
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Ut i fra egen erfaring, har de fleste billige digitalvekter problemer med å veie små mengder (som regel under 1g).

Ergo: Kjøp deg bedre vekt
når vekta mi står på G viser den at 1kroningen veier 7.20 ca.. er den ødelagt?
ja den er nok det. kjøp noe skikkelig. feks mxt
Hvis det står TARE på den, skal du trykke på den når det ikke er noe på vekta. Dette skal nullstille den. Utover det vet jeg svært lite.
det er høres ut som du må kalibrere vekta på nytt. dette gjør man ved å trykke vekta inn i kalibreringsmodus (varierer fra vekt til vekt hvordan man gjør det) Så må man legge på noe som veier 50, 100 eller 200gram. (dette varierer også) Ville anbefalt å gå i en butikk som selger slike vekter. de hjelper deg med kalibrering.
en løkki straik veier 0,9-1 gram.
Jeg husker sigaretter veide 0.91 på vekta mi, hver gang.
Det skjedde at den ble feilkalibrert om jeg bar den i lomma noen ganger, og da er det greit å ha 100-grams lodd for å rekalibrere
Jeg hadde 100g som maks på min, har du f.eks 200g maks på vekta di, kjøper du 200g lodd
hvordan kalibrerer man den selv? var innom shangri-la og de skulle ha 50 kr for å fikse den :S
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
du vil ikke betale en butikk en 50lapp for å bruke 10-15min av tiden sin? det var... smålig
Sitat av Gig Vis innlegg
du vil ikke betale en butikk en 50lapp for å bruke 10-15min av tiden sin? det var... smålig
Vis hele sitatet...
Det er snakk om noe som tar under et halvt minutt å gjøre, alle og enhver som har et lodd kan gjøre det, så ja, jeg skjønner godt han blir irritert for at de tar 50kr for å kalibrere en vekt.

TS: Du trenger et lodd på 100/200g. Instrukser på hvordan du kalibrerer vekten bruker å stå på lokket / i bruksanvisningen / under vekten, forskjellig fra vekt til vekt. Som regel må du holde inne på-knappen eller tare-knappen, da går den i kalibreringsmodus.
Sitat av nikeAiryeezy Vis innlegg
hvordan kalibrerer man den selv? var innom shangri-la og de skulle ha 50 kr for å fikse den :S
Vis hele sitatet...

Han ene på Scorpius kalibrerte vekten min for meg da jeg kjøpte den + ga meg ekstra batterier pga de som fulgte med ikke var noe bra ifølge han selv.


Har også kjøpt en billigvekt på ebay som veier 0,001g, og den er ikke til å stole på. Var denne: http://www.ebay.co.uk/itm/Portable-S...item5af42c0bc7
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Det er snakk om noe som tar under et halvt minutt å gjøre, alle og enhver som har et lodd kan gjøre det, så ja, jeg skjønner godt han blir irritert for at de tar 50kr for å kalibrere en vekt.
Vis hele sitatet...
det tar litt lenger tid enn det hvis man kontrollsjekker og gjør ting ordentlig..

Og hvorfor tror alle sammen at en butikk kun har 150kr i timen som eneste utgift til den ansatte? butikken skal jo betale strøm, leie, forsikringer etc og dette blir mye penger, så 50kr for tiden dems er faktisk ganske lite, men dette blir en helt annen diskusjon
Sitat av Gig Vis innlegg
det tar litt lenger tid enn det hvis man kontrollsjekker og gjør ting ordentlig..

Og hvorfor tror alle sammen at en butikk kun har 150kr i timen som eneste utgift til den ansatte? butikken skal jo betale strøm, leie, forsikringer etc og dette blir mye penger, så 50kr for tiden dems er faktisk ganske lite, men dette blir en helt annen diskusjon
Vis hele sitatet...
Jah greit, kanskje et minutt hvis du vil være kverullant. Sett vekten i kalibreringsmodus, sett på loddet, vent 5-10 sekunder, slå vekten av. Slå vekten på igjen, sett på loddet, sjekk at det stemmer, slå av vekten igjen. Dette gjorde jeg nettopp på min egen vekt på under ett minutt.

Greit nok en butikk skal ta betalt for varer og tjenester, men å ta betalt for noe man verken bruker krefter, tid eller hjernekapasitet på for å utføre syns jeg blir feil. Men men, alle får ha sine meninger.

Må vi ikke gå så alt for off-topic her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Greit nok en butikk skal ta betalt for varer og tjenester, men å ta betalt for noe man verken bruker krefter, tid eller hjernekapasitet på for å utføre syns jeg blir feil. Men men, alle får ha sine meninger.
Vis hele sitatet...
We're running a business, not a charity.

Det er ikkje veldig urimeleg at dei skal ha betalt for ei teneste - enten i form av dyrere vekter, eller at dei tar betalt det dei ulike tenestene koster. Ettersom netthandel har gjort konkuransen hardare, må dei gjerne senke prisane på produkta, og heller ta seg betalt for ekstratenester.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av 3RD Vis innlegg
Han ene på Scorpius kalibrerte vekten min for meg da jeg kjøpte den + ga meg ekstra batterier pga de som fulgte med ikke var noe bra ifølge han selv.


Har også kjøpt en billigvekt på ebay som veier 0,001g, og den er ikke til å stole på. Var denne: http://www.ebay.co.uk/itm/Portable-S...item5af42c0bc7
Vis hele sitatet...
jeg har akkurat den samme vekta og kan bekrefte at den ikke har en nøyaktighet på 0,001. Det følgte med en vekt som veier 20g og vekta sier 20,078 g. Men vekta har en nøyaktighet på 0,1 da :P har også veid mynter for å sjekke og da får jeg ganske rett men det er jo litt mindre margin da
Sitat av cold Z Vis innlegg
jeg har akkurat den samme vekta og kan bekrefte at den ikke har en nøyaktighet på 0,001. Det følgte med en vekt som veier 20g og vekta sier 20,078 g. Men vekta har en nøyaktighet på 0,1 da :P har også veid mynter for å sjekke og da får jeg ganske rett men det er jo litt mindre margin da
Vis hele sitatet...
Har denne vekta selv,å det er den beste mg vekta som er å få tak for den prisen.
Men hold den unna kulda,blir ødelagt om du bruker den ute i minusgrader.
Sitat av nikeAiryeezy Vis innlegg
når vekta mi står på G viser den at 1kroningen veier 7.20 ca.. er den ødelagt?
Vis hele sitatet...
Fra Wikipedia

Dagens myntmaterialer og vekt

1 krone – 75% Cu, 25% Ni – Vekt: 4,35g – Diameter: 21,0 mm
5 krone – 75% Cu, 25% Ni – Vekt: 7,85g – Diameter: 26,0 mm
10 krone – 81% Cu, 10% Zn, 9% Ni – Vekt: 6,8g – Diameter: 24,0 mm
20 krone – 81% Cu, 10% Zn, 9% Ni – Vekt: 9,9g – Diameter: 27,5 mm
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Har denne vekta selv,å det er den beste mg vekta som er å få tak for den prisen.
Men hold den unna kulda,blir ødelagt om du bruker den ute i minusgrader.
Vis hele sitatet...
Var visst ikke den samme vekten jeg har alikevell.Har den som tar 20g maks.De ser nesten klin like ut.