Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1028
tenkte på og reise til usa, men ,må da ha maskinlebart pass.

uansett, synes ikke dere det er sinnsykt at staten skal ha 990kr for et pass for voksne?? synes det burde vært gratis og en RETT og på dokumentasjon på at du er norsk statsborger.. men hvis du rotet det bort, så måtte deu betale noe ,men 990??? helt sykt, bare heeelt sykt
Har jo sikkert med jo dyrere det er jo bedre tar du vare på det
Er jo også sikkert litt arbeid med papiere osv når man skal ha et nytt pass, så jeg vil ikke si det er så dyrt.
Sist endret av David; 13. februar 2006 kl. 02:31.
Sitat av David
Har jo sikkert med jo dyrere det er jo bedre tar du vare på det
Er jo også sikkert litt arbeid med papiere osv når man skal ha et nytt pass, så jeg vil ikke si det er så dyrt.
Vis hele sitatet...
poenget er jo at hvis man "roter" det bort, så kan det koste noe.. mener, pass har man vell krav på??

uansett, ei sammenligning: hva hvis du måtte betale 1000r for et skattekort??

er helt hull i hue dette opplegget"
Staten skal ha penger, enkelt og greit... Her i Trondheim snakker de jo om å ta 2000 kr for at du skal få lov til å kjøre med piggdekk(per år)... Alt for å få litt ekstra cash...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av ScoopeX
tenkte på og reise til usa, men ,må da ha maskinlebart pass.

uansett, synes ikke dere det er sinnsykt at staten skal ha 990kr for et pass for voksne?? synes det burde vært gratis og en RETT og på dokumentasjon på at du er norsk statsborger.. men hvis du rotet det bort, så måtte deu betale noe ,men 990??? helt sykt, bare heeelt sykt
Vis hele sitatet...
Et pass er dyrt å produsere. Det tar tid, noe som man må oversette til timebetaling for de ansatte, og det er dyrt utstyr som brukes.

Sitat av aphex
Staten skal ha penger, enkelt og greit... Her i Trondheim snakker de jo om å ta 2000 kr for at du skal få lov til å kjøre med piggdekk(per år)... Alt for å få litt ekstra cash...
Vis hele sitatet...
Nå driter du deg ut. Piggdekk forårsaker enorme utgifter for staten hvert eneste år. En ekstrem slitasje på veien, som fører til at dem må få ny asfalt oftere enn det som skulle være nødvendig, og medsinske utgifter, forårsaket av svevestøvet som nødvendigvis kommer når man bruker piggdekk, gir som resultat mange skattepenger som må pisses vekk på dem som må bruke piggdekk i bysoner fordi dem ikke kan kjøre bil.
Sitat av aphex
Staten skal ha penger, enkelt og greit... Her i Trondheim snakker de jo om å ta 2000 kr for at du skal få lov til å kjøre med piggdekk(per år)... Alt for å få litt ekstra cash...
Vis hele sitatet...
Er bare å kjøre med piggfritt, funker fett i sør. Værre her oppi nord. ;O)

Men pass er bare en engangsavgift, hvis man ikke er en rothest å mister det hele tiden. Det er sure 1000 kroner ja, men som sagt. Engangsavgift.
Sitat av nso
Et pass er dyrt å produsere. Det tar tid, noe som man må oversette til timebetaling for de ansatte, og det er dyrt utstyr som brukes.
Vis hele sitatet...
Og likevel klarer svenskene å selge sine pass for NOK 243,- og danskene til NOK 600. Finurlige greier
Skolen min skal til Cuba i mars. Jeg måtte betale 990 kr for pass mens en fra spania fikk nylig et pass for bare 140 kr eller noe. Spania er da ikke et fattig land - de er med i EU. Er det derfor de har billig pass?
Har du råd til å reise utenlands, har du råd til pass også. Vi snakker 990,- for 8 års gyldighet, 123kr og 75 øre per år hvis man er ansvarsfull nok til å klare å ta vare på det. Hva andre land tar for pass er likegyldig, de har alltids annen økonomi, andre satser på offentlige tjenester, så man må bare godta ting som det er.

