Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1878
https://e24.no/energi-og-klima/i/abR...2F%2Fwww.vg.no

Nå får vi smake på fast høye priser på strøm. Jeg skjønner ikke bæra av regjeringens somling hva kjernekraft angår. Når har Norsk Kjernekraft AS levert inn søknad om konsesjon. De tror ikke på svar med denne regjeringen. De fullfinansierer selv. Flere kommuner som har meldt sin interesse for kjærnekraftverk.

Hva i alle dager Støre og Co somler med? De babler om lagring av avfall og at det skal koste 22 milliarder og rydde opp etter de to reaktorene som er stengt ned. Det de ikke sier er at avfallet etter Kjeller og Halden reaktorene har de samlet avfallet siden starten av reaktorene som går tilbake til 1950 tallet. Da er jo ikke 22 milliarder mye.

Det blir ikke noe stemme ved neste valg fra meg og min familie før noe flagger utbygging.
Regjeringa er faen meg helt på tryne. På tide de snart begynner å sette oss nordmenn først. Det burde ikke gått ut en eneste krone i bistand til fremmede så lenge det sitter nordmenn hjemme å fryser.
Atomkraft er 10-15år frem minst, det samme med havvind.

De landene i Europa som har atomkraft og infrastruktur til å håndtere avfallet bør heller prioritere dette.

Jeg er for atomkraft, men det er isåfall en langsiktig løsning som ikke vil utgjøre noen forskjell på dagens problemer.
Enig med deg Unsub, men vi må begynne en gang som med alt annet, eller sitter vi om 10 15 år og skriker om det samme når strømprisen er kr. 10,- (heldigvis vet vi jo ikke det, ettersom vi ikke kan spå). Norsk Kjernekraft AS sier 10 12 år og de har kontrakt med Rols Roys. Det er ikke noe og vente med, lytte/samarbeide med Sverige og Finland. Det blir Gull!
Sitat av oggen Vis innlegg
Nå får vi smake på fast høye priser på strøm.
Vis hele sitatet...
Alt ettersom hvordan man velger å se det. Sånn jeg ser det må vi som alle andre betale for strømmen vi bruker. Vi er gjennom flere tiår blitt forledet til å tro at vi kan leve på vannkraft som ble utbygget og finansiert på 70-tallet. Som kjent varer ingenting evig å vi bruker bare mer og mer strøm.

Det er også litt rart å etterlyse kjernekraft når det er noe av den dyreste strømmen som produseres.

I resten av europa er det mer vanlig med fastprisavtaler på strøm. Da slipper vi som forbrukerere å bekymre oss for disse svingingene. Men Ola Nordmann er gjerrig og har kommet frem til et regnestykke hvor han kan spare noen shilling med spotpris. Det er kanskje hovedgrunnen til at det blir ekstra dyrt på vinteren.
Sist endret av Dough; 21. november 2023 kl. 20:47.
Det er også litt rart å etterlyse kjernekraft når det er noe av den dyreste strømmen som produseres.
Vis hele sitatet...
. Da er du på kolisjonskurs med Sunniva Rose sin utalelse om dette. Når jeg flagger dette må jeg forholde meg til spesialistene, da jeg ikke er kjærnefysikker eller noe i nærheten av det. Enn så lenge vil jeg støtte kjernekrat, og jeg ser jo hva Frankrike har fått til... Ta en titt på det, og se på stabile strømpriser uansett hva som skjer i Europe.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Vi må ikke glemme at en av grunnene til høyere strømpriser i norge er at vi må gi haugevis med strøm til Europa

Men en ting som dere kanskje vet er at jeg satser på Thorium og har lyst til å jobbe med thorium kraftverk som voksen

La meg legge det sånn, det er estimert at 1 tonn med thorium tilsvarer 200 tonn med uranium
Sist endret av 1Rapper; 21. november 2023 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har sett en del på dette og Sunniva er ansatt i Norsk Kjernekraft for å selge dette.

Ja hva fikk Frankrike til under energikrisen? De måtte stenge en hel haug med reaktorer på grunn av feil, vedlikehold og problemer med kjøling. Av alle land ville jeg kanskje nevnt Frankrike til sist i denne sammenheng akkurat nå for de har slitt de siste åra.

Det er lett å se på kjernekraft som noe skikkelig gladjazz som skal redde verden. Det er bare ikke fullt så enkelt som noen skal ha det til.

Og de nye SMR-kraftverkene som enda knapt er realisert. Akkurat vært i alle nyhetene siste uka om Idaho som har stoppet et prosjekt pga enorme konstnadsoverskridelser. https://www.world-nuclear-news.org/A...ect-terminated
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Vi må ikke glemme at en av grunnene til høyere strømpriser i norge er at vi må gi haugevis med strøm til Europa

Men en ting som dere kanskje vet er at jeg satser på Thorium og har lyst til å jobbe med thorium kraftverk som voksen

La meg legge det sånn, det er estimert at 1 tonn med thorium tilsvarer 200 tonn med uranium
Vis hele sitatet...
Vi importerer en del også.

Om om uran reaktorer i Norge er tiår frem så er thorium enda lenger.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Vi må ikke glemme at en av grunnene til høyere strømpriser i norge er at vi må gi haugevis med strøm til Europa
Vis hele sitatet...
En påstand uten grunnlag, fremmet av EU-motstandere og den slags.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
det er idiotisk å begynne å sette penger inn i uranium kraftverk nå som vi ser at thorium kraftverk bare er noen tiår fram i tid
jeg tenker 20 år
Sitat av Unsub Vis innlegg
Om om uran reaktorer i Norge er tiår frem så er thorium enda lenger.
Vis hele sitatet...
Veldig langt. Og vi vet ikke engang hvordan vi kan utvinne Thorium forekomstene. For alt vi vet i dag kan vi ende opp med å importere brensel.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
En påstand uten grunnlag, fremmet av EU-motstandere og den slags.
Vis hele sitatet...
whoa, jeg er ikke EU motstander, jeg prøver å opplyse om andre kilder til ting
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
whoa, jeg er ikke EU motstander, jeg prøver å opplyse om andre kilder til ting
Vis hele sitatet...

At vi gir bort haugevis med strøm til europa er ikke en kilde. Bare en løs påstand.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
dough ta en titt på dette du, https://frifagbevegelse.no/ntb/norge...060.7ef227beda

alle sånne påstander kan bevises eller motbevises og her har du det

vi eksporterte 25,8 TWh kraft i 2021

Nå ble det stille gitt.
haha
Sist endret av 1Rapper; 21. november 2023 kl. 22:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg

vi eksporterte 25,8 TWh kraft i 2021

Nå ble det stille gitt.
haha
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig eksporterte vi strøm, vi importerte også som nevnt over her.

Det du sier derimot er at vi gir den bort og at den er årsaken til høye strømpriser.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Nei, jeg sier ikke at det er årsaken, men er med på å påvirke.
Og det er ikke noe jeg trenger kilder til å bake opp fordi hvis man kan litt buisness så vet man at hvis man har avtaler som man må holde så blir det prioritert og når Norge fikk et jævlig dårlig år med strøm produksjon så måtte vi fortsatt eksportere grunnet EØS og interne avtaler med andre land pluss at vi måtte da importere noe som fører naturligvis til høyere strømpriser
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Norge fikk et jævlig dårlig år med strøm produksjon så måtte vi fortsatt eksportere grunnet EØS og interne avtaler med andre land pluss at vi måtte da importere noe som fører naturligvis til høyere strømpriser
Vis hele sitatet...
Ifølge linken min tidligere i tråden har vi aldri produsert mer elektrisitet i Norge enn i 2021, hva mener du med et dårlig år?
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Men det var vel i 2022 at strømmen var blitt så dyr, eller husker jeg feil nå?
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Men det var vel i 2022 at strømmen var blitt så dyr, eller husker jeg feil nå?
Vis hele sitatet...
Ligger link til SSB tidligere i tråden så du kan lese deg opp på tallene du argumenterer.

Strømprisen økte høsten '21 før de skjøt i været våren og sommeren '22.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nei, jeg sier ikke at det er årsaken, men er med på å påvirke.
Og det er ikke noe jeg trenger kilder til å bake opp fordi hvis man kan litt buisness så vet man at hvis man har avtaler som man må holde så blir det prioritert og når Norge fikk et jævlig dårlig år med strøm produksjon så måtte vi fortsatt eksportere grunnet EØS og interne avtaler med andre land pluss at vi måtte da importere noe som fører naturligvis til høyere strømpriser
Vis hele sitatet...
Alle skjønner hva du mener. Noen vil bare være vanskelige.
Er det ikke mer olje å hente i norsk sokkel? Eller har mdg tatt makta helt? Husker klimaaktivister drev med sine fanterier igjen i slalomrennet for litt siden. Funker det for dem? Trodde det bare gjorde folk surere
Er det ikke mer olje å hente i norsk sokkel? Eller har mdg tatt makta helt? Husker klimaaktivister drev med sine fanterier igjen i slalomrennet for litt siden. Funker det for dem? Trodde det bare gjorde folk surere
Vis hele sitatet...
. Du skjønner at det er noen som må tenke på barn og barnebarn sin fremtid. Det er ikke bare voksne nå som skal ha det bra, men forhåpentligvis noen generasjoner til...
Sitat av oggen Vis innlegg
. Du skjønner at det er noen som må tenke på barn og barnebarn sin fremtid. Det er ikke bare voksne nå som skal ha det bra, men forhåpentligvis noen generasjoner til...
Vis hele sitatet...
Synes egentlig Norge ligger i en bra posisjon iforhold til resten av verden, om vi borrer opp olja eller ei. Mange er jo misunnelig på at vi livnærer oss på andre sitt helvete.

Hva skjedde med vindmølle prosjektet til Støre & co? Har samene greid å stoppe det? Jeg ser dem har satt opp lavvo ved stortinget. Er det fortsatt der?
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Alle skjønner hva du mener. Noen vil bare være vanskelige.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare en side av saken. Ja, når hele Europa skriker etter strøm så svir det i norske lommebøker. Derimot så er noe av grunnen til at vi har hatt lave priser tidligere at vi har kunnet importere når det er overskudd i Europa.