Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1738
Hei! går nå GK Almenne, økonomiske og administrative fag, og har lyst til å bytte linje til mekaniske fag neste år. Kan jeg slippe å ta almenne påbygning når jeg evt er ferdig med læretiden min som bilmekaniker for å få generell studiekompetanse?

Med selvfølge at jeg ikke stryker i noen fag.
Nå vet jeg ikke helt sikkert, men tror du må gå påbygning eller fullføre de tre årene på almenn før du får generell studiekompetanse.
Påbygningsklassene lærer jo på ett år det ''vanlig'' almenn lærer på tre år. Om du hopper over på mekanisk etter å ha fullført kun ett år på almenn, har du jo ikke fått med deg alt du skal for å få generell studiekompetanse.

Skyt meg om jeg tar feil.
Trådstarter
Sitat av mcsnack
Nå vet jeg ikke helt sikkert, men tror du må gå påbygning eller fullføre de tre årene på almenn før du får generell studiekompetanse.
Påbygningsklassene lærer jo på ett år det ''vanlig'' almenn lærer på tre år. Om du hopper over på mekanisk etter å ha fullført kun ett år på almenn, har du jo ikke fått med deg alt du skal for å få generell studiekompetanse.

Skyt meg om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
høres jo logisk nok ut, men man har jo også litt "allmenn" på gk mekanisk og vk1.. skal prate med rådgiveren i mårra hvertfall..
så lenge det er et yrkesfag, og ikke et studiefag, så tror jeg ikke du får studiekompetanse.
Ja, en har noen timer i uka med almenne fag på mekanisk, men ikke nok til at du får generell studiekompetanse over to år.
Ta deg en prat med rådgiveren. Han eller hun vet nok svar på dine spørsmål.
Men hvem vet. Vår kjære kunnskapsminister planlegger å gi studiekompetanse til alle som fullfører videregående opplæring; vi får se hva som skjer.

Og nei, du får ikke GENS ved yrkesfaglig linje uten allmennfaglig påbygning. -dette kan du ta på universitet/høyskole og, men det kommer til å koste deg penger.
Sitat av Trådstarter
Hei! går nå GK Almenne, økonomiske og administrative fag, og har lyst til å bytte linje til mekaniske fag neste år. Kan jeg slippe å ta almenne påbygning når jeg evt er ferdig med læretiden min som bilmekaniker for å få generell studiekompetanse?
Vis hele sitatet...
Hvis du bytter linje og står i samtlige fag vil du ikke kunne droppe påbygning for og oppnå studiekompetanse. Men, du vil slippe de fellesfagene som er Norsk, Engelsk osv, siden du har høyere kompetanse enn det som kreves på den studieretningen du går.

Du vil antagelig få visse fordeler ved at du har bestått moduler i læreplanen som går på tvers av studieretningene senere. Men du må antagelig gå påbygning, eller vente på 25/5 regelen.

Med 25/5 regelen kommer du inn på høyskole, består du det første året der. Oppnår du generell studiekompetanse og kan søke på all høyere utdanning som ikke krever spesielle fag.

Med 25/5 menes det at personer som er over 25 år, og som har 5 års arbeidserfaring har nok realkompetanse til å kunne fullføre høyskolestudier. Det er altså ikke noe absolutt krav at du har Almennfag eller andre som gir GENS.

--

Sitat av Ba'alzamon
Men hvem vet. Vår kjære kunnskapsminister planlegger å gi studiekompetanse til alle som fullfører videregående opplæring...
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? At visse studieretninger er viktigere for samfunnet enn andre, rett å slett at Mekaniske Fag er mindre viktig en Almenne fag, eller Helse og Sosialfag?
Sist endret av Thedeeq; 5. februar 2006 kl. 18:23.
Trådstarter
[quote=Thedeeq]Hvis du bytter linje og står i samtlige fag vil du ikke kunne droppe påbygning for og oppnå studiekompetanse. Men, du vil slippe de fellesfagene som er Norsk, Engelsk osv, siden du har høyere kompetanse enn det som kreves på den studieretningen du går.

Du vil antagelig få visse fordeler ved at du har bestått moduler i læreplanen som går på tvers av studieretningene senere. Men du må antagelig gå påbygning, eller vente på 25/5 regelen.

Med 25/5 regelen kommer du inn på høyskole, består du det første året der. Oppnår du generell studiekompetanse og kan søke på all høyere utdanning som ikke krever spesielle fag.

Med 25/5 menes det at personer som er over 25 år, og som har 5 års arbeidserfaring har nok realkompetanse til å kunne fullføre høyskolestudier. Det er altså ikke noe absolutt krav at du har Almennfag eller andre som gir GENS.
------------------------------------------------------

ok. vil det si at jeg ikke skal ha engelsk,norsk,matte etc første året fordi jeg har stått i fagene på GK? blir mange korte skoledager hvis det du sier er riktig da
Du gjør deg ferdig med engelsk, matte og naturfag i år. Samfunnslære blir du ferdig med på VK1. Gjenstående fag for å få studiekompetanse med fagbrev: Norsk og nyere historie.

Kanskje du kan ta dem som valgfag eller noe til neste år/året etter? Enten det ellers så kan du vel alltids ta privatisteksamener når du er lærling.
Sitat av Thedeeq
Hvis du bytter linje og står i samtlige fag vil du ikke kunne droppe påbygning for og oppnå studiekompetanse. Men, du vil slippe de fellesfagene som er Norsk, Engelsk osv, siden du har høyere kompetanse enn det som kreves på den studieretningen du går.
Vis hele sitatet...
Feil. Man slipper nok ikke unna norsk. På allmenn påbygning er det ~10 intensive timer norsk i uken hvor man stort sett går gjennom pensum fra VK1 og VK2. GK-materialet blir vel gjennomgått på yrkesfag, afaik.
Jeg gikk GK almmenn og hoppet over til IKT driftsfag og hadde læretid. Nå går jeg påbygning og har Norsk og Nyere Historie. Har fritak fra naturfag, engelsk og matte. Vil annta det blir slik for deg også hvis du fullfører læretida.
Får benytte anledingen til å rette opp meg selv.

Du kommer ikke til å slippe unna fag på almenn påbygning, helt uten videre. Men i grunnkurs og vk1 vil du slippe norsk, engels osv...
ikke lest alle postene her, men på GK og VK1 yrkesfag gjør du unna det samme som på gk almenne, altså har du det fra før slipper du almennefag på GK og VK1 yrkesfag.. Det påbyggningsåret er 2. og 3. år på almenne i ett år..
Du er ikkje avhengig av å ha GENS for alle studier, Har du tenkt å bli ingeniør held det å ta forkurs for ingeniør.

http://www.hist.no/studier/studietilbud/forkurs/

Forkurset gir deg òg moglegheita til å søke på forkurs kvote, noko som kan vere ganske praktisk sidan du kjem lettare inn på mange studier.
Sist endret av GulliveR; 11. februar 2006 kl. 17:42.