"en RETT på dokumentasjon på at du er norsk statsborger" kan du få via fødselsattesten din.
Sitat av nso
Nå driter du deg ut. Piggdekk forårsaker enorme utgifter for staten hvert eneste år. En ekstrem slitasje på veien, som fører til at dem må få ny asfalt oftere enn det som skulle være nødvendig, og medsinske utgifter, forårsaket av svevestøvet som nødvendigvis kommer når man bruker piggdekk, gir som resultat mange skattepenger som må pisses vekk på dem som må bruke piggdekk i bysoner fordi dem ikke kan kjøre bil.
Vis hele sitatet...
så betaler vi en ganske heftig sum i veiavgifter i året som burde dekke dette. mener jeg.
Sitat av sibbeee
så betaler vi en ganske heftig sum i veiavgifter i året som burde dekke dette. mener jeg.
Vis hele sitatet...
Det er staten vi betaler veiavgift til, piggdekkavgift er det kommunene selv som styrer med. Derfor kan ikke den årlige veiavgifta dekke piggdekkavgifta hos de håndfulle kommunene som har det.
Sitat av ScoopeX
tenkte på og reise til usa, men ,må da ha maskinlebart pass.

uansett, synes ikke dere det er sinnsykt at staten skal ha 990kr for et pass for voksne?? synes det burde vært gratis og en RETT og på dokumentasjon på at du er norsk statsborger.. men hvis du rotet det bort, så måtte deu betale noe ,men 990??? helt sykt, bare heeelt sykt
Vis hele sitatet...
Jeg er så enig med deg som det går ann å bli, det er rett og slett helt for jævlig at det skal være så dyrt.

Under 1.gangstjenesten får du utdelt gratis ID-kort som fungerer på samme måte som pass gratis. Dette bre innført i Norge i fjor. geniale greier da!
Sist endret av getlonewolf; 13. februar 2006 kl. 10:38.
Sitat av getlonewolf
Jeg er så enig med deg som det går ann å bli, det er rett og slett helt for jævlig at det skal være så dyrt.

Under 1.gangstjenesten får du utdelt gratis ID-kort som fungerer på samme måte som pass gratis. Dette bre innført i Norge i fjor. geniale greier da!
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke inn i USA med det ID-kortet. Det kan du bare glemme. Maskinlesbart pass er svindyrt å produsere, derfor koster det en del penger. Men at det skal koste 1000kr er helt ******.

Selv hadde Onkel Blå greid å skrive feil fødselsnr på mitt pass som jeg fikk i 2001, da jeg oppdaga dette i 2003, gikk jeg å klagde. Fikk nytt 10års pass med maskinlesbarhet knall gratis. :P
Dere som klager på norske passpriser: Om misnøyen er så stor, så kjøp dere pass nytt, billigere pass i et annet land!
Hadde forstått at de er dyre hvis de er dyre å lage men som Marken sier:

Sitat av Marken
Og likevel klarer svenskene å selge sine pass for NOK 243,- og danskene til NOK 600. Finurlige greier
Vis hele sitatet...
Så konklusjonen er vel å bli svensk statsborger for en liten usatur
Sitat av Thedeeq
Du kommer ikke inn i USA med det ID-kortet. Det kan du bare glemme. Maskinlesbart pass er svindyrt å produsere, derfor koster det en del penger. Men at det skal koste 1000kr er helt ******.

Selv hadde Onkel Blå greid å skrive feil fødselsnr på mitt pass som jeg fikk i 2001, da jeg oppdaga dette i 2003, gikk jeg å klagde. Fikk nytt 10års pass med maskinlesbarhet knall gratis. :P
Vis hele sitatet...
Joda.. det er ett pass! Du kan reise til Usa med det.
Sitat av getlonewolf
Joda.. det er ett pass! Du kan reise til Usa med det.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på. Det er vanskelig for immigrasjonsmyndighetene å stemple på et ID-kort. Finn gjerne en kilde, så lærer jeg noe nytt i dag